بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 91/03/12 خطبه شماره 47 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه وَ نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظِ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته وَ نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.
اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و رحمة الله وَ برکاته».
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.
قالَ رسول الله صلی الله علیه و آله وَسَلَّم: «اِتَقوا الله عِبادَ الله وَاثبوتوا عَلی ما امَرَکُم بِهِ رَسول الله مِن توحیدِ الله و َمِن الایمان بنبوَتِ رسول الله وَ الاِعتِقادِ بِولایَةٍ عَلیٍ وَلی الله وَ لا یَغرنکم صلاتکم وَ صیامکُم وَ عِبادَتُکُمُ السارِفَه ...وَ اِنَما الاَعمالُ بِخَواتیمها»[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. کلام ارزشمند رسول گرامی اسلام این است. میفرماید: تقوی پیشه کنید بندگان خدا، ثابت قدم و استوار باشید بر آنچه خدای متعال و رسول او به شما سفارش کردند. سفارش خدا و رسول این است: توحید و یکتاپرستی. شما را به توحید و یکتا پرستی دعوت میکنند. ایمان به نبوت پیامبر و اعتقاد به ولایت ولی الله امیر المومنین. مبادا نماز و روزه و عبادات گذشتهی شما، شما را فریب بدهد. نکتهی کلیدی این نکته است، عنایت کنید. حضرت میفرماید: «وَ اِنَما الاَعمالُ بِخَواتینَها» پایان عمل است که ارزش انسان، جایگاه انسان را مشخص میکند. یعنی ممکن است یک عمر ما اهل نماز باشیم، یک عمر اهل روزه باشیم، ولی در یک بزنگاه و در پایان کار لغزشی از ما سر بزند که نماز ما، روزهی ما و عبادت ما را یکجا از بین ببرد.« وَ انماالاَعمالُ بِخَواتمَها».
در خطبهی اول روش ما سخن گفتن پیرامون سیرهی نورانی پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت بوده است. و از انجا که امروز روز میلاد با سعادت نهمین امام و پیشوا وجود مقدس امام جواد علیه صلوة و السلام است، به گوشهایی از شخصیت امام جواد و سیرهی آن حضرت اشاره میکنم. در میان امامان شیعهی ما نکتهایی که وجود دارد این است که از امامی که تولد او از مولود بابرکت یاد شده وجود مقدس امام جواد هست و این جمله از کلمات نورانی وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا به چشم میخورد. کسی است به نام یحیی صنعانی میگوید روزی خدمت علی بن موسی الرضا بودم فرزند خردسالش امام جواد را به مجلس آوردند. وجود مقدس آقا علی ابن موسی الرضا این گونه شروع به سخن کرد، فرمود: « هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ»[2] این بچهی خردسال را میبینید، این مولود کسی است که مبارکتر از آن و با برکت تر از ان برای شیعیان ما زاده نشده است. این تعبیر زیبای وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضاست. سوال میکنید چه ویژگی امام جواد دارد که از وجود آقا علی بن موسی الرضا به عنوان مولود با برکت از آن یاد می کند؟ جهت اصلی مسئله روشن است. شرایط و خصوصیات عصر علی بن موسی الرضا شرایط ویژهای بود. عصری بود که آقا علی بن موسی الرضا برای تعیین جانشین و معرفی امام بعد دارای مشکلاتی بود. سن امام حدوداً به 47 رسیده بود ولی هنوز فرزندی برای امام متولد نشده بود، سن علی بن موسی الرضا 47 ساله فرزندی نداشت. گروهی از واقفیه که اینها بعد از شهادت موسی ابن جعفر در صدد انکار امامت علی ابن موسی الرضا برآمدند. اینها دستاویزی پیدا کرده بودند که امامت علی بن موسی الرضا را زیر سوال ببرند. مکاتبه میکردند، نامه مینوشتند، در حضور حضرت گاهی میگفتند ما به امامت شما تردید داریم، چون شما فرزندی ندارید که بعد از شما به عنوان امام جانشین شما بشود، حتی شیعیان هم در عصر آقا علی بن موسی الرضا دچار یک نوع تردید شده بودند. چون روایاتی که از رسول گرامی اسلام رسیده بود و حاکی از این بود که بعد از علی بن موسی الرضا امامی و جانشینی خواهد بود، اما میدیدند امام فرزندی ندارد. همهی این مسائل دست به دست هم داده بود که یک نوع نگرانی عمومی در سطح جامعه آن روز به وجود بیاید. یکی از سران واقفیه آمد نامهایی نوشت برای وجود مقدس امام رضا و با صراحت اعلام کرد ما تردید داریم شما امام باشید چون فرزند ندارید. آقا علی بن موسی الرضا فرمود: « أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً »[3] به خدایی خدا قسم چند روزی نمیگذرد مگر اینکه خدای متعال فرزندی به من عنایت کند که بعد در ادامهی آن حضرت میفرماید: « يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ» ویژگی فرزند من این است که اقامهی حق میکند و باطل را از بین میبرد. لذا روزی که منشر شد این خبر که برای علی بن موسی الرضا فرزندی متولد شده، امام جواد متولد شده یک نوع سرور و شادمانی خاصی در میان شیعه به وجود آمد و این شیعهایی که به اصطلاح مورد طعن و مورد ازار و اذیت دیگران بودند احساس شادی کرد. به این نتیجه رسیدند که رسول الله و کلام رسول الله حق است، وعدهای که علی بن موسی الرضا داده حق است. این یک نکته راجع به امام جواد. نکتهی دیگری که مربوط به امام جواد و مربوط به امام هادی(علیهماالسلام) و مربوط به حضرت بقیة الله روحی و ارواح العالم و ترابه الفداست مسئلهی سن امام است. این سه امام قبل از رسیدن به سن بلوغ به امامت رسیدند. این هم برای جامعهی آن روز مسئلهی دشواری بود. مگر میشود در سن هفت سالگی، مگر میشود در سن هشت سالگی کسی به امامت برسد، ولی موقعی که مردم جلسات و مناظرات علمی امام جواد را دیدند در سن کودکی آن گونه با فقها بحث میکند، با عالمان سخن میگوید. آنان را یکی پس از دیگری محکوم میکند. مباحث فقهی را آن چنان عالمانه بیان میکند همه در مقابل این کودک که در حقیقت از ناحیهی خداوند متعال به امامت منصوب شده احساس فروتنی و خضوع و خشوع میکردند و سخنی برای گفتن نداشتند و این نشان میدهد که جایگاه امامت در شیعه مسئلهی انتخابی نیست، به نصب ذات باریتعالی و رسول الله و امام قبل از آن هست که در وجود مقدس امام جواد تجلی پیدا کرد. من از ویژگیهای ان حضرت عرض بکنم. ویژگیهای حضرت این است که او جامع فضائل و کمالات اخلاقی، در بعد علمی آن حضرت، در بعد عبادی آن حضرت، در بعد سخاوت و جود آن حضرت که امام الجواد است ویژگی هایی است که در وجود مقدس امام جواد وجود دارد. من دو جمله امروز از آن حضرت بیان می کنم در این محضر و ان شاء الله امیدواریم که با گوشه ایی از سیره و رفتار آن حضرت آشنا بشویم. امام توصیهایی به همه ما دارند. این توصیهها را دقت کنیم. گوش بدهیم، توجه کنیم کلمات اهل بیت میتواند برنامهی زندگی ما را تعیین کند. حضرت میفرماید: «ثَلَاثٌ يُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ: كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَة»[4] انسان با داشتن سه خصلت پسندیده میتواند به مقام رضوان و خشنودی الهی برسد. امروز روز تولد امام جواد است. این سه ویژگی ببینیم در ما هست یا نیست؟ اولین ویژگی طلب آمرزش کنیم. ماه رجب است یکی از سفارشهای جدی که به ما شده در ماه رجب طلب آمرزش کنیم. ویژگی دوم نرم خویی و مدارا با مردم. صفت بسیار پسندیدهایی و مورد سفارش حضرت هست. با مردم مدارا کنیم، نرم خو باشیم، خشن برخورد نکنیم. موجب آزار و اذیت دیگران نشویم. و ویژگی سوم زیاد صدقه دادن هست. اینها از ویژگیهایی است که امام جواد دارند. روایت دومی که از حضرت هست و این هم روایت بسیار جالبی است. آن روایت این است: « مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَی عَبْدٍ اِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَیْهِ فَمَنْ لَمْ یَحْتَمِلْ تِلْکَ الْمَئُونَةَ فَقَدْ عَرَّضَ تِلْکَ النِّعْمَةَ لِلزَّوَال»[5] خیلی جالبه! کسانی که امکاناتی دارند حضرت می فرماید: نعمت خداوند بر کسی فراوان نازل نمی شود که نیاز مردم به وی بیشتر بشود، یعنی هر چه مردم به او بیشتر مراجعه کنند و او تحمل مراجعه مردم را داشته باشد نعمت خداوند بر او بیشتر خواهد شد و بعد میفرماید: هر کسی در رفع نیازمندی مردم نکوشد این نعمت خدادادی را در معرض زوال قرار داده است. این هم نکتهی دیگری از کلمات نورانی حضرت. لذا حضرت خیلی تلاش میکردند مشکل گشا برای مردم باشند. کسی اهل سیستان هست میگوید خدمت حضرت رسیدم در سفر. فرمانداری را داشت سیستان، مالیاتی را برای من به اصطلاح مطرح کرده بودند که این مقدار مالیات توان انجام آن را نداشتم. از حضرت تقاضا کردم آقا نامهایی به فرماندار سیستان بنویسید. او از دوستان و محبان شماست. شرایط زندگی من شرایط سختی است. توان پرداخت مالیات را ندارم. حضرت فرمود: من او را نمیشناسم. گفتم: آقا شما او را نمیشناسید، ولی او به شما ارادت دارد، از محبان شماست. حضرت کاغذی را برداشت. بسم الله الرحمن الرحیم. اما بعد به من اطلاع دادند که فرماندار سیستان که شما دارای گرایش ارزشمندی هستید. از محبان ما اهل بیت هستید. نسبت به دوستانتان نیکی و احسان کنید. دل اینها را به دست آورید. همین مقدار. میگوید من این نامه را برداشتم. قبل از اینکه من به سیستان برسم خبر نامه به فرماندار رسیده بود. من نزدیکیهای سیستان بودم. دو فرسخی سیستان دیدم فرماندار سیستان به استقبال من آمد. نامهی امام جواد را داری؟ گفتم بله. نامه را برداشت، روی چشمانش گذاشت، بوسه زد بر این نامه و به من گفت: چه مشکلی داری؟ گفتم: مشکل این است که توان پرداخت مالیات ندارم، شرایط سختی دارم. گفت تا من زنده هستم شما را از مالیات دادن معاف کردم. یعنی امامان ما در زندگی عادی مردم ما هم سعی میکردند ورود کنند و مشکلات آنان را حل کنند.
دعای پایانی خطبه اول
ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعظُکُم لعلَکُم تَذَکَرون.
پروردگارا ما را با اخلاق اهل بیت آشنا بگردان. به امام راحل مان روح و رضوان مرحمت بفرما. به مراجع گذشته ما پروردگارا رحمت و عنایتت را شامل بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت، سلامت، اقتدار عنایت بفرما. به مراجع تقلیدمان عزت عنایت بفرما. به شهیدان عزیزمان پروردگارا عنایت بیشتر مرحمت بفرما. به جوانانمان غیرت دینی و عشق به مکتب عنایت بفرما. به جانبازان سلامت، به آزادگان عزت، به رزمندگان نصرت، به بانوان عفت، به بازاریان روزی حلال، به بیماران شفا و به نیازمندان وسعت رزق عنایت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.
«انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز».
اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.
بسم الله الَرحمن الرَّحیم.
اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث انبیاء المرسَلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضلس صلوة المصلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین زین العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ: اتَّقُوا اللَّهَ، وَ عَلَيْكُمْ بِالطَّاعَةِ لِأَئِمَّتِكُمْ، قُولُوا مَا يَقُولُونَ، وَ اصْمُتُوا عَمَّا صَمَتُوا»[6] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم.
ابو بصیر میگوید از امام صادق این جمله را شنیدم فرمود: تقوی را پیشه کنید و بر شما باد به اطاعت از امامانتان و پیشوایانتان. قولوا ما یَقولون. آنچه به شما میگویند شما همانها را بگویید، تو برنامهی زندگی تان همان را پیاده کنید. وَسموتوا امّا سَمَتُ. آنجایی که امامان شما، پیشوایان شما از سخن گفتن لب فرو میبندند، شما هم در آنجا سکوت انتخاب کنید. یعنی خودتان را با امام و پیشوا منطبق کنید، گامی به جلوتر بر ندارید و از کاروان اهل بیت و امامت هم عقب نمانید.
در خطبهی دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. مناسبت اول همانگونه که عرض کردم امروز روز میلاد امام جواد ابن الرضاست. سه تا از امامان ما به عنوان ابن الرضا شناخته شدهاند. یکی همین امام همام و دوم امام هادی و سوم امام عسکری. به خاطر عظمت علی بن موسی الرضا به فرزندان بعد از آن هم بن الرضا میگفتند. این مناسبت را صمیمانه محضر حضرت بقیة الله و شما مردم دیندار و علاقهمند به اهل بیت تبریک عرض میکنم.
مناسبت دوم سیزده رجب، روز میلاد فرخندهی مولی الوحدین مولود کعبه امیرالمومنان علیه صلوةُ وَ السلام است. جملهای پیامبر در شان امیر المومنین فرموده که دیگران را در حقیقت بینیاز کرده از سخن گفتن در بارهی امیر المومنین. لذا هر کس هم آمده سخنی از امیر المومنین مطرح کرده در کنارش احساس عجز کرده که شخصیت علی را با این واژ ها نمیتوان تعریف کرد. سخن زیبای پیامبر در وصف امیر المومنین این است: « يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللَّهِ وَ غَيْرِي»[7] علی جز دو کس، کسی تو را نشناخت، خدا و رسول خدا. این جمله زیباترین جمله در وصف امیرالمومنین است. دیگران چه سخنی میخواهند دربارهی امیرالمومنین بیان کنند که به این جملهی زیبای پیامبر برسد و لذا میبینیم امیرالمومنین در اوج عبادت و بندگی خداست. «الهی ما عَبَدتُکَ خوفاً مِن نارِک وَ لا طَمَعاً فی جَنَتِک بل وَجَدتُکَ اهلاً لِعبادَتِ فَعَبَدتُک»[8] خدایا من از ترس دوزخ تو عبادت تو را نمیکنم، به خاطر طمع در بهشت تو، تو را عبادت نمیکنم، بلکه تو را شایستهی عبادت یافتهام و لذا تو را عبادت میکنم. من به همین مقدار بسنده میکنم. فرصت بیشتری میطلبد که ساعتها و روزها و ماهها و سال ها دربارهی امیرالمومنین بشود سخنی مطرح کرد. این مناسبت را خدمت همهی شما برادران و خواهران ایمانی تبریک عرض میکنم.
مناسبت سوم، حلول ماه رجب است که تقریباً ما نزدیک اواسط ماه رجب هستیم. ماه بندگی است. فراموش نکنیم اینها فرصتهای طلایی است که خدا در اختیار ما قرار داده است، گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟ با راز و نیاز و دعا و مناجات و اینها میتوانیم خودمان را یک گام به بندگی خدا نزدیک کنیم. ایام اعتکاف در پیش است. خوشا به حال کسانی که مقدمات اعتکاف را و معتکف شدن را در خودشان فراهم کردند.
ما دو مناسبت مهم در پیش داریم. یکی چهاردهم خرداد و دیگری پانزده خرداد. چهارده خرداد سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلام حضرت امام قدس الله نفسَهُ الزکیه است و پانزده خرداد سالروز قیام خونین ملت ایران به رهبری حضرت امام. اجازه بفرمایید من مقداری راجع به چهارده خرداد و پانزده خرداد و نقش امام صحبت کنم. البته اگر از نقش امام صحبت میکنیم این همان نقش امیر المومنین است. اگر از نقش امام سخن میگوییم نقش امام جواد است. اگر از امام سخن میگوییم در این عصر نقش رسول الله خاتم انبیاء محمد مصطفی است. امام هم در ایجاد نهضت نقش آفرین بود، هم در پیروزی نهضت و هم در نهادسازی و نهادی به نام جمهوری اسلامی و هم در تداوم این راه که این راه بعد از سی و چند سال هم چنان پرشتاب ادامه پیدا کرده و ان شاء الله تا عصر ظهور ان عزیز ادامه پیدا خواهد کرد. امروز بار سترگ این کار بزرگ بر دوش رهبر فرزانهی انقلاب حضرت آیت اله العظمی خامنهای است. سخن این است که امام چه کرد و شاخصههای مکتب امام چیست؟ من خیلی فهرستوار اشاره میکنم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمَل.
امام اسلام را در این عصر کنونی احیاء کرد. طراحیها برای به فراموشی سپردن اسلام بود. امام این بیرق را و این پرچم را برافراشته نگه داشت که « كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا »[9] زیر این پرچم امام ایستاد و وارد میدان شد و مردم کنار امام گرد آمدند و نام اسلام به زیبایی درخشید و نه تنها در ایران، در امروز در جهان عرب و جهان اسلام شاهدیم که نام زیبای اسلام میدرخشد. دوم: ایجاد حکومتی در این عصر به نام اسلام که آرزوی همهی مصلحان، پاکان، صالحان، خوبان آرزو میکردند کسی پیدا بشود به نام اسلام حکومت اسلامی تشکیل بدهد. احیای روحیهی خودباوری در این ملت و نه تنها در این ملت، در همهی ملتها امام روحیهی خودباوری را احیاء کرد. امروز در سطح منطقه دانشمندان ما از نظر علمی رتبهی اول را حائزند و در سطح جهان رتبهی هفدهم. این نیست جز روحیهی خودباوری در این ملت. ویژگی دیگری که امام ایجاد کرد این بود که عزت بخشید به جامعهی اسلامی. و اینجا سوال این است که از کجا پدید آمد؟ از اخلاص امام، از توکل امام، همان سخنی که پیامبران میفرمودند: « وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين»[10] چرا توکل به خدا نکنیم؟ عدالت خواهی امام، شجاعت امام. اینها آثار امام است. ویژگیهای حرکت امام است. اما شاخصهای مکتب امام: سیاست از اخلاق جدا نیست تو مکتب امام. و اگر تو جامعهی ما گاهی مرز سیاست از اخلاق جدا بشود این مکتب امام نیست. سیاست در کنار اخلاق و اخلاق در کنار سیاست. معنویت کانون اصلی همهی مبارزات است تو مکتب امام. معنویت نقش کانونی و محوری دارد. بر اساس تکلیف عمل کردن از ویژگیهای مکتب امام است. لذا تو این مکتب ترس معنا ندارد، تو این مکتب شک معنا ندارد. تو این مکتب یأس معنا ندارد. تو این مکتب مصلحت اندیشی شخصی معنا ندارد. آن چه مصلحت است مصلحت اسلام و امت اسلامی است. این مکتب امام است. امام ولایت فقیه را تو این کشور به عنوان یک نهاد مقدس مطرح کرد. گرچه قبلاً هم مطرح بوده اما به صحنهی عمل و میدان عمل آورد. اجازه بدید یک جمله بگویم خوشحال بشوید روز میلاد امام جواد در پرتو اقتدار ولایت فقیه است که نمایندهی جمهوری اسلامی در مذاکرات هستهای به استانبول و بغداد میرود. دشمنان خیال میکنند با این تحریمهایی که کردهاند هر پیشنهادی که مطرح کردند ایران اسلامی میپذیرد. گفتگویی که بین جناب آقای جلیلی به عنوان یک سرباز و یک افسر رشید در صحنهی مذاکرات شرکت میکند با نمایندهی اتحادیهی اروپا بالا میگیرد. آنها میخواهند تحمیل کنند اعتقاداتشان را. خوب دقت کنید. جلیلی، جناب دکتر جلیلی سوالی میکند از خانم اشتون. چون روز مذاکرات روز سوم خرداد، روز فتح خرمشهر هست. سوال میکند که میدانی امروز چه روزی است؟ کمی تامل میکند، میگوید من به شما میگویم: امروز روز سوم خرداد روز فتح خرمشهر است. میدانید کجا داریم مذاکره میکنیم؟ میگوید بله کاخ صدام. میدانید که شما در طول دوران هشت سالهی جنگ تحمیلی با تمام قوا از صدام حمایت کردید؟ تبعاً چارهایی ندارد که بگوید بله. میگوید: صدام کجاست؟ ما همان ملتی هستیم که خرمشهر را آزاد کردیم، ما همان ملتی هستیم که صدام را به زبالهدانی تاریخ انداختیم. ما همان ملتی هستیم که امروز با اقتدار در کاخ صدام مذاکره میکنیم. به ما چیزی تحمیل نکنید، ملت ما اهل تسلیم در مقابل زور نیست.
دو سه نکتهی کوتاه عرض میکنم و به این خطبه پایان میدهم. نکتهی اول راجع به مجلس است. من پشت این تریبون بارها راجع به مجلس و وظایف نمایندگان عرایضی تقدیم نمایندگان کردهام. با الهام از پیام امام در افتتاح این مجلس هم عرض میکنم، مقام معظم رهبری جملهی بسیار زیبایی در اینجا فرمودند و آن جمله این بود که فرمودند تنها به مسئولیت الهی بیندیشید، به مسئولیت الهی بیندیشید و بعد فرمودند انگیزهها و حب و بغضهای شخصی و محلی را دخالت در کارتان ندهید. من در این جا عرض میکنم شاخصهای شما نمایندگان باید ایمان، شجاعت، ایستادگی، کار و تلاش و به میدان آمدن با تمام ظرفیتها برای خدمت به این ملت باشد. ملت چنین انتظاری از شما دارند و غیر از این از شما انتظار ندارند. مصالح نظام، مصالح اسلام و خدمت به مردم.
نکتهی دیگری که میخواهم عرض بکنم راجع به انتخابات مصر است. کمی خلاف توقع ما شد. هم حضور آن گونه که ما انتظار میداشتیم نبود و هم کسانی که به دور دوم راه یافتند، بعضی از کسانی که به دور دوم انتخابات راه یافتند شاید مورد انتظار مردم انقلابی مصر هم نبود. من توصیه میکنم به عنوان یک برادر کوچک که این برادران انقلابی ما روی این دو سه نکته تکیه کنند. نکتهی اول این است که انگیزه ایجاد کنید برای دور دوم انتخابات که مردم حضور هشتاد درصدی داشته باشند نه کمتر از پنجاه درصد. نکتهی دوم که میخواهم عرض بکنم گروههای اسلامی با هم متحد بشوید شما دشمن مشترک دارید. تعدد کاندیداهای شما مشکل ایجاد کرد. این مشکل در خیلی جاها ایجاد شد. اگر با کاندیدای واحد آمده بودید پیروزی در دور اول انتخابات قطعی بود. شاخه شاخه شدید و دشمن از این شاخه شاخه شدن شما سوء استفاده کرد. و نکتهی سومی که میخواهم عرض بکنم مواظب توطئهی دشمنان باشید. اینها لحظهشماری میکنند انقلاب شما را به شکست برسانند. طمع دشمن را، امید دشمن را به ناامیدی تبدیل کنید.
اما در پایان عرضم، امروز شهر قم، شهر کریمهی اهل بیت میزبان لالههاست. میزبان 96 شهید دوران دفاع مقدس ماست. همانگونه که در شهرهای ایران اسلامی از روز سوم خرداد در بخشی از استانها زیبا استقبال کردند از این شهدای دوران دفاع مقدس، امروز هم انتظار هست که بعد از ظهر، ساعت 5 بعد از ظهر از همان مسیری که مقام معظم رهبری آمدند، از باجک تا حرم مطهر شما مردم از این شهدا استقبال کنید. بدرقه کنید شهیدان را که ما امروز عزتمان، آبرویمان به برکت خون شهیدان هست.
دعای پایانی خطبه دوم
«اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات تابعِِ اللهمَ بینَنا وَ بَینَهُم بالخیرات».
پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام واسلامیان عزت عنایت بفرما. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به رهبر عزیز انقلاب اسلامیمان توفیق و طول عمر بابرکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان این پاسداران شریعت عزت و طول عمر بابرکت مرحمت بفرما. پروردگارا شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگردان. به خانواد های مکرم شهدایمان عزت عنایت فرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.
«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز» .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس
صدق الله العلی العظیم.
[1] . مجلسي، علامة محمدباقر، بحار الأنوار، ج ٩، ص ٣٣٠.
[2] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 321.
[3] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 320
[4] . بحارالانوار، ج75، ص81
[5] . بحارالأنوار، ج75، ص79
[6] . طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالي (للشيخ الطوسي)، ص: 667
[7] . ابن شهر آشوب، مناقب، ج 3، ص 167. مجلسی، بحار الانوار، ج 39، ص 84.
[8] . يزدى، سيد محمد كاظم طباطبايى، العروة الوثقى، ج1، ص: 614
[9] . توبه/40
[10] . عنکبوت/69