خطبه نماز جمعه قم مورخه 91/01/18

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/01/18                                                      خطبه شماره45

 

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان عَلی قیامِ یُوم الدین.

 اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ امیر المومنین علیه صلوة و السلام: «اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»‌[1]بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. در زیبا سخنی امیر المومنین در رابطه با مسئله تقوی مطرح می‎کند. او می‎فرماید: از نافرمانی‎های الهی در خلوتها بپرهیزید، زیرا همان کسی که امروز شاهد اعمال شماست فردای قیامت قضاوت با اوست. معمولاً قاضی و شاهد در دنیای امروز ما یکی نیست. شاهد در مقام شهادت است و قاضی در مقام قضاوت، اما چون خدای متعال ناظر بر اعمال ماست، ناظر بر رفتار ماست او در عین حال که شاهد اعمال ریز و درشت ماست، فردای قیامت نسبت به ما خود او هم قضاوت می‎کند بر اساس ان چه که بالمعاینه مشاهده کرده است.

در خطبه‎ی اول پیرامون سیره‎ی نورانی پیامبر و اهل بیت بحث می‎کردیم. چون این ایام و لیالی متعلق است به صدیقه‎ی کبری فاطمه‎ی زهرا سلام الله علیها مناسب می‎بینم که بحث خطبه‎ی اول را اختصاص بدهم به بیان فضائل و مناقب و سیره‎ی نورانی تنها یادگار پیغمبر . این که سخن از سیره می‎کنیم. اینکه سخن از الگو بودن فاطمه‎ی زهرا برای زندگی‎مان می‎کنیم این منحصر به ما نیست. حضرت بقیة الله اعظم روحی و ارواح العالمینَ لتراب المقدم الفداء نیز در آن بیان نورانی می‎فرمایند: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة»[2] مادرم زهرا دختر رسول الله برای من امام زمان، برای پیشوای شما فاطمه‎ی زهرا نقش الگو بودن و اسوه بودن دارد. در رابطه با صدیقه‎ی طاهره و در بیان مناقب آن حضرت حقیقتاً باید اعتراف کنیم که هر چه در باره‎ی فاطمه سخن بگوییم، توضیح بدهیم، ساعت‎ها وقت صرف کنیم به حقیقت و کُنه حقیقی فاطمه ما نمی‎توانیم پی ببریم. کلامی از وجود مقدس امام صادق در مجامع روایی ما نقل شده، این کلام کلامِ خیلی بلندی است. تعبیری از ایشان نقل شده که می‎فرماید: َ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‏ مَعْرِفَتِهَا[3]. فاطمه فاطمه نام گذاری شده زیرا مردم نمی‎توانند کنه و حقیقت فاطمه را آن گونه که باید نسبت به آن شناخت پیدا کنند. اما از چند کانال و از چند راه شاید بتوانیم گوشه‎ای از شخصیت فاطمه را بشناسیم، با مراجعه‎ی به قرآن. آیاتی که در وصف فاطمه و اهل بیت آمده است. مراجعه به کلمات نورانی پیامبر و اهل بیت در وصف فاطمه، مراجعه به کلمات خود فاطمه و سیره‎ی رفتاری خود فاطمه بیانگر شخصیت صدیقه‎ی طاهره خواهد بود. گذرا عرض می‎کنم آیه‎ی تطهیر در وصف فاطمه هست. همانگونه که در وصف دیگر بزرگان چون امیر المومنین، چون امام حسن، چون امام حسین، چون پیامبر اکرم هست. إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً[4] این ایه بیانگر عصمت فاطمه است. اگر کسی به مقام عصمت رسید یعنی انسان کامل. فاطمه انسان کامل است. از خطا مصون هست فاطمه. یعنی می‏شود رفتار فاطمه را به عنوان الگوی زندگی قرار داد چون او انسانی است که به حد کمال انسانیت نائل آمده و به مقام عصمت رسیده است. صدیقه‎ی طاهره فاطمه‎ی زهرا جزء قُرباست که به عنوان اجر و پاداش رسالت مطرح شده «قُلْ لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى »[5]. به پیامبر پیشنهاد دادند چقدر امکانات به شما بدهیم در مقابل این همه تلاش؟ که این آیه نازل شد و نکته‎ای در این مسئله نهفته است و آن نکته این است که اگر جامعه‎ی اسلامی به قربی مودت بورزند، محبت بورزند رابطه شان با پیغمبر و رابطه‎شان با خدا قطع نمی‎شود. این پیوستگی و ارتباط با قربی و اهل بیت مصونیت آور است. جامعه دچار انحراف نمی‎شود. لذا پاداش رسالت و مودت نسبت به قربی است. صدیقه‎ی طاهره محور آیه‎ی مباهله است.«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ [6]». او محور مباهله است. خیلی جالبه در مباهله از انفسنا یاد شده. فاطمه نفس پیغمبر است با تعبیراتی که درباره‎ی فاطمه است«وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي‏ وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَي»[7]‏ مصداق انفسنا همانگونه که امیر المومنین هست، فاطمه هم هست. مثال ابنائنا همانگونه که حسن و حسین اند فاطمه هم هست، چون فاطمه دختر پیامبر اکرم هست، فرزند هست. مصداق نسائُنا تنها زنی است که در جریان مباهله حاضر شده و پیامبر تعبیری از ایشان نقل شده . می‎فرماید که اگر خدای متعال در این عالم هستی انسانهایی را گرامی‎تر از علی و فاطمه و حسن و حسین سراغ داشت به من امر می‎کرد که مباهله را به وسیله آنان انجام بدهم، ولی به من امر کرده که مباهله را با آنها انجام بدهم و این نشان دهنده‏ی این است که هُم اَفضَلُ الخَلق. اینها بهترینها هستند که در مقام مباهله خداوند به من دستور داده است. سوره‎ی کوثر، این سوره‏ی آشنا در وصف صدیقه‏ی طاهره است و بزرگترین عطیه‎ایی است که خدای متعال به پیامبر اکرم عنایت کرده است. در سخنان خود پیغمبر می‎بینیم تعبیرات جالبی است. خیلی مهم است. انسان به جایی برسد که سخن او، گفتار او، سکوت او، کلام او معیار حق باشد: «يَا فَاطِمَةُ، إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) لَيَغْضَبُ لِغَضَبِكَ، وَ يَرْضَى لِرِضَاكَ»[8] فاطمه تو به جایی رسیده‎ای که غضب تو غضب خداست. رضایت تو رضایت خداست. چه انسانی سراغ دارید با این شخصیت و با این عظمت؟ معنایش این است که هرگاه فاطمه غضب کند، ان غضب خدا تلقی می‎شود و هرگاه خشنود شود فاطمه و کسی فاطمه را خشنود کند، خشنودی خداست. این جمله‎ای که پیغمبر فرموده مربوط به عصر فاطمه تنها نیست. همه‎ی ادوار تاریخ، این پیام پیامِ روشن رسول الله است که بروید تاریخ را مطالعه کنید. موارد رضایت فاطمه را بررسی کنید. موارد غضب فاطمه را بررسی کنید. انجایی که فاطمه سخنی گفته ان معیار حق است. هر چه گفته بر اساس ان رفتار کنید. این یک پیام سیاسی است. این یک پیام اجتماعی است. این یک پیام فرهنگی است در همین قالب جمله‎ی کوتاه. و در تعبیر دیگری نبی اکرم می‎فرماید: لو کانَ الحُسنُ شخصاً لا کانَ فاطمه. اگر بنا بود نیکی و نیکویی در قالب انسانی مجسم شود، ان چهره فاطمه است. و در جای دیگری می‎فرماید: «مَنْ عَرَفَ هَذِهِ فَقَدْ عَرَفَهَا وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ‏ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِي وَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّه‏»[9] پیغمبر چه شکلی صحبت کند؟ با چه ادبیاتی صحبت کند که بعد از رحلت پیغمبر جامعه بداند که نگاه و منظر پیامبر نسبت به فاطمه چگونه بوده است. و یکی از شعرا تعبیر جالبی دارد. خیلی زیباست. می‎گوید: هیَ احمَدُ الثانی. فاطمه احمد دوم است.

 هیَ احمَدُ الثانی و احمدُ عَصرها.            هیَ عُنصُر التوحیدَ فی ارَساتها.

 فاطمه عنصر توحید است. او احمد و پیامبر دوم است و لذا اگر ما بخواهیم شخصیت فاطمه را ترسیم کنیم غیر از قرآن و کلام نورانی پیامبر و کلام کسانی که در وصف فاطمه سخن گفتند خود کلمات نورانی فاطمه نیز بیانگر شخصیت فاطمه است. مردی همسرش را فرستاد خدمت فاطمه. برو بپرس آیا ما به عنوان شیعه‏ی شما محسوب می‎شویم یا نه؟ شما ما را به رسمیت می‎شناسید به عنوان یک شیعه یا نه؟ پاسخ را بشنو. این پاسخ برای امروز ما هم هست. آن روز فاطمه به آن زن که از طرف شوهرش مأموریت پیدا کرده سوال کند، فاطمه پاسخ داده است. امروز این پاسخ برای من و شما هست. خواهرم، برادرم، هر کسی که صدای مرا می‎شنوید بدانید این پیام کوتاه امروز متوجه همه‎ی ماست. متوجه مسئولان ماست. متوجه کارگزاران هست. متوجه تک تک مردم، زن و مرد ماست. فرمود: برو به شوهرت بگو «قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ اذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَاسْأَلِيهَا عَنِّي أَنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ أَمْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا فَقَالَتْ قُولِي لَهُ إِنْ‏ كُنْتَ‏ تَعْمَلُ‏ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا» [10] در زندگیت بررسی کن اگر به گفته‎های ما اهل بیت آنجا که می‎گوییم کاری را انجام بدهید عمل می‏کنید و انجام می‎دهید و انجا که به شما پیام می‎دهیم اینجا را ورود پیدا نکنید، اگر ورود پیدا نکردید و به سخن ما گوش دادید شما به عنوان شیعیان ما هستید، وگرنه شما خودتان را تنظیم کنید تا به این مرز برسید. نمی‎شود به سادگی نام شیعه بر کسی گذاشته بشود، شیعه‎ایی که حقیقتاً پیرو اهل بیت نباشد. کوتاه کنم سخن را، اما این فاطمه، این عنصر توحید عمر کوتاهی داشت. آن جمله‎ای که پیغمبر فرمود، آن جمله تحقق پیدا کرد. پیغمبر روزی به فاطمه فرمود: گویا می‎بینم که فاطمه دخترم بعد از من مورد ظلم قرار می‎گیرد و جمله‎ی پیغمبر این است: وَ هِيَ‏ تُنَادِي‏ يَا أَبَتَاهْ فَلَا يُعِينُهَا أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِي‏[11] آن لحظه فریاد دخترم یا فاطمه بلند می‎شود و مرا به کمک می‎طلبد. لذا فاطمه هم فرمود: ثُبَّت عَلَیَ  مَصابها لو انَّها ثُبَّت علی الایام فانَ لَیالیَ. آن چنان مصیبت بر زهرا وارد شده که اگر این مصیبت‎ها بر روز روشن وارد می‎شد تبدیل به شب می‎شد. لذا امیر المومنین چه حالی دارد؟ دیروز روز شهادت این عنصر توحید بود. نمی‎دانم بر علی چه گذشت ان لحظه‎ایی که آمد بدن فاطمه‎اش را به خاک بسپارد. هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ ‏بغض گلوی علی را گرفت. فَأَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ. اشک از دیدگان علی سرازیر شد وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى‏ قَبْرِ رَسُولِ‏ اللَّه.[12] نگاه به قبر پیامبر کرد. شاید زبا حال علی این است یا رسول الله فاطمه ایی که به من تحویل دادی بازو شکسته نبود، پهلو شکسته نبود. نمی‎دانم این امانت را چگونه به تو برگردانم؟ فقال: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ وَ قُرَّةِ عَيْنِكَ[13]

دعای پایانی خطبه اول

پروردگارا ما را بیامرز. پروردگارا ما را از محبان اهل بیت قرار بده. رهبر فقید انقلاب‎مان را مشمول عنایات خاصه‎ات قرار بده. به مراجع گذشته‏مان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر بزرگوار انقلاب‎مان عزت عنایت فرما. به مراجع بزرگوارمان توفیق خدمت بیشتر عنایت فرما. پروردگارا به شهدای عزیزمان به خصوص این شهدایی که در آغاز سال از سپاه علی ابن ابی طالب عزیزانی که در راه دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی مظلومانه جان باختند و مردم ما را عزادار کردند، پروردگارا شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگردان. به جانبازان سلامت، به آزادگان سربلندی، به جوانانمون غیرت و دینداری، به زائران و مجاوران قبولی اعمال مرحمت بفرما. به مرضای اسلام عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفا عنایت فرما. خدایا باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان، حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم 

 قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس

 صدق الله العلی العظیم.

 

 

خطبه دوم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم

 «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث انبیاء المرسَلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الذکی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّئ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قالَ امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه افضلُ صلوة المصلین: مَنْ تَعَرَّى مِنْ لِبَاسِ‏ التَّقْوَى‏ لَمْ يَسْتَتِرْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ اللِّبَاس[14]‏بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیرالمومنین جمله‎ای دارد، هشداردهنده است برای همه‎ی ما. و آن جمله این است که شما در عالم مادی دنبال این هستید که لباسی برای پوشش داشته باشید. در عالم معنا تقوی لباس و پوشش شماست. می‎فرماید که کسی که از لباس تقوی عریان شود، یعنی تقوی نداشته باشد بی لباس معنویت بماند با هیچ یک از اسباب دنیا پوشیده نمی‏شود. سعی کنیم همانگونه که در این عالم سعی می‎کنیم لباسمان را تمیز کنیم، نظیف کنیم، لباس نو بپوشیم تقوی هم لباس نوی معنویت ماست.

در خطبه‎ی دوم به بیان نکات و مناسبت‎هایی اشاره می‎کنم. اولاً تسلیت عرض می‎کنم مجدداً محضر تک تک شما شهادت صدیقه‎ی طاهره را این بانوی دو عالم را و از خدا می‎طلبیم در این روزهای آغازین سال که محبت به اهل بیت را، عشق به اهل بیت را، دوستی به اهل بیت را از ما نگیرد. نکته‎ی دوم شروع سال جدید است. این سال همراه شد با نام‎گذاری رهبر فرزانه‎ی انقلابمان به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‎ی ایرانی. من اولاً به مردم عزیزمان لازم می‎دانم این سال جدید را تبریک عرض کنم. عزیزانی که توفیق پیدا کردند به مشاهد مشرفه رفتند، عتبات رفتند، عمره رفتند، پابوس حضرت علی بن موسی الرضا رفتند، به زیارت کریمه‎ی اهل بیت آمدند و دیگر مشاهد مشرفه. آمدند دست زن و بچه‎ی خود را گرفتند و ادب اسلامی را رعایت کردند. صله‎ی رحم انجام دادند. اینها حیلی کارهای ارزشمندی بود، اتفاق افتاد و انجام گرفت و جای تقدیر و تشکر دارد. امسال تعداد زائرانی که به قم آمدند در مقایسه با سال گذشته قابل قیاس نیست، حدود بیست و پنج میلیون در طول ایام عید به قم آمدند. پارسال حدود پانزده میلیون بود. یعنی یک افزایش ده میلیونی ما امسال مسافر زائر نسبت به قم داشتیم که از این مجموعه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار نفر اقامت کردند در قم. کارهای خوبی مسئولین انجام دادند، من به سهم خودم تشکر می‎کنم. همین که برای زائران ، جزوات تبلیغی در اختیارشان قرار دادند، در رابطه با نماز، در رابطه با حجاب، در رابطه با عفاف. اینها کارهای ارزشمندی است. ستاد تسهیلاتی که مسئولین ایجاد کردند و خودشان هم پای کار ماندند. البته شهر قم ما نیاز به نظارت همگانی دارد. روحانیت ما باید نسبت به قم دغدغه داشته باشد. بازاری ما کسانی که در خیابانهای قم عبور می‎کنند، باید توجه کنیم اینجا حرم اهل بیت است. حجاب، عفاف، پاکدامنی مسلمان زندگی کردن اینها از ویژگی‎هایی است که باید تو این قم و تو همه‎ی مراکزمان باشد بالاَخَص در اینجا باید ملاحظه بشود. در رابطه با نام گذاری امسال من نکاتی را می‎خواهم مطرح کنم که فکر می‎کنم تذکرات این نکات ارزشمند ست برای همه. اولاً ضرورت این نام‎گذاری چه بود؟ ضرورت این نام گذاری با توجه به شرایط انقلاب ما بود. برادران من، خواهران من، ما مواجه با تحریم‎های اقتصادی دشمنان هستیم. اینها به قول خودشان قصد به زانو در آوردن ملت ما را دارند. مقامات بلند پایه‎ی ما را تحریم کردند. دائماً بر طبل جنگ کوبیدند و می‎کوبند و می‎گویند همه‎ی گزینه‎ها روی میز آماده است. یک جنگ روانی تمام عیار تو دنیا علیه ما ایجاد کردند که خدا می‎داند اگر نبود این رهبری، اگر نبود این استواری ملت، اینها در همان سالهای اولیه در رابطه با توطئه‎هاشون موفق شده بودند، اما کور خواندند، این ملت پای حق، این ملت پای کار هست و می‎ماند. این فرهنگی است که پیامبر به این ملت منتقل کرده، این فرهنگی است که امیر المومنین منتقل کرده. فرهنگ دفاع از ولایت را صدیقه ی طاهره به این ملت منتقل کرده و این ملت پای کار خواهند بود. پس در مقابل این همه توطئه ها این نام‎گذاری معنای خاص خودش را دارد. تولید داخلی، حمایت از کار و سرمایه‎ی ایرانی تا رسیدن به خودکفایی و بی‎نیاز شدن از دشمنان و خارج. امروز جوانانی ما در این کشور داریم که این جوانان رشد کردند. لیاقت و کاردانی شان را نه تنها به ملت ما به دنیا نشان دادند. اینها این توان، این لیاقت و این عرضه را دارند که تولید داخلی را بیشتر کنند و در حقیقت به این پیام جامه‎ی عمل بپوشانند. تولید در اقتصاد یک کشور نقش کلیدی دارد. اگر تولید رونق پیدا کند. کارخانجات ما با تمام ظرفیت کار خواهند کرد. گاهی جای نگرانی است مردم بیان می‎کنند نسبت به کارخانجات و ظرفیت کارخانجات. مسئله‎ی تورم حل خواهد شد. مسئله‎ی اتکای ما به دیگران حل خواهد شد. تهدیدهای دشمنان نسبت به ما به فرصت تبدیل خواهد شد. اما الزامات، چند نکته‎ی کلیدی است. هر سال این طور نباشد شعاری توسط رهبری مطرح بشود، عده‎ای هم چند تا بنر تو خیابانها نصب کنند و تمام. این نباید اتفاق بیفتد. شعار امسال را هم دولت، هم مجلس باید جدی تلقی کنند. ما گاهی اظهار نگرانی می‎شنویم از مردم. حق دارند، از سخنان بیهوده، مجادلات بی‎اساس، حاشیه‎سازی‎هایی که نه آب برای مردم می‎شود و نه نان پرهیز کنید. ملت از شما کار می‎خواهد. فرصتها را در اختیار شما قرار داده. انتخابات پیش می‎آید ملت دنیا را به اعجاب وادار می‎کند. این فرصت طلایی را برای چه از دست می‎دهید؟ دشمن دنبال اختلاف افکنی بین ماست. وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ‏.[15]

نکته‎ی بعد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، رسانه‎ها باید به آن بپردازند. صدا و سیما باید بپردازند و کیفیت کالاهای داخل هم باید ارتقاء پیدا کند. ما نیاز به اصلاح قوانین داریم از طرف مجلس و دولت، ریاست محترم مجلس حضور دارند، پیام مردم هست عرض می‎کنم؛ تسهیلاتی برای کسانی که واقعاً دلشان برای این کشور می‎سوزد. سرمایه دارند. علاقه‎مند و دلسوز به انقلاب هستند وابسته با بیگانه نیستند و می‎خواهند خدمت کنند به این انقلاب، به این کشور، به این مردم. دست شان را باز بگذارید. آنهایی که پشت کردند، ما با آنها حرف نمی‎زنیم. با کسانی حرف می‎زنیم که دلشان در گرو این انقلاب هست. سخنی که رهبری مطرح می‎کند لبیک می‎گویند. از ابداعات و اختراعات حمایت کنید. گاهی اتفاق نیفتد یک جوانی اختراعاتی داشته باشد برای یک وام کم دریغ بورزید. اصل 44 قانون اساسی را جدی بگیرید و باز من تاکید می‎کنم نقش مردم نقش بی‎بدیلی است. مردم هم باید کمک کنند. قوای سه‎گانه ما باید متحد بشوند که نتیجه و خروجی این تصمیم جدی در پایان سال 91 لبخندی باشد که بر چهره‎ی رهبری نقش بندد. بیست فروردین سالروز قطع ارتباط سیاسی ایران و امریکاست. این مسئله در سال 59 اتفاق افتاد. یک جمله‎ی زیبایی امام دارند هم گفتنی است و هم شنیدنی است. امام فرمودند: اگر کارتر در عمرش کاری در جهت خدمت به مستضعفین کرده باشد همین کاراست که رابطه‎ی خودش را با ما قطع کرد. این تعبیر زیبا و رسای امام هست. و برکات این قطع ارتباط را ما در پیشرفت‎های علمی کشورمان شاهدیم که روز به روز ان شاء الله وابستگی ما کمتر بشود. عده‎ای گاهی گوشه و کنار زمزمه‎ی ارتباط با امریکا مطرح می‎کنند. من به صراحت عرض می‎کنم ما اگر می‎گوییم ارتباط با امریکا نه، به خاطر خوی استکباری امریکاست. ما احترام متقابل می‎خواهیم. در طول این سی و چند سال آیا احترام متقابل از سوی امریکا نسبت به ملت ایران اتفاق افتاده است؟ هر موقع این اتفاق افتاد و آنها از عریکه‎ی قدرت کمی به پایین آمدند و احترام ملت‎ها را حفظ کردند و برای استقلال ملت‎ها ارزش قائل شدند، ملت ایران هم باکی ندارد. ما همیشه با دستی پر حضور داریم و در هر مذاکره‎ایی پیروزی با ماست.

روز بیستم فروردین روز فن آوری هسته‎ای است. خیلی جالبه من یک گزارش به شما بدهم. آدم احساس سربلندی می‎کند به خاطر این جوانان دانشمندی که دارد. گزارشی که ما تهیه نکردیم، یعنی ایران تهیه نکرده، مسئولان ما تهیه نکردند، دیگران تهیه کردند. در گزارش دیگران این آمده که با همه‎ی شرایطی که بر ملت ایران تحمیل شده، تحریم‎های اقتصادی به قول خود آنها فلج کننده را وضع کردند اما امروز در سطح منطقه، ایران در رتبه اول سطح علمی و در کل جهان در رتبه هفدهم است. این اعتراف دشمنان است.

 

 

     

و مناقب شهد العدو بفضلها

 

و الفضل‏ ما شهدت‏ به الأعداء[16]

     
 

 

     

ما اینجا اعلام می‎کنیم ما دنبال سلاح هسته‎ای و تولید سلاح هسته‎ایی نیستیم. به تعبیر رهبر فرزانه انقلابمان تسهیلات سلاح هسته‎ایی برای یک ملت قدرت نمی‎آورد. قدرت ما ایمان مردم و خود مردم ما هستند. اجازه بدهید نکته‎ی کوتاهی هم عرض کنم و به عرایضم در این خصوص پایان بدهم. در رابطه با بحث مسائل منطقه‎ای است. سوریه و بحرین مشخصاً. دردیداری که نخست وزیر ترکیه با رهبر عزیزمان داشتند یک پیام مهم منتقل کردند رهبری. فرمودند: ما با هر طرح امریکایی در مورد سوریه مخالفیم. یعنی هر جا سر و کله‎ی امریکا پیدا بشود آن سر و کله یعنی توطئه، آن سر و کله یعنی نیرنگ، آن سر و کله یعنی مداخله‎ی نظامی در سوریه. البته متاسفانه اخیراً اجلاسی با میزبانی ترکیه در استانبول تشکیل شد. حیف، ای کاش تشکیل نمی‎شد، ای کاش صحبت‎هایی که در ایران مطرح شده بود اونجا بازتاب دیگری می‎داشت و اگر از قبل هم برنامه‎ریزی می‎کردند آن موضع گیری در انجا انجام تمی‎شد. البته ترکیه همسایه‎ی ماست و ما می‎خواهیم در کنار این همسایه بمانیم، آنها از امکانات ما، ما از امکانات آنها، ولی بدانند در دامی که امریکا برای انها گسترده است نیفتند. این نصحیت خیرخواهانه‎ی ما به مسئولان ترک است. اینها به دنبال بین المللی کردن بحران سوریه‎اند. کوفی عنان نماینده‎ی دبیر کل سازمان ملل طرح 6 ماده ایی ارائه داده، اینها می ایند تو استانبول بودجه تصویب می‎کنند برای حقوق دادن به مزدوران. این چه شکلی است، چه دنیایی داریم زندگی می‎کنیم؟ دنیا چقدر در حقیقت جای تاسف پیدا کرده. در یک جا مذاکره می‎کنند ما طرح کوفی عنان را قبول نداریم، در جای دیگری پشت پا می‎زنند، توطئه می‎کنند، نیرنگ می‎کنند. در رابطه با بحرین هم همه‎ی این سرکوب‎ها، آفرین بر ملت بحرین، علی رغم همه‎ی این سرکوب‎ها شما نگاه کنید شب نمی‎شناسند، روز نمی‎شناسند. خیابان نمی‎شناسند، کوچه نمی‎شناسند. هر موقع پیچ تلویزیون را باز می‎کنیم می‏بینیم عزیزان بحرینی ما فریاد می‎کشند. افرین بر این استقامت که از حسین الهام گرفتند. به صراحت ما عرض بکنیم این توطئه‎ها که با بایکوت خبری همراه است ناکام خواهند ماند و من این جمله را به مردم عزیز بحرین عرض می‎کنم: وَمن نفس الی مِن عندالله العزیزِ القَدیر. در پایان شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی را و شهادت سپهبد صیاد شیرازی را و شهادت سید مرتضی آوینی این بسیجی مخلص را محضر شما صمیمانه و متواضعانه تسلیت عرض می‎کنم.

دعای پایانی خطبه دوم

اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات تابعِِ اللهمَ بینَنا وَ بَینَهُم بالخیرات. اِن الله یَامُرُ بالعدلِ وَ الاحسان و ایتاءِ بِالقُربی وَ یَنهی عن الفَحشاءِ وَالمُنکَرِ وَالبقی یَعظکُم لَعَلَکُم تَذَکَرون.

پروردگارا اسلام و مسلمین را نصرت عنایت فرما. پروردگارا توطئه‎های استکبار را به خودشان برگردان. پروردگارا به امام راحل‏مان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز مقتدر اسلامی مان خدایا نصرت وسلامت عنایت فرما. به مراجع دین و پاسداران شریعت عزت بیشتر مرحمت فرما. به حوزه‎ها و مجامع دانشگاهی عمل به وظیفه و مسئولیت مرحمت فرما. به جانبازان و ازادگان و رزمندگان سلامت، سربلندی و پیروزی عنایت فرما. به زائران‎مان حسن عاقبت مرحمت فرما. به بانوان عفت، به جوانان غیرت، به کسبه و بازاریان روزی حلال ، به مسئولان توفیق عمل وعده‎ها، به مردم ایستادگی مرحمت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان تعجیل بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد

صدق الله العلی العظیم.

 

 

 

 



[1] . نهج البلاغة/ 473

 

[2] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏53    180    

[3] . همان، ج43، ص65.

[4].احزاب/33

[5] . شوری/23

[6] . آل عمران/61.

[7] . . أمالي الصدوق،  ص113.

[8] . طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالي ص: 427.

[9]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏43، ص: 55.

[10] . «...قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ اذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَاسْأَلِيهَا عَنِّي أَنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ أَمْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا فَقَالَتْ قُولِي لَهُ إِنْ‏ كُنْتَ‏ تَعْمَلُ‏ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا...» همان،  ج‏65، ص 155.

[11] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏43    156.

[12] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏43    211    

[13] . همان

[14]. تحف العقول عن آل الرسول ص  88    

[15] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏27، ص: 246

[16]. إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص: 210

 

 

Please publish modules in offcanvas position.