کلمات نورانی اهل بیت علیهم السلام نقشه راه هستند92/09/13

«وَ إِذَا خَرَّ بِكَ أَمْرَانِ لَا تَدْرِي أَيُّهُمَا خَيْرٌ وَ أَصْوَبُ فَانْظُرْ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى هَوَاكَ فَخَالِفْهُ فَإِنَّ كَثِيرَ الصَّوَابِ فِي مُخَالَفَةِ هَوَاك‏»[1]

کلمات نورانی اهل بیت علیهم السلام نقشه راه هستند لازم است برای یک طلبه که حداقل کتب تفسیر و روایی از جمله اصول کافی را یک دوره مطالعه کند. مطالعه احادیث اهل بیت علیهم السلام موجب نورانیت ذهن و زندگی است و موجب نزدیک شدن دیدگاه ما به دیدگاه اهل بیت علیهم السلام است. و طلبه می‌تواند با استفاده از این احادیت مشکلات روز جامعه را در قالب مقاله و کتب پاسخگو باشد.

حضرت (ع) می‌فرمایند: «اگر در بین دو امر در مقام انتخاب مردد هستی و نمی‌دانی کدام درست و بهتر است، ببین کدام یک با هوای نفس تو موافق است آنرا مخالفت کن زیرا درستی کار در مخالفت هوا نفس است.» و این یعنی اراده خدا را بر اراده نفس و اراده دین را بر اراده خود مقدم داشتن. این معیار خوبی برای سنجش اعمال است.

نکته مهمی که قابل توجه استبی خبر رسیدن مرگ است؛ اینکه هر شخصی نمی‌داند چقدر زنده است و کی می‌میرد. در روایت وارد شده که مؤمن باید منتظر و آماده مرگ باشد و اگر گنایی سرزد توبه کند و بین ما و مرگ فاصله‏ای نیست انسان مثل مرزبانی است که بایددائماً مراقب هجمه دشمن باشد. دشمن ما نفس اماره و شیطان است؛ بد اخلاقی با خانواده دشمن سعادت است. چون پيامبر(ص) و مردم از دفن سعد برگشتند، گفتند: اى پيامبر خدا! كارى را از شما در مورد سعد ديديم كه بر كسى نديديم، با پاى برهنه و بدون عبا تشييع جنازه آمديد. حضرت (ص) فرمودند: در اينحالت به فرشتگانى كه به تشييع آمده بودند اقتدا كردم. گفتند: گاهى جانب راست و گاهى جانب چپ جنازه را بر دوش گرفتيد. فرمود: در تشييع جنازه دستم در دست جبرئيل بود، آنچه او انجام داد من انجام دادم. گفتند: شما براى غسلش اجازه دادى و بر او نمازگزاردى و لحدش را چيدى آنگاه گفتى: فشارى سخت بر او وارد شد! حضرت (ص) فرمود: آرى، زيرا سعد باخانواده‏ اش بد اخلاق بود!

گذشت از افراد دانا و عالم است، چنانچه امام سجاد (ع) می‏فرماید: «الدنیا ثلثه تغافل»[2].

Please publish modules in offcanvas position.