خطبه نماز جمعه قم مورخه 91/03/12

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/03/12                                                     خطبه شماره 47

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه وَ نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظِ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته وَ نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.

اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و رحمة الله وَ برکاته».

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.

قالَ رسول الله صلی الله علیه و آله وَسَلَّم: «اِتَقوا الله عِبادَ الله وَاثبوتوا عَلی ما امَرَکُم بِهِ رَسول الله مِن توحیدِ الله و َمِن الایمان بنبوَتِ رسول الله وَ الاِعتِقادِ بِولایَةٍ عَلیٍ وَلی الله وَ لا یَغرنکم صلاتکم وَ صیامکُم وَ عِبادَتُکُمُ السارِفَه ...وَ اِنَما الاَعمالُ بِخَواتیمها»[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. کلام ارزشمند رسول گرامی اسلام این است. می‎فرماید: تقوی پیشه کنید بندگان خدا، ثابت قدم و استوار باشید بر آنچه خدای متعال و رسول او به شما سفارش کردند. سفارش خدا و رسول این است: توحید و یکتاپرستی. شما را به توحید و یکتا پرستی دعوت می‏کنند. ایمان به نبوت پیامبر و اعتقاد به ولایت ولی الله امیر المومنین. مبادا نماز و روزه و عبادات گذشته‎ی شما، شما را فریب بدهد. نکته‎ی کلیدی این نکته است، عنایت کنید. حضرت می‎فرماید: «وَ اِنَما الاَعمالُ بِخَواتینَها» پایان عمل است که ارزش انسان، جایگاه انسان را مشخص می‎کند. یعنی ممکن است یک عمر ما اهل نماز باشیم، یک عمر اهل روزه باشیم، ولی در یک بزنگاه و در پایان کار لغزشی از ما سر بزند که نماز ما، روزه‎ی ما و عبادت ما را یکجا از بین ببرد.« وَ انماالاَعمالُ بِخَواتمَها». 

در خطبه‎ی اول روش ما سخن گفتن پیرامون سیره‎ی نورانی پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت بوده است. و از انجا که امروز روز میلاد با سعادت نهمین امام و پیشوا وجود مقدس امام جواد علیه صلوة و السلام است، به گوشه‎ایی از شخصیت امام جواد و سیره‎ی آن حضرت اشاره می‌کنم. در میان امامان شیعه‎ی ما نکته‎‌ایی که وجود دارد این است که از امامی که تولد او از مولود بابرکت یاد شده وجود مقدس امام جواد هست و این جمله از کلمات نورانی وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا به چشم می‎خورد. کسی است به نام یحیی صنعانی می‎گوید روزی خدمت علی بن موسی الرضا بودم فرزند خردسالش امام جواد را به مجلس آوردند. وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا این گونه شروع به سخن کرد، فرمود: « هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ‌»[2] این بچه‎ی خردسال را می‏بینید، این مولود کسی است که مبارکتر از آن و با برکت تر از ان برای شیعیان ما زاده نشده است. این تعبیر زیبای وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضاست. سوال می‏کنید چه ویژگی امام جواد دارد که از وجود آقا علی بن موسی الرضا به عنوان مولود با برکت از آن یاد می کند؟ جهت اصلی مسئله روشن است. شرایط و خصوصیات عصر علی بن موسی الرضا شرایط ویژه‎ای بود. عصری بود که آقا علی بن موسی الرضا برای تعیین جانشین و معرفی امام بعد دارای مشکلاتی بود. سن امام حدوداً به 47 رسیده بود ولی هنوز فرزندی برای امام متولد نشده بود، سن علی بن موسی الرضا 47 ساله فرزندی نداشت. گروهی از واقفیه که اینها بعد از شهادت موسی ابن جعفر در صدد انکار امامت علی ابن موسی الرضا برآمدند. اینها دستاویزی پیدا کرده بودند که امامت علی بن موسی الرضا را زیر سوال ببرند. مکاتبه می‎کردند، نامه می‎نوشتند، در حضور حضرت گاهی می‎گفتند ما به امامت شما تردید داریم، چون شما فرزندی ندارید که بعد از شما به عنوان امام جانشین شما بشود، حتی شیعیان هم در عصر آقا علی بن موسی الرضا دچار یک نوع تردید شده بودند. چون روایاتی که از رسول گرامی اسلام رسیده بود و حاکی از این بود که بعد از علی بن موسی الرضا امامی و جانشینی خواهد بود، اما می‌دیدند امام فرزندی ندارد. همه‎ی این مسائل دست به دست هم داده بود که یک نوع نگرانی عمومی در سطح جامعه آن روز به وجود بیاید. یکی از سران واقفیه آمد نامه‏ایی نوشت برای وجود مقدس امام رضا و با صراحت اعلام کرد ما تردید داریم شما امام باشید چون فرزند ندارید. آقا علی بن موسی الرضا فرمود: « أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً »[3] به خدایی خدا قسم چند روزی نمی‎گذرد مگر اینکه خدای متعال فرزندی به من عنایت کند که بعد در ادامه‎ی آن حضرت می‎فرماید: « يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ‌» ویژگی فرزند من این است که اقامه‎ی حق می‎کند و باطل را از بین می‎برد. لذا روزی که منشر شد این خبر که برای علی بن موسی الرضا فرزندی متولد شده، امام جواد متولد شده یک نوع سرور و شادمانی خاصی در میان شیعه به وجود آمد و این شیعه‎ایی که به اصطلاح مورد طعن و مورد ازار و اذیت دیگران بودند احساس شادی کرد. به این نتیجه رسیدند که رسول الله و کلام رسول الله حق است، وعده‎ای که علی بن موسی الرضا داده حق است. این یک نکته راجع به امام جواد. نکته‎ی دیگری که مربوط به امام جواد و مربوط به امام هادی(علیهماالسلام) و مربوط به حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالم و ترابه الفداست مسئله‎ی سن امام است. این سه امام قبل از رسیدن به سن بلوغ به امامت رسیدند. این هم برای جامعه‎ی آن روز مسئله‎ی دشواری بود. مگر می‎شود در سن هفت سالگی، مگر می‎شود در سن هشت سالگی کسی به امامت برسد، ولی موقعی که مردم جلسات و مناظرات علمی امام جواد را دیدند در سن کودکی آن گونه با فقها بحث می‎کند، با عالمان سخن می‎گوید. آنان را یکی پس از دیگری محکوم می‎کند. مباحث فقهی را آن چنان عالمانه بیان می‎کند همه در مقابل این کودک که در حقیقت از ناحیه‎ی خداوند متعال به امامت منصوب شده احساس فروتنی و خضوع و خشوع می‎کردند و سخنی برای گفتن نداشتند و این نشان می‎دهد که جایگاه امامت در شیعه مسئله‎ی انتخابی نیست، به نصب ذات باری‎تعالی و رسول الله و امام قبل از آن هست که در وجود مقدس امام جواد تجلی پیدا کرد. من از ویژگی‎های ان حضرت عرض بکنم. ویژگی‎های حضرت این است که او جامع فضائل و کمالات اخلاقی، در بعد علمی آن حضرت، در بعد عبادی آن حضرت، در بعد سخاوت و جود آن حضرت که امام الجواد است ویژگی هایی است که در وجود مقدس امام جواد وجود دارد. من دو جمله امروز از آن حضرت بیان می کنم در این محضر و ان شاء الله امیدواریم که با گوشه ایی از سیره و رفتار آن حضرت آشنا بشویم. امام توصیه‎ایی به همه ما دارند. این توصیه‎ها را دقت کنیم. گوش بدهیم، توجه کنیم کلمات اهل بیت می‎تواند برنامه‎ی زندگی ما را تعیین کند. حضرت می‎فرماید: «ثَلَاثٌ يُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ: كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَة»[4] انسان با داشتن سه خصلت پسندیده می‎تواند به مقام رضوان و خشنودی الهی برسد. امروز روز تولد امام جواد است. این سه ویژگی ببینیم در ما هست یا نیست؟ اولین ویژگی طلب آمرزش کنیم. ماه رجب است یکی از سفارش‎های جدی که به ما شده در ماه رجب طلب آمرزش کنیم. ویژگی دوم نرم خویی و مدارا با مردم. صفت بسیار پسندیده‎ایی و مورد سفارش حضرت هست. با مردم مدارا کنیم، نرم خو باشیم، خشن برخورد نکنیم. موجب آزار و اذیت دیگران نشویم. و ویژگی سوم زیاد صدقه دادن هست. اینها از ویژگی‎هایی است که امام جواد دارند. روایت دومی که از حضرت هست و این هم روایت بسیار جالبی است. آن روایت این است: « مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَی عَبْدٍ اِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَیْهِ فَمَنْ لَمْ یَحْتَمِلْ تِلْکَ الْمَئُونَةَ فَقَدْ عَرَّضَ تِلْکَ النِّعْمَةَ لِلزَّوَال»[5] خیلی جالبه! کسانی که امکاناتی دارند حضرت می فرماید: نعمت خداوند بر کسی فراوان نازل نمی شود که نیاز مردم به وی بیشتر بشود، یعنی هر چه مردم به او بیشتر مراجعه کنند و او تحمل مراجعه مردم را داشته باشد نعمت خداوند بر او بیشتر خواهد شد و بعد می‎فرماید: هر کسی در رفع نیازمندی مردم نکوشد این نعمت خدادادی را در معرض زوال قرار داده است. این هم نکته‎ی دیگری از کلمات نورانی حضرت. لذا حضرت خیلی تلاش می‎کردند مشکل گشا برای مردم باشند. کسی اهل سیستان هست میگوید خدمت حضرت رسیدم در سفر. فرمانداری را داشت سیستان، مالیاتی را برای من به اصطلاح مطرح کرده بودند که این مقدار مالیات توان انجام آن را نداشتم. از حضرت تقاضا کردم آقا نامه‎ایی به فرماندار سیستان بنویسید. او از دوستان و محبان شماست. شرایط زندگی من شرایط سختی است. توان پرداخت مالیات را ندارم. حضرت فرمود: من او را نمی‎شناسم. گفتم: آقا شما او را نمی‎شناسید، ولی او به شما ارادت دارد، از محبان شماست. حضرت کاغذی را برداشت. بسم الله الرحمن الرحیم. اما بعد به من اطلاع دادند که فرماندار سیستان که شما دارای گرایش ارزشمندی هستید. از محبان ما اهل بیت هستید. نسبت به دوستانتان نیکی و احسان کنید. دل اینها را به دست آورید. همین مقدار. می‎گوید من این نامه را برداشتم. قبل از اینکه من به سیستان برسم خبر نامه به فرماندار رسیده بود. من نزدیکی‏های سیستان بودم. دو فرسخی سیستان دیدم فرماندار سیستان به استقبال من آمد. نامه‎ی امام جواد را داری؟ گفتم بله. نامه را برداشت، روی چشمانش گذاشت، بوسه زد بر این نامه و به من گفت: چه مشکلی داری؟ گفتم: مشکل این است که توان پرداخت مالیات ندارم، شرایط سختی دارم. گفت تا من زنده هستم شما را از مالیات دادن معاف کردم. یعنی امامان ما در زندگی عادی مردم ما هم سعی می‎کردند ورود کنند و مشکلات آنان را حل کنند.

دعای پایانی خطبه اول

ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعظُکُم لعلَکُم تَذَکَرون.

پروردگارا ما را با اخلاق اهل بیت آشنا بگردان. به امام راحل مان روح و رضوان مرحمت بفرما. به مراجع گذشته ما پروردگارا رحمت و عنایتت را شامل بگردان. به رهبر فرزانه انقلاب‏مان عزت، سلامت، اقتدار عنایت بفرما. به مراجع تقلیدمان عزت عنایت بفرما. به شهیدان عزیزمان پروردگارا عنایت بیشتر مرحمت بفرما. به جوانانمان غیرت دینی و عشق به مکتب عنایت بفرما. به جانبازان سلامت، به آزادگان عزت، به رزمندگان نصرت، به بانوان عفت، به بازاریان روزی حلال، به بیماران شفا و به نیازمندان وسعت رزق عنایت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

«انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز».

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.

 بسم الله الَرحمن الرَّحیم.

اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم

 «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث انبیاء المرسَلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضلس صلوة المصلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین زین العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ: اتَّقُوا اللَّهَ، وَ عَلَيْكُمْ بِالطَّاعَةِ لِأَئِمَّتِكُمْ، قُولُوا مَا يَقُولُونَ، وَ اصْمُتُوا عَمَّا صَمَتُوا»[6] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم.

 ابو بصیر می‎گوید از امام صادق این جمله را شنیدم فرمود: تقوی را پیشه کنید و بر شما باد به اطاعت از امامانتان و پیشوایانتان. قولوا ما یَقولون. آنچه به شما می‎گویند شما همانها را بگویید، تو برنامه‎ی زندگی تان همان را پیاده کنید. وَسموتوا امّا سَمَتُ. آنجایی که امامان شما، پیشوایان شما از سخن گفتن لب فرو می‎بندند، شما هم در آنجا سکوت انتخاب کنید. یعنی خودتان را با امام و پیشوا منطبق کنید، گامی به جلوتر بر ندارید و از کاروان اهل بیت و امامت هم عقب نمانید.

در خطبه‎ی دوم به بیان مناسبت‏ها و نکاتی اشاره می‎کنم. مناسبت اول همانگونه که عرض کردم امروز روز میلاد امام جواد ابن الرضاست. سه تا از امامان ما به عنوان ابن الرضا شناخته شده‎اند. یکی همین امام همام و دوم امام هادی و سوم امام عسکری. به خاطر عظمت علی بن موسی الرضا به فرزندان بعد از آن هم بن الرضا می‎گفتند. این مناسبت را صمیمانه محضر حضرت بقیة الله و شما مردم دین‎دار و علاقه‎مند به اهل بیت تبریک عرض می‏کنم.

مناسبت دوم سیزده رجب، روز میلاد فرخنده‎ی مولی الوحدین مولود کعبه امیرالمومنان علیه صلوةُ وَ السلام است. جمله‎ای پیامبر در شان امیر المومنین فرموده که دیگران را در حقیقت بی‏نیاز کرده از سخن گفتن در باره‎ی امیر المومنین. لذا هر کس هم آمده سخنی از امیر المومنین مطرح کرده در کنارش احساس عجز کرده که شخصیت علی را  با این واژ ها نمی‏توان تعریف کرد. سخن زیبای پیامبر در وصف امیر المومنین این است: « يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللَّهِ وَ غَيْرِي»[7] علی جز دو کس، کسی تو را نشناخت، خدا و رسول خدا. این جمله زیباترین جمله در وصف امیرالمومنین است. دیگران چه سخنی می‏خواهند درباره‏ی امیرالمومنین بیان کنند که به این جمله‏ی زیبای پیامبر برسد و لذا می‏بینیم امیرالمومنین در اوج عبادت و بندگی خداست. «الهی ما عَبَدتُکَ خوفاً مِن نارِک وَ لا طَمَعاً فی جَنَتِک بل وَجَدتُکَ اهلاً لِعبادَتِ فَعَبَدتُک»[8] خدایا من از ترس دوزخ تو عبادت تو را نمی‏کنم، به خاطر طمع در بهشت تو، تو را عبادت نمی‏کنم، بلکه تو را شایسته‎ی عبادت یافته‎ام و لذا تو را عبادت می‎کنم. من به همین مقدار بسنده می‎کنم. فرصت بیشتری می‎طلبد که ساعت‎ها و روزها و ماه‎ها و سال ها درباره‎ی امیرالمومنین بشود سخنی مطرح کرد. این مناسبت را خدمت همه‏ی شما برادران و خواهران ایمانی تبریک عرض می‎کنم.

مناسبت سوم، حلول ماه رجب است که تقریباً ما نزدیک اواسط ماه رجب هستیم. ماه بندگی است. فراموش نکنیم اینها فرصت‎های طلایی است که خدا در اختیار ما قرار داده است، گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟ با راز و نیاز و دعا و مناجات و اینها می‏توانیم خودمان را یک گام به بندگی خدا نزدیک کنیم. ایام اعتکاف در پیش است. خوشا به حال کسانی که مقدمات اعتکاف را و معتکف شدن را در خودشان فراهم کردند.

ما دو مناسبت مهم در پیش داریم. یکی چهاردهم خرداد و دیگری پانزده خرداد. چهارده خرداد سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلام حضرت امام قدس الله نفسَهُ الزکیه است و پانزده خرداد سالروز قیام خونین ملت ایران به رهبری حضرت امام. اجازه بفرمایید من مقداری راجع به چهارده خرداد و پانزده خرداد و نقش امام صحبت کنم. البته اگر از نقش امام صحبت می‎کنیم این همان نقش امیر المومنین است. اگر از نقش امام سخن می‏گوییم نقش امام جواد است. اگر از امام سخن می‏گوییم در این عصر نقش رسول الله خاتم انبیاء محمد مصطفی است. امام هم در ایجاد نهضت نقش آفرین بود، هم در پیروزی نهضت و هم در نهادسازی و نهادی به نام جمهوری اسلامی و هم در تداوم این راه که این راه بعد از سی و چند سال هم چنان پرشتاب ادامه پیدا کرده و ان شاء الله تا عصر ظهور ان عزیز ادامه پیدا خواهد کرد. امروز بار سترگ این کار بزرگ بر دوش رهبر فرزانه‎ی انقلاب حضرت آیت اله العظمی خامنه‏ای است. سخن این است که امام چه کرد و شاخصه‏های مکتب امام چیست؟ من خیلی فهرست‏وار اشاره می‏کنم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمَل.

 امام اسلام را در این عصر کنونی احیاء کرد. طراحی‎ها برای به فراموشی سپردن اسلام بود. امام این بیرق را و این پرچم را برافراشته نگه داشت که « كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا »[9] زیر این پرچم امام ایستاد و وارد میدان شد و مردم کنار امام گرد آمدند و نام اسلام به زیبایی درخشید و نه تنها در ایران، در امروز در جهان عرب و جهان اسلام شاهدیم که نام زیبای اسلام می‎درخشد. دوم: ایجاد حکومتی در این عصر به نام اسلام که آرزوی همه‎ی مصلحان، پاکان، صالحان، خوبان آرزو می‎کردند کسی پیدا بشود به نام اسلام حکومت اسلامی تشکیل بدهد. احیای روحیه‏ی خودباوری در این ملت و نه تنها در این ملت، در همه‏ی ملت‏ها امام روحیه‏ی خودباوری را احیاء کرد. امروز در سطح منطقه دانشمندان ما از نظر علمی رتبه‏ی اول را حائزند و در سطح جهان رتبه‏ی هفدهم. این نیست جز روحیه‏ی خودباوری در این ملت. ویژگی دیگری که امام ایجاد کرد این بود که عزت بخشید به جامعه‏ی اسلامی. و اینجا سوال این است که از کجا پدید آمد؟ از اخلاص امام، از توکل امام، همان سخنی که پیامبران می‎فرمودند: « وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين»[10] چرا توکل به خدا نکنیم؟ عدالت خواهی امام، شجاعت امام. اینها آثار امام است. ویژگی‏های حرکت امام است. اما شاخص‎های مکتب امام: سیاست از اخلاق جدا نیست تو مکتب امام. و اگر تو جامعه‎ی ما گاهی مرز سیاست از اخلاق جدا بشود این مکتب امام نیست. سیاست در کنار اخلاق و اخلاق در کنار سیاست. معنویت کانون اصلی همه‎ی مبارزات است تو مکتب امام. معنویت نقش کانونی و محوری دارد. بر اساس تکلیف عمل کردن از ویژگی‏های مکتب امام است. لذا تو این مکتب ترس معنا ندارد، تو این مکتب شک معنا ندارد. تو این مکتب یأس معنا ندارد. تو این مکتب مصلحت اندیشی شخصی معنا ندارد. آن چه مصلحت است مصلحت اسلام و امت اسلامی است. این مکتب امام است. امام ولایت فقیه را تو این کشور به عنوان یک نهاد مقدس مطرح کرد. گرچه قبلاً هم مطرح بوده اما به صحنه‏ی عمل و میدان عمل آورد. اجازه بدید یک جمله بگویم خوشحال بشوید روز میلاد امام جواد در پرتو اقتدار ولایت فقیه است که نماینده‎ی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‎ای به استانبول و بغداد می‎رود. دشمنان خیال می‎کنند با این تحریم‎هایی که کرده‎اند هر پیشنهادی که مطرح کردند ایران اسلامی می‎پذیرد. گفتگویی که بین جناب آقای جلیلی به عنوان یک سرباز و یک افسر رشید در صحنه‎ی مذاکرات شرکت می‎کند با نماینده‏ی اتحادیه‎ی اروپا بالا می‎گیرد. آنها می‎خواهند تحمیل کنند اعتقاداتشان را. خوب دقت کنید. جلیلی، جناب دکتر جلیلی سوالی می‎کند از خانم اشتون. چون روز مذاکرات روز سوم خرداد، روز فتح خرمشهر هست. سوال می‎کند که می‎دانی امروز چه روزی است؟ کمی تامل می‎کند، می‏گوید من به شما می‏گویم: امروز روز سوم خرداد روز فتح خرمشهر است. می‎دانید کجا داریم مذاکره می‏کنیم؟ می‎گوید بله کاخ صدام. می‎دانید که شما در طول دوران هشت ساله‏ی جنگ تحمیلی با تمام قوا از صدام حمایت کردید؟ تبعاً چاره‎ایی ندارد که بگوید بله. می‎گوید: صدام کجاست؟ ما همان ملتی هستیم که خرمشهر را آزاد کردیم، ما همان ملتی هستیم که صدام را به زباله‎دانی تاریخ انداختیم. ما همان ملتی هستیم که امروز با اقتدار در کاخ صدام مذاکره می‎کنیم. به ما چیزی تحمیل نکنید، ملت ما اهل تسلیم در مقابل زور نیست.

دو سه نکته‏ی کوتاه عرض می‎کنم و به این خطبه پایان می‎دهم. نکته‎ی اول راجع به مجلس است. من پشت این تریبون بارها راجع به مجلس و وظایف نمایندگان عرایضی تقدیم نمایندگان کرده‎ام. با الهام از پیام امام در افتتاح این مجلس هم عرض می‏کنم، مقام معظم رهبری جمله‎ی بسیار زیبایی در اینجا فرمودند و آن جمله این بود که فرمودند تنها به مسئولیت الهی بیندیشید، به مسئولیت الهی بیندیشید و بعد فرمودند انگیزه‎ها و حب و بغض‎های شخصی و محلی را دخالت در کارتان ندهید. من در این جا عرض می‎کنم شاخص‏های شما نمایندگان باید ایمان، شجاعت، ایستادگی، کار و تلاش و به میدان آمدن با تمام ظرفیتها برای خدمت به این ملت باشد. ملت چنین انتظاری از شما دارند و غیر از این از شما انتظار ندارند. مصالح نظام، مصالح اسلام و خدمت به مردم.

نکته‎ی دیگری که می‏خواهم عرض بکنم راجع به انتخابات مصر است. کمی خلاف توقع ما شد. هم حضور آن گونه که ما انتظار می‎داشتیم نبود و هم کسانی که به دور دوم راه یافتند، بعضی از کسانی که به دور دوم انتخابات راه یافتند شاید مورد انتظار مردم انقلابی مصر هم نبود. من توصیه می‏کنم به عنوان یک برادر کوچک که این برادران انقلابی ما روی این دو سه نکته تکیه کنند. نکته‏ی اول این است که انگیزه ایجاد کنید برای دور دوم انتخابات که مردم حضور هشتاد درصدی داشته باشند نه کمتر از پنجاه درصد. نکته‏ی دوم که می‏خواهم عرض بکنم گروه‏های اسلامی با هم متحد بشوید شما دشمن مشترک دارید. تعدد کاندیداهای شما مشکل ایجاد کرد. این مشکل در خیلی جاها ایجاد شد. اگر با کاندیدای واحد آمده بودید پیروزی در دور اول انتخابات قطعی بود. شاخه شاخه شدید و دشمن از این شاخه شاخه شدن شما سوء استفاده کرد. و نکته‎‏ی سومی که می‏خواهم عرض بکنم مواظب توطئه‏ی دشمنان باشید. اینها لحظه‏شماری میکنند انقلاب شما را به شکست برسانند. طمع دشمن را، امید دشمن را به ناامیدی تبدیل کنید.

اما در پایان عرضم، امروز شهر قم، شهر کریمه‎ی اهل بیت میزبان لاله‏هاست. میزبان 96 شهید دوران دفاع مقدس ماست. همانگونه که در شهرهای ایران اسلامی از روز سوم خرداد در بخشی از استان‏ها زیبا استقبال کردند از این شهدای دوران دفاع مقدس، امروز هم انتظار هست که بعد از ظهر، ساعت 5 بعد از ظهر از همان مسیری که مقام معظم رهبری آمدند، از باجک تا حرم مطهر شما مردم از این شهدا استقبال کنید. بدرقه کنید شهیدان را که ما امروز عزتمان، آبرویمان به برکت خون شهیدان هست.

دعای پایانی خطبه دوم

«اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات تابعِِ اللهمَ بینَنا وَ بَینَهُم بالخیرات».

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام واسلامیان عزت عنایت بفرما. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به رهبر عزیز انقلاب اسلامی‎مان توفیق و طول عمر بابرکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان این پاسداران شریعت عزت و طول عمر بابرکت مرحمت بفرما. پروردگارا شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگردان. به خانواد های مکرم شهدایمان عزت عنایت فرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز» .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم 

 قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس

 صدق الله العلی العظیم.

 



[1] . مجلسي، علامة محمدباقر، بحار الأنوار، ج ٩، ص ٣٣٠.

[2] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص: 321.

[3] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌1، ص: 320

[4] . بحارالانوار، ج75، ص81

[5] . بحارالأنوار، ج75، ص79

[6] . طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالي (للشيخ الطوسي)، ص: 667

[7] . ابن شهر آشوب، مناقب، ج 3، ص 167. مجلسی، بحار الانوار، ج 39، ص 84.

[8] .  يزدى، سيد محمد كاظم طباطبايى، العروة الوثقى، ج‌1، ص: 614

 

[9] . توبه/40

[10] . عنکبوت/69

Please publish modules in offcanvas position.