تعالیم امامان و پیشوایان دینی حادثه کربلا را ماندگار کرد93/08/15

http://hosseiniboshehri.ir/images/busshehri/zaman%2041.jpegحضرت آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر تعالیم امامان و پیشوایان دینی را یکی از عوامل ماندگاری حادثه عاشورا بیان کردند، و فرمودند: تعالیم امامان و پیشوایان دینی حادثه کربلا را ماندگار کرد و اگر به زندگی ائمه نگاه کنیم به روش و منشی که داشته‌اند و دستوراتی که توصیه کردند، باعث شده حادثه کربلا از یک فضا و سرزمین محدود، جهانی شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: بعد از روز عاشورا تمام طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این بود که این حادثه را به فراموشی بسپارند و نامی از حسین(ع) برده نشود.

ایشان اضافه کردند: در زمان رضاخان که دستور دادند مجلس عزا برپا نشود، مردم در خانه‌های خود مراسم عزاداری اباعبدالله را برگزار می‌کردند تا نام حسین(ع) و کربلا زنده بماند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان داشتند: از امام صادق (ع) نقل‌شده که امام سجاد (ع) در طول 35 یا 40 سال به‌ تناسب شرایطی که ایجاب می‌کرد، روزه می‌گرفت و شب‌ها به عبادت مشغول بود، وقت افطار که غذا و آب برای حضرت می‌آوردند، اشک می‌ریخت و بلند بلند می‌فرمود: «شما نبودید کربلا، فرزند پیغمبر باحالت تشنگی و گرسنگی به شهادت رسید» که خود این پیام در جامعه بازتاب داشت.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزودند: ما گاهی می‌خواهیم یک فرهنگ را نهادینه کنیم، بخشنامه می‌کنیم و به افراد می‌گوییم برنامه‌ریزی و سخنرانی کنید و بعد از دو سه سال این فرهنگ نهادینه می‌شود. بدانید در چهل سال چه فرهنگی نهادینه‌ شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کردند: اگر صبح کسی نام امام حسین(ع) را پیش امام صادق(ع) می‌آورد تا شب در یک حالت افسردگی قرار داشت و موقعی که مردم وارد می‌شدند و می‌پرسیدند چرا امام متبسم نیست، می‌گفتند امروز صبح نام حسین (ع) برده شده است.

ایشان با تأکید بر اینکه اهل‌بیت فرهنگ عاشورا را نهادینه کردند، بیان داشتند: وقتی دعبل پیش حضرت امام رضا(ع) می‌آید و امام خطاب به دعبل می‌گوید بیا کنار من بنشین، امام می‌فرماید: آمادگی دارید در رثای جدم حسین شعر بگویید و نوحه‌سرایی کنید که دعبل می‌گوید: بله، سپس امام فرمودند پرده بزنند و اهل‌بیت(ع) در آن‌طرف پرده عزاداری کنند.

Please publish modules in offcanvas position.