خطبه های نماز جمعه، مورخ:92/03/10

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین. السلام علیک یا حجه الله. السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته.

السلام علیک یا حجت الله السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُوصِي أَصْحَابَهُ وَ يَقُولُ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا غِبْطَةُ الطَّالِبِ الرَّاجِي وَ ثِقَةُ الْهَارِبِ اللَّاجِي...)) [1]. بندگان خدا خودم وشما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس هفتمین امام و بیشوا امام موسی بن جعفر(ع) ،کلامی را از وجود نازنین امیرمومنان (ع) بیان میکنند. کلام حضرت این است که وصیتی به اصحابش دارند. امیرمومنین (ع) درآن وصیت میفرماید: شما را به تقوای الهی سفارش میکنم؛ بعد فلسفی این سفارش را اینگونه بیان میکنند: زیرا تقوا  آرزوی هر انسان امیدواری است و محل اطمینان هر فراریِ پناه آورنده ایست. نکته ای که حضرت  اشاره میکند خیلی زیباست انسانهای امیدوار به تقوا رو میاورند. انسانهایی که به دنبال ملجا و پناهگاهی می‏گردند باید رو به تقوا بیاورند. تقوا پناهگاهی مطمئن است برای انسانهای که جایی ندارند، دچار حیرت و سرگردانی اند وکسانی که می‏خواهند این امیدشان  تحقق  پیدا بکند،  باید  به  تقوا روی بیاورند .                                            

  درخطبه اول سخن پیرامون سیره پیامبر و اهل بیت (ع) بود از آنجا که روز 25 ماه رجب (همین چهارشنبه آینده )مصادف است با سالگرد شهادت امام موسی ابن جعفر (ع) اجازه بفرمایید پیرامون فضایل و مناقب آن حضرت سخن بگویم. سیره عبادی آن حضرت، سیره حلم و بردباری آن حضرت و روش برخورد آن حضرت با مخالفان. سیره دیگر آن حضرت عبارت است از سیره مبارزاتی ایشان، در برابر حاکمان ظلم  و ستم و بیداد باید ببینیم که آن حضرت چگونه عمل میکردند.

اما در رابطه با  بعد عبادی حضرت، آنچنان در این جهت درخشندگی دارد که گاهی او را عبد صالح می‏نامند گاهی او را به عنوان راهب بنی هاشم می دانند.گاهی او را به عنوان زین المتهجدین خطاب میکنند آن حضرت بسیاری از شبها تا سپیده صبح بیدار می‏ماند و غرق در مناجات و راز و نیاز بود و آنگاه که وارد مسجد النبی (ص) می‏شد در حال سجده این دعا را مرتب تکرار می‏کرد : «عظم الذنب من عبدک فلیحسن العفو من عندک یا اهل التقوا والمغفره»[2]. این کلام و بلند و نورانی امام هفتم (ع) در حال سجده است: خدایا گناهان من سینگین و عفو  تو بیشمار است عنایتی و تفضلی نسبت  به من بنما. درآن ایامی که درزندان بود فضل بن ربیع نامه ای به هارون الرشید می نویسد با این ادبیات که؛ یا او را از من تحویل بگیر یا او را رها میکنم زیرا در طول یکسالی که در نزد من هست ، کلمه ای جز استغفار از او نشنیده ام. معنی سخن این است که چرا او را در زندان نگه  بداریم  چه توطئه ای علیه شما طراحی کرده است .وحتی خود هارون از بالای دیوار زندان روزی از روزها به داخل زندان  نگاه کرد، دید لباسی دریک گوشه ای از زندان افتاده است از زندانبان سوال کرد که این لباس از کیست زندانبان گفت این لباس نیست این موسی بن جعفر درحال سجده و راز و نیاز و عبادت است این جایگاه بندگی و عبودیت امام هفتم امام کاظم (ع) است.

در رابطه با حلم و بردباری وگذشت آن حضرت،کاظم که گفته می شود یعنی،کسی که اهل گذشت است حتی با مخالفانش. کسی روزی از روزها به حضرت (ع) توهین کرد، بی احترامی کرد حرمت و جایگاه امام را نگه نداشت دوستان امام از ایشان اجازه خواستند که او را از میان بردارند. حضرت فرمود: چنین برخوردی زیبنده ما اهل بیت نیست فرهنگ ما اهل بیت فرهنگی نیست که با مخالفانمان اینگونه برخورد کنیم وآنها را از میدان بیرون کنیم من بلدم با چه ادبیاتی با اینها صحبت کنم که اینها در کانون محبت ما اهل بیت قرار بگیرند. تعبیر امام کاظم (ع) است اگر بتوانیم کسی را به مجموعه مان اضافه کنیم بهتر از این است  که او را  از صحنه طرد کنیم. لذا حضرت آمد محبت کرد حتی آن فرد مزرعه ای داشت حضرت رفت وارد مزرعه آن فرد شد و سوال کرد چقدر درآمد داری؟ اگر آن مزرعه سالم به پایان برسد چقدر سود می بری؟ آن فرد گفت و حضرت پول سود مزرعه را به او داد و هم پول دیگری به او داد. بعد آن فرد آمد به مسجد تا امام را دید وارد مسجد شد وگفت: الله اعلم حیث یجعل رسالته[3]. خدا میداندکه جایگاه امامت را به چه کسانی بسپرد. یعنی اگر اینگونه ما روش برخورد ما و راه ورسم ما اینگونه باشد، می‏توانیم به کانون پرمهر و محبت اهل بیت افراد را اضافه کنیم و اینها را دوستدار اهل بیت کنیم. با مخالفان اهل بیت می‏شود با این ادبیات اگر راه دارد سخن بگوییم.

 در بعد علمی دستگاه جبار اجازه نمی داد حضرت کرسی درس به پا کند. شاگرد تربیت کند. اما در عین حال ما می بینیم شاگردانی مثل علی ابن یقطین، مثل محمد ابن ابی عمیر ،مثل هشام ابن حکم ،مثل یوسف بن عبدالرحمن شاگردان برجسته حضرت اند. همین محمد بن ابی عمیر حدود پنجاه جلد آثار دارد اما هارون نسبت به اوحساسی پیدا کرده و او را دستگیر می کند . می گوید نام شیعیان عراق پیش توست اینها را باید به ما بدهی تا با شیعیان عراق برخورد کنیم او حاضر نمی شود و به محمد ابن ابی عمیر که روحانیت عزیز ما وعلما و بزرگان ما می دانند، از کسانی است که روایت از او نقل می شود، صد تازیانه زدند به جرم اینکه نام شیعیان عراق را افشا نکرده و در اختیار هارون قرار نداده او را به زندان فرستادند. این آثاری که از او به جا مانده بود، خواهرش زیر خاک دفن کرد .ولی می گویند به خاطر طولانی شدن زندان این آثار به جا مانده از محمدبن ابی عمیر زیر خاک ها از بین رفت. این فضای خفقان آور آن روز در مقابل امام هفتم و در مقابل شاگردان آن حضرت (ع) هست .

وجود حضرت در بعد مبارزاتی نمونه است. در مقابل طاغوت زمانش ایستادگی می کند، در دفاع از حق در دفاع از دین ایستادگی می کند. بخش عمده عمر امام در زندان گذشت. روزی از روزها همین هارون می آید کنار قبر رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، درجلوی اطرافیان خودش و مردم مدینه که آنجا جمع شدند خطاب میکند به قبرمطهر رسول الله: السلام علیک یابن عم یا تعبیر دیگری مشابه این. موقعی که خطاب می کند یابن عم، امام آنجاست .مردم و ارادتمندان او دور آن حضرت حلقه زدند. حضرت با یک جمله پاسخ او را می دهد. هارون می خواهد ارتباط نزدیک خودش به رسول الله (ص) با جمله یا بن عم برساند ولی امام (ع) در مقابل طاغوت زمان می آید کنار قبر پیغمبر  که هارون هم نظاره گر قصه هست می‎فرماید: السلام یا رسول الله السلام علیک یا ابه[4]. یعنی هارون اگر به پیغمبر به عنوان ابن عم خطاب میکنی، پیغمبر پدر من هست اگر بحث رابطه مطرح هست با پیغمبر و بخاطر ارتباط نزدیک با پیغمبر می خواهی تثبیت کنی حکومت خودت، من نزدیک ترم به پیغمبر. السلام علیک یا ابه یعنی ای پدر بزر گوارم پیغمبر هارون موقعی که این راشنید آنچنان خشم سرتاسر وجودش را فرا گرفت که نمی دانست چکار کند. هارون در یکی از روزها به حضرت خطاب می‏کند: شنیدم که تو مردم را به دور خودت برای بیعت جمع میکنی چرا چنین میکنی؟ حضرت تعبیر جالبی دارد حضرت می‏فرماید: تفاوت من با تو این است که من بر دلهای مردم حکومت دارم وتو بر جسم مردم حکومت داری و تفاوت ره از کجا تا کجاست. حضرت بعد از مدتها مبارزه در مقابل طاغوت زمان سرانجام به شهادت می‏رسد وما در زیارتنامه آن حضرت این جمله را می‏خوانیم؛ اشهد انک صبرت علی اذی فی جنب الله و جاهدت فی الله حق جهاده .امام سرانجام به شهادت می‏رسند. ما درصلوات مخصوصه آن حضرت این جمله را عرض می‏کنیم: الصَّلَاةُ عَلَيْهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِي كَانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الِاسْتِغْفَارِ حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِيرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْكَثِيرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ الْجَمِيلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَيْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ[5]

میدانید این جملات یعنی چه. یعنی خدایا بر موسی ابن جعفر درود بفرست . موسی ابن جعفری که جانشین خوبان و نیکان هست آن آقایی که آشناست با بلاها و مصیبتها. درمعرض ظلم‏ها وستم‏ها قرار گرفت. این جمله را نگاه کنید از نظر لغت ظلم المطامیر ومطمور،.به زمین مرطوب ونمناک میگویند ای آقایی که در سلولها با آن زمین نمناک بودی.درآن تاریکی‏ها تو را به زنجیر کشیدند. پای تو مجروح شد. اینها خطابی است که ما به امام موسی ابن جعفر میکنیم :آقا موسی بن جعفر اگرچه در زندان بودی ولو این چنین از تو توصیف می کنیم، اما بدنت را با احترام تشییع کردند. اما لایوم کیومک یا اباعبدالله بدن روی زمین ماند زینب با چه حالتی آمد بالای سر برادر زینب گویا برادر را نمی‏شناسد آیا تو برادر زینبی .من نمی دانم چه صحنه ای پیش آمد آن لحظه ای که سکینه با سربریده پدر متوجه شد آن لحظه ای که رقیه با سربریده پدر متوجه شد. السلام علیک یا ابا عبدالله. ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن الفحشا و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت مرحمت فرما. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبر و اجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور بگردان. و ازاده گانمان رزمنده گانمان عزت و پیروزی و سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال ما بگردان. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز. بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد. صدق الله العلی العظیم

 

خطبه دوم: خطبه دوم:

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقرو علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی وعلی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی.

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفراشفعی لنا فی الجنه و انّا لک عند الله شانا من الشان.

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله

 عن عُمَرَ بْنِ أَبِي حَفْصٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَلَيْكُمْ بِأَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ وَ لَوْ أَنَّ قَاتِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع ائْتَمَنَنِي عَلَى أَمَانَةٍ لَأَدَّيْتُهَا إِلَيْهِ‎‎‎‏[6].

بندگان خدا خودم وشما را به تقوای الهی سفارش میکنم وجود مقدس امام صادق(ع)می فرماید:بر شما باد به تقوا و پرهیزکاری و بر شما باد که امانت را به صاحبش برگردانید. اگر کسی امانتی به شما داد، در رد امانت کوتاهی نکنید یکی از مشکلاتی که درجامعه اسلامی ما برادران خواهران وجود دارد بی اعتمادی هاست اگر جامعه اسلامی به هم اعتماد کنند، گلستان میشود دنیا . امام می‏فرماید: اگر شمشیر قاتل جدم امیرالمومنین (ع) را به من بسپارند، به کسی که امانت به من سپرده برمیگردانم. این ادبیات دینی ماست، این آموزه های دینی مکتب ماست، اگر چنین اعتمادی در جامعه ما بوجود آمد، فضای جامعه تغییرمی‏کند .حالت اعتماد پیدا کردن در جامعه، افراد ساخته می‏شوند ولی اگر روح بی اعتمادی گسترده شد و همه نسبت به همدیگر پیدا حالت بی اعتمادی کنند، نه از تاک نشان می‏ماند ونه از تاکنشان .

درخطبه دوم به بیان مناسبت‏ها و نکاتی اشاره می‏کنم؛ در روز دهم خردادماه اعلام شده در سطح جهانی به عنوان روز جهانی دخانیات. خب شعار قشنگی است متاسفانه همین سازمان های بین المللی همین کشورهای اروپایی که چنین شعار جذابی را مطرح می‏کنند، بیشترین سرمایه گذاری را برای صادرات سیگار به کشورهای جهان سوم صادر می‏کنند. شعار میدهند، پشت میزها می نشینند، اما در حقیقت برای آلوده کردن نسل جوان بیشترین سرمایگذاری را در این جهت دارند .من تقاضا میکنم از صدا وسیما در رسانه ها در این موضوع سرمایه گذاری کنند. امروز متاسفانه در سطح جامعه ما، دخانیات جای خود را به مواد دیگری داده. موادی ویرانگر، بنیانکن، که نسل ما را با خودش دارد می‏برد. گویندگان مذهبی تلاش کنند، رسانه ها تلاش کنند، خانواده ها دقت کنند روی فرزندانشان، کجا می‏روند، کجا می آیند، رها نکنید؛ نقش پدر کجا رفت. نقش مادر کجا رفت. چرا فرزندان باید تانیمه های شب پرسه بزنند و مبتلا به اقسام مواد آنچنانی بشوند که دیگر فرزندی نمی‏ماند .

درنکته دوم؛ ما روز چهاردهم خرداد و پانزدهم خرداد را در پیش داریم. تا نام چهاردهم خرداد و پانزدهم مطرح می‏شود، نام زیبای امام مطرح می‏شود. امام حق بزرگی به گردن ملت ایران دارد. امام احیاگر بود و توانست ملتی که دچار افسردگی و تحقیر شده بود، درسطح جهان مطرح کند. امام با زهد وساده زیستی اش بزرگترین الگو بود برای ملت ما . امام اثبات کرد که می‏شود دم از اسلام زد و نه به شرق تکیه کرد و نه به غرب . امام راه جدیدی را پیش روی ملت ایران گذاشت بلکه پیش روی ملتهای دیگر، با بیان دکترین عملی ولایت فقیه در عمل، نه در بحث نظریه پردازی. در عمل دکترین ولایت فقیه را در جامعه اسلامی ما پیاده کرد، بزرگترین خدمتی بود که می‏شود، راه پیشوایان دین را درعصر غیبت ادامه داد. به برکت ولایت فقیه امام خطرپذیر بود و برای آرمانی که داشت طرح روشن داشت تنها به بعد سلبی نمی‏پرداخت بعد ایجابی امام قویتر از بعد سلبی بود. در این جهت امروز وظیفه ما ادامه آن راه است که خوشبختانه  با حضور رهبر عزیز و فرزانه انقلاب راه امام به زیبایی  باهمان راه وهمان قدرت وصلابت ادامه پیدامیکند.بعد از رحلت امام دنیا فکرکرد تمام شد پرونده نظام اعتقادی و فکری و ولایت فقیه بسته شد.اما آنچنان رهبرعزیزمان زیبا درخشیدند، آنچنان زیبا تدبیر کردند، که دنیا در بهت وناباوری فرو بردند و امروز تنها شخصیتی که کلامش این همه نفوذ دارد در سراسر دنیا ،رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی ما، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است. ما به برکت پانزده خرداد که الگویی شد برای نهضت‏ها و برای بیداری‏ها و با یاد و خاطره آن تشیع جنازه باشکوه امام ،انشالله این راه را با قدرت وقوت ادامه خواهیم داد.

انتخابات در پیش داریم روز به روز به صحنه انتخابات نزدیک میشویم تا الان بنده در فرصتهای مختلف به موضوع انتخابات اشاره کردم امروز اجازه بدهید به گونه دیگری به بحث انتخابات بپردازم و اشاره بکنم. مردم عزیز ایران اسلامی، نمازگزاران عزیز، ما در حقیقت در مقابل یک آزمون بزرگ قرار داریم ما با امام بیعت کرده ایم ما با خون شهدا بیعت کرده ایم ما با انقلاب بیعت کرده ایم. ما با رهبر عزیز انقلاب بیعت کرده ایم اگر بخواهیم به این بیعت بعد عملی بدهیم راه آن حرکت در مسیر انقلاب است. وحرکت در مسیر انقلاب یعنی حضور پرشور وگسترده در روز 24خرداد درپای صندوقهای رای. من به همه کسانی که ممکن است گلایه ای داشته باشند کاندیدای مورد نظرشان در صحنه انتخابات نبینند متواضعانه وخیرخواهانه عرض می‏کنم ما باید اهم را ببینیم مهم را ببینیم مصالح عالی انقلاب را ببینیم قهر کردن با انقلاب معنا ندارد. کنار کشیدن از صحنه انقلاب معنا ندارد. جای مطرح کردن این گلایه ها در روزهای سرنوشت ساز این ملت نیست باید حضور پیداکنیم وبه رخ جهانیان بکشیم و بدانیم که ما اساس انقلاب اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی رهبری انقلاب وپایبندی به آرمانهای امام  برای ما از همه چیز مهم تر و بالا تر است.

یک توصیه به مردم دارم؛ شورای نگهبان تعدادی را احراز صلاحیت کرده و امروز در صحنه اند مردم از نطق ها وبیاناتشان استفاده می‏کنند ومی‏شنوند ما باید سراغ انتخاب اصلح برویم. چه کسانی توکلشان به خدا بیشتر است چه کسانی کارنامه درخشانی می توانند ارائه بدهند. چه کسانی اهل برنامه اند چه کسانی با مردم می‏توانند نزدیکتر بشوند و در جهت حل مشکلات مردم گام بردارند چه کسانی توان مدیریت کلان دارند بارها رهبر عزیز انقلابمان فرموده اند، مسئله ریاست جمهوری مثل سایر مسائل نیست. یک توان بالا یک مدیریت بالا می طلبد نگاه به قشر محروم جامعه باید در اولویت های کاری روسای جمهوری باشد.

به کاندید ها هم عرض می‏کنم فرصتی که برای شما پیش آمده نکته نظرات از طریق صدا وسیما اعلام کنید، فرصت خوبی است اسراف نکنید، تبلیغات بیش از حد که به ذوق مردم ما می‏زند، انجام ندهید به خودتان و اطرافیان خودتان سفارش کنید، متناسب با نظام اسلامی و در طراز با نظام اسلامی عمل کنید. کسی را منتسب رهبری نکنید. بارها رهبری اعلام کرده اند؛ حتی کسی از رای من خبر ندارد بی جهت فضای جامعه را این طرف وآن طرف نکشانید این مردم هستند این شما هستید که کدام کاندیدا به رهبری نزدیکترند.

یک سخن هم به دشمنان انقلاب دارم؛ کانونهای قدرت و ثروت استکبار در جهت دلسردی ملت ما تلاش نکنید. ملت آبدیده اند شما را خوب می‏شناسند. به رخ ما دموکراسی وحقوق بشر نکشید. کارنامه شما سیاه تر از آن است که بشود مطرح کرد. شما پاسخ زندان گوانتانامو را چه شکلی میدهید با هواپیماهایی هر روز به روی مردم بی دفاع پاکستان بمب می‏ریزید چگونه می‏دهید این بحث تسلیحات تروریست‏ها با مسلح کردن تروریستها در سوریه که زن و بچه و کوچک و بزرگ را به کشتن می‏دهید وقتل عام میکنید، آیا این است دموکراسی و حقوق بشر شما؟ لازم نیست برای ملت ما نسخه بپیچید. ملت ما با اراده استوار در این مسیر بدون تردید حرکت خواهد کرد و روز 24 خرداد ماه شاهد حماسه حضور ملت ما خواهید بود.

نامزدهای انتخاباتی توصیه  کوچک دیگر؛ خود من هم پای تلوزیون می‏نشینم و می‏شنوم بیش از توانتان وعده ندهید، سیاه‏نمایی نکنید، مسائلی را با مردم در میان بگذارید که اطلاعات آن اطلاعات واقعی باشد. هم نگاه به گذشته دارند و هم نگاه به آینده. به گونه ای عمل کنید که مردم ببینند بین قول وعمل شما تفاوتی وجود ندارد. اگر غیر از این عمل کنید مردم نمی توانند آن اعتماد لازم پیداکنند.

رهبر انقلاب دیداری داشتند با نمایندگان مجلس. نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند قانونی را در مجلس بگذرانند که درحقیقت بیانگر این نکته باشد که مشکلات مردم را درک میکنید نارسایی ها را درک میکنید مشکل بیکاری جامعه را درک می‏کنید و در جهت تسهیل امور مردم گام بردارید. البته از نظر موضع انقلابی مجلس بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب موضع انقلابی خوبی تاکنون  داشته است در این دوره از مسئله ای که مجلس این چند مدت مشغول به کار بوده است.

انفجارهای اخیر عراق نگران کننده است. ما دست پنهان امریکا را، دست پنهان بعثی ها را دست پنهان و آشکار کشورهای منطقه را درآنجا می‏بینیم این می‏خواهند همان آشوبی را که در سوریه ایجاد کردند، در عراق ایجاد کنند. ولی به فضل پروردگار به برکت اهل بیت عصمت وطهارت، به برکت هوشیاری عراق، به برکت امدادهای غیبی الهی انشاالله دشمن در این جهت ناکام خواهد بود. امروزه مردم عراق هوشمندیشان بالا رفته، مرجعیت در عراق حرف آخر را می‏زند، امیدواریم خدای بزرگ منت بنهد وتوطئه‏های دشمنان یکی پس از دیگری خنثی شود.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿1﴾

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ ﴿2﴾

إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿3﴾

صدق الله العلی العظیم

 



-1 متن کامل حدیث: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْهَمْدَانِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُوصِي أَصْحَابَهُ وَ يَقُولُ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا غِبْطَةُ الطَّالِبِ الرَّاجِي وَ ثِقَةُ الْهَارِبِ اللَّاجِي وَ اسْتَشْعِرُوا التَّقْوَى شِعَاراً بَاطِناً وَ اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً خَالِصاً- تَحْيَوْا بِهِ أَفْضَلَ الْحَيَاةِ وَ تَسْلُكُوا بِهِ طَرِيقَ النَّجَاةِ- انْظُرُوا فِي الدُّنْيَا نَظَرَ الزَّاهِدِ الْمُفَارِقِ لَهَا فَإِنَّهَا تُزِيلُ الثَّاوِيَ السَّاكِنَ وَ تَفْجَعُ الْمُتْرَفَ الْآمِنَ- لَا يُرْجَى مِنْهَا مَا تَوَلَّى فَأَدْبَرَ وَ لَا يُدْرَى مَا هُوَ آتٍ مِنْهَا فَيُنْتَظَرَ وُصِلَ الْبَلَاءُ مِنْهَا بِالرَّخَاءِ وَ الْبَقَاءُ مِنْهَا إِلَى فَنَاءٍ فَسُرُورُهَا مَشُوبٌ بِالْحُزْنِ وَ الْبَقَاءُ فِيهَا إِلَى الضَّعْفِ وَ الْوَهْنِ فَهِيَ كَرَوْضَةٍ اعْتَمَّ مَرْعَاهَا وَ أَعْجَبَتْ مَنْ يَرَاهَا- عَذْبٌ شُرْبُهَا طَيِّبٌ تُرْبُهَا تَمُجُّ عُرُوقُهَا الثَّرَى وَ تَنْطُفُ فُرُوعُهَا النَّدَى حَتَّى إِذَا بَلَغَ الْعُشْبُ إِبَّانَهُ وَ اسْتَوَى بَنَانُهُ هَاجَتْ رِيحٌ تَحُتُّ الْوَرَقَ وَ تُفَرِّقُ مَا اتَّسَقَ فَأَصْبَحَتْ كَمَا قَالَ اللَّهُ- هَشِيماً تَذْرُوهُ الرِّيٰاحُ وَ كٰانَ اللّٰهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْ‌ءٍ مُقْتَدِراً انْظُرُوا فِي الدُّنْيَا فِي كَثْرَةِ مَا يُعْجِبُكُمْ وَ قِلَّةِ مَا يَنْفَعُكُمْ. کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌8، ص: 17..

[2] . متن کامل اینگونه است: وَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع أَعْبَدَ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ أَفْقَهَهُمْ وَ أَسْخَاهُمْ كَفّاً وَ أَكْرَمَهُمْ نَفْساً وَ رُوِيَ أَنَّهُ كَانَ يُصَلِّي نَوَافِلَ اللَّيْلِ وَ يَصِلُهَا بِصَلَاةِ الصُّبْحِ ثُمَّ يُعَقِّبُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ وَ يَخِرُّ لِلَّهِ سَاجِداً فَلَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ مِنَ الدُّعَاءِ وَ التَّمْجِيدِ حَتَّى يَقْرُبَ زَوَالُ الشَّمْسِ وَ كَانَ يَدْعُو كَثِيراً فَيَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ يُكَرِّرُ ذَلِكَ وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَظُمَ‏ الذَّنْبُ‏ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ وَ كَانَ يَبْكِي مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ حَتَّى تَخْضَلَّ لِحْيَتُهُ بِالدُّمُوعِ وَ كَانَ أَوْصَلَ النَّاسِ لِأَهْلِهِ وَ رَحِمِهِ وَ كَانَ يَفْتَقِدُ فُقَرَاءَ الْمَدِينَةِ فِي اللَّيْلِ فَيَحْمِلُ‏ إِلَيْهِمْ فِيهِ الْعَيْنَ وَ الْوَرِقَ وَ الْأَدِقَّةَ وَ التُّمُورَ فَيُوصِلُ إِلَيْهِمْ ذَلِكَ وَ لَا يَعْلَمُونَ مِنْ أَيِّ جِهَةٍ هُو. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2،  ص 231 و 232؛ فصل شذرات من فضائل الإمام الكاظم ع و مناقبه.

 

[3] . أَخْبَرَنِي الشَّرِيفُ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَدِّهِ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ مَشَايِخِهِ‏ أَنَّ رَجُلًا مِنْ وُلْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ كَانَ بِالْمَدِينَةِ يُؤْذِي أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى ع وَ يَسُبُّهُ إِذَا رَآهُ وَ يَشْتِمُ عَلِيّاً ع فَقَالَ لَهُ بَعْضُ جُلَسَائِهِ يَوْماً دَعْنَا نَقْتُلْ هَذَا الْفَاجِرَ فَنَهَاهُمْ عَنْ ذَلِكَ أَشَدَّ النَّهْيِ وَ زَجَرَهُمْ أَشَدَّ الزَّجْرِ وَ سَأَلَ عَنِ الْعُمَرِيِّ فَذُكِرَ أَنَّهُ يَزْرَعُ بِنَاحِيَةٍ مِنْ نَوَاحِي الْمَدِينَةِ فَرَكِبَ فَوَجَدَهُ فِي مَزْرَعَةٍ فَدَخَلَ الْمَزْرَعَةَ بِحِمَارِهِ فَصَاحَ بِهِ الْعُمَرِيُّ لَا تُوطِئْ زَرْعَنَا فَتَوَطَّأَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع بِالْحِمَارِ حَتَّى وَصَلَ إِلَيْهِ فَنَزَلَ وَ جَلَسَ عِنْدَهُ وَ بَاسَطَهُ وَ ضَاحَكَهُ وَ قَالَ لَهُ كَمْ غَرِمْتَ فِي زَرْعِكَ هَذَا فَقَالَ لَهُ مِائَةُ دِينَارٍ قَالَ وَ كَمْ تَرْجُو أَنْ تُصِيبَ فِيهِ قَالَ لَسْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ قَالَ إِنَّمَا قُلْتُ لَكَ كَمْ تَرْجُو أَنْ يَجِيئَكَ فِيهِ قَالَ أَرْجُو فِيهِ مِائَتَيْ دِينَارٍ قَالَ فَأَخْرَجَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع صُرَّةً فِيهَا ثَلَاثُمِائَةِ دِينَارٍ وَ قَالَ هَذَا زَرْعُكَ عَلَى حَالِهِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُكَ فِيهِ مَا تَرْجُو قَالَ فَقَامَ الْعُمَرِيُّ فَقَبَّلَ رَأْسَهُ وَ سَأَلَهُ أَنْ يَصْفَحَ عَنْ فَارِطِهِ فَتَبَسَّمَ إِلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ انْصَرَفَ قَالَ وَ رَاحَ إِلَى الْمَسْجِدِ فَوَجَدَ الْعُمَرِيَّ جَالِساً فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ قَالَ اللَّهُ‏ أَعْلَمُ‏ حَيْثُ‏ يَجْعَلُ رِسَالاتِهِ قَالَ فَوَثَبَ أَصْحَابُهُ إِلَيْهِ فَقَالُوا مَا قِصَّتُكَ قَدْ كُنْتَ تَقُولُ غَيْرَ هَذَا قَالَ فَقَالَ لَهُمْ قَدْ سَمِعْتُمْ مَا قُلْتُ الْآنَ وَ جَعَلَ يَدْعُو لِأَبِي الْحَسَنِ ع فَخَاصَمُوهُ وَ خَاصَمَهُمْ فَلَمَّا رَجَعَ أَبُو الْحَسَنِ إِلَى دَارِهِ قَالَ لِجُلَسَائِهِ الَّذِينَ سَأَلُوهُ فِي قَتْلِ الْعُمَرِيِّ أَيُّمَا كَانَ خَيْراً مَا أَرَدْتُمْ أَوْ مَا أَرَدْتُ إِنَّنِي أَصْلَحْتُ أَمْرَهُ‏ بِالْمِقْدَارِ الَّذِي عَرَفْتُمْ وَ كَفَيْتُ بِهِ شَرَّه‏. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 233.

[4] . عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ حَضَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْأَوَّلَ ع وَ هَارُونَ الْخَلِيفَةَ وَ عِيسَى بْنَ جَعْفَرٍ وَ جَعْفَرَ بْنَ يَحْيَى بِالْمَدِينَةِ قَدْ جَاءُوا إِلَى قَبْرِ النَّبِيِّ ص فَقَالَ هَارُونُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع تَقَدَّمْ فَأَبَى فَتَقَدَّمَ هَارُونُ فَسَلَّمَ وَ قَامَ نَاحِيَةً وَ قَالَ عِيسَى بْنُ جَعْفَرٍ لِأَبِي الْحَسَنِ ع تَقَدَّمْ فَأَبَى فَتَقَدَّمَ عِيسَى فَسَلَّمَ وَ وَقَفَ مَعَ هَارُونَ فَقَالَ جَعْفَرٌ لِأَبِي الْحَسَنِ ع تَقَدَّمْ فَأَبَى فَتَقَدَّمَ جَعْفَرٌ فَسَلَّمَ وَ وَقَفَ مَعَ هَارُونَ وَ تَقَدَّمَ أَبُو الْحَسَنِ ع فَقَالَ- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَهْ أَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي اصْطَفَاكَ وَ اجْتَبَاكَ وَ هَدَاكَ وَ هَدَى بِكَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيْكَ فَقَالَ هَارُونُ لِعِيسَى سَمِعْتَ مَا قَالَ قَالَ نَعَمْ فَقَالَ هَارُونُ أَشْهَدُ أَنَّهُ أَبُوهُ حَقّاً. الکافی ج4، ص553. (چاپ اسلامیه)

4-بحار الانوار، ج 99، ص 17.                                                                                                                                           

[6] . الکافی (چاپ اسلامیه )، ج 5، ص133.

Please publish modules in offcanvas position.