خداوند و رسولش ومومنین ناظر اعمال هستند

قال الحکیم فی کتابه: «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»[1]. حقیقت امر این است که عالم طلبگی و عالم روحانیت نیاز به یک سری مسائل جدی دارد که اگر در آغاز تحصیل طلبگی این مسائل فراهم شود نه تنها جای نگرانی نیست بلکه ما را به اهدافی می‎رساند که مورد عنایت انبیاء و اولیای الهی به ویژه، نبی گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) خواهد بود. انسان شدن، آدم شدن، و پا جای پای بزرگان و اولیاء الهی گذاردن، میسر نمی‎شود مگر آنکه طلبه به جایی برسد  که خدا را ببیند، رسول خدا را ببیند، مومن را که جلوه اعلاء اهل بیت (ع) است، ناظر ببیند. تصورش این باشد که آنها من را می‎بینند و اعمال من و رفتار من را زیر نظر دارند. همانطور که قرآن می‎فرماید: وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ. اگر طلبه حضور ناظر را احساس کند دیگر‎ خطا نمی‎کند. منشا گرفتاریها و لغزش های همه ما این است که به ناظر توجه نداریم، اصلا کارمان بجایی می‎رسد که ناظر را در عمل قبول نداریم ولو اینکه در ظاهر هم از او سخن بگوییم. اگر ناظر را قبول داشتیم نسبت به آخرت حساب دیگری باز می‎کردیم. کسانی که معاد و قیامت را قبول دارند، رفتارشان با دیگران خیلی متفاوت است.گاهی از یک جمله کوچک درسها می‎آموزند و مسیر زندگیشان تغییر پیدا می‎کند. شخصی زمان پیغمبر آیات سوره زلزال را شنید فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَره اگر کسی ذره‎ای کار خیر انجام بدهد، می‎بیند وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ  و اگر کسی مثقالی کار بدی کندآن را می‎بیند. گفت برای من همین کافی است و برخاست و رفت. پیغمبر(ص) فرمود: صار فقیها یعنی چه؟ گاهی اوقات ده سال، بیست سال،درس می‎خوانیم اما باز هم ما اندر در خم یک کوچه‎ایم. ما فقیه به چه کسی می‎گوییم .امروز درحوزه، فقیه اهل بیت به کسی می‎گویند که سالها رنج و تدریس و تحقیق و زحمت به جان خریده باشد، اما پیغمبر به  کسی سوره
زلزال شنیده و تاثیر پذیرفته میفرماید: صار فقیها یعنی فهم عمیق. پس می‎شود انسان سی سال درس بخواند اما فقیه نشودو گاهی هم می‎شود در یک فاصله زمانی محدود فقیه بشود، یعنی آنچه که لازم هست و باید بداند بداند.
   
  

 (سه شنبه92/04/19)

 

 



[1] . توبه /105.ترجمه: « بگو عمل کنید خدا و بیامبرش و مومنین اعمال شما را خواهند دید وشما را به نزد دانای نهان  و آشکار خواهند برد واو ازاعمالتان شما را آگاه میگرداند».

2   زلزال/7و8

Please publish modules in offcanvas position.