بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 89/11/08 خطبه شماره 23 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسمالله الرّحمن الرّحیم
«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر نعمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»آمین یا رب العالمین
السلام علیک یا بقیه الله، اسلام علیک یا حجه الله.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال امیرالمومنین علی بن ابی طالبٍ(علیه افضل صلوه المصلّین):«اوصیکم عباد الله بتقوی الله الذی البسکم الریاش و اسبغ علیکم المعاد سل أنّ أحد یجدُ إالی البقاء سلّم أو لدفع موت سبیلا لکام ذلک سلیمان بن داود الذی سخّر له مُلک الجنّ و الإنس مع عظیم النبوّه و عظیم زلفه»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم امیر مؤمنان علی بن ابی طالب فرمود: بندگان خدا من شما را به تقوا و پرهیزکاری سفارش میکنم خدایی که بر شما جامهها پوشانید و وسایل زندگی شما را فراهم کرد اگر راهی برای زندگانی جاودانی بود و یا از مرگ گریزی بود حتما سلیمان بن داود چنین میکرد او که خداوند حکومت بر جن وانس همراه با نبوت و مقام بلند قرب و منزلت در اختیارش قرار داد، اما حضرت اضافه میکند« فلما الستوفی تؤمته واستکمل مدَّة رمته»آنگاه که پیمانه عمرش لبریز شد و روزی او تمام شد تیرهای مرگ از کمانهای نیستی بر او باریدن گرفت. حقیقت امر این است برادران و خواهران همگان خواهیم رفت تردید نکنید کسی در این عالم نمیماند جز ذات کبریایی حق. بنابراین مواظب گفتارمان، مواظب رفتارمان و مواظب اعمالمان باشیم تا نکند روزی پشیمان شویم ولی فرصتها از دست رفته باشد. در خطبه اول برنامه هفتههای گذشته ما بر این بود که پیرامون سیره نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) سخن میگفتیم. در خطبه گذشته پیرامون اصول برجسته سیرۀ سیاسی پیامبر و اهلبیت سخن گفتیم و در این خطبه پیرامون اصول برجسته سیرۀ فرهنگی پیامبر و اهلبیت سخن خواهیم گفت. پیامبران الهی از آدم تا خاتم و همه اولیای الهی جهشهایی را در زندگی بشر بوجود آوردند که به کلی مسیر فرهنگی انسان را دچار تحوّل و دگرگونی کرده است، انقلاب جهانی پیامبر اکرم با دگرگونی فرهنگی در بعد اعتقادی، در بعد اخلاقی انسانها آغاز شد و به سایر تحولات اجتماعی منجر شد. اگر تلاش گستردۀ پیامبر نبود، اگر تلاش فرهنگی امامان (ع) ما نبود امروز نه از تاک نشان میبود و نه از تاکنشان. مردم بودند و موهومات و مردم بودند و خرافات و چیزی به عنوان حقیقت در جامعۀ ما وجود نداشت. پیامبر در طول 23سال آمد با فرهنگ شرک و بتپرستی مبارزه کرد و به جای آن فرهنگ یکتاپرستی و اعتقاد به خدای واحد جایگزین کرد و چه تحولی عظیم در جزیرةالعرب آن روز پیغمبر با حرکت فرهنگیاش به وجود آورد. ما در زیارت جامعه کبیره آنگاه که امامان خود را مخاطب قرار میدهیم که کلام وجود مقدس امام هادی(علیه و الصلوه و السلام) است سخن ما با امامان اینگونه است عرض میکنیم:« و جاهدت فی الله حق جهاده حتی أعلَمتُم دعوة و بیّنتُ فرائضَ و أقمتم حدودَ و نشرتم شرایع احکام» و یا خطاب میکنیم:« و دعوتُ إلی سبیله بالحکمته و الموعظه الحسنه»[2] در راه خدا امامان و پیشوایان ما، جهاد کردید و بعضی از شما هم جهاد علیه دشمن در صحنۀ جنگ و کارزار و هم جهاد فرهنگی و عمده شما تلاش فرهنگی داشتید، دعوت خدا را آشکار کردید و آمدید احکام او را، واجبات او را برای مردم تبیین کردید و از طریق حکمت و موعظه حسنه مردم را به راه او در جهت یک حرکت فرهنگی دعوت کردید. از هر فرصتی امامان ما استفاده میکردند برای کار فرهنگی و این نشان میدهد که جامعه ما نیاز مبرم دارد برای هدایت نسل جوان. برادران و خواهران، برای جلوگیری از انحراف در جامعه، کار فرهنگی لازم است، مسئولان ما قبل از هر چیز باید روی مسائل فرهنگی سرمایهگذاری کنند. تعبیری نقل شده است دربارۀ امیرالمؤمنان: «رُوِی أنّه کانَ إذا یَفرق من الجهاد» هنگامی که حضرت از جهاد با دشمنان بیرونی فارغ میشد«یتفرّق لتعلیم النّاس» [3]خود را آماده میکرد که آگاهی بخشی کند به جامعه و مردم را در جریان مسائل دینی و احکام شرعی قرار بدهد و یا در نامهای به استاندارش در مکه غیر از رسیدگی به مسائل اقتصادی مردم میفرماید:« وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِم »[4] بامداد و شامگاه برای آنان مجلسی ترتیب بده یعنی مخاطبین تو در سرزمین مکه برای آنان مجلسی ترتیب بده آن را که فتوا میخواهد فتوا بده به او. انسانهای جاهل و نادان را بیاموز و با دانایان با گفت و گو بپرداز یعنی اقشار مختلف جامعه باید در مسیر کار فرهنگی قرار بگیرند. یا در رابطه با دیگر امامان (ع) ما، که فرصت نیست تکتک به کار فرهنگی آنان اشاره کنم اینها هر موقع فرصتی پیدا میکردند از این فرصتهایی که گاهی دشمن تهدید کرده بود آنان را از این تهدیدها به فرصت تبدیل میکردند و کار فرهنگی انجام میدادند. دو- سه نمونه از اصول برجسته کار فرهنگیشان را در این فرصت من به آن اشاره کنم یکی دعوت آگاهانه و با بصیرت « قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني»[5] خداوند به پیامبر (ص) میفرماید: بگو این راه راست من است، من و پیروانم با بصیرت کامل مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم. پیامبر برای کار فرهنگی سه نکته را همیشه ملاحظه میکرد شخصیتهایی که امروز میخواهند کار فرهنگی انجام بدهند روی این سه نکته کلیدی که در زندگی پیامبر و اهلبیت بوده باید تکیه کنند تا موفق بشوند و گرنه توفیقی نصیبشان نمیشود ممکن است بودجههای هنگفتی تصویب شود به نام کار فرهنگی ولی حاصل و محصولی نداشته باشد. اولین کاری که پیغمبر انجام میداد در رابطه با مسأله فرهنگی متولیان کار فرهنگ کسانی که میخواستند با مردم صحبت کنند از جایگاه آگاهی نسبت به دین سخن میگفتند یعنی کسانی که بخشی از دین و بخش ناقصی از دین را بدانند و به نام مبلغ دین بخواهند صحبت کنند اینها کاری از پیش نمیبرند، نقش دومی که داشتند شرایط زمان و مکان را رصد میکرند این سخن را کجا مطرح کنند و چگونه با مردم در میان بگذارند از فرصتهای مکانی و زمانی بهره میگرفتند و استفاده میکردند، برای هر مخاطبی سخنی ویژه و سخنی خاص. و نکته سوم آگاهی نسبت به مخاطبانشان بوده و مخاطبانشان را قبل از اینکه اطلاعات در اختیارشان قرار بدهند شناسایی میکردند با کودک، با نوجوان، با جوان با میانسال هر کدام ادبیات خاص خود را دارند. کسی از امام صادق سؤال کرد پرسش این است آیا خدا قادر است کرۀ زمین را در تخممرغی جای دهد بگونهای که تخم مرغ بزرگ نشود و کرۀ زمین کوچک نگردد حضرت فرمود: خدا بزرگتر از آن را در کوچکتر از تخممرغ جای داده است به آسمان نگاه کن این آسمان، این ستارگان، این ماه، این خورشید همه در مردمک چشم تو جای گرفته است و بعد سؤال میکنی آیا میشود کرۀ زمین را در یک تخممرغ جای داد!! اینجا مخاطب خاص امام صادق یک فردی است که باید با حال و هوای او با او سخن گفت اما، فرد فرهیختهای که دارای عقاید خاصی اسن دقیقاً همین پرسش را از امام صادق میکند میبینیم نحوۀ پاسخ امام صادق متفاوت است موقعی که او با ادبیات فلسفی سخن میگوید مدعی نخبگانی است و جزء نخبگان جامعه است امام تعبیرشان این است میفرمایند: ارادۀ الهی به محال تعلق پیدا نمیکند ببینید آنجا چه جوابی میدهد امام و اینجا چه جوابی میدهد آنجا میفرماید: در مردمک چشم تو کل آسمان جا میگیرد که ظرفیت آن از خیلی از مسائل بزرگتر است و مردمک چشم تو از تخممرغ کوچکتر، ولی در اینجا میفرماید: ارادۀ الهی به محال تعلق پیدا نمیکند. ویژگی دیگری که در کار فرهنگی داشتند این است که پیامبر و اهلبیت اهل مجامله نبودند حقیقت دین را برای مردم بیان میکردند آن هم، با صراحت حقیقت دین را مشخص میکردند دنبال این نبودند که خوشایند کسی باشد یا خوشآیند کسی نباشد، کسی نگران بشود یا کسی نگران نشود « ً لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَة»[6] این شکلی حقیقتهای دین را بازگو میکردند، با تعارف کنار مسائل دینی عبور نمیکردند، آنها واسطۀ فیض الهیاند و باید آنچه که لازمۀ جامعه و تأمین کننده سعادت جامعه است آن را به مردم بگویند اینگونه نبوده که بگویند حالا این بخشش را بگوییم و این بخشش را هم بگونه دیگری تفسیر کنیم و فردا هم میشود بگوییم مهم نیست این شکلی عمل نمیکردند. ویژگی دیگری که بوده حقیقتگویی بوده، حقیقتگویی را فدای منافع مادی نمیکردند و اینها از ویژگیهایی بوده که توانستند در فضای جامعه آن روز تأثیرگذار باشند و فوج فوج جمعیت به سوی آنها گرایش پیدا کند لذا وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا المرتضی هم میفرماید به عبدالسلام حربی-تعبیر جالبی است-:« لِأنّ النّاس لو عرفوا محاسنک کلامنا لتبعونا» اگر حقیقت و گوهرۀ کلمات ما اهلبیت را شما به مردم منتقل کنید کردم به دنبال ما راه میافتند ولی موقعی که حقیقتها را بازگو نمیکنید انتظار پیروی دارید شما از مردم؟ حقیقتها را بازگو کنید کلمات نورانی وحی الهی و پیامبر و اهلبیت را آنگونه که هست زلال و شفاف و پاک به مردم عرضه کنید مردم گرایش پیدا میکنند در این کلمات جاذبه وجود دارد مثل مغناطیس است که مردم را به سمت خودش جذب میکند این کار بزرگ فرهنگی اهلبیت عصمت و طهارت است. پس اهلبیت ما دعوتشان آگاهانه و از روی بصیرت بوده و با آگاهی کامل نسبت به دین پیامرسانی میکردند و ویژگی دیگرشان نسبت به شرایط زمان و مکان، نسبت به مخاطب، نسبت به صراحت در تعبیراتشان توجه و عنایت داشتند.
دعای پایانی خطبه اول
اللهم و اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات و الاحیاء منکم و الاموات.
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النار.أستغفر الله لی و لکم.
پروردگارا مارا با حقیقت دین و احکام نورانی اسلام آشنا بگردان. فرهنگ دینی را در جامعۀ اسلامی ما نهادینه کن. روح بلند حضرت امام را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر فرزانۀ انقلابمان عزت بیشتر عنایت بفرما. به مراجع گذشتۀ ما روح و رضوان عنایت فرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به زائران و مجاوران سلامت و توفیق عنایت فرما. به خانوادههای معظم شهیدانمان و جانبازانمان عزت و سلامت مرحمت فرما. شهدای مارا با شهدای کربلا محشور گردان. به امت اسلامی در همۀ سرزمینهای اسلامی در مقابل ستمگران پیروزی عنایت فرما. به نسل جوان ما آشنایی با مکتب عنایت کن. به مراکز علمی، حوزوی، و دانشگاههای ما توفیق بیشتر مرحمت فرما. خدایاباران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمتمان تعجیل فرما.
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
﴿إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ* وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا* فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴾
صدق الله العلی العظیم
خطبه دوم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
« الحمد لله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین، باعث الانبیاء و المرسلین، ثمّ الصّلوه و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صلّ و سلّم علی سیدنا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهلالجنّه و علی علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدٍ و الحسن بن علیٍ و الخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّء الی یوم القیامه»
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال امیرالمؤمنین بعد از بیان آیهای از قرآن امیر بیان میفرماید:«قَدْ أُمِنَ الْعَذَابُ وَ انْقَطَعَ الْعِتَاب»بعد از اینکه میفرماید:« وَ سيقَ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً »[7]میفرمایند:«قَدْ أُمِنَ الْعَذَابُ وَ انْقَطَعَ الْعِتَابُ وَ زُحْزِحُوا عَنِ النَّارِ وَ اطْمَأَنَّتْ بِهِمُ الدَّارُ وَ رَضُوا الْمَثْوَى وَ الْقَرَارَ الَّذِينَ كَانَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا زَاكِيَةً وَ أَعْيُنُهُمْ بَاكِيَةً وَ كَانَ لَيْلُهُمْ فِي دُنْيَاهُمْ نَهَاراً تَخَشُّعاً وَ اسْتِغْفَارًا وَ كَانَ نَهَارُهُمْ لَيْلًا تَوَحُّشاً وَ انْقِطَاعاً فَجَعَلَ اللَّهُ لَهُمُ الْجَنَّةَ مَآباً وَ الْجَزَاءَ ثَوَابا»[8] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم امیرمؤمنان علی(علیه الصلوت و السلام) میفرمایند: متقین از عذاب وکیفر در اماناند، از سرزنشها در اماناند، از آتش قهر الهی اینها نیز دوراند. در خانههای امن الهی سکوت میگزینند، خشنوداند، رفتارشان در دنیا پاک، دیدگانشان گریان، شبهایشان با خشوع و استغفار مانند روز است و روزهایشان از ترس گناه مانند شب پس خداوند بهشت را منزلگاه آنان قرار داد و پاداش ایشان را نیکو ساخت، این جایزۀ خداست برای متقین، منتظرید از خدا جایزه بگیرید؟؟ متقی باشید، پاکدامن باشید، پرهیزکاری باشید ملائکه الله صف ایستادهاند و منتظراند که جایره تکتک متقین را به دست آنها بدهند محروم کسی است که در این دنیا از وادی تقوا دور باشد. در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم، مناسبت اول در هفتهای که گذشت روز اربعین را داشتیم امروز حضور گستردۀ ملت ما هم در عاشورا و هم در اربعین مثال زدنی بود، امسال کربلا غوغایی بود طبق آمار رسمی بیش از 7میلیون و عدهای رقم را بالاتر از این اعلام کردند زائران ابی عبد الله در کنار مرقد ابی عبد الله اشک ریختند و من همین جا خطاب میکنم عرض میکنم به امام سجاد آن روز که کنار بدن مطهر پدر اشک ریختی آن امروز این مسأله و منظره به ذهن آمد که شیعیان خواهند آمد، عزاداری خواهند کرد گرچه روز اربعین آن روز تنها جابر و عطیه و کاروان مظلومانۀ زینب آمد اما، بعد از هزار و اندی سال 7میلیون جمعیت صدای وا حسین واحسینشان در کربلا طنین انداز شد. ما در این هفته، هفته وقف را داریم وقف سنت حسنهای است که در سیرۀ اهلبیت و پیامبر ما به خوبی مشاهده میکنیم و من به همین جمله اشاره میکنم که یکی از کارسازترین و سالمترین شیوهها که میتواند امکانات مالی ما را به صورت احسانی ماندگار در آورد وقف است. برادارن و خواهرانی که خدا امکانات مالی به آنها داده به تناسب ضرورتهایی که در جامعه وجود دارد بخشی ازاین امکانات مالی خود را به صورت وقف به عنوان یک صدقه جاریه و به یک احسان ماندگارتبدیل کنند و این هم باعث ماندگاری خود شما هم خواهد شد نام نیک شما همواره بر سر زبانها باقی خواهد ماند. در پایان ماه، ماه صفر رو به پایان است در پایان ماه ما سه مناسبت مهم را داریم رحلت رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی، شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی و شهادت امام رووف وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا. جلسه آماده است من چند جمله عرض ادب و ارادت کنم محضر رسول الله به محضر امام مجتبی و به محضر علی بن موسی الرضا . رحلت پیامبر گرامی اسلام برای همه امت اسلامی سنگین و جانکاه بود اما میدانید یک نفر بیش از همه داغدار شد و آن یک نفر صدیقه طاهره فاطمه زهرا بود نوشتهاند وقتی پیامبر حالش بد میشد و رنگش تغییر میکرد زهرا اشک میریخت میفرمود:«وَا كَرْبَاهْ لِكَرْبِكَ يَا أَبَتَاه»[9] فاطمه از کنار پدر جدا نمیشد نشسته بود و خیره خیره به صورت بابا نگاه میکرد در آن لحظه امیرالمؤمنین، فاطمه،حسن و حسین کنار رسول الله بودند امیرالمؤمنین میفرماید:«وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِي»[10] پیامبر در حالتی جان داد که سرش روی سینه من بود انس بن مالک میگوید:«وقتی پیامبر را به خاک سپردیم و قبر او را پوشاندیم من از حجره رسول الله بیرون آمدم دیدم بانویی کنار دیوار ایستاده و زار زار گریه میکند دانستم فاطمه است جلو آمد انس پیامبر را به خاک سپردی؟ عرض کردم: بله فرمود: چطور طاقت آوردی پییغمبر را زیر خاک کنی؟ اتاق را خلوت کردم فاطمه وارد اتاق شد فرمود بابا بلند شو دخترت تنها مانده است، بابا خوشی فاطمه تمام شد» من عرض میکنم فاطمه طاقت نیاوردی بر بدن بابایت خاک بریزند اما شما را احترام کردند اما، نمیدانم آیا خبر دارید که حتماً خبر داری آیا میدانی بدن فرزندت امام مجتبی را تیرباران کردند! فاطمه خبر داری در خراسان چه گذشت؟؟ با اینکه امام رضا برادران و خواهران متعددی دارد خواهری چون کریمۀ اهلبیت اما در کنارش نبودند و تنها و غریب بود غریبانه مسموم شد، غریبانه به شهادت رسید و چون میدانست غریبانه از دنیا میرود قبل حرکت از مدینه خانواده را جمع کرد و فرمود: برایم اشک بریزید و گریه کنید گفتند: برای مسافر میمنت ندارد فرمود: این برای مسافری است که برمیگردد ولی، من بر نمیگردم. مناسبت دیگر در آستانۀ دهه مبارک فجریم ، دهۀ پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامیمان. 12بهمن روز ورود قهرمانانۀ امام و 22بهمن روز پیروزی انقلابمان. در اینجا من به چند نکته میخواهم اشاره کنم انقلاب ما انقلاب مهمی است هم در سطح ملی تأثیرگذار است و هم در سطح جهانی. در سطح ملی شفافترین رژیم را از پای در آورد، در سطح ملی آمد یک فضای جدیدی را ایجاد کرد نهضتها معمولا کار سلبی میکنند اما نهضت اسلامی ما کار ایجابی کرد و فکری جدید به عنوان فکری اسلامی در جامعه ما آمد مطرح کرد. در سطح بینالمللی انقلاب ما آمد و یک شکاف بزرگی در جبهه و حاکمیت کفر جهانی ایجاد کرد کشورها یا وابسته به شرق بودند و یا به غرب، امام فرمود: ما راه سومی را انتخاب میکنیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. انقلاب ما یک حرکت بیداری در ملل اسلامی و غیر اسلامی ایجاد کرد رهبر فرزانه انقلاب ما چند روز قبل این جمله زیبا بر زبان جاری فرمود: اهمیت حوادثی که اکنون در کشورهای عربی میگذرد اینها الآن برای ما خیلی روشن نیست بعداً روشن خواهد شد و تعبیرشان این بود که امروز ما کمتر توجه میکنیم اینها یکسره معلول حادثۀ بزرگ انقلاب اسلامی است، ما انقلابمان را بر استکبار جهانی تحمیل کردیم چه بخواهند و چه نخواهند. ما چند وظیفه کلیدی داریم 1. انقلابمان را به نسل سوم و چهارم انقلاب باید بشناسانیم بدانند مردرم ما در دوارن چه رژِیم منحوسی زندگی میکردند، انقلابمان را تجزیه و تحلیل کنیم، انقلاب ما در سایۀ تکیه به اسلام و مکتب اهلبیت پیروز شد این رمز پیروزی انقلاب ما بود، به خاطر حضور یکپارچه مردم در صحنه بود، بحث ولایت و رهبری نقش کلیدی در پیروزی انقلاب ما داشت جایگاه یک رهبر عالم و آگاه و متقی و شجاع و آگاه به زمان. هم در حدوث انقلاب ما این ویژگی را داشتیم و هم امروز از برکت چنین رهبری برخورداریم. اما در رابطه با حوادث تونس، یمن، مصرو سایر کشورهای عربی میخواهم چند نکته بیان کنم دنیا بداند:1. ما یک اصل قرآنی داریم که آن این است که ظلم باقی نمیماند«الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم»[11] اینها بدانند دوران دیکتاتوریها سپری شده است، اینها این پیام ملتهاشان را باید بدانند و با حرکتهای غلط کار خودشان را سختتر نکنند به دولتهای استکباری هشدار میدهم انقلابها را مصادره نکنند، این انقلابها، انقلابهای مردمی- اسلامی است و پایگاه آن مساجد و نماز جمعههاست. راجه به مسأله لبنان هم اشارهای کوتاهی داشته باشم ملت رشید لبنان، حرکتهای اصیل لبنان موقعی که دیدند نخستوزیرشان با دیگران و بیگانگان وارد تبانی و زد و بند شده است آمدند و یک کار قانونی کردند و نخستوزیر را از صحنۀ سیاست کنار زدند. ما از ملت لبنان و حرکتهای لبنانی میخواهیم وحدت لبنان را حفظ کنند و بر اساس الزامات قانونی این لبنان، لبنان قهرمان مقابل اسرائیل را همچنان قهرمان تاریخ نگه بدارد. دو نکته کوتاه اشاره میکنم و سخن را به پایان میرسانم نکته اول: این روزها شاهد رحلت عالمی بزرگ ، جلیلالقدر در مدینۀ طیبه بودیم مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی امری عالم استواری که صد سال عمر پر برکتش را در راه دفاع از مکتب سپری کرد خوشا بحالش. مردم موقعی که به زیارت رسول الله میرفتند به زیارت ائمۀ بقیع میرفتند و میگفتند در این سرزمین مدافع اهلبیت وجود دارد باید به او هم سری بزنیم، زن و مرد صف میکشیدند و به دیدار این عالم بزرگ میرفتند، مراجع سوگوار شدند،حوزهها سوگوار شد، رهبر فرزانۀ انقلابمان مطلع شدم حضرت آیه الله جنتی را در رأس هیئتی برای تسلیت به بازماندگان به مدینه اعزام کرده است روحش شاد و یادش گرامی باد. نکته آخر خیلی کوتاه است ما آنچه برایمان مهم است وحدت قواست و وحدت جامعۀ ماست نکند در جامعه ما اتفاقاتی بیفتد که وحدت جامعۀ ما خدشه دار شود و در رأس آن وحدت قوای سه گانه. مردم به بزرگترها نگاه میکنند اگر شکافی در آنجا ایجاد شد، خللی ایجاد شد جامعه دچار تزلزل میشود امیدوارم خدای بزرگ عنایت کند به همه مسئولا ما، دستاندر کاران نظام دست به اقدامی نزنند، سخنی نگویند، بیانی مطرح نکنند که وحدت جامعه ما را خدشه دار کند.
دعای پایانی خطبه دوم
خدایا مسئولان ما را برای حفظ این انقلاب حفظ بفرما. ملتهای مسلمان را در اهدافشان موفق و مؤید بدار. توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. ما را قدردان نعمتهای انقلابمان قرار بده. شهدای راه انقلاب خدایا به آنان روح و رضوان عنایت فرما. به خانوادههای شهیدانمان عزت عنایت فرما. به جانبازان مخلص ما عزت عنایت فرما. روح حضرت امام عالیست اعلی بگردان. به رهبرمعظم انقلابمان این سکّاندار کشتی انقلابمان در مقابل امواجها، طوفانها وگردبادها خدایا به او توفیق روزافزون عنایت فرما. صفا و یکدلی در جامعه ما حاکم بفرما. به نمازگزاران ما حسن عاقبت مرحمت بفرما. پروردگارا باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمتمان تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴾
[1] . نهج البلاغه، خطبه 182.
[2] . فرازی از زیارت جامعه کبیره.
[3] . الارشاد القلوب، ص 218.
[4] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص457.
[5] . «یوسف»: 108.
[6] . «الأنفال»: 42.
[7] . «الزمر»: 73.
[8] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص282.
[9] . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج22 ؛ ص458.
[10] . نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص311.
[11] . الأمالي (للمفيد) ؛ النص ؛ ص310.