تطهیر مصحف غیر 92/10/28

درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری

موضوع کلی: ازاله نجاست از مصحف                                                              تاریخ: 28 دی 1392

موضوع جزئی: تطهیر مصحف غیر  مصادف با: 16  ربیع الاول 1435

سال:پنجم                                                                                                                  جلسه: 41

 

 

 

 

 

 

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

مسئله 270:«إذا كان المصحف للغير ففي جواز تطهيره بغير إذنه إشكال، إلا إذا كان تركه هتكاً و لم يمكن الاستيذان منه، فإنه حينئذ لا يبعد وجوبه»[1].

مرحوم سید (ره) می­فرماید: اگر قرآن متعلق به شخص دیگری باشد و نجس شده باشددر جواز تطهیر آن بدون اذن صاحبش اشکال است، مگر اینکه ترک تطهیر موجب هتک شود و امکان اجازه گرفتن از صاحب آن هم ممکن نباشد که در این صورت تطهیر آن واجب است.

این مسئله سه فرض دارد:

فرض اول: ترک تطهیر مصحفِ غیر، موجب هتک می­شود و امکان اجازه هم نیست در این فرض حکم به وجوب تطهیر می­شود؛ زیرا بین وجوب تطهیر و حرمت تصرف بدون اذن تزاحم ایجاد می­شود و در فرض تزاحم بین دو چیز باید امر به اهم اخذ شود که در اینجا وجوب ازاله نجاست از مصحف اهم از حرمت تصرف در مال غیر است.

فرض دوم: ترک تطهیر موجب هتک است و امکان اجازه از صاحب قرآن وجود دارد، در اینجا حکم به عدم جواز تطهیر می­شود؛ چون صاحب قرآن حضور دارد و بین وجوب ازاله نجاست از مصحف و حرمت تصرف در مال غیر تزاحمی وجود ندارد چون این دو تکلیف قابل جمع است؛ به این نحو که برای تطهیر مصحف از صاحب آن اجازه گرفته می‏شود و با اجازه او قرآن تطهیر می‏شود.

فرض سوم: ترک تطهیر موجب هتک نیست؛ مثلاً محصف شریف با آبِ متنجّس نجس شده که موجب هتک آن نمی‏شود، در این صورت بدون اذن صاحب مصحف نمی­شود آن را تطهیر کرد؛ زیرا بین دو حکم یعنی وجوب ازاله نجاست و حرمت تصرف در مال غیر تزاحم است و حرمت تصرف در مال غیر مقدم و اهم از وجوب ازاله نجاست است لذا بدون اذن صاحب مصحف تطهیر آن جایز نیست لکن در صورت اذن می‏توان آن را تطهیر کرد.

نکته: وجوب ازاله نجاست از قرآن  و حرمت تصرف در مال غیر حکم تکلیفی است، اما در مورد حکم وضعی اگر قرآن ( با اذن صاحب آن یا بدون اذن در صورتی که منجر به هتک شود) تطهیر شود و از رهگذر عمل به وظیفه نقصی بر قرآن وارد شود شخ ضامن است.

«والحمد لله رب العالمین»

 



[1].العروة الوثقی، ج1، ص92.

Please publish modules in offcanvas position.