جامعه نیازمند صاحب‌نظرانی توانمند در عرصه‌های مختلف تخصصی است94/10/14

http://bushehri.net/images/41/222/8757452/20/90/IMG07292766.JPGمدیر حوزه های علمیه کشور فرمودند: جامعه ما نیاز دارد که صاحب‌نظرانی با فکر و ذوق و توانمندی در عرصه‌های مختلف به صورت تخصصی کار کنند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري شنبه شب در افتتاحیه مدرسه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین(ع) قم بیان کردند: این جلسه بسیار وزین و ارزشمند است و به دلیل اینکه در رابطه با قرآن و تفسیر و علوم قرآن تشکیل شده یک جلسه عبادی است.

ایشان بیان کردند: لازم می‌دانم از اهتمام  حضرت آیت الله الهی و فرزندان ایشان به خاطر تأسیس مجمع جهانی صادقین(ع) و پرداختن به مباحثی مانند تبلیغ، فقه، اصول و اکنون تفسیر و علوم قرآنی تشکر کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور پرداختن به مسائل تفسیر و علوم قرآنی در این موسسه را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند:  آیات قرآن و روایات نورانی اهل‌بیت(ع) سفارش اکید به انس با کلام نور کرده‌اند.

ایشان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کردند: امام صادق(ع) فرمودند «یک انسان مؤمن و خداشناس سزاوار است که قبل از مرگ یا قرآن را بیاموزد یا در حال فراگیری آن باشد.»

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشتند: قرآن سرمایه بزرگی است که هر روز می‌تواند در اختیار ما باشد و همانطور که پیامبر (ص) فرمودند سفره الهی گسترده است و باید از این سفره الهی استفاده کنیم.

ایشان به بحث تدبر و فهم در قرآن تأکید کردند و فرمودند: قرآن دارای آیات محکم، متشابه، عام و خاص است و تفسیر این ویژگی‌ها، کار افراد عادی نیست و با دانش محدود نمی‌توان از این گنجینه الهی استفاده کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کردند: امام سجاد(ع) فرمودند بعد از اینکه قرآن با من باشد و انس با قرآن داشته باشم، اگر همه خلائق از بین بروند و من تنها بمانم از این تنهایی وحشت نمی‌کنم چون قرآن با من هست.

ایشان در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه سه مرحله را پشت سر گذاشته است، فرمودند: مرحله اول مربوط به زمان شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی است که دایره علوم محدود بود و دانش‌های اسلامی این گستردگی را نداشته است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: در آن دوران شیخ مفید و شیخ مرتضی که از عالمان بزرگ اسلامی هستند به دلیل گسترده نبودن علوم می‌توانستند در دانش‌های مختلفی صاحب‌نظر باشند.

ایشان تصریح کردند: از این مرحله که عبور کردیم، دایره دانش‌ها گسترده شد و حوزه‌ها به تک‌رشته‌ای روی آوردند و در یک رشته قرار شد که صاحب نظر شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور فرمودند: در حوزه علمیه آنچه انتخاب شد علم فقه بود، فقهای بزرگی مانند شیخ انصاری در این عرصه صاحب‌نظر شدند؛ اما از این مرحله نیز عبور کردیم.

ایشان عنوان کردند: فقاهت دارای حسن‌های بسیاری بود؛ اما بقیه علوم جنبه مهمان داشتند و تفسیر، کلام و سایر دانش‌ها مهمان فقه بودند و با توجه به گسترده شدن نیازهای جامعه بنا شد که علوم حوزه نیز توسعه پیدا کند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه علمیه امروز در وضعیت سوم قرار دارد فرمودند: در وضعیت سوم فقه در جایگاه مستحکم خود قرار دارد، اما تفسیر و کلام نیز وارد عرصه حوزه شد و امروز بیش از 26 رشته تخصصی در حوزه وجود دارد و به شهرستان‌ها نیز گسترش‌یافته است.

ایشان با بیان اینکه جامعه ما نیاز دارد که صاحب‌نظرانی با فکر و ذوق و توانمندی در عرصه‌های مختلف به صورت تخصصی کار کنند افزودند: مدرسه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی تحت اشراف شخصیت و مفسری بزرگ، رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی را دنبال می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کردند: دلگرمی ما به این است که حوزه‌ای داشته باشیم که جای‌جای آن بزرگانی تلاش کنند که خدمتگزار ولی‌عصر(عج) باشیم و زمینه را برای پیشبرد اهداف مقدس حوزه فراهم کنیم.

Please publish modules in offcanvas position.