حرکتی که روحانیت پیشکسوت آن بوده به پیروزی رسیده است

به گزارش گروه دین و اندیشه "مهر"، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم در این دیدار با اشاره به فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه گفت: هر فلسفه‌ای را برای بعثت در نظر بگیریم امروز همان فلسفه شامل حوزه علمیه در عصر غیبت معصومین ـ ع ـ می‌شود.

مدیر حوزه علمیه قم با انتقاد از برخی مسئولین نظام تصریح کرد : به برخی از مسئولین نظام به غیر از رهبری بارها گفتم که شما از این حوزه برخاسته‌اید و مسئولیت گرفته‌اید. از این اقیانوس هیچ بهره‌ای نبردید. اصلاً از حوزه کمک نگرفتید. کسی پس از پیروزی انقلاب به سراغ حوزه نیامد. باید نظام به این احساس برسد. نگویید تکنوکرات‌هایی که در غرب درس خوانده‌اند برای ما کافی اند. نظام نگفت بدون راهنمایی و رهنمود حوزه، علما و مراجع نمی‌توانم جلو بروم. آنها راه خودشان را کشیدند و کاری هم به حوزه نداشتند.

بر اساس گزارش رسا، آیت الله حسینی بوشهری همراه و همگام بودن حوزه با مردم را از ویژگی‌های مهم حوزه علمیه برشمرد و خاطر نشان کرد : حوزه تنها یک مرکز آموزشی نیست، در عین حالی که یک مرکز علمی است دغدغه‌های مردم را هم دارد. در شادی مردم شاد و در غم آنها غمناک است. مجاهدت با مردم و در کنار آنها بودن را یک نقش و وظیفه خود می‌داند و احساس می‌کند اگر این وظیفه را انجام ندهد نقش خود را به‌ عنوان یک عالم دینی انجام نداده است.

وی پیشینه حوزه‌های علمیه را از هزار و دویست سال پیش دانست و تصریح کرد : حوزه علمیه قم خود یکی از حوزه‌های دیرپاست، البته دوران شکوفایی آن از هنگام مرجعیت حاج شیخ عبد الکریم حائری ـ ره ـ بوده است. از هنگامی که ایرانیان تشیع و مکتب اهل بیت ـ ع ـ را پذیرا شدند حوزه علمیه و مرکزیت تشیع در قم شکل گرفته است.

مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش‌های مؤسس حوزه علمیه قم ـ ره ـ افزود : حاج شیخ عبدالکریم حائری ـ ره ـ حوزه را به گونه‌ای اداره کرد که حوزویان بتوانند سرمایه‌های لازم را بیاندوزند. نتیجه آن اندوخته‌ها و زحمات، طعم شیرین پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه در زمان حاج شیخ عبدالکریم حائری ـ ره ـ تنها دو هزار نفر طلبه در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل علوم دینی بودند تأکید کرد : امروز تنها حوزه علمیه قم بیش از چهل هزار نفر عالم، طلبه، مرجع تقلید و شخصیت‌های بزرگ علمی و پژوهشی دارد.

وی روحانیت را علاوه بر مرزبان دین بودن، مرزبانی برای جغرافیای سیاسی اسلام معرفی کرد و حضور گسترده مردم در انتخابات را نتیجه سنگربانی روحانیت از باورهای مردم ارزیابی کرد و افزود: حرکتی که روحانیت پیشکسوت آن بوده به پیروزی رسیده است. هرگاه روحانیت خود را از حرکتی کنار کشد، آن حرکت به یک حرکت کور و بی معنی تبدیل می‌شود.

Please publish modules in offcanvas position.