تاکید آیت‌الله حسینی‌بوشهری بر ضرورت حاکمیت فقه در قانونگذاری 93/02/22

http://bushehri.net/images/zamanmmm/20.jpgمقام بررسی قوانین و لوایح توسط مرکز تحقیقات مجلس، در واقع نگاه تخصصی به مباحث فقهی در عرصه قانونگذاری است و سهم بسزایی در تصمیم گیری های مجلس و شورای نگبهان دارد. 

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، پیش از ظهر دیروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مسئولان این مرکز، اظهارداشتند: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، به غیر از حضور روحانیون سرشناس در رأس نظام، هیچ رابطه ارگانیک بین حوزه و نظام وجود نداشت و همین که روحانیون بزرگوار و ارزشمندی در رأس نظام قرار گرفتند، گمان شد که کفایت می‏کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از منّویات مقام معظم رهبری، ادامه دادند: ایشان بارها فرموده اند که حوزه چه سهمی در نظام اسلامی دارد، آیا این که تعدادی روحانی به عنوان نماینده وارد مجلس شوند، کافی است؟ آیا این حضور اندک، قانون و قوانین را نظام مند می کند؟

معاون جامعه مدرسین با اشاره به مأموریت های ها مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، ادامه دادند: این مرکز، حلقه مفقوده میان مجلس و حوزه بود که با ابتکار دکتر لاریجانی راه اندازی گردید.

 مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کردند: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در واقع با توجه به رسالتی که برعهده دارد، می تواند نقش مهمی را در بازنگری، تدوین و اصلاح قوانین و تطبیق آنها با مسائل فقهی و اسلامی دارد و در حقیقت یاور شورای نگهبان می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شدند: بررسی قوانین و لوایح توسط مرکز تحقیقات مجلس، در واقع نگاه تخصصی به مباحث فقهی در عرصه قانونگذاری است و سهم بسزایی در تصمیم گیری های مجلس و شورای نگبهان دارد.

ایشان همچنین با توصیه مسئولان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به فعالیت و تلاش مضاعف تر، خواستار نگاه روانشناسانه و جامعه شناسانه به لوایح و قوانین شدند وفرمودند: دقت کنید قانون نهایی، قانون جمهوری اسلامی ایران باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان بیان داشتند: زمانی که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم راه اندازی شد و مسئولیت آن به روحانی فاضل حجت الاسلام والمسلمین مبلغی واگذار شد، با توجه به شناخت بنده از ایشان، بخش عظیمی از دغدغه های من برطرف شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، نیز در این دیدار گزارشی از فعالیت های و برنامه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ارائه کرد.

Please publish modules in offcanvas position.