درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: مطهّرات تاریخ: 30 دی 1393 موضوع جزئی: تطهیر متنجِّس به وسیله آب مصادف با: 28 ربیع الاول 1436 سال: ششم جلسه: 46 |
«الحمدلله رب العالمين و صليالله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»
خلاصه جلسه گذشته
مرحوم سید (ره) فرمود که یکی از شرائط مطهِّر بودن آب این است که هنگام استعمال، تغییر نکند. عرض کردیم که این مسئله سه صورت دارد؛ صورت اول این است که تغییر در غَسلهای اتفاق بیفتد که به طهارت منجر میشود، صورت دوم این است که تغییر در غَسلهای اتفاق بیفتد که مزیل نجاست است و صورت سوم جایی است که تغییر به وسیله اوصاف متنجِّس باشد نه نجس. بحث در رابطه با صورت اول و دوم تمام شد و نتیجه این شد که در فرض اول چون غَسل منجر به طهارت میشد عدم تغییر آب، معتبر است و آب اگر تغییر پیدا کند مطهِّر نخواهد بود چون امکان ندارد فاقد شیء معطی شیء باشد یعنی نمیشود آبی که خودش متنجِّس است موجب تطهیر شیءِ نجس شود. اما در فرض دوم که شستن صرفاً برای ازاله نجاست بود عرض کردیم که تغییر آب خدشهای به مطهِّریت آب نمیزند و مشکلی ایجاد نخواهد کرد یعنی اگر تغییری در آب مزیل نجاست ایجاد شد با جایی که تغییر نمیکند تفاوتی نخواهد داشت و دلیلی بر اعتبار عدم تغییر وجود ندارد و اطلاقات وارد شده در روایات نیز منصرَف به این مورد (غَسله مزیل نجاست) نیست بر خلاف فرض اول (غسله منجر به طهارت) که اطلاقات، منصرَف به جایی بود که خودِ آب که میخواهد مطهِّر باشد نباید تغییر کند.
بررسی صورت سوم
آیا در اثناء غَسل (شستن)، عدم تغییر آب به اوصاف متنجِّس معتبر است یا نه؟ و به تعبیر دیگر آیا معتبر است که آب تغییر نکند حتی به اوصاف متنجِّس یا معتبر نیست؟
اگر تغییری در آب در اثناء غَسل به وجود آمد و این تغییر از ناحیه اوصاف متنجِّس بود یعنی متنجِّس، رنگ خاص، بوی خاص یا طعم خاص داشت و در هنگام شستن آن به وسیله آب، آب رنگ، بو یا طعم متنجِّس را به خود بگیرد اشکالی نخواهد داشت و حتی اگر این تغییر حاصل شده از جانب متنجِّس در غَسلهی منجر به تطهیر باشد باز هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد و لطمهای به مطهِّریت آب نخواهد زد و تعبیرات وارد شده در روایات نیز در رابطه با تغییر حاصل شده از ناحیه نجس است نه تغییر حاصل شده از ناحیه متنجِّس؛ مثلاً در صحیحه ابن بزیع [عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى رَجُلٍ أَسْأَلُهُ أَنْ يَسْأَلَ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) فَقَالَ: «مَاءُ الْبِئْرِ وَاسِعٌ لَا يُفْسِدُهُ شَيْءٌ إِلَّا أَنْ يَتَغَيَّرَ رِيحُهُ أَوْ طَعْمُهُ فَيُنْزَحُ مِنْهُ حَتَّى يَذْهَبَ الرِّيحُ وَ يَطِيبَ طَعْمُهُ لِأَنَّ لَهُ مَادَّةً»[1]] که در رابطه با چیز نجسی که در آب چاه افتاده، حضرت (ع) فرموده است که اگر بو یا مزه آب چاه تغییر کرده باشد باید به اندازهای از چاه، آب کشیده شود که بو و مزه نجس بر طرف شود. لذا منظور از تغییر آب چاه، تغییر حاصل شده از ناحیه نجس است نه از ناحیه متنجِّس.
بنابراین تغییر حاصل شده از ناحیه متنجِّس مشکلی ایجاد نمیکند و به مطهِّریت آب لطمهای نمیزند مگر اینکه تغییر آب به اندازهای باشد که آب، مضاف شود که در این صورت ما نیز قبول داریم که آب مضاف، مطهِّر نیست. بنابراین، تغییر نباید به گونهای باشد که آب مستعمَل را به آب مضاف تبدیل کند.
مرحوم سید (ره) نیز در چند جا به همین مطلب اشاره کرده است؛ مثلاً در مسئله 9 از فصل میاه فرموده است که: «و أن يكون التغير بأوصاف النجاسة دون أوصاف المتنجس»[2]؛ تغییری مانع از تطهیر است که از ناحیه نجاست باشد نه از ناحیه متنجِّس.
همچنین مرحوم سید (ره) در مسئله 11 از همین فصل نیز فرموده است: «فالمناط تغير أحد الأوصاف المذكورة بسبب النجاسة»[3]؛ مناط برای نجس شدن آب این است که اوصاف آن به سبب نجاست، تغییر کند.
نتیجه: تغییر آب فقط در صورتی به مطهِّریت آب خدشه وارد میکند که در غَسلهای باشد که به طهارت منجر میشود ولی اگر تغییر در غَسلهای باشد که مزیل نجاست است یا آن تغییر از ناحیه متنجِّس باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
شرط سوم
«و منها طهارة الماء و لو في ظاهر الشرع»[4]؛ یکی دیگر از شرائط تطهیر آب این است که باید آب پاک باشد ولو در ظاهر شرع.
منظور از عبارت «ولو فی ظاهر الشرع» این است که گاهی طهارتِ آب واقعاً احراز میشود لکن گاهی احراز طهارت، واقعی نیست بلکه ظاهری است یعنی آب قبلاً پاک بوده و اکنون شک داریم نجس شده یا نه که در این صورت بقاء طهارت سابق را استصحاب میکنیم یا اینکه در جایی که شک در طهارت داریم، قاعده طهارت را جاری میکنیم. بنابراین، مرحوم سید (ره) میفرماید: یکی از شرائط مطهِّر بودن آب این است که پاک باشد و فرقی نیست بین اینکه طهارتِ آب واقعی باشد یا ظاهری.
دلیل
یکی دیگر از شرائط مطهِّر بودن آب این است که آب باید پاک باشد زیرا؛
اولاً: فاقد شیء نمیتواند معطی شیء باشد لذا برای اینکه آب بتواند مطهِّر باشد باید خودش پاک باشد و این شرط مسلّم است که جای بحث ندارد.
ثانیاً: روایاتی وجود دارد که از آنها استفاده میشود که هر جا آبی متنجِّس شد قابل استفاده نیست و مصارفی که متوقف بر طهارت آب است از آن سلب میشود.
روایت اول: عَنِ الْفَضْلِ أَبِي الْعَبَّاسِ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْكَلْبِ فَقَالَ: «رِجْسٌ نِجْسٌ لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِكَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ»[5]؛ ابو العباسِ بقباق از امام صادق (ع) درباره سگ سؤال کرد، حضرت (ع) فرمودند: نجس است. آب نیم خورده سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید و ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید.
روایت دوم: عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ رَجُلٍ مَعَهُ إِنَاءَانِ فِيهِمَا مَاءٌ وَقَعَ فِي أَحَدِهِمَا قَذَرٌ لَا يَدْرِي أَيُّهُمَا هُوَ وَ لَيْسَ يَقْدِرُ عَلَى مَاءٍ غَيْرِهِ قَالَ يُهَرِيقُهُمَا جَمِيعاً وَ يَتَيَمَّمُ»[6]؛ سماعه میگوید که از امام صادق (ع) درباره مردی سؤال کردم که دو ظرف به همراه دارد و نجاستی در یکی از آن دو واقع شده و او نمیداند کدام ظرف است و آبی غیر آب آن دو ظرف در اختیار ندارد، حضرت (ع) فرمود که آب هر دو ظرف را بریزد و تیمم بگیرد و با تیمم نماز بخواند.
روایت سوم: عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الدَّجَاجَةِ وَ الْحَمَامَةِ وَ أَشْبَاهِهِمَا تَطَأُ الْعَذِرَةَ ثُمَّ تَدْخُلُ فِي الْمَاءِ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ لِلصَّلَاةِ، قَالَ: «لَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ الْمَاءُ كَثِيراً قَدْرَ كُرٍّ مِنْ مَاءٍ»[7] علی بن جعفر در این روایت صحیحه از برادرش موسی بن جعفر (ع) درباره مرغ و کبوتر و امثال آن که روی عذره پا میگذارند و سپس در آب داخل میشوند، سؤال کرد که آیا برای نماز خواندن میتوان با آن آب وضو گرفت یا نه؟ حضرت (ع) فرمود که نه، مگر اینکه آب، کثیر و به اندازه کُر باشد.
روایت چهارم: عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ رَعَفَ فَامْتَخَطَ فَصَارَ بَعْضُ ذَلِكَ الدَّمِ قَطْراً صِغَاراً فَأَصَابَ إِنَاءَهُ هَلْ يَصْلُحُ لَهُ الْوُضُوءُ مِنْهُ فَقَالَ: «إِنْ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً يَسْتَبِينُ فِي الْمَاءِ فَلَا بَأْسَ وَ إِنْ كَانَ شَيْئاً بَيِّناً فَلَا تَتَوَضَّأْ مِنْهُ»[8]؛ علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر (ع) درباره مردی سؤال کرد که خون دماغ کرده است، پس خواست آب بینی خود را بیرون بریزد، پس بعضی از آن خونی که در دماغش بود به صورت قطرههای کوچکی به ظرفش اصابت کرد، آیا صحیح است که با این آب وضو بگیرد؟ حضرت (ع) فرمود که اگر چیزی از آن خون در آب پیدا و آشکار نیست اشکالی ندارد اما اگر ذرات خون در آب ظاهر است پس نباید با آن آب وضو بگیرد.
با توجه به روایات فوق نتیجه این میشود که یکی از شرائط مطهِّریت آب این است که خودِ آب، پاک باشد.
شرط چهارم
«و منها إطلاقه بمعنى عدم خروجه عن الإطلاق في أثناء الاستعمال»[9]؛ مرحوم سید (ره) میفرماید که یکی دیگر از شرائط تطهیر، اطلاق آب است به معنای اینکه آب در اثناء استعمال نباید از اطلاق خارج شود.
از کلام مرحوم سید (ره) استفاده میشود که آب مضاف نمیتواند مطهِّر باشد هر چند پاک باشد.
«والحمد لله رب العالمین»
[1]. وسائل الشیعة، ج1، کتاب الطهارة ، ابواب الماء المطلق، باب14، ص172، ح7.
[2]. العروة الوثقی، ج1، ص30.
[3]. همان، ص31.
[4]. همان، ج1، ص107.
[5]. وسائل الشیعة، ج3، کتاب الطهارة، ابواب النجاسات، باب12، ص415، ح2.
[6]. همان، ج1، کتاب الطهارة، ابواب الماء المطلق، باب8، ص151، ح2.
[7]. همان، ص155، ح13.
[8]. همان، ص150، ح1.
[9]. العروة الوثقی، ج1، ص107.