سه چیز وجود دارد که هیچ موقع نباید فراموش شود92/09/27

«ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ لَا يَنْبَغِي لِلْعَاقِلِ أَنْ يَنْسَاهُنَّ عَلَى كُلِّ حَالٍ فَنَاءُ الدُّنْيَا وَ تَصَرُّفُ الْأَحْوَالِ وَ الْآفَاتُ الَّتِي لَا أَمَانَ لَهَا»[1]

حضرت صادق علیه السلام می‌فرمایند: «سه چیز وجود دارد که هیچ موقع نباید فراموش شود، که اگر فراموش شود در تصمیمات و برنامه ریزی‏های خودش ممکن است رفتاری کند که موجب پشیمانی شود. همه کس بداند که دنیا فانی است و دنیا جاویدان و ماندگار نیست و همگان میروند.»

در این روایت سه نکته قابل توجه اول است نخست: «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ»[2] اگر انسان به سِیَر دنیا تأمّل کند متوجه فنای دنیا می‌شود. با این یادآوری دیگر کبر، غرور،حسادت و طغیانینمی‌ماند. و نکته دوم اینکه حالات تغییر می‌کنند و به یک شکل نیستند همه انسانها در عزت یا ذلیلت دائمی نیستند «رُبَّ عَزیزٍ یَسیرُ ذَلیل و رُبَّ ذَلیل یَسیرُ عَزیز» انسانها در تغییر هستند و همیشه با یک نگاه و یک دید به انسانها نگاه نکنید. سومین نکته اینکه بلاها و آفاتی وجود دارند که امانی از آنها نیست. نکات این حدیث برای انسان تذکر است و لذا در «خانه اگر کس هست یک حرف بس است».

 

Please publish modules in offcanvas position.