خطبه نماز جمعه قم مورخ 90/04/03

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/04/03                                   خطبه شماره 32

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدُلله نحمده و نَستعینه و نَستغفره و نَستهدیه و نؤمنُ به و نَتوکلُ علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئاتِ اعمالِنا و نَشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغِ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نَبینا حَبیب اله العالمین اَبِی القاسم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبین الطاهِرین المعصومین المکرمینَ الهداة المَهدیین و نحن الدائم اَن ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان عَلی قیامِ یُوم الدین اَلسلامُ عَلَیکَ یا بقیَة الله فی الارضه

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

 قالَ امیر المومنین علی ابن ابی الطالبِ عليه اَفضَلُ الصَلوة المُصلین: «عَلیکُم بِلُزومِ الدّین وَالتقوی و الیقین فهنَّ اَحسَنُ الحَسَنات»[1]. بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم، وجود مقدس امیر المومنان علی علیه الصلوة و السلام سخن ارزشمندی دارند که امروز هم ما می‎توانیم مخاطب کلام امیر المومنین باشیم. حضرت می‎فرماید: بر شما باد به دینداری، بر شما باد به تقوی، بر شما باد به یقین که اینها بهترین خوبی‎ها در زندگی شما هستند. انسان گم‎شده‎ایی دارد، دنبال خوبی می‎گردد، چه چیزی را در زندگی محور زندگی قرار بدهد؟ امیر المومنین می‎فرماید: این سه عنصر کلیدی دینداری نه دینداری ادعایی که همگی ممکن است ادعای دینداری بکنند دینداری که درکنار آن دو شاخص مهم قرار بگیرد، یکی تقوی، پرهیز از محرمات، اجتناب از مشتبهات، انجام واجبات الهی و پرهیز از گناهان و عنصر دوم و شاخص دوم یقین است. برادران، خواهران مشفقانه عرض می‎کنم اگر به روز رستاخیز باور دارین که باور دارین سبک زندگی ما باید غیر از این باشد و امیر المومنین این را از ما مطالبه می‎کند و می‎خواهد. در خطبه اول از انجا که بحث ما پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی و اهل بیت عصمت و طهارت است و از سویی در آستانه مبعث رسول خاتم قرار داریم، اجازه فرمایید پیرامون بعثت نبی اسلام و شرایط تحقق بعثت، فضایی که در آن فضا بعثت نبی گرامی اتفاق افتاد و اقداماتی که نبی گرامی اسلام در جهت حیات بخشیدن به زندگی انسان انجام دادند نکات کوتاهی عرض کنم. ‎دانیم که در عصر بعثت جهان عموماً و منطقه جزیرة العرب خصوصاً دارای شرایط ویژه‏ای بود. شرایط فرهنگی، شرایط اخلاقی، شرایط سیاسی، شرایط اجتماعی ان روز جزیرة العرب شرایط خاصی بود. به گونه ای که خدای متعال موقعی که ترسیم می کند آن روزها را در روزهای آغازین بعثت نبی اسلام که این را می توانید در سوره انعام ایه 151 ملاحظه کنید. تعبیرات را ملاحظه بفرمایید. این ترسیم فضای عصر بعثت است. «قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ لاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»[2]. فضا را ببینید چگونه قرآن ترسیم میکند. آیات دیگری هم به دنبال این ایه هست جامعه شرک الود غرق در زشتی و فساد، اقدام کننده نسبت به قتل فرزندان خودشان، محترم نشمردن حق حیات برای احاد جامعه، آزار پدر و مادر، تجاوز به اموال یتیمان، بی‎عدالتی در توزیع اموال، پایمال کردن حقوق دیگران و دهها نمونه دیگر شاخص‎های عصر جاهلیت است و عصری است که نبی گرامی اسلام در آن عصر مبعوث به رسالت می‎شود. سوال این است که پیامبر در این جا چه باید بکند، چه رسالتی دارد؟ من امروز به سه الی چهار نکته به صورت فشرده و کوتاه اشاره می‎کنم که پیامبر اقداماتی که انجام داد و پایه‎گذاری یک حرکت جدید در عصر بعثت بود و بعد توسط خود پیامبر دنبال شد، توسط اهل بیت دنبال شد در عصر ائمه دنبال شد یکی بحث انقلاب در ارزشهاست، جامعه عصر نبوی یک سلسله ارزشهایی برای خود قرار داده بود، نمونه اش همین‎هایی که عرض کردم: فرزند را زنده به گور کردن، تجاوز به حقوق جامعه داشتن اینها نمونه هایی بود از حرکت آن روز جامعه. پیغمبر در جای جای سخنانش چه آن روزی که به معاض بن جبل دستور داد هنگام رفتن به سرزمین یمن می فرماید: ای معاض آثار جاهلیت و رسوم باطل آنها را بمیران، اثری از عرصه های جاهلی نباید در یک جامعه اسلامی باشد و تعبیر خود پیامبر(ص) در پیام حج این تعبیر است: «ألا إنّ كلّ شي‌ء من أمر الجاهليّة تحت قدميّ موضوع[3]» یعنی مردم آگاه باشید تمام باورها و تمام برنامه‎های ایام جاهلیت من زیر پای خود نهادم و بطلان آن را اعلام می‎کنم یعنی پیغمبر می فرماید تا زمانی که این ارزشهای جاهلی در جامعه وجود داشته باشد جامعه رنگ خوشبختی و سعادت نخواهد دید. و این سخن آن روز پیغمبر برای امروز جامعه ما هم درس آموز است. یعنی مردم متدین ما، انقلابی ما اگر دیدید آرام آرام ارزش‎های انقلابی به حاشیه رفت، ارزشهای دینی و الهی به حاشیه رفت، ارزش‎های دوران زرتشت آمد در جامعه ما به عنوان اصل قرار گرفت و نسل جوان ما با این ارزش‎ها خو گرفت این زنگ خطری است که باید دینداران ، متدینان، روحانیت هشدار بدهند و اگاهی رسانی کنند. پیغمبر در این راه دچار خیلی مشکلات شد تا جایی که این تعبیر پیغمبر است: «ما أوذي نبي مثل ما أوذيت»[4]‌هیچ پیغمبری در میان پیامبران الهی آن گونه که من اذیت و آزار گرفتم برای تغییر این باورها و  ارزشها در یک محیط جاهلی هیچ پیغمبری این چنین مورد اذیت و آزار قرار نگرفته است آن چنان پیغمبر مجدانه دارد تلاش می‎کند که خدای متعال به او خطاب می کند: «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً»[5]. گویی می‎خواهی خود را از غم و اندوه به خاطر اعمال آنها هلاک کنی پیغمبر. کمی ارام تر این همه در مسیر هدایت در مسیر هدایت جامعه به خودت زحمت نده . پیامبر بارها مورد خطاب خدای متعال قرار گرفته تا ارام ارام به برکت این خطاب ها ان هم با جامعه ای ان چنان فضا را اماده کند برای یک انقلاب ارزشی در عصر بعثت. تعبیرات قران را نگاه کنید ارام ارام به پیامبرش خطاب می کند یک جا می فرماید پیغمبر نگران نباش: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» با آنها مدارا کن، نادانند، نمی‎دانند. به نیکی‎ها دعوت کن، از جاهلان روی برگردان. در جای دیگری برای این که پیغمبر تسلی خاطر پیدا کند در این صحنه احساس تنهایی نکند خطاب می‎شود والسفر علی ما اصابک در جایی دیگر به پیامبر خطاب می شود اسفع بالتیه اَحسن. پاسخ بدی را به نیکی بده پیغمبر تا بتوانی در این مسیر پیشرفت کنی . این یک اقدام از اقدامهای پیغمبر تحول در ارزشها. و امروز هم نیاز جامعه ما این است که رصد کنیم کجا ارزشهای الهی دستخوش حوادث می‎شود، ارزشها را به جایگاه اصلی‎شان برگردانیم 2- حرکت پیامبر برای دعوت جامعه به سمت عبودیت و بندگی جامعه به سمت خدا ، شما هیچ می‎دانید که می‎دانید افتخار پیامبر این است که قبل از اینکه رسول الله باشد عبدالله است، اَشهدُ اَنَّ محمدً وَ عَبدُهُ و الرَسولُه زیرا همه نعمت‎های الهی که امروز در اختیار من و شماست برای طی مسیر عبودیت است وماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون. نکته سومی که پیغمبر در این حرکت بعثت انجام داد دعوت جامعه به سوی عدالت اجتماعی بود، جامعه‎ای که رنگ عدالت را نبیند، برخوردار از عدالت نشود این جامعه نمی‎تواند یک جامعه زنده باشد لَقَد ارسَلنا رسُلَنا بالبینات و اَنزَلنا مَعَهُم الکتاب و المیزان لیقوم الناس ُ بالقسط. فضا به گونه‎ای شود که جامعه خودش به سمت قسط و عدالت حرکت بکند قل اَمَرَ ربی بالقسط پیغمبر به مردم بگو اصلاً فرمان خدا که متوجه من شده فرمان به عدالت است این عدالت باید در یک جامعه اسلامی پیاده شود و اجرا شود. و نکته چهارم دلسوزی پیغمبر برای محرومان جامعه . تاریخ و صفحات تاریخ را ورق بزنید یاران آن روز تنهایی پیغمبر چه کسانی بودند؟ یک سری انسان های مستضعف و محروم که خدا به پیغمبر خطاب می کند  وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَ الْعَشِىِ‏ّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاكَ عَنْهُمْ»[6] پیغمبر اینها را از کنار خودت طرد نکنی ، اینها یاران پای کارند، این حزب الهی‎ها این علاقه‎مندان به تو علاقه مندان به رهبری اینها پای کارند اینها نباید توجامعه مطرود بشوند.

 اینها که اهل عبادتند اینها اهل نماز جمعه‎اند، هوای اینها را داشته باش. و لذا پیغمبر می‎فرماید بله من هوای اینها را دارم اگر کسی دستش به من نمی‎رسد که مشکلش را با من مطرح کند پیغمبر این شکلی می‎فرماید «أَبْلِغُونِي حَاجَةَ مَنْ لَا يَسْتَطِيعُ إِبْلَاغِي حَاجَتَهُ»کسی که نمی‎تواند مشکلش را با من پیغمبر مطرح کند هر کسی می‎تواند مشکلش را با من منتقل کند و مطرح کند «فَإِنَّهُ مَنْ أَبْلَغَ سُلْطَاناً حَاجَةَ مَنْ لَا يَسْتَطِيعُ إِبْلَاغَهَا ثَبَّتَ اللَّهُ قَدَمَيْهِ عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»[7] کسی که این نقش را ایفا بکند که حاجت حاجتمندان را به رهبر منتقل بکند، به پیامبر منتقل کند فردای قیامت خداوند قدم او را ثابت و استوار نگه خواهد داشت و در یک تعبیر دیگری دارد: اگر کسی تلاش بکند برای رفع محرومیت یک فرد از آحاد جامعه همین چند مدت قبل عزیزانی اعتکاف برگزار کردند این روایت را آوردم تا عزیزانی که به اعتکاف نرفتند، یا اگر رفتند به اعتکاف و احساس نکنند که دیگر کار تمام شد ثواب تمام شد این روایت را دقت کنند که پیغمبر چقدر عنایت دارد می فرماید: «من مشی فی حاجة أخیه ساعة من لیل أو نهار قضاها أو لم یقضها کان خیرا له من اعتکاف شهرین» [8]خیلی عجیب است، کسی که یک ساعت از شب یا روز به دنبال رفع گرفتاری یک برادر دینی باشد چه بتواند مشکل او را حل کند چه نتواند مشکل او را حل کند از اعتکاف دو ماه بالاتر است برای این فردی که به دنبال حل مشکل آحاد جامعه است، اینها فضای بعثت است، اینها حرکت بعثت است ، اینها درسهای بعثت است اینها راه اسلام عزیز ماست که جامعه ما اگر این پایبندی را در خودش برقرار بکند این جامعه سعادتمند خواهد شد .

دعای پایانی خطبه اول

اللهم الغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم بالاموات

ربنا آتنا فی الدنیا الحسنة و فی الاخرة الحسنه و قنا عذابنا النار.

پروردگارا ما را با سیره رسولت بیشتر آشنا بگردان، پیامبر رحمت را از همه ما راضی و خشنود بگردان. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب‎مان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان طول عمر، سلامت، نفوذ کلمه عنایت فرما. به خدمتگزاران توفیق خدمت بیشتر عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدان‎مان ایثارگران‎مان عزت بیشتر مرحمت فرما. جانبازان عزیزمان، رزمندگان قهرمانمان ، آزادگان عزیزمان روز به روز بر عزتشان بیفزای. به مراکز علمی و دینی‎ما رونق بیشتر عنایت فرما، به زائرین و مجاورین توفیق بندگی عنایت فرما، توطئه دشمنان به خودشان برگردان. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان، صاحب اصلی مان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿  إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ *

خطبه دوم

أَعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا  حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوة المصلین ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین زین العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک  بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمة بنت موسی بن جعفر.

عباد الله اوصیکم و نفسی به تقوی الله

عن أمير المؤمنين (عليه السلام)، انه قال: " إذا اتقيت المحرمات، وتورعت عن الشبهات، واديت المفروضات، وتنفلت بالنوافل، فقد أكملت في الدين الفضائل»[9] بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. کلام بلند امیرالمومنان که مخاطب آن ما هم هستیم حضرت می‎فرماید هر گاه از حرام‎ها پرهیز کردید، و از امور مشتبه صرف نظر کردید و واجبات را انجام دادید و نوافل و مستحبات را به کار بستید به درستی فضائل را در وجودتان به کمال رساندید. چه زیبا ، چقدر سخن عالی است چقدر درس عالی است. از خدا بطلبیم که تک تک این جملات و کلمات در جای جای زدگی مان نقش بندد. از حرام پرهیز کنیم. از مشتبه، آنجایی که نمی‎دانیم حلال است یا حرام صرف نظر کنیم، به واجباتمان بیشتر برسیم، سهل انگاری نکنیم، نسبت به نوافل و مستحباتمان هم اقدام کنیم، آن موقع می‎دانیم و می‎دانید که بنده خدا شده‎ایم و بر این بندگی باید افتخار بکنیم.

 در خطبه دوم به بیان مناسبت ها  نکاتی اشاره می‎کنم: اولین مناسبت بیست و پنجم ماه رجب روز شهادت امام کاظم علیه الصلوة و السلام است. این مصیبت را به محضر کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها و به محضر حضرت بقیة الله العظم روحی و ارواح العالمین لمقدم الفداء صمیمانه تسلیت عرض می‎کنم. امامان معصوم ما در طول دوران زندگی‎شان برای هدایت جامعه مشکلاتی را متحمل شدند لذا ما از انها به عنوان الگوهای صبر و پایداری یاد می‎کنیم. وجود مقدس امام کاظم در طول دوران امامتش، دوران سی و پنج ساله که مصادف با چهار خلیفه عباسی است، منصور، مهدی و هادی و هارون. می‎بینیم با مشکلات فراوانی همراه است. در دفاع از فضیلت‎ها، در مبارزه با مفاسد اجتماعی و اخلاقی می‎بینیم امام با تمام وجود در مقابل این چهره‎ها قدعلم می‎کند رنج زندان را به جان می خرد و لذا ما در تعبیری که در زیارت آن امام داریم این تعبیر هست اشهد عنک صبرت علی اذا فی جنب الله و جاهدت فی الله حق الجهاد . شهادت می‎دهم امام، وجود مقدس امام کاظم که بر تمام ازارها در راه خدا صبر کردی و در راه خدا ان گونه که سزاوار بود مجاهده کردی. هارون دستور می‎دهد که امام را زندانی کنند، تحمل دیدن امام را ندارند، تحمل حضور امام را ندارند، امام را زندانی می‎کنند، کسی که اهل عبادته و راز و نیاز با خداست می‎گوید خوب شد فرصتی پیدا می‎کنیم تو خلوتگاه با خدا راز و نیاز کنیم تعبیر حضرت این است: «أَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ اَنّي كُنْتُ أَسْئَلُكَ أَنْ تَفَرَّغَنِي لِعِبادَتِكَ، أَللّهُمَّ وَ قَدْ فَعَلْتَ فَلَكَ الْحَمْدُ» [10]. خدایا این ارزوی من بوده همیشه از تو می‎خواستم یک فرصتی پیش بیاید من به عبادت تو بپردازم ، حالا زندان بهترین فرصت برای عبادت توست. هارون از پشت بام نگاه می‎کند که امام را نظاره گر باشد، امام چگونه است در زندان، لباسی را می‎بیند که از جا تکان نمی‎خورد این لباس، به زندان بان می‎گوید: که این لباس از چه کسی است که مدتها من نگاه می‎کنم همان جاست؟! می‎گوید که ای هارون این لباس نیست این موسی ابن الجعفر است که در حال سجده است و در حال عبادت است دشمن هم اعتراف می‎کند. او می‎گوید به راستی او از عُباد بنی هاشم است. سرانجام در روز بیست و پنجم ماه رجب در زندان سندی ابن شاهک حضرت به شهادت می‎رسد. شما ارادتمندان می توانیم امروز هم عرض تسلیت بگیم در روز شهادت هم عرض تسلیت بگیم به حضرت فاطمه معصومه «السلام على الإمام المعذب بقعر السجون وظلمة المطامير ذي الساق المرضوض بحلق القيود» و در قعر زندان ، بگم، با پای ورم کرده و مجروح، به بند کشیده شده با حلقه‎های زنجیر، یه دفعه مردم بغداد باخبر شدند درب زندان باز شد، جنازه ای را غریبانه از زندان بیرون آوردند «و الجنازة المنادي عليها بذل الاستخفاف» .السلام علیک یا موسی ابن جعفر این جمله را بگم در حضور شما، موسی ابن جعفر شیعیان آمدند تشیع جنازه کردند اما لایوم کیومک یا اَبا عَبدالله .

مناسبت دوم بیست و ششم ماه رجب روز وفات ابوطالب پدر بزرگوار امیرالمومنین است که متاسفانه در مجالس و محافل ما کمتر از این بزرگوار که مدافع نبی گرامی اسلام بود ، کمتر سخن گفته می‎شود. امید است که گویندگان ما، هیئت‎های عزاداری ما به گونه آبرومندی از این شخصیت بزرگ و مدافع رسول الله تجلیل کنند، تکریم کنند.

مناسبت سوم، حادثه ششم و هفتم تیر است، مستحضر هستید که در روز ششم تیر دشمنان قسم خورده‎ی ما توطئه‎ای را طراحی کردند که رهبر عزیز انقلاب ما را ، که امروز به عنوان یک ذخیره‎ی الهی در میان ماست به شهادت برسانند. ولی خداوند این ذخیره را برای امروز و فردا‎های ما حفظ کرد و نگه داشت و از خدا می‎طلبیم خدایا روز به روز بر طول عمر او بیفزای. روز هفتم تیر سالگرد شهادت هفتاد و دو تن از یاران انقلاب و در راس آنها شهید بهشتی است. در شرایطی که جنگ روانی دشمن راه انداخته، ترور شخصیت‎ها را آغاز کرده دست به اقدامی زد که به تصور خودش مردم چشم باز کنند نه مجلسی وجود داشته باشد، و نه دولتی وجود داشته باشد و نه شورای قضایی وجود داشته باشد اما این حادثه به عنوان انقلاب سوم در کشور ما نام گذاری شد و خون در رگ‎های انقلاب جریان پیدا کرد و انقلاب ما استوارتر از همیشه به راه خود ادامه داد.

 هفته قوه قضاییه است، من با مسئولان دلسوز قوه قضاییه از طرف شما مردم سخنی دارم ، قوه قضاییه نقش عظیمی در نظام اسلامی ما ایفا می‎کند. بخش بسیار بزرگی از کارایی نظام ما و کارامدی نظام ما بستگی به عملکرد قوه قضاییه دارد . انتظارات ما از قوه قضاییه 1- اجرای عدالت 2- احقاق حقوق مردم 3- قانونگرایی و 4- دادن احساس امنیت و آرامش به جامعه است. مردم ما در پرتو وجود قوه قضاییه باید احساس آرامش و امنیت کنند، عرصه دادگاه‎های ما باید اجرای عدالت باشد، مردم امنیت اجتماعی احساس کنند، امنیت اخلاقی احساس کنند، امنیت حیثیتی احساس کنند، جامعه باید احساس امنیت کند، این گونه نباشد هر کس به بهانه سخنی و با حیثیت دیگران بازی کند ، انتظار مردم ما از قوه قضاییه این است که اگر یک ناهنجاری در جامعه ما پدید آمد سریع و دقیق رسیدگی کنند اطلاع‎رسانی کنند، تا هم مردم متوجه شوند و هم عبرتی برای دیگران باشد.

در احقاق حقوق مردم قوه قضاییه ما نباید مماشات کند، قدرت، ثروت نباید آنجا حرف اول باشد مردم با تمام وجود احساس کنند حق‎شان دست یافتنی است و به حقشان می‎رسند، فرصت طلبانی نفوذ نکنند و دامن پاک قُضات عزیز مارا خدشه دار نکنند. قضات پاکی ما در این کشور داریم ، عده‎ای از ره رسیده دامن این عزیزان را هم خدشه دار می‎کنند. هفته قوه قصاییه باید مسئولان قوه قضاییه نکات ضعف و قوت قوه قضاییه را بررسی کنند ، آسیب شناسی کنند. ضعف‎ها را تدارک کنند و جبران کنند، با حضور انسان های امانت دار در دستگاه قضایی . من می‎خواهم به یک نکته تاکید کنم دستگاه قضایی به عنوان ناظر است ، اما برای اینکه این دستگاه مظهر عدالت باشد نیاز به یک نظارت قوی بر خود قوه قضاییه است، یعنی قوه قضاییه باید تمهیدی بیندیشد که زیر مجموعه از سلامت لازم برخوردار باشد، این را قوه قضاییه و مسئولان عالی رتبه قوه قضاییه باید انجام بدهند.

روز شنبه و یک‎شنبه اجلاسی در تهران، اجلاس بین المللی مبارزه با تروریست برگزار می‎شود، جمهوری اسلامی خود قربانی تروریسم هست، ولی می‎دانید چرا تروریست ریشه‎کن نمی‎شود، چرا روز به روز بر دامنه تروریست افزوده می‎شود؟ زیرا ریشه تروریسم یک ریشه دولتی است. موقعی که اسرائیل اعلام می‎کند من مخالفینم را ترور می‎کنم و فلسطینی‎ها را ترور می‎کنم و چتر حمایت امریکایی ها بالای سرآن قرار می‎گیرد آیا انتظار دارید که تروریست ریشه کن شود ؟! هر جا ما ملاحظه می‎کنیم می‎بینیم که دست آمریکا در کار است. روز مبارزه با مواد مخدر است می‎بینیم که خود امریکا نقش افرینی می‎کند. روز مبارزه با سلاح‎های شیمیایی و میکروبی است تولید‏کننده سلاح‎ها خود انها هستند. تا زمانی که سایه نکبت بار اینها بر سر جامعه جهانی باشد انتظاری وجود ندارد که جامعه احساس امنیت و ارامش کند و لذا با زبان شما نمازگذاران باید فریاد بکشیم باز هم مرگ بر امریکا.

 آخرین مطلب حرکت‎هایی است که در منطقه در حال انجام است، رژیم آل خلیفه در این روزهای اخیر هشت نفر از مبارزین را به زندان ابد محکوم کرده است ولی هم آنان می‎دانند هم اربابانشان می‎دانند این ملت بحرین راه را شناخته ، مسیر مبارزه را شناخته و از مسیر مبارزه یک قدم عقب نشینی نخواهد کرد. مردم مراکش در هفتاد شهر حرکتی را آغاز کردند و این حرکت جدیدی است که به حرکت‎های قبلی افزوده شده است، ملت در مقابل پیشنهادی که شاه مراکش داده معلوم نیست تسلیم شوند. ان شاء الله امیدواریم که این حرکت به رژیم دیکتاتوری که چهل و هفت سال بر گرده‎ی مردم حکومت می‎کند، باحرکت انقلابی مردم همان درسی را به انها بدهند که مردم مصر به حسنی مبارک دادند. در پایان عزیزانمان از شهر قم، مسئولان عزیز آب شهری قم تقاضا دارم این تقاضا را من هم مطرح می‎کنم خوشبختانه حرکت خوبی انجام شد اگر چه هنوز مشکلاتی در مسیر ابرسانی و شیرینی آب قم وجود دارد، که ان شاء الله با هم تو تلاش مسئولان حل خواهد شد، فصل تابستان است، فصل صرفه‎جویی است فصل ملاحظه است، با مسئولان همراهی کنید همکاری کنید، انقلاب ما با حرکت ما رابطه صمیمی بین مردم و مسئولان بوده در این جهت این نکته را فراموش نکنید.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان ما عزت عنایت بفرما. رهبر فقید انقلابمان را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت بیشتر، شوکت بیشتر عنایت فرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان، سلامت، عزت مرحمت فرما. حوزه‎های علمیه ما را در مقابل توطئه‎ها حفظ بفرما. فضای عفاف، حجاب، پاکی ، اخلاق دینی را خدایا در جامعه ما حاکم بگردان. این نگرانی‏های مردم عزیز ما از گرانی و بیکاری که گلایه می‎کنند، درد دل می‎کنند مردم ما که حق دارند خدایا قدرتی به مسئولین ما تدبیری به مسئولین ما عنایت کن که ریشه گرانی و بیکاری از جامعه ما ریشه کن گردد. نسل جوان ما را با معارف دین مان اشنا بگردان. در فرج اقایمان مولایمان ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هُوَ الله اَحَد  *الله الصَمَد*لم یلد وَ لَم یولد *و لم یکُن لَه ُکفواً اَحَد *

صدق الله العلی العظیم.

 



[1] . شرح غررالحکم و دررالکلم ج7،ص122.

 

[2] . انعام /151.

[3] . حلّى، علامه، حسن بن يوسف بن مطهر اسدى، منتهى المطلب في تحقيق المذهب ،ج‌11، ص: 458

[4] . كاشانى، فيض، محمد محسن ابن شاه مرتضى، الوافي؛ ج‌2، ص: 235

[5] . کهف/6

[6] . کهف/28.

[7] . طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالي (للشيخ الطوسي)، ص: 203

[8] . محجه البیضإ: ج3, ص404

[9] . آمدی، تمیمی، غرر الحکم، ص 268، طبرسی، نوری، میرزا حسن مستدرك الوسائل ،ص 317.

[10] . شيخ مفيد، الارشاد،  ج2، ص232.

Please publish modules in offcanvas position.