برنامه دریای رحمت جلسه 29

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، وصلی الله علی سیدنا ونبینا محمد وآله الطاهرین.

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما روزه‌داران، شما سحرخیزان، کم کم به شب‌ها و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم و احتمالاً ممکن است امشب شب آخر ماه مبارک رمضان باشد، ما سخنمان پیرامون دغدغه‌ها و دل‎مشغولی‌ها و نگرانی‌های نبی اکرم (ص) بود، برای ما خیلی مهم است بدانیم پیغمبر راجع به چه مسایلی دغدغه دارند آن هم در رابطه با یک جامعه دینی و اسلامی؛ اگر ما احیاناً بدانیم شخصیت بزرگی راجع به یک مسئله نگرانی دارد خودمان را جمع می‌کنیم، حساس می‌شویم، می‌خواهیم رضایت او را جلب کنیم؛ حال نبی گرامی اسلام نسبت به چند چیز حساسیت جدی دارند؛ یکی راجع به کسب‌های حرام بود، گفتیم چه چیزی باعث می‌شود که افراد دنبال کسب حرام می‌افتند؟ در اداره خدای ناخواسته مبتلا به رشوه‌گرفتن می‌شوند، کار شخص را که کار حقی است انجام نمی‌دهند، مگر اینکه فلان مبلغ را به فلان حساب واریز کند یا به فلان واسطه بدهد تا کار او را حل کند. اینها چه رفتار زشتی در یک جامعه دینی و یک جامعه اسلامی است؟ چرا کسب حرام؟ گفتیم یکی از مسائلی که باعث می‌شود افراد دنبال کسب حرام بروند ناآگاهی است، اصلاً حرام و حلال الهی را نمی‌داند، شاید نسبت به بعضی‌ها این حرف درست باشد، نسبت به بعضی دیگر درست نیست، بلکه از روی علم و آگاهی سراغ کسب حرام می‌روند، می‌دانند مشکل دارند ولی حرص موجبات حرام‎خواری را برایشان فراهم می‎آورد؛ در روایات ما آمده است که حرص و طمع‎ورزی در زندگی باعث می‌شود که افراد سراغ مال حرام بروند به جای مال حلال، مثلاً حرص به انسان می‌گوید با مال حلال تو به جایی نمی‌رسی، دوستان و آشنایان و همشهری‌های تو ماشین و خانه دارند، آپارتمان دارند، فلان باغ دارند، فلان باغ ویلایی دارند تو مانده و درجا می‌زنی، با این درآمدهای اندک حلال به جایی نمی‌رسی، طمع و حرص انسان را وادار می‌کند وارد فاز دیگری بشود و آن فاز، فاز کسب حرام است. در بین شخصیت‌هایی که در جامعه مطرح هم بودند و حتی نزدیکان امامان (ع) ما بودند و بخاطر همین حرص ورزیدن زندگی دنیایی و آخرتی‌شان را تباه کردند؛ علی بن حمزه بطائنی شخصیتی از اصحاب امام کاظم(ع) هست و مورد اعتماد آن حضرت بود، وجوهاتی که مردم از جاهای مختلف خدمت امام (ع) می‌آوردند را این شخص به عنوان امین امام نگهداری می‌کرد و بعد تحویل امام (ع) می‌داد تا صرف جهاتی بشود که مورد نظر امام (ع) هست، به گونه‌ای مورد اهتمام امام بود که وقتی وارد مدینه شد، مریض شد، دوستان او قطع امید کردند گفتند او از دنیا می‎رود، برویم در بقیع یک قبری برای او پیدا کنیم و او را دفن کنیم، به حضرت (ع) خبر دادند که علی بن حمزه بطائنی مریض شده و ما در بقیع دنبال قبر هستیم که او را بعد از مُردن دفن کنیم، حضرت یک مقداری آب فرستاد و فرمود این آب را به او بدهید بخورد و ان شاء الله خوب می‌شود، آب را به او دادند و بعد از اینکه آب را میل کرد خوب شد؛ این شخصیت اینگونه مورد اهتمام حضرت (ع) قرار دارد. اما بعد از اینکه وجود مقدس امام کاظم (ع) به شهادت می‌رسد، -خوب می‌دانید از نظر جایگاه امامت، امامت منتقل می‌شود به وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا(ع)- این انسانی که امین امام کاظم (ع) بوده، دوست امام کاظم بوده، از یاران امام کاظم(ع) بوده به جای اینکه بیاید به علی بن موسی الرضا(ع) بگوید تو امام و پیشوای امت اسلامی هستی این اموالی که پیش من بوده خدمت شما، اصلاً منکر شد که چنین امامتی اساساً وجود دارد. برای اینکه دست روی این اموال بگذارد و این اموال را متصرف بشود در نتیجه رابطه خودش را با امام و حجت اصلی یعنی وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا(ع) قطع کرد. این لغزیدن در مقابل حرام عامل نابودی اعمال صالح می‌شود و این واقعاً جزء مصیبت‌هایی است که دامنگیر انسان‌هاست، خدا انشاءالله ما را نگه بدارد، آگاهی‌هایمان را بیشتر کند تا بدانیم که وظیفه ما چیست، حرص و ولع در زندگی ما رخت بربندد و در نتیجه توجه به این جهات داشته باشیم، حالا اگر ماه رمضان به پایان رسید، پس از ماه مبارک رمضان نوبت عید فطر می‌رسد، آن روزی که جوایز را در میان ما تقسیم می‌کنند. انشاءالله امیدواریم که خدای متعال روزه ما را پذیرفته باشد، اعمال ما مورد قبولی درگاهش قرار گرفته باشد و بتوانیم تا سال آینده انشاءالله در همین مسیری که ریل گذاری کردیم، برنامه‌گذاری کردیم، توبه کردیم، استغفار کردیم حرکت کنیم.

والسلام علیکم ورحمة الله.

Please publish modules in offcanvas position.