محسنات باز داشتن از ریختن آبروی مردم93/02/03

«مَنْ كَفَّ نَفْسَهُ عَنْ أَعْرَاضِ النَّاسِ أَقَالَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النَّاسِ كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة»[1]

اى هشام هر كه خود را از (ريختن) آبروى مردم باز دارد، خدا از لغزش او به روز قيامت درگذرد و هر كه خشمش را از مردم باز دارد، خدا خشم خود را به روز قيامت از او باز دارد.

خداوند توفیق دهد که بتوانیم از کلمات نورانی اهل بیت (ع) در زندگی خود استفاده کنیم و برای امثال ما که طلبه هستیم و ادعای هدایت مردم را داریم، توجه بیشتری لازم است تا خدای نکرده با رفتار و کردار خود آبرویی کسی را نریزیم چنان که معصوم (ع) می‏فرمایند: «يَا شُقْرَانُ إِنَ‏ الْحَسَنَ‏ مِنْ‏ كُلِ‏ أَحَدٍ حَسَنٌ‏ وَ إِنَّهُ‏ مِنْكَ‏ أَحْسَنُ‏ لِمَكَانِكَ‏ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَح‏»[2] كار خوب را هر كس انجام دهد خوب است و از تو خوبتر است زيرا با ما ارتباط دارى و كار بد از هر كس باشد بد است و از تو بدتر.

آیت الله گلپایگانی در مسئله صیانت نفس، حفظ دین، مخالفت هوای نفس، و اطاعت از اوامر الهی، شاخص و اسوه بودند. فضائل اخلاقی ایشان در حدی زیاد بود که جزء اسوه‏های معروف حوزه علمیه بودند. توصیف فضائل اخلاقی ایشان می‏تواند حوزه‏های علمیه را به طرف خودش جذب و جلب کند و در فضائل و مکارم اخلاقی به ایشان اقتدا کنند.

قبل از دوران مرجعیت منزلی را در محله تکیه حاج سید حسن از یکی از ارادتمندانشان اجاره کرده بودند و آن شخص بسیار مقید به حضور در نماز جماعت ایشان بودند، روزی آن شخص در مسجد به آقا عرض می‏کند: شما در فکر منزل دیگری باشید. آن روز آقا نماز را که می‏خوانند دیگر به منزل نمی‏رود بلکه از راه مسجد به منزل مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری می‏رود و سفارش می‏کند خانواده‏شان نیز به آنجا بیاید تا منزلی فراهم شود و فرموده بودد ممکن است صاحب خانه چون از مأمومین نماز من است احترام کند ولی در دل راضی نباشد که ما در آن خانه باشیم لذا دیگر به کلی به آن خانه نرفته بود و با همان یک کلمه منزل را تخلیه کرده بود.

 

 

Please publish modules in offcanvas position.