جهل یکی از عوامل ارتکاب معصیت است 93/03/03

http://www.bushehri.net/images/namazjome/IMAGE635092476432968750.jpgجهل و عدم معرفت، پیروی کورکورانه از دیگران، برداشت ناروا و تفسیر به رأی از دین و سوء رفتارهای برخی متدینان از جمله عوامل شکسته شدن مرزهای الهی در جامعه هستند.

امام جمعه قم ظهر دیروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار داشتند: در مورد حدود و مرزهای الهی باید دید چه عاملی سبب شکسته شدن مرزها و رعایت نکردن حدود تعیین شده توسط خداوند از سوی گروهی از انسان‌ها می‌شود.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»  افزودند: عدم شناخت و جهل یکی از عوامل ارتکاب معصیت است زیرا انسان‌هایی که با خداوند و دستورات او آشنا نیستند به طور طبیعی حدود و مرزها را می‌شکنند و گروه دوم هم کسانی که کورکورانه از دوستان و دیگران پیروی می‌کنند و همین امر سبب تجاوز به مرزهای الهی می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه به دیگر عوامل ارتکاب معصیت و گناه اشاره کردند و فرمودند: برداشت‌های ناروا از دین، تفسیر به رای و برداشت ‌های شخصی را بر دستورات دینی ارجحیت دادن از دیگر عواملی است که سبب می‌شوند انسان به خود جرات داده و از خطوط قرمز عبور کند.

امام جمعه قم ادامه دادند: امام باقر(ع) در مورد خوارج تعبیر جالبی دارند، ایشان می‌فرمایند دین اینگونه نیست ولی به دلیل برداشت‌های نادرست، خوارج بر خود سخت گرفتند و گاهی هم آن چنان توسعه ایجاد کردند که مفاهیمی را از دین برداشت می‌کنند تا بتوانند به خواسته‌های خودشان برسند.

ایشان با بیان اینکه در طول تاریخ یکی از ابتلائات و مشکلات وجود چنین افرادی در جامعه دینی بوده است عنوان داشتند: عامل دیگری که موجب مرزشکنی و تعدی و تجاوز از حقوق الهی می‌شود این است که وابستگان به دین و کسانی که خود را متدین می‌دانند، رفتارهایی انجام می‌دهند که موجب جرأت و جسارت عبور از مرزها توسط دیگران می‌شود زیرا آنها می‌گویند اگر دین‌داری این است ما هم هر کاری بخواهیم انجام خواهیم داد چون نوع مردم بیشتر به اعمال و رفتار متدینان نگاه می‌کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تاکید کردند: در قالب یک مسلمان، یک شیعه و فردی متدین نباید رفتاری بروز دهیم که دیگران با مشاهده آن از دین بازگردند و از مرزهای الهی تجاوز کنند زیرا رفتار ما برای آنها جنبه الگو دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه بی بند و باری در جامعه مورد علاقه برخی از افراد است فرمودند: این گروه از انسان‌ها به دنبال آزادی هستند و به طور طبیعی هیچ قانونی را هم به رسمیت نمی‌شناسند و لاقیدند که نتیجه آن هم انکار معاد و قیامت است

ایشان وظیفه عالمان حوزوی و اساتید دانشگاهی و نخبگان و هنرمندان را ترسیم صحیح صحنه‌های زیبای دفاع مقدس دانستند و افزودند: لازم است نسل فردا پیام دفاع مقدس را دریابند و این امر بستگی به چگونگی تصویرسازی‌های ما دارد

Please publish modules in offcanvas position.