برگ‎هایی از دفتر عاشورا

http://h-bushehri.ir/images/book/002.png

 

 

 

 

 

 

 

«برگ‏هایی از دفتر عاشورا به قلم  حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» می باشد (رهیافتی به شناخت قیام حسین بن علی علیه السلام)

مشخصات اثر

آیت الله حسینی بوشهری، سید هاشم- 1335؛

«برگ‏هایی از دفتر عاشورا (رهیافتی به شناخت قیام حسین بن علی علیه السلام)»

تنظیم: موسسه فرهنگی انوار طاها؛

نشر: تهران- انتشارات میسا- 1391- چاپخانه عمران.

نوبت چاپ: اول؛ 1391.

  

چکیده کتاب

عاشورا، حقیقتی سترگ است که اسلام را تا به امروز زنده نگه داشته است. آن نهضتی است که تا به امروز قرن به قرن حماسه آفریده و باعث نهضت‏‎های عظیم و فراوان شده که باید به خوبی بررسی شود. نمی‏توان از تحلیل عاشورا دست‏ برداشت. در عاشورا اسرار و رموز بسیار نهفته است به گونه‏‎ای که با آنکه سال‏هاست از عاشورا سخن می گویند، پایان نمی ‏پذیرد. امروز نیز عاشورا شایسته تحلیل و درس آموزی است.

کتاب «برگ‏هایی از دفتر عاشورا»، که توسط استاد فرزانه حضرت آیت الله حسینی بوشهری تدوین شده، سعی دارد تا با واکاوی فرازهایی از واقعه عاشورا، راه عاشورائیان، حماسه‏ ها و فراحماسه‏ ها را زنده نگه داشته و در اختیار نسل جوان قرار دهد. که به همت موسسه فرهنگی انوار طاها تهیه و تنظیم شده است.

این مجموعه شامل پیش‏گفتار و پنج سرفصل اصلی است. موضوع اول آن «عاشورا در اندیشه پیامبران و امامان» است که به مباحثی همچون خبر دادن پیامبران و پیشگویی فرشتگان از شهادت امام حسین علیه السلام پرداخته است.

در موضوع دوم «عاشورا در زلال اشک و عاطفه خوبان» بیان شده و به جایگاه نهضت اباعبدالله می‏‎پردازد و مباحثی مانند: کراهت گریه بر غیر امام حسین و اهل بیت علیه السلام، پاداش گریه و شعر سرودن درباره آن حضرت و گریه پیامبران و اهل بیت؛ در این موضوع گنجانده شده است.

سومین موضوع به مبحث «عاشورا در گستره تعلیم و تربیت» پرداخته و مباحثی از قبیل: احیاگری سنت پیامبر، پارسایی و وارستگی حسینی، خداترسی، ترس ناپذیری حسینی، بصیرت، بیدار دلی، شجاعت و دلیری، صبر و پایداری و تقوا و پرهیزگاری حسینی، در این موضوع آمده است.

موضوع چهارم «عاشورا در آیینه علل و عوامل» است و درباره علل بوجود آمدن حادثه عاشورا و شناخت آن، بحث شده است. چرا که هر یک از عوامل و مباحث این موضوع عبارتند از: جریان نفاق و ویژگی‏های آن، دنیا طلبی خواص، جهالت عوام، زاویه‏‎ای به حادثه عاشورا نگریسته‏ است که باید برای نسل امروز واکاوی شود.

در آخرین موضوع به مسئله «عاشورا میدان جانبازی یاران با بصیرت» اشاره شده است و به بیان ویژگی‏های برجسته یاران با وفای امام حسین(ع) که با تیزبینی و بصیرت به موقع و با شناخت زمان، امام و مولای خود را تنها نگذاشتند می‏پردازد؛ یاران آن حضرت که بدان موضوع به آنها اشاره شده عبارتند از: عباس بن علی علیه السلام، علی اکبر علیه السلام، قاسم بن الحسن علیه السلام، مسلم بن عقیل، قیس بن مُسَهّر، نصر بن ابی نیزر، ام وهب، مسلم بن عوسجه، حبیب بن مظاهر، حر بن یزید، زهیر بن قین، بُریر بن خضیر، عباس ابی شبیب، جون بن حوّی.

قابل ذکر است که موضوع دوم و پنجم کتاب حاضر مشتمل بر نتیجه است و در پایان کتاب نیز فهرست آیات و روایات و منابع و مآخذ ذکر شده است. 

Please publish modules in offcanvas position.