خطبه نماز جمعه قم مورخه 90/02/23

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 23/2/1390                                                     خطبه شماره 29

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و ،الهداة المهدیین، اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.آمین یا رب العالمین .السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال امیرالمؤمنین-علی بن ابیطالب- علیه افضل صلوات المصلین:«اَ يَسُرُّكَ أَنْ‏ تَكُونَ‏ مِنْ‏ حِزْبِ‏ اللَّهِ‏ الْغَالِبِينَ‏ اتَّقِ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ أَحْسِنْ فِي كُلِّ أُمُورِكَ فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُون‏»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. وجود مقدس حضرت علی (ع) در این جمله زیبا فرمودند: آیا خوش می­دارید از حزب پیروز خدا باشید؟بعد حضرت خود پاسخ می­دهند: کسی می­تواند از حزب پیروز خدا باشد که به وظیفه­اش به درستی عمل کند می­فرماید:«اتَّقِ اللَّهَ سُبْحَانَهُ»راه این است که تقوای الهی را پیشه کنید و « أَحْسِنْ فِي كُلِّ أُمُورِكَ»در همه کارهایت برنامه­ریزی داشته باشی که به نیکی عمل کنی، زیرا خدای متعال با تقوا پیشگان و نیکوکاران است. مشکل جامعه ما خواهران و برادران من این است که بخشی­نگریم نسبت به خیلی از مسائل زندگی­مان حساسیت نشان می­دهیم، دقت می­کنیم که خوب عمل کنیم، مورد رضایت پروردگار عالم قرار بگیرد ولی در بخش­های دیگری از زندگی­مان گویا چنین احساسی نداریم لذا تعبیر مولا این است « أَحْسِنْ فِي كُلِّ أُمُورِكَ »گفتار، رفتار، سکوت و کلام، اشک، کسب و کا ر و تمام جای جای زندگی تو باید رنگ خدایی به خود بگیرد. زیرا خداوند متعال انسان­های متقی و نیکوکار را دوست دارد و همراه آنان است امیدواریم ما جزء تقواپیشگان و نیکوکاران باشیم انشاءالله.

در خطبه اول برنامه ما در گذشته این بوده که به سیره نورانی نبی مکرم اسلام و اهل­بیت عصمت و طهارت در زمینه­های مختلف اشاره می­کردیم. از آنجا که در روز 25اردیبهشت به عنوان روز جهانی خانواده ناگذاری شده و احساس کردم که در این خطبه جایگاه خانواده را از منظر پیامبر(ص) و اهل­بیت(ع) بررسی کنم. نگاه پیامبر و اهل­بیت به یک خانواده دینیو اسلامی چگونه است؟ حقیقتا خانواده از مهم­ترین و حساس­ترین نهاد اجتماعی محسوب می­شود به نحوی که خانواده یک نقش محوری در عرصه­های گوناگون جامعه را بر عهده دارد. سعادت و شقاوت جامعه برمی­گردد به همین نهاد­های کوچکی به نام، خانواده چون مجموع خانواده­ها یک جامعه بزرگ را تشکیل می دهند. و تاریخ نشان داده که ملت­هایی قوی­تر بودند که از استحکام خانوادگی بیشتری برخوردار بودند در طول تاریخ اینچنین بوده است. هیچ می­دانیم چرا امروز در دنیای غرب خانواده­ها دچار تزلزل شده­اند؟ ارزش والای انسانی در خانواده­های غربی بسیار سست و بی­پایه شده، کرامت­های انسانی امروزه در جامعه غربی کمتر به چشم می­خورد. از هم گسیختگی خانواده­ها بگونه­ای است که نه مهر پدرو فرزندی وجود دارد و نه فرزند به پدر و مادر احترام می­گذارد، نه پدر و مادر به فرزند محبت می­ورزد و نه پیوند و مهر و عاطفه­ای از سوی همسران در جوامعه غربی برقرار است. آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است در جوامع غربی چون خانواده متلاشی یعنی این. منافع مادی و منافع دنیایی ملاک زندگی آنهاست. آمار کودکان نامشروع در جوامعه غربی روز به روز در حال افزایش است، اینها یک بحرانی است که علیرغم پیشرفتی که جوامع غربی در عرصه­های مختلف پیدا کرده، اما در درون تهی، دچار از هم گسیختگی و تزلزل است. اما بیاییم سراغ اسلام عزیز ما یکی از ویژگی­های عباد الرحمان در سوره فرقان آیه 74 ملاحظه کنید از ویژگی­های عبادالرحمان این است که دست­هارا به آسمان بلند می­کنند و جزء یکی ار دعاهاشان این است " که خدایا خانواده­ای به ما عنایت کن! زن و فرزندی به ما عنایت کن، همسرانی به ما عنایت کن که خدایا مایه چشم­روشنی ما باشند «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً»؛ خداوندا همسر و فرزندانی نیکو به من عطا کن که روشنی چشم و راه من باشند و ما را از متقین قرار بده». تقاضایشان از خدا این است که فرزند و همسری به ما عطا کن که مایه چشم روشنی ما باشند و دعایی بالاتر، نه تنها فرزندو همسر با ما اینگونه باشند، بلکه ما را پیشوا و الگوی دیگران قرار بده «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً» این خواست عبادالرحمان است. دنبال خانواده­ای ارزشمند و تأثیر­گذار در جامعه هستند. مقصود این نیست که عبادالرحمان تنها به عبادت بپردازند بلکه، اقدام و تلاش عملی می­کنند که خانوادشان خانواده­ای متناسب با مسائل دینی و فرهنگ دینی رشد و تربیت پیدا کند و به محیط خانواده و فرزندشان افتخار کنند. لذا در ایات قرآن می­بینیم بخشی از آیات مربوط به تشکیل و تحکیم خانواده است.«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»[2]از نشانه­ها و ایات خداست که از جنس خودتان برای خودتان همسرانی قرار داده و اساساً زندگی خانوادگی تشکیل شود. قرآن در این آیه می­فرماید:«لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَ ا » 1.تا خانواده مایه آرامش شما باشد 2. تا در میان شما مودت و رحمت برقرار شود. بعضی از بزرگان مفسرین دیدم تعبیر جالبی بکار بردند تفاوت بین واژه رحمت و مودّت که کجا مودت است و کجا رحمت. مودت معمولا انگیزه ارتباط در آغاز زندگی را برقرار می­کند، موجب ارتباط در آغاز ازدواج است اما زمانی که یان زن و مرد رو به ضعفو ناتوانی می­روند و ممکن است همسر ضعیف و ناتوان شود و قادر به خدمت نباشد آنجا زمینه رحمت فراهم می­شود. مودت سرآغاز زندگی است و رحمت برای آن شرایطی است کهشوهر به زن نیاز دارد، زن به شوهر نیاز دارد. ضعف بنیه زندگی ممکن است این اقتضا را داشته باشد. و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می­فرماید: «هیچ بنایی در مکتب اسلام طرح­ریزی نشده که در نزد خداوند محبوب­تر از ازدواج باشد»[3] یعنی اصل تشکیل خانواده و مرحله بعد تحکیم خانواده. اینها مسائل بسایر مهمی است که اسلام روی آن دقت و توجه کرده است. خب خانواده تشکیل شد وظیفه­ای متوجه ما هست یا خیر؟ بله هست. قرآن یک وظیفه سنگنی را متوجه ما می­کند.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَة».ُ[4]«مؤمنان خودتان و خانواده خود را از آتش نگهداری کنید،آتشی که هیزم آن را انسان و سنگ تشکیل می­دهد». چطوری خودمان را از این آتش نگهداری کنیم؟ به دنبال گناه نباشیم، خودمان و فرندانمان را بگونه­ای تربیت کنیم که این فرزندان ما در مسیر صلاح و سداد قرار بگیرند، محیط زندگی را برای خانواده و فرزند محیطی آرام و دور از مفاسد قرار بدهیم. اگر در محیط خانه زمینه فساد را ما فراهم کردیم توجه دارید این خانواده، یک خانواده متدین بشود، اسباب گناه را اگر ما در محیط خانه فراهم کردیم، نسبت به اسباب گناه در محیط جامعه مسئولان مقابله نکردند و گذاشتند فضای جامعه به حال خودش رها بشود و آن جوان خانواده در این محیط قدم بگذارد سالم می­ماند؟ «قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ»خیلی جالب است می­گوید نگه دارید چون اگر نگهداری نکنید و رها کنید به حال خود هم در دنیا در دامن آتش گناه می­افتد و هم در آخرت در آتش قهرو غضب الهی گرفتار می­شود. این یک پیش درآمدی بود که من امروز نقش و تأثیر خانواده بر جامعه و اینکه وظیفه ما نگهداری از این نهاد مهم خانواده است به همین مقدار من در این جلسه بسنده می­کنم و یک هشداری بود. انشاء الله من امیدورام در جلسه بعد راجع به راه­های تحکیم خانواده چون آنچه که مهم است ارائه راهکارهاست. چه راهکارهایی می­توانیم برای جامعه امروز خودمان که خانواده­ها احساس امنیت و آرامش کنند و در یک فضای دینی بتوانند زندگی کنند.

دعای پایانی خطبه اول

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

پروردگارا کانون خانواده ما را در جامعه اسلامی از آسیب­های ویرانگر دنیای غرب مصون بدار. روح بلند رهبر مارا عالیست، اعلی بگردان.به مقام معظم رهبری و مراجه بزرگوار و عالیقدر تقلیدمان ما عزت،سربلندی و طول عمر با برکت عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدانمان و شهیدانمان عزت مرحمت بفرما. به جانبازان و ایثارگران ما صبر و پایداری عنایت فرما. عفاف و پاکدامنی و تقوا را در جامعه ما حاکم بگردان. خدایا به مردم مظلوم و بی­گناه کشور­هایی که در حال مبارزهبا دشمناند نصرت عنایت فرما.خدایاامروز روز جمعه استو در فرج آقایمان، مولایمان ،صاحب اصلی­مان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الر حیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

صدق الله العلی العظیم

خطبه دوم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الر حیم

«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب ابطالب علیه افضل صلوات المصلین ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله، قال مولانا امیر المؤمنین: «علیکم بتقوی الله فی الغیب و الشّهاده»[5] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه می­کنم. وجود مقدس امیر مؤمنان (ع) در این جمله مخاطبش همه ماییم «علیکم بتقوی الله» بر شما باد به تقوای الهی آن هم در غیب و شهادت، در نهان و آشکار. یک زندگی اجتماعی دارید در میان انظار عمومی ظاهر پیدا می­کنید، سعی می­کنید خود را بپایید تا دیگران متوجه زشتی­ها و عیب ما نشوند. امیر المؤمنین می­فرماید: همانگونه که در ملإ عام سعی می­کنید بنمایانید که جزء متقین هستید در خلوت­خانه­ها نیز مواظب باشید گناهی از شما سر نزند چون همه در محضر خداییم.

در خطبه دوم به بیان مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنم. مناسبت اول روز 23 اردیبهشت یعنی همین امروز در سال 1358 شورای انقلاب آمد حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن را برای همیشه و به طور نهایی لغو کرد. کم و بیش با این نام کاپیتولاسیون آشنا هستید. اجمالا می­گویم کاپیتولاسیون یک نوع مسئولیت قضایی است، مسئلیت قضایی برای بیگانگانی که در کشور ما زندگی می­کردند، مستشار بودند مسئولیتی داشتند. طبق این قانون هر جنایتی و جرم و خیانتیکه در این کشور انجام می­دادند.دولت ایران حق محاکمه اینها را در دادگاه­های کشور نداشت. اینها از این مصونیت برخوردار بودند. کنسولگری­های آنها چنین اختیاری به آنها داده شده بود و همچنین کشور متبوعشان. در زمان فتحعلی شاه این حق در معاهده ترکمانچای در سال 1203 به روسیه داده شد یعنی در زمان فتحعلی شاه اولین حق کاپیتولاسیون به بیگانگان داده شده بود و بعد در زمان ناصر الدین شاه و دیگران و دیگران می­بینیم این حالت کم و بیش وجود داشته و در زمان طاغوت متأسفانه این ویژگی همچنان نه تنها روسیه، بلکهآمریکا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم برخوردار بودهو حتی دولت عثمانی هم از این حق برخوردار بوده. دو امر تهدید کننده در این مسأله وجود داشته است.حاکمیت کشور زیر سوال و اتباع کشور ما از حمایت قضایی محروم بودند اگربه آنها در خیابان کتک می­زدند،تیری شلیک می­کردند و یک جوان مسلمان را از بین می­بردند کسی حق اعتراض نداشت این، اوج فاجعه بود لذا امام رضوان خدا بر او باد که در پرتو این انقلاب هر چه داریم از او داریم، در 4 آبان ماه سال 1343 امام خروشید، فریاد کشید، دولت کمی عقب نشینی کرد ولی باز دست­بردار نبودند تا انقلاب پیروز شد. به برکت پیروزی انقلاب شورای انقلاب مثل امروز در سال 1358 این قانون را برای همیشه لغو کرد. آنهایی که انقلاب زیر سوال می­برند بدانند، انقلاب ما مردم ما را از بردگی نجات داد.

مناسبت دوم که مناسبت بسیار مهمی است در تاریخ این کشور و بیانگر نقش فقها و عالمان دین است، بحث لغو امتیاز تنباکو بر اساس فتوای میرزای شیرازی است. شما می­دانید دشمنان ما با چه برنامه­هایی دنبال مداخله در امر کشور ما بودند، گرفتن امتیاز تنباکو در این کشور و به انحصار خودشان در آوردند یعنی کنترل بخش زیادی از مسائل اقتصادی کشور. سید جمال الدین اسد آبادی نامه بلند بالایی برای میرزای شیرازی می­نویسد با این تعبیرات او را خطاب می­کند: تو وارث پیغمبرانی، و برخوردار از عالم فقیه بر جامعه، این نکته مهم است. در مقابل این بایستید و برای علمای دیگر هم نوشت. مرحوم میرزای شیرازی تلگرافی زد و ناصر الدین شاه و اینها مغلطه کردند، گوش ندادند و بعضی از درباریان هم برنامه­ی دیگری آغاز کردند تا اینکه دیگرمیرزای شیرازی احساس کرد باید حکم صادر کند. حکم این است: «الیوم استعمال تنباکو و توتون , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است ». بعد از این فتوا درباریان گفتند این حکم جعلی است و میرزای شیرازی چنین حکمی را صادر نکرده است، تا اینکه این حکم آمد و در همه جا پیچید. ولوله­ای در تهران و شهر­ها بپا شد در دربان قلیان­ها را هم شکستند. ناصرالدین شاه عقب­نشینی کرد امتیاز داخلی را لغو کرد ولی علماء آمدند پای کار و گفتند دست بیگانگان از این کشور باید قطع شود و هیچ راه نفوذی برای بیگانگان در این کشور نباید باشد، باید امتیاز خارجی هم لغو شود و شاه ناچاربه عقب­نشینی شد و در برابر علماء زانو زد. و این است جایگاه یک فقیه در زمانی که به میدان می­آید و بر اساس وظیفه دینی خود عمل می­کند.

مسأله بعد سالگرد اعلام تأسیس رژیم نکبت بار صهیونیستی است حدوداً 63 سال پیش. و شما آنچه می­شنوید و آنچه می­بینید نکبت است برای جامعه اسلامی. چقدر آواره و کشته شدند و هنوز هم بمب بر سر مردم مظلوم فلسطین فرو می­ریزند. تنها یک راه وجود دارد مسلمانان باید همت کنند. وحدت و یکپارچگی و یک فریاد واحد که با این عمل رژیم صهیونیستی اشغالگربه فضل پروردگار رفتنی خواهد شد. نمایشگاه کتاب در حال برگزار شدن است و روز­های پایانی خود را می­گذراند، چهار هزار ناشر داخلی و خارجی شرکت کردند از 67 کشور جهان در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. من در اینجا لازم می­دانم از همه ناشرین، مؤلفین، محققین و مسئولان و دست­اندر کاران واقعاً تشکر کنم. با همه این ویژگی­ها سطح مطالعه و کتاب­خوانی در کشور ما پایین است. از تریبون­های مختلف باید مردم ما و نسل جوان ما به کتابخوانی دعوت بشوند. پایه فرهنگ جامعه آشنایی با کتاب است و اگر این در جامعه ما رونق پیدا کند جامعه ما یک جامعه علمی است. در این نمایشگاه انتظار بیشتر بود تا در مورد کودک و تخصص­های مورد نیاز آثاری ارائه شود که امیدورام انشاء الله در فرصتهای بعد این اقدام انجام بشود. یک تذکر کوچک، نمایشگاه یک مرکز فرهنگی است در مرکز فرهنگی آنچه ضد فرهنگ است مورد پسند جامعه اسلامی ما نیست. مسئولان باید بیدار باشند، نمی­شود بین فرهنگ و ضد فرهنگ در زیر یک سقف جمع کرد و باید به این نکته توجه داشت.

مسائل منطقه همچنان دلخراش و نگران­کننده است، ابر قدرت­ها نمی­گذارند سانسور خبری عجیبی ایجاد کردند به خصوص در رابطه با بحرین. در لیبی به آنهمه وعده­هایی که دادند عمل نکردند. من باز از بحرین بگویم، گرچه ما قلبمان برای مسلمانان یمن و لیبی می­تپد، اما مظلومیتی مانند مظلومیت بحرین را نمی­بینیم. پزشکان شکنجه می­شوند، دانش­آموزان عزیز از دبیرستان­ها به شکنجه­گاهها برده می­شوند، مساجد، قبرستان­ها ویران، قبور علماء را ویران می­کنند. و اخیرا جوانان مسلمان و پاک­باخته را در بی­دادگاه­ها محکوم اعدام می­کنند. فریاد کسی هم بلند نمی­شود این روز­ها می­شنوم حقوق بشری­ها مصاحبه می­کنند و چند جمله­ای حرف می­زنند ولی دیر، چرا این همه دیر!!! صدای زن بحرینی مگر به گوش شما نمی­رسد در دل شب در محیط تاریک خانه فریاد می­کشد. من یک نکته را از زبان رهبر عزیز انقلابمان می­گویم این پیش بینی انشاءالله به وقوع خواهد پیوست. اروپایی­ها سکوت کنید، حرف نزنید، خلاف وعده عمل کنید، رهبری فرمود: این موج بیداری به قلب اروپا هم راه پیدا خواهد کرد. این روز­ها موضوع بن­لادن بر سر زبانهاست. رئیس ایالات متحده آمریکا با یک ژست مخصوص پشت تریبون قرار می­گیرد و اعلام می­کند من دستور دادم و فرمان دادم که چنین بشود. مردم ما دست شما را خوانده­اند. این فریبکاری­ها راه به جایی نخواهد برد. مسأله بن­لادن معلوم نیست توسط شما از بین رفته باشد یا از طریق بیماری؟ که مسئولان اطلاعاتی ما می­گویند از طریق بیماری از دنیا رفته است. چرا امروز اعلام می­کنند؟ دلیل مسأله روشن است، امروز تاریخ مصرف بن­لادن­ها تمام شده است و اینها احساس می­کنند برای پیروزی­شان در انتخابات آینده باید یک برگی را رو کنندتا مردم آمریکا به آنها رأی بدهند اینها خودشان بن­لادنها را مجهز کردند و سر کار آوردند برای این اهداف در مقابل ارتش سرخ شوروی آن روز. چهره خشن از اسلام ارائه داند، بین مسلمانان اختلاف ایجاد کردند، بهانه را برای حمله به کشور­ها درست کردند و امروز که تاریخ مصرف بن­لادنها تمام شده، اعلام می­کنندکه بت لادن کشته شده و ما کشته­ایم و به دریا انداخته­ایم و برای اونماز خوانده­ایم و خیلی از چیزهای مسخره که به شوخی بیشتر شبیه است تکرار نکنید.

من مطلب آخری را که باید عرض کنم خیلی کوتاه و فشرده بیان می­کنم مسائل داخلی کشور است. چند هفته گذشت که کشور دچار یک التهاب بود من به عنوان برادر کوچک شما و به عنوان یک خیر­خواه از پشت این تریبون به این چند نکته اشاره می­کنم. کشور ما بیش از هر زمان به وحدت و آسایش نیاز دارد. این هفته که گذشت دوستان انقلاب نگران شدند، دشمنان شادی کردند. مردم ما تعهد و پیمانشان با رهبری یک پیمان ناگسستنی است این را همه بدانند. کسانی که به خاطر این مسائل اظهار خوشحالی کردند راه به جایی نخواهند برد چون امام یک شاخص به ما داد و این شاخص هم برای مردم ماو هم برای مسئولان ما بود. شاخص این بود مردم، مسئولان هر موقع اقدامی کردید و رفتاری از شما سر زد، عکس­العمل دشمن را نگاه کنید اگر شادی و پایکوبی کرد بدانید در عملتان دچار اشتباه شده­اید و ادامه ندهید. و اگر دوستان احساس شادمانی کردند یقین پیدا یکنید که این کار شما در مسیر حق و حرکت انقلاب است. مواظب باشیدبه این شاخص امام در همه صحنه­ها عمل کنیم چه مردم و چه مسئولان. در مورد این موضوع دشمن خیلی بزرگنمایی کرد، خیلی فضا را تنگ و تاریک نشان داد. ما اجازه نداریم به اختلافات دامن بزنیم. قوا اجازه ندارند از ناحیه مردم مابه آنها اجازه نمی­دهند به اختلافات دامن بزنند، مردم مامردم صبوری هستند ولی نمی­توانند شاهد اختلاف بین قوا و تصمیم گیرندگان کشور باشند. امسال سال جهاد اقتصادی است نکند هنوز دو ماه از این شعار رهبری نگذشته به خاطر مسائل دیگر این مسأله را تحت­الشعاع قرار دهیم. امسالمردم ما از مسئولان ما حرکت، تلاش، یکدلی، همدلی و همراهی می­خواهند. و این حرکت پرشتاب باید در سایه اسلام و انقلاب و مکتب اهل­بیت(ع) ادامه پیدا کند. ما امروز نیاز به افرادی داریم مقاوم، صبور، بردبار، باایمان، بصیر و دشمن­شناس اینها باید در عرصه میدان حضور پیدا کنند تا برای همیشه طمع دشمن را به ناامیدی تبدیل کنند.

آخرین جمله برادران عزیز ما از هلال­احمر حضور دارند با لباس خدمتشان. از روز 18 تا 24 اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است. عزیزان ما در قم و در سایر شهر­ها منشأ خدماتی بوده و هستند هر جا زلزله­ای پیش می‎آید و حادثه­ای اتفاق می­افتد چه در داخل و چه در خارج اینها سربازان فداکار، سربازانی که کوچکترین منتی بر سر مردم نمی­گذارند در صحنه حاضرند. من از جانب همه مردم از تلاش شما، اخلاص و فداکاری شما صمیمانه سپاسگذارم.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. انقلاب ما را هر روز پرشتاب­تر از گذشته به سمت اهدافش هدایت بفرما. تنها دغدغه مسئولین ما را تلاش و کار و خدمت قرار بده. به امام راحل ما روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما و مراجع بزرگوار ما،عزت بیشتر مرحمت فرما. به خانواده­های ایثارگر ما کرامت مرحمت فرما. به زائران و مجاوران حسن عاقبت مرحمت فرما. وحدت کلمه را بین مسئولان و مردم و مسئولان بیشتربگردان. به کسانی که در مسیر انقلاب دچار سستی شده­اند توفیق همراهی عنایت کن. در فرج حضرت بقیه الله تعجیل فرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

صدق الله العلی العظیم.

 


[1]. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ 269

[2].روم/21.

[3]«و قال صلى الله عليه و آله و سلم: ما بني في الإسلام بناء أحب إلى الله عز و جل من التزويج». قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، الهداية في الأصول و الفروع،ص: 257

[4]. تحریم/6.

[5]. تحرير المواعظ العددية؛ ص 439 .

 

Please publish modules in offcanvas position.