خطبه نماز جمعه قم مورخه 91/12/11

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/12/11                                                     خطبه شماره 56

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمنُ به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.

 اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله السلام علیک یا بقیة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته».

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله

قالَ مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوه المُصَلین: « الْجَئُوا إِلَى التَّقْوَى فَإِنَّهُ [فَإِنَّهَا] جُنَّةٌ مَنِيعَةٌ مَنْ لَجَأَ إِلَيْهَا حَسَّنَتْهُ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهَا عَصَمَتْه‏[1]» بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود مقدس مولای ما امیرالمومنان علی علیه الصلوه و السلام در زیبا سخنی می‎فرمایند: به تقوی پناه ببرید زیرا تقوی پناهگاه رفیعی است که هر کس به آن پناه ببرد او را حفظ می‎کند و هر کس بدان چنگ بزند او را مصون می‎دارد. حقیقتاً ما انسان ها دنبال پناهگاه مطمئنی می‎گردیم که این پناهگاه هم تامین کننده‎ی امنیت ما در دنیا باشد و هم تامین کننده‎ی امنیت ما در آخرت. وجود نازنین امیرالمومنین می‎فرماید: بهترین پناهگاهی که من سراغ دارم و می‎توانم شما را راهنما باشم تقوی است. می‎تواند چون دژی استوار حافظ شما باشد در مقابل گناهان شما را حفظ کند. در مقابل لغزشها شما را حفظ کند. در مقابل افراط‎ها و تفریط‎ها این تقوی مانع می‎شود که شما بلغزید و در دامن باتلاق‎ها گرفتار شوید.

در خطبه‎ی اول از آنجا که برنامه ما این بوده که پیرامون سیره‎ی نورانی پیامبراکرم و اهل بیت عصمت و طهارت سخن می‎گفته‎ایم و از روز چهاردهم اسفند تا بیستم به عنوان احسان و نیکوکاری نام‎گذاری شده اجازه می‎خواهم بپردازم به سیره‎ی اهل بیت پیرامون دستگیری از نیازمندان، احسان و نیکوکاری. ببینیم اسلام عزیز ما پیرامون این مسئله چگونه سخن می‎گوید. ببینیم واکنش اهل بیت نسبت به افرادی که بی‎توجه‎ هستند به درد محرومان و مستمندان چگونه است؟ ببینیم روش رفتاری خود اهل بیت در رابطه با مسئله‎ی احسان و مسئله‎ی نیکی به خلق خدا چگونه است؟ حقیقت امر این است که یکی از اصول اخلاقی اهل بیت ما رسیدگی به نیازمندی‎های جامعه است. ما در زوایای زندگی اهل بیت می‎بینیم یکی از مسائلی که نقش برجسته‎ایی دارد. علاقه نشان دادن، عاطفه نشان دادن، محبت نشان دادن به خلق خدا و به مردم است. برای اهل بیت خیلی مهم هست که مردم چگونه زندگی می‎کنند؟ برای اهل بیت خیلی مهم هست که خودشان را با غم و شادی مردم شریک کنند. این یک واقعیته انکارناپذیر در جای جای زندگی اهل بیت ماست. من تا آنجایی که ملاحظه کردم و دقت کرده‎ام دیده‎ام که هم آیات قرآن و روایات نورانی اهل بیت سفارش می‎کند راجع به این موضوع « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ »[2] سه دستور مثبت و سه دستوری که منفی است. به تعبیر روشن تر بایدها و نبایدها در این آیه بیان شده امر به عدالت که رکن اساسی جامعه را تشکیل می‎دهد اساسا عالم هستی بر اساس عدالت پایدار است «بالعدل قامت السماوات وَ الاَرض» اما این عدالت در همه جا نمی‎تواند ورود پیدا کند. شرایطی در جامعه‎ها پدید می‎آید که اگر ما منتظر بمانیم که مجرای عدالت بر آن جا حکم شود و عمل شود شرایط و فرصت‏ها از دست می‎رود. آن جاها نیاز به ایثار است. آن جاها نیاز به فداکاری است. آن جاها نیاز به از خود گذشتگی است. آن جاست که پای احسان، پای نیکوکاری، پای گذشت به میان می‎آید و جامعه باید درآن عرصه حضور جدی پیدا کند . ما مثلا موردی طوفان پیش می‎آید، سیل می‎آید تو این کشور. اگر ما منتظر بمانیم تا مجرای عدالت، مالیات‎ها گرفته شود. کارها بر مجرای عدالت صورت گیرد نه از تاک نشان می‎ماند و نه از تاک‎نشان. اینجا نیاز به یک بسیج عمومی در احسان و خودگذشتگی است. اگر مشکل گرانی در یک جامعه به وجود می‎آید درسته باید عدالت در آن جامعه حکمفرما شود تا گرانی، تورم، مشکلات زندگی مردم مرتفع شود. اما مستمندی که نان شب ندارد. بی‎پناهی که پناهگاهی ندارد این را جامعه نمی‎توانند منتظر باشند تا مسئولان بر اساس اجرای عدالت به مشکل او رسیدگی کنند. این جا نیاز هست همگان بسیج شوند. نیاز هست یک حرکت خودجوش در جامعه به وجود بیاید تا از مشکلات مردمی که درگیر مشکل هستند تا رفع مشکل شود. این یک واقعیت انکارناپذیر است و جالب این جاست که ما در بعضی از آیات قرآن خدا خودش را همراه نیکوکاران معرفی می‎کند. یعنی اگر کسی تو جامعه نیکی کرد خدا می‎فرماید منم با شما هستم. خیلی آیه زیباست. « اِنَ الله مَعَ الذینَ تقوا وَ الذینَ محسِنون» خدا با تقواپیشگان و همراه با محسنین و نیکوکاران است. شمایی که دستتان به جیبتان می‎رود و خوشحالی را در چهره‎ی یک انسان نیازمند به وجود می‎آورید و تبسم را در چهره‎ی او نقش می‎بندید، خدا می‎گوید من با توام. همراه توام. تو جزء محسنان و نیکوکاران هستی. در بعضی از تعبیرات از وجود مقدس امام صادق، خیلی تعبیر جالبی است. « مَن ارادَ اَن یُدخِلَهُ الله عَزَوَجَل فی رَحمَتِهِ وَ یُسکِنَهُ جََتَه» اگر کسی می‎خواهد بهشت برین الهی نصیب او شود و بهشتی شود. تعبیرات بلندی دارد. دعوت به حسن خلق می‎کند. دعوت به انصاف می‎کند حضرت تا می‎رسد به اینجا « وَ الیَرحم الیَتیم وَ الیُعَنِ الضعیف » به یتیمان ترحم کردن و دست ضعیفان را گرفتن. این از ویژگی‎های یک جامعه اسلامی و یک جامعه دیندار است. این سیره نورانی اهل بیت هست. خیلی جالبه من مراجعه می‎کردم، آنجایی که اهل بیت نگران می‎شوند از برخوردهای بعضی به خاطر بی‎اعتنایی به قشر مستمند جامعه. اسحق ابن عمار هست. می‎گوید من خدمت وجود مقدس امام صادق رفتم، سلام کردم. به تعبیر خودمان امام مرا تحویل نگرفت. با ترشرویی با من برخورد کرد. به حضرت عرض کردم «مَن الذی غیرکَ لی» کی باعث ناراحتی شما و تغییر رفتار شما نسبت به من شده . حضرت پاسخی که در این جا مطرح می‎کنند این است به خاطر برخورد نامناسبی که با برادر دینی‎ات داشتی. او به تو نیازمند بود و تو مشکلشو حل نکردی و من بازتاب‎دهنده‎ی نگرانی او نسبت به تو هستم چون او را نگران کردی من از دست تو نگرانم و جالب اینه که خود اهل بیت مشوق‎اند. امیرالمومنین یک مقدار خرما بین فقرا تقسیم کرد. خوب دقت کنید عزیزانی که این جا حضور دارید. کسانی که صدای مرا می‎شنوید، خوب دقت کنید سیره‎ی اهل بیت چگونه است. ما در آستانه‎ی سال نو قرار داریم، خودمان، بچه هامون لباس نو می‎پوشیم، ولیکن همسایگان ما، همشهریان ما، هم‎محلی‎های ما گاهی نان شب را ندارند و زندگی را به سختی می‎گذرانند و آن چنان عفیف‎اند که به من و تو هم رو نمی‎زنند. عده‎ایی خوب عادی شده می‎آیند کمک می‎طلبند. عده‎ایی آن‎چنان عفیف‎اند که اگر در خانه بمانند و بمیرند حرف نمی‎‏زنند. امیرالمونین یک مقداری خرما برای کسی فرستاد که اصلا تو زندگیش اظهار حاجت نکرده بود. یک آدمی آن جا نشسته بود اعتراض کرد به امیر المومنین، آقا چرا این همه خرما، چرا برای این فرد که اصلا خودش را مطرح نکرده؟! حضرت خیلی ناراحت شد، حضرت فرمود: آیا کسی که آبروشو می‎گذارد و می آید تا من کمکی به او بکنم آیا به نظر شما نسبت به این آدم من بخشش کردم که آبرویش را بخشیده است. بخشش واقعی مال آن جایی‎ست که کسی عزت نفس دارد و نیامده. آن جا بخشش واقعی است، اما اگر کسی آبرویش را می‎گذارد و من در مقابل آبروگذاری او چیزی می‎دهم این معاوضه است، این بخشش نیست. بخشش واقعی آن جایی است که کسی به خاطر عزت نفس نیامده و من به او کمک کنم. بعد حضرت خیلی تعبیر عجیبی دارد. حضرت می‎فرماید: خدا امثال تو را در میان ما مسلمانان زیاد نکند! تعجب می‎کند طرف. بعد حضرت می‎فرماید: اگر تو و امثال تو برای مسلمانان دعا کنی و در دعایت بگویی «اللهُمَ الغفِر للمومنینَ وَ المومنات» تو دروغ می‎گویی، زیرا تویی که بخل می‌ورزی من بخشش و تو بخل می‎ورزی معلومه موقعی که می‎گویی«اللهُمَ الغفِر للمومنینَ وَ المومنات» و آرزوی بهشت می‎کنی این آرزوی بهشت دروغ است. تو برای یک مقدار خرما بخل می‎ورزی چگونه حاتم بخشی می‎‏کنی و می‎گویی«اللهُمَ الغفِر للمومنینَ وَ المومنات»! این کلام بلند امیر المومنین صلوة الله وسلامُهُ علیه است. وشیوه‎ی رفتاری خود اهل بیت هم واقعا همین بوده. صفال جمال ساربان می‎گوید که خدمت حضرت بودم کسی از اهالی مکه آمد گفت: کرایه‎ی سفرم تمام شده. حضرت فرمود: صفال برو و به برادر دینی‎ات کمک کن و مشکل دینی اش را حل کن. می‎گوید من از محضر حضرت خداحافظی کردم و رفتم خدا هم کمک کرد من مشکلشو حل کردم. عزیزان که این روزها دستتون به سوی کمک کردن به مردم دراز می‎شود، خوب دقت کنید حضرت چه می‎فرماید. جمله‎ی بلند حضرت این است « انکَ اَن تُعینَ اخاک» می‎گوید بعد که برگشتم خدمت حضرت فرمود: « انکَ اَن تُعینَ اخاکَ المُسلِم اَحَبُ الَیَ مِن طواف اسبوعٍ بِالبیت» اگر به برادر دینی‌ات کمک کنی به نظر علی از یک هفته طواف کعبه کردن بالاتر است، یک هفته طواف دور خانه خدا کردن یک طرف و کمک کردن به برادر دینی در طرف دیگر تازه کمک کردن حضرت می‎گوید ثواب و پاداشش بالاتر است.

دعای پایانی خطبه اول

«ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعذُکُم لعلَکُم تَذَکَرون».

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. ما را با اخلاق اهل بیت آشنا بگردان. به امام راحل‎مان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلاب‎مان ، به مراجع بزرگوار تقلیدمان سلامت عنایت فرما. توطئه‎های دشمنان به خودشان برگردان. به خانواده‎های شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما. به سپاهیانمان، به بسیجیانمان ، به ارتشیانمان نصرت عنایت فرما. باران رحمتت را خدایا شامل حال همه‎ی مردم کشورمان بگردان.

«انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز».

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم 

 قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس

 صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم

 «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوة المسلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه وَ علی، علی بن الحسین زینُ العابدین وَ علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شعن من الشعن .

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. اَم حسبِ ابنِ قیاس قالَ صَعَلتُ ابا عباداله علیه السلام: « اَن عورَ الناس فَقال الذی یَتَبَرآُ اَن مَحارِمِ الله عَزَوَجَل». بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. شخصی است به نام حسب ابن قیاس می‎گوید محضر امام صادق رسیدم گفتم آقا پارساترین مردم چه کسی است ؟ خوب نگاه کنید پاسخ کوتاه ولی هشداردهنده است. حضرت فرمود: پارساترین مردم کسی است که از محرمات الهی برحضر باشد. اگر توانستیم روزی یک گناه از برنامه‎ی زندگی مان جدا کنیم می‎توانیم در زمره‎ی متقین قرار بگیریم به مصداق کلام نورانی امام صادق باشیم.

در خطبه‎ی دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‎کنم. مناسبت اول همین بود که در خطبه‎ی اول به تفصیل به آن پرداختم از چهاردهم تا بیستم اسفند روز احسان و نیکوکاری است. شما مردم ایران به احسان و نیکوکاری شهره‎ایید. دست نیازمندان را بگیرید همان گونه که شب عید شما کنار سفره‎تان، کنار زن و بچه‎تان سعی می‎کنید آن چه که مناسب شان‏تان است آماده باشد سعی کنید سفره‎ی مستمندان و بی نیازان را هم به برکت کمکی که می کنید رونق ببخشید .

مناسبت دوم روز پانزده اسفند آغاز هفته‎ی منابع طبیعی و روز درختکاری است. خوشبختانه چند سالی است سنتی شده مردم درختکاری می‎کنند، مسئولان درختکاری می‎کنند. درخت و گیاه در حقیقت برای تنفس مردم است. من تعجب می‎کنم این همه اهتمامی که اسلام به درختکاری داده، به غرس نهال داده چرا عده‎ایی بی‎رحمانه جنگل‎ها را آن چنان شبانه قطع می‎کنند، باغات را منهدم می‎کنند، مراتع را از بین می‎برند. سفارش اسلام این نیست. ببینید سفارش اسلام چه روایت زیبایی است. پیامبر فرمود: « ما من رَجُلٍ یغرِسِ غَرساً الی کَتَبَ الله لَهُ مِنَ الاَجر قدرَ م یَخرُجُ مِن ثَمَر الذلکَ القَرض» هر کس نهالی را بکارد خداوند به مقدار میوه‎ایی که از آن درخت برداشت می‎شود فردای قیامت در اعمال او اضافه می‎کند و برای او پاداش می‎نویسد.

چند تا مناسبت هست سعی می‎کنم جمع بندی شده عرض بکنم. یکی راجع به مذاکرات هسته‎ایی است. یادتان هست 9 ماه قبل در مسکو هیئت مذاکره کننده‎ی جمهوری اسلامی و گروه 5+1 مذاکراتی را انجام دادند. آن جا جمهوری اسلامی در 5 محور پیشنهاداتی مطرح کرد. آنها گفتند به ما اجازه بدید به پیشنهادات شما پاسخ بدهیم. این مذاکراتی که در قزاقستان انجام شد آنها با یک بسته‎ی پیشنهادی ناظر به یک پیشنهادات جمهوری اسلامی آمده بودند. البته هنوز همه ابعاد آن چه آنها مطرح کرده‎اند گفته نشده، ولی حقیقت امر این است به شما مردم بگویم این راهپیمایی 22 بهمن شما توانسته است مسئولین جمهوری اسلامی با یک پشتوانه سنگین‏تری وارد مذاکرات بشوند یعنی جناب جلیلی نیست در قزاقستان که مذاکره می‎کند، این حضور میلیونی مردم در خیابان‎های کشور ایران اسلامی ماست که در حقیقت پشتوانه‎ی جناب جلیلی‏اند و مذاکره می‏کنند . تمام خبر گذاری های دنیا به جهان مخابره کردند که پیشنهادات این مرحله ی 5+1 به پیشنهادات ایران نزدیک شده است. معنای این حرف این است که برنده‏ی نهایی ان شاء الله جمهوری اسلامی است. ما از حق مسلم‎مان به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. ما اهل منطقیم. ما اهل گفتاریم. ما به دنبال سلاح هسته‏ایی نیستیم. رهبر فرزانه‏ی انقلاب‎مان فرمود اگر ما می‎خواستیم سلاح هسته‎ایی تولید کنیم شما نمی‏توانستید جلوی ما را بگیرید. ما به دنبال انرژی هسته‏اییم و یک شعار کلیدی مطرح کرده‏ایم و این شعار را ادامه خواهیم داد. ما معتقدیم که انرژی هسته‎ایی برای همه و سلاح هسته‏ایی برای هیچ کس. ما معتقدیم انبارهای متراکم از سلاح هسته‏ایی باید از میان برود. تبعیضی در کار نباشد. این شعار اصلی جمهوری اسلامی است. بنابراین به صداقت جمهوری اسلامی اعتقاد پبدا کنید، شیطنت نکنید و جمهوری اسلامی در این مسیر مصمم است. ما به امریکاییان از زبان رهبر فرزانه‏ی انقلاب مان خطاب می‏کنیم دست از شرارت بردارید. دست از دخالت در کشور ما بردارید. با دشمنان ما همراه نشوید، حسن نیت خودتان را نشان بدهید، آن موقع ملت ما می‎تواند تصمیم بگیرد که با شما چگونه برخورد کند.

نکته‎ی دیگری که به نظر من خیلی مهمه و در این شرایط باید مطرح کنم به مناسبت این که دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده دغدغه‎ی اقتصاد و معیشت مردم است. اگر ما به عنوان خطبای نماز جمعه از این تریبون انعکاس دهنده‎ی مشکلات شما مردم نباشیم نمیشود. باید بازگو کننده‎ی مشکلات شما مردم باشیم. امروز که بودجه سال 92 تقدیم مجلس شده است بنده توصیه‎هایی را عرض می‎کنم هم به مجلسیان و هم به دولت. به مجلسیان عرض می‎کنم که توجه ویژه‎ایی در تصویب بودجه نسبت به محرومان و مستمندان جامعه داشته باشید تا زیر چرخ‎های گرانی و تورم له نشوند. بحث اشتغال دغدغه‎ی جدی شما باشد. قدرت خرید مردم را در نظر بگیرید. ارزش پول ملی را روی آن پافشاری کنید و مسئله‎ی اقتصاد مقاومتی را سرلوحه‎ی برنامه‎هایتان قرار بدهید و به دولت هم این نکته را توجه می‎دهم نظارت بر بنگاه‎های معاملاتی و شرکت‏ها چه دولتی و چه غیر دولتی. این روزها مردم تو بازارند، ناگزیرند خرید کنند. بازاریان عزیز، کسبه‎ی عزیز شما را به خدا انصاف، انصاف، انصاف. انصاف را رعایت کنید. این زمان، این روزها می‎گذرد. شما در معرض آزمایشید. تاریخ قضاوت خواهد کرد. روزی روزگاری دشمن تهدید کرد ملتی را، تحریم کرد و ما خودی‎ها نسبت به یکدیگر عاطفه و محبت نشان بدهیم. اقدامی انجام ندهیم که آب به آسیاب دشمن بریزیم دشمن از بیرون ما را تحت فشار قرار بدهد و ما خودمان نسبت به یکدیگر ملاحظه نکنیم. ملاحظه کنید. نیاز نیست این همه استفاده. خدا می‎رساند. جنسی را که به یک قیمت خریده‎اید به همان قیمتی که خریده‎اید با سود مناسب بفروشید. فردا اگر جنسی را با قیمت گران‎تری خریدید تبعاً به شکل دیگر، اما بنا نیست پیش بینی قیمت چند ماه آینده را امروز از جنسی که با یک قیمت مناسب خریده‏اید روی آن سود بکشید. این رسم آن چه که اهل بیت به ما سفارش کردند نیست. دولت هم باید نظارت کند، کنترل کند، مراقبت کند. بازار ما افسار گسیخته نباشد. کسی به کسی نباشد. البته بازاریان ما مومن‎اند، متدین‎اند به خصوص شهر قم و شهر کریمه‎ی اهل بیت.

نکته‎ی آخری که می‎خواهم عرض بکنم، البته ملاحظه وقت می‎کنم حرف برای گفتن خیلی دارم. ایام نوروز امسال مصادف با ایام فاطمیه است. من به مسئولان صدا و سیما، رسانه‎های جمعی متواضعانه تقاضا می‎کنم کاری کنید که مردم هم سنت نوروزشان را داشته باشند و هم ارادتشان به فاطمه زهرا و ایام سوگواری فاطمه‎ی زهرا محفوظ بماند. ایام فاطمیه تحت الشعاع قرار نگیرد، بلکه از هم اکنون که فرصت هست و من در جای دیگری هم صحبت کردم از هم اکنون که فرصت است مسئولان صدا و سیما تدبیری بیندیشند که مردم خوب ما که در ایام نوروز به دید و بازدید یکدیگر می‎روند و صله‎ی رحم به جا می آورند پیچ تلویزیون را که باز می‎کنند ببینند که از فرهنگ فاطمی تبلیغ می‏شود و زندگی مردم ما بر اساس فرهنگ فاطمی شکل بگیرد. این هنر رسانه‎ی ملی است که هم نوروز مردم نوروز باشد و هم عشق به اهل بیت در دلها جوانه بزند.

آخرین مطلبی که می‏خواهم عرض بکنم و کوتاه از آن عبور کنم نیرنگی است که دشمنان غرب اخیراً انجام دادند. جایزه‎ایی دادند به یک فیلم ضد ایرانی به نام «آرگو». اینها تو رسانه‎هاشون تبلیغ می‎کنند که سیاست نباید قاطی هنر شود، آمیخته با هنر شود، ولی بیشترین حرکت سیاسی را خودشان در هالیوود انجام می‎دهند. این فیلم ضد ایرانی آرگو که درباره‎ی لانه جاسوسی تهیه کرده‎اند جایزه بهش می‎دهند. چون ضد ایرانی است، اما اگر فیلمی ایران تولید کند ضد برنامه‎های صهیونیستی باشد به آن اجازه نمی‎دهند ورود پیدا کنند. رهبری زیبا فرمود: اینها دروغ می‎گویند. اینها سیاست دوگانه دارند و اینها چیزی که به نفع خودشان هست به آن جایزه می‏دهند و نسبت به جمهوری اسلامی این چنین برخورد می‎کنند. خدایا توطئه‎های دشمنان ما را به خودشان برگردان. این ملت صبر می‎کنند، اما صبر ملت در مقابل توطئه‎های شما هم حدی دارد. مواظب باشید در مقابل حرکت طوفنده‎ی ملت‎ها یارای مقاومت شما ندارید.

دعای پایانی خطبه دوم

«ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار».

پروردگارا ما را بیامرز. در فرج مولایمان تعجیل بفرما. به امام راحل‎مان  و مراجع گذشته‎مان که این ایام سالگرد رحلت آنهاست روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر مقتدرمان خدایا عزت روز افزون مرحمت فرما. به مراجع بزرگوارمان سلامت کرامت فرما.  پروردگارا به جوانانمان عشق به مکتب، به بانوانمان عفت، به بازاریانمان انصاف، به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به زائران و مجاوران توفیق قبولی اعمال محبت بفرما. خداوندا ملت ما را مشمو رحمت واسعه اتو باران رحمتت قرار بده.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز».

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

 بسم الله الرحمن الرحیم

 قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد

 صدق الله العلی العظیم.

 



[1]. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم - ص270.

[2] . نحل/90

Please publish modules in offcanvas position.