بسم الله الرحمن الرحیم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
« الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و الهداة المهدیین»
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه یا سیدنا و مولانا الحجه ابن الحسن (صلوات الله علیک وعلی آبائک )
«عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی»
قال امیرالمؤمنین-علی بن ابطالب- علیه افضل صلوات المصلّین:«اتَّقُوا اللَّهَ فِي عِبَادِهِ وَ بِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ»[1]. بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم. امیر مؤمنان علی(علیه السلام ) سخنی دارند میفرمایند: از خدا بترسید و تقوا پیشه کنید زیرا مسولیت شما نسبت به بندگان خدا و شهرها و بهائم بسیار سنگین است. حقیقت امر این است که آدمی به خاطر آن ویژگیهایی که دارد و گل سر سبد عالم هستی است و مورد عنایت ذات کبریایی حق است دارای مسولیتهای سترگی است باید رعایت تقوا نسبت به بندگان خدا کند، حتی نسبت به محیط زندگیاش،کشوری که در آن زندگی میکند،شهری که در آن زندگی میکند،خانهای که در آن زندگی میکند، در جای جای زندگی ما آدمیان از منظر ذات کبریایی حق رعایت تقوا لازم است. امیر المومنین میفرماید حتی شما در مقابل بهایم و حیوانات مسولیت دارید،حقوق حیوان را انسان باید رعایت کندو یعنی دامنه تقوا در زندگی ما انسانها آنچنان گسترده است که نه تنها نسبت به خود و نه تنها نسبت به آحاد جامعه، نه تنها نسبت به محیط زندگی بلکه نسبت به بهائم هم باید رعایت تقوای الهی را داشته باشیم.
در خطبه اول پیرامون سیره نورانی اهل بیت(علیه السلام) با شما نمازگزاران عزیز و بزرگوار سخن میگفته ایماکنون که در ماه رجب قرار داریم، و ماه رجب شروع ماههای تهذیب و خودسازی است و از سویی 13 ماه رجب روز میلاد حضرت علی(ع) است،اجازه میخواهم پیرامون یکی از ویژگیهای امیرالمومنین که بیانگر سیره نورانی امیرالمومنین است چند دقیقهای سخنی داشته باشم.آنچه در مورد این حضرت میخواهم بیان کنم؛ ویژگی عبادی ایشان است از برترین امتیازات امیرالمومنین که صفات او به نحوی از آن سرچشمه میگیرد ریاضت وبندگی امیر المومنین است این ماه هم ماه ذات کبریایی حق تعالی است.البته ما زمانی که بحث عبادت را در مورد حضرت امیر بیان میکنیم به این معنا نیست که امیر المومنین تنها مسأله عبادت برای او مطرح باشد و از سایر مسولیتهای اجتماعی دست بر دارد،امیر المومنین اهل سیاست است در عین حال که اهل عبادت است.امیر المومنین اهل حکومت و رزم و جهاد است و اهل اجتماع و مردم داری است در عین حال که اهل عبادت استمنتها دراین فرصت کوتاه میخواهم بخشی از ویژگیهای حضرت امیر المومنین اشاره کنم که در کلام نورانی حضرت به آن اشاره شده است.امیر المومنین معتقدند که عبادت آدمی باید آگاهانه وعاشقانه باشد،خاضعانه، خاشعانه و خالصانه باشدو در کلامی از وجود مقدس امیر المومنین این تعبیر به چشم میخورد «رکعتان من عالم خیر من سبعین من رکعه من جاهل و قلیل العمل مع کثیر فی العلم خیر من کثیر العمل مع قلیل العلم»[2] ؛ دورکعت نماز از شخص عالم یعنی عابدی که آگاهانه خدا را عبادت میکند و آگاه به مسولیت خودش است دو رکعت نماز از این عالم از هفتاد رکعت از شخص جاهل برتر و بالاتر است و عمل اندک با علم آن هم علم فراوان و بالا بهتر از عمل با علم بسیار اندک است »و حتی در جایی امیر المومنین جمله عجیبی دارند میفرمایند: «مَنْ عَبَدَ اللّهَ بِغَیرِ عِلْمٍ کَفَرَ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُ»[3] ؛ گاهی از اوقات انسان عبادت جاهلانه میکند این عبادت جاهلانه گاهی ممکن است انسان سر از کفر در آورد این اثار ارزشمند عمل آگاهانه و اثر سوء عمل جاهلانه است.امیرالمونین میفرماید:علاوه بر آگاهانه بودن عبادت،عبادت باید بعد عاشقانه به خود بگیردتعبیری امیر المومنین دارد تعبیر معروفی است « ما عبدتك خوفاً من نارك و لا طمعاً في جنّتك و لكن وجدتك أهلًا للعبادة فعبدتك»[4]؛خدایا این نمازی که به پا میدارم،این روزهای که میگیرم، این حجّی که به جا میآورم از ترس عداب دوزخ تو نیست، به خاطر رغبت و طمع در بهشت تو نیست. بلکه تو را شایسته برای عبادت یافتهام و لذا تو را عبادت میکنم» ودر جملهی دیگری میفرماید: «لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ»[5] حتی اگر خدا هم مسأله کیفر معصیت را مطرح نکرده بود تا انسان به خاطر ترس از کیفر خدارا عبادت کند شایسته بودکه انسان معصیتی به جا نیاورد به خاطر شکر نعمت پروردگار، یعنی بعد عاشقانه نسبت به عظمت پروردگار عالم هست.ویژگی دیگری که امیر المؤمین(ع) مطرح می کنند ویژگی مهمی استمسأله خاشعانه بودن است،نماز همراه با خشوع،گاهی نمازهایی را میبینیم، عباداتی انجام میشود و لیکن کسی که مورد نظر امیرالمومنین است تحقق پیدا نمیکندمخاطب کلام امیرالمؤمنین کمیل است:«يَا كُمَيْلُ لَيْسَ الشَّأْنَ أَنْ تُصَلِّيَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ تَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ»[6] کمیل مهم این نیست که نمار بگذاری و روزه بگیری، مهم این نیست که صدقه بدهی آنچه مهم است این است، که نماز تو همراه با قلب پاک انجام شود و مورد پسند الهی قرار بگیرد. و همراه با خشوع باشد این هم بعد دیگری است. اگر امیر المؤمنین بحث عبارت آگاهانه را مطرح میکندو بحث عبادت خاشعانه را مطرح میکند و اینگونه تعبیرات در کلام امیر المؤمنین است، بحث عبادت عاشقانه را مطرح میکندخود امیرالمؤمنین دارای این ویژگیهاست. عبد الدرداء در نخلستان کنار امیر المؤمنین بودم یکدفعه دیدم علی(ع) از دیدگان من غائب شد،تصور کردم علی (ع) به سمت خانه رفته است صدای غمگینی را شنیدم نزدیکتر شدم دیدم علی(ع) باخدا راز و دعا و نیاز و مناجات دارد، دیدم یکدفعه صدای امیرالمؤمنین قطع شد نزدیک رفتم، دیدم امیر المؤمنین مانند یک چوب روی زمین افتاده است هر چه کردم او را حرکت بدهم توان آن را نداشتم گفتم «أنا لله و إنا إلیه راجعون» به یقین امیر المؤمنین از دنیا رفته استبرگشتم خدمت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) به فاطمه عرض کردم: علی از دنیا رفت، علی الآن مشغول مناجات بود، علی الآن مشغول دعا و راز و نیاز و عبادت بود. صدای علی قطع شد فاطمه فرمود: «هِيَ وَ اللَّهِ يَا أَبَا الدَّرْدَاءِ الْغَشْيَةُ الَّتِي تَأْخُذُهُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ»[7] ابوالدرداء علی از دنیا نرفته این حالتی است که از ترس به خدا به او دست میدهد. برادران ماه رجب است خواهران ماه شعبان به دنبال ماه رجب و ماه رمضان به دنبال ماه شعبان، هجمههای دشمن فراوان است میخواهند محیط جامعه ما را از بندگی خدا تهی کنند شما نمازگزاران، اول به فرزندانمان برسیم بعد به همسایگانمان برسیم بعد به محیط جامعهمان برسیم. فضای این سه ماه فضای بندگی و عبودیت و راز و نیاز و دعا و مناجات باشد اگر ما پیرو راه امیرالمؤمنین هستیم باید در همه عرصهها پیرو راه آن بزرگوار باشیم. پروردگارا ماه رجب را بر ما مبارک بگردان. توفیق عبادت و بندگی نصیب ما بفرما.جامعه اسلامی ما را با سیره امیر مؤمنان آشنا بگردان.روح بلند رهبر فقیدمان عالیستاعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلابمان و مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت، سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما.به خدمتگزاران نظام اسلامی توفیق مرحمت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان عزت عنایت فرما، جانبازان ما،آزادگان ما، رزمندگانمان، ایثارگران ما را پروردگارا عزت مرحمت فرما.پروردگارا به زائران و مجاوران حسن عاقبت فرما.و آمران به معروف و ناهیان از منکر صلابت و عزت مرحمت فرما. به نسل جوان ما دینداری عنایت فرما. توطئههای دشمنان به خودشان برگردان.باران رحمتت را از ما دریغ مدار.در فرج ولی نعمتمان تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ*فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ*إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ*﴾
خطبه دوم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الر حیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب ابطالب علیه افضل صلوات المصلین ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.
«عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله »
قال امیر المؤمنین :« التَّقوي غايةٌ لا يهلك مَنِ اتَّبَعَها و لا يَندم مَن عمل بها؛ لِأنَّ بِالتَّقوي فاز الفائزون و بالمَعصيةِ خَسِر الخاسرون»[8]بندگان شما را به تقوای الهی توصیه میکنمامیر المؤمنین تعبیر زیبایی دارند میفرمایند: تقوا هدفی است که هر کس آن را دنبال کند به هلاکت نمیرسد و هر کس تقوا را به کار ببندد هرگز احساس پشیمانی نمیکند زیرا تقوا انسانها را رستگار میسازد و گناه و معصیت جز زیان و ضرر نصیب آدمی نمیکندبرادران و خواهران کلمات امیر المومنین بایددر جای جای زندگیمان تأثیرگذار باشدمعصیت در زندگیما هست یا نیست اگر هست ریشه معصیت را از زندگی بخشکانیم تقوا در زندگیمان هست یا نیست اگر نیست به دنبال تقوا راه بیفتیم، شب و روز را نشناسیم و اگر احیاناً تقوا در زندگیمان وجود داشته و هست خدای بزرگ را براین جهت شکر گذار و سپاسگذار باشیم.
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم؛ اولین مناسبت ماره رجب استماه رجب ماه مهمی است یکی از ماههای حرام استما چهار ماه حرام داریم ذی القعده، ذی الحجه، محرم، که این سه ماه پشت سر هم قرار دارند و یک ماه هم ماه رجب است چهار ماه از ماههای حرام است. ماه رجب ماه ریزش رحمت الهی است در حدیث قدسی این تعبیر به گوش میخورد خدای متعال میفرماید:« الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»[9] ماه، ماه من است بنده بنده من است، رحمت، رحمت من است هر کسی در این ماه مرا بخواند اجابت میکنم دعایی او را و هر که از من چیزی سوال کند به او عطا خواهم کرد . ماه، ماه استغقار است، ماه روزه است، ماه دعا و ماه نیایش است.امام صادق(علیه السلام ) توصیه ای دارند من این توصیه را عرض میکنم تا آخر ماه رجب به این توصیه هر وقت که شد عمل کنید.امام صادق علیه السلام میفرمایند:« رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»[10] رجب ماه استغار امت من است هر چه میتوانید در این ماه استغفار کنید مگر خبر ندارید که خدا آمرزنده و مهربان ا ست . در این ماه بر اساس یک سنت دیرینه اسلامی عزیزانی که توان دارند و شرایط برایشان فراهم است به اعتکاف بپردازند. سنتی است بسیار ارزشمند و بسیار عالی است خدای متعال به ابراهیم و اسماعیل خطاب میکند که خانه مرا آماده کنید «عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعَاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»[11]برای سه دسته طرف کنندگان، متکلفین و کسانی که در حال رکوع و سجوداند ابراهیم و اسماعیل خانه را پاکیزه کنید. و در سالهای اخیر همت بلندی به خرج دادند من از همین جا از تمام دستاندرکاران اعتکاف در سراسر کشور تشکر و قدردانی میکنم کار بسیار ارزشمندی استرهبری بارها روی این نکته تکیه کردند: ما در بعضی جاها ریزش داشتهایم ولی در مراسمی چون مراسم اعتکاف رویش داشتیم و نسل جوان ما در مراسم ارزشمند اعتکاف شرکت میکنند. مناسبت دیگر میلاد با سعادت امیر المومنان (ع) هست و در 13 رجب که اجمالا اشاره کردم به آن و همچنین در 10رجب میلاد با سعادت امام جواد(ع) است. درباره امیر المومنین(ع) همین جمله را عرض کنمکه پیامبر(ص) درباره امیر المومنین فرمود: «يا على ما عرف الله حق معرفته غيرى و غيرك، و ما عرفك حق معرفتك غير الله و غيرى»[12]
علی جان خدای متعال را کسی نشناخت و به حقیقتش جز من و تو پی نبرد آنگونه که حق شناخت تو نیست و به حقیقتش جز خدا و من کس دیگری نمیتواند بشناسد. یک شاعر مصری جمله ای درباره امیر المومنین گفته که خیلی زیباست شاعر مصری میگوید: «لعن قیل اسلام لحیدر فذلک قلب لیس ینقذه دم» اگر کسی بگوید اسلام را پذیرفتهام امام علی را و حیدر را نه، مانند قلبی میماند که اسلام در آن جریان ندارداگر اسلام بخواهد در آن جریان پیدا کند اسلدر کنار اسلام اعتقاد به ولایت امیر المومنین علی(ع)اما درباره میلاد با سعادت امام جواد(ع) من فقط به یک جمله بسنده کنمموقعی که امام جواد متولد شدند و او را به دست مبارک وجود مقدس علی بن موسی الرضا(ع) دادند حضرت جمله ای را فرمودندکه همین را میخواهم کمی توضیح بدهم فرمود: «هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ فِينَا مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ»[13] این فرزند فرزندی است که برکتی ار آن بالاتر برای شیعه وجود نداردسؤال این است که چرا؟ مگر چه خصوصیاتی دارد امام جواد که وجود مقدس علی بن موسی الرضا(عایه السلام) از آن به«أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا» معنا میکند. جهت اصلی ایشان این است شما میدانید هم توسط پیامبر اکرم(ص) و هم توسط امیرالمومنین و سایر ائمه مطرح شده بود. که بعد پیامبر 12 امام خواهدآمدسن وجود مقدس علی بن موسی الرضا به 50 سال رسیده بود ولی هنوز فرزندی نداشت که به عنوان امام بعد از مطرح باشد یک تزلزل اعتقادی عجیبی در میان شیعه رخ داده است، حتی برخی خواص گاهی خدمت حضرت میرسیدند و سوال میکردند مگر شما امام نیستید؟ چرا فرزندی ندارید؟ به ما آموخته اید که بعد از شما فرزندی به وجود خواهد آمد پس چرا از فرزندی خبری نیست؟ یک تزلزل اعتقادی در شیعه به وجود آمدموقعی که این وجود مقدس به دنیا آمدحضرت فرمود: «أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا» چه برکتی بالاتر از که میلاد با برکت آقا امام جواد(ع) از تزلزل اعتقادی در شیعه جلوگیری کرد و شیعه را حفظ کرد و پایبندی شیعه را بر اساس اعتقاداتی که به امامان داشت آن پایبندی را استوار ساخت. کلامی دارندوجود مقدس آقا امام جواد توجه کنیم تو جامعه ما هم ممکن است مصداق این کلام اتفاق افتاده بیفتد حضرت فرمود: « مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ[14]«
اگر کسی کار نادرست و ناشایستی که در جامعه انجام میگیرد مورد تشویق قرار بدهد به جای اینکه مقابل این کار زشت قد علم کنند و مبارزه کند به گونهای این کار زشت را مورد تشویق قرار دهد.حضرت میفرماید: این تشویق کننده در کار زشت شریک خواهد بود. بنابراین سعی کنیم اگر آمر به معروف نیستیم، اگر ناهی به منکر نیستیم که باید باشیم تشویق کننده منکر هم در جامعه اسلامی و هم در جامعه دینی نباشیم که امام میفرماید: اگر چنین کنیم شریک کسی خواهد بود که مرتکب امر منکر در این جامعه میشود.
امروز روز 20 خرداد است، سالگرد شهادت مجاهدی نستوح و دلباخته امام، مرحوم آیت الله سعیدی است، حقیقتا هر چه درباره شخصیت این انسان سخن بگوییم کم گفتهایم ، به تمام معنا مقلد امام ، مطیع ولی فقیه و شیفته و دلباخته و تعبیراتی که امام نسبت به ایشان دارند اوج رابطهایشان را با امام میرساند. امام در یک جا نامهای به ایشان نوشته و یک پیامی دادند. در نامهای که به ایشان نوشتند تعبیر امام این است: من قادر نیستم عواطف امثال شما را جواب بدهملکن خداوند متعال قادر است، و بعد از شهادت او فرمود: من شهادت فجیع این سید بزرگوار و فداکار را که برای حفظ مصالح مسلمین و خدمت به اسلام جان خود را از دست دادند به ملت اسلام و خصوصا به ملت ایران تسلیت میگویم این نشاندهنده عشق و ارادت مرحوم آیت الله سعیدی نسبت به حضرت امام بود. با توجه به آن اخلاص و تقوا و صفای نفس و شجاعت روحی و هم چنین 26خرداد سالگرد شهادت شهدای مجاهدی است که امام راحل را به عنوان مرجع تقلیدشان پذیرفتند و با فرمان امام به مبارزه برخاستند. حاج صادق امامیها و محمد بخارایی ها و یارانشان که متاسفته در سحرگاه 26 خرداد 1344 توسط دژخیمان شاه به شهادت رسیدند. من دو-سه نکته پایانی دارم عرض میکنم و دعایتان میکنم. روز 14 خرداد امسال هم فرارسید. من از همین جا از پشت این تریبون از این همه احساس، عشق و ارادت ملت ایران و عموما شما مردم خوب و ولایی قم خصوصا نسبت به اظهار ارادتی که نسبت به امام داشته اید لازم میدانم عمیقا تشکر و قدردانی کنم، علاقهای که مردم نسبت به امام ابراز کردهاند یک اظهار ارادت تنها به یک شخصیت تاریخی نیست بلکه اظهار ارادت به راه امام،خط امام و مکتب اسلام استامام برای ما نکاتی رامطرح کردهاند که ما در طول این 22 سال بعد از رحلت امام همیشه مد نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مان حضرت آیت الله العظمی خامنهای و مد نظر مردم خوب و ولایت مدار بود1- یک تکیه روی اسلام ناب محمدی2- نکته دوم تأکید بر مبارزه با استکبار، خیلی دشمن توطئه کرد، خیلی تهدید کردتحریم کردند ما را ولی، یک قدم ملت رشید ما از موضع ضد استکباریاش در مقابل آمریکای جنایتکار عقبنشینی نکرد.3- مسئله عدالت خواهی است4- حضور مردم در صحنه آگاهی بصیرت هوشمندی مردم ما، توطئههای فراوانی را در طی این 22 سال خنثی کرد و همچنان این ملت در سنگر مبارزه انقلاب ایستاد و خم به ابرو نخواهد آوردآنها همه در پرتو رهبریهای رهبری عزیز انقلابمان بوده است. ما شاهد بودیم شرایطی در این کشور گذشت که اگر رهبری هم نبود در طول این 22 سال معلوم نبود که دشمنان ما با انقلاب ما، با مردم ما چه کردند. خدایا به عزتت تو را سوگند میدهیم سایه رهبر انقلابمان را همچنان مستدام بدار. در رابطه با مسأله فلسطین و اوضاع منطقه هم نکته کوتاهی اشاره کنم. این اواخر دو حادثه به وجود آمده که اسرائیل دچار یک شوک عجیبی شد، یکی حادثه «یوم النکبه» و دیگری حادثه «یوم النکثه» یعنی یکی مربوط به شروع اشغالگری نظام صهیونیستی بود که مردم فلسطین از تمام مناطق پیرامون اسرائیل آمدند،سیم خاردارها را کنار زدند، کلیدهای خانه هایشان به دستشان بود و به اسرائیل اعلام میکردند تو باید از خانه ما بیرون بروی و خانههایمان را از دست شما خواهیم ستاند و یکی هم مربوط به «یوم النکثه» است که یادآور جنگ 6روزه اعراب و اسرائیل و اشعال بخشی از سرزمینهای عربی و اسلامی در این دو روز مردم جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند،آمدند، تعدادی به شهادت رسیدند، تعدادی زخمی شدند، ولی به رژیم اشغالگر اعلام کردند که ما نخواهیم گداشت که شما در این سرزمین احساس آرامش و امنیت کنید. در رابطه با یمن وعده دیگر الهی تحقق پیدا کرد، گر چه به نام مداوا از یمن به عربستان رفته است حاکم یمن علی عبد الله صالح و لیکن همانگونه که ملت اسلامی انتظار دارند،مردم یمن انتظار دارند انشاء الله این رفتن بی بازگشتی خواهد بود و این ملت یمن و مردم انقلابی یمن انشاء الله هر چه زودتر پیروزی نهایی را در آغوش خواهند گرفت. در قضایای بحرین رسوایی آمریکا بیش از گذشته آشکار شد. ما همه میدانیم گفتیم که جنایتهایی که در بحرین اتفاق میافتد چراغ سبز آمریکاستولی عهد بحرین به آمریکا میرود، مورد استقبال گرم اوباما قرار میگیرد، دست دوستی به هم میدهند و میگویند ما حامی دولت بحرین هستیم، بله ما از همان اول هم میدانستیم کسی که پایگاهش در آنجا باشد، منافعش در آنجا باشد خون زن و مرد مسلمان برای او ارزش ندارد ولی امریکای جنایتمار بدان و آگاه باش ظلم باقی نمیمانددیکتاتورها یکی پس از دیگری میروند و ما روزی شاهد متلاشی شدن ایالات متحده آمریکا مثل بلوک شرق خواهیم بود. مقام معظم رهبری در این روزهای اخیر احکام اعضای شورای انقلاب فرهنگی را صادر فرمودهاند. من عرضی دارم خدمت اعضای محترم و آن نکته این است که شورای انقلاب فرهنگی در حقیقت یک مرکز سیاستگذاری در این کشور استجایگاه بیبدیلی است کارهای خوبی انجام گرفته ولی انتظار مردم از شما اقدامات قویتری است. امروز جنگ نرم دشمن بیداد میکند، فضاسازی برای اینکه جامعه ما به سمت زندگی غربی برود جامعه ما بیداد میکندگاهی مظاهر ان را در خیابانهای تهران و بعضی از شهرها میبینید شکل زندگی و فرم زندگی و حرکت،حرکت غربی است. انقلاب فرهنگی باید تمهید کند، مصوبه خوبی شمادر عرصه حجاب و عفاف داشتید ولی مطالبه مردم از شما ضمانت اجرایی قرار دادن ما برای این مصوبات است.ده صفحه با بیست صفحه قانون تصویب کردن بدون ضمانت اجرایی قانعکننده مردن ما نیست چرا اینجوری عرض میکنم؟ طلبه روحانی عزیز و بزرگواری چند روز قبل در یکی از خیابانهای تهران نهی از منکر کرد نزدیک بود بینایی چشمش را از دست بدهد به خاطر حملهای که از طرف اشرار نسبت به او انجام گرفتنباید در جامعه اسلامی ما امر به معروف و نهی از منکر اینگونه باشد که طرف احساس امنیت نکند ما تقاضایمان این است مسوولین امر فضای جامعه را فضای امنبرای امر به معروف و نهی از منکر قرار بدهندخوشبختانه در این عرصه مراجع تقلید بزرگوار ما با صدور بیانیههایی تجلیل کردند از این روحانی عزیز و بزرگوار، حوزه علمیه قم تجلیل کرد، جامعه مدرسین تجلیل کرد متدینین تجلیل کردند. من دیروز تماس گرفتم با این روحانی عزیز عرض کردم اجرتان با رسول الله است و بر اساس غیرت دینی به میدان آمدید و به صحنه آمدید انشاءالله امیدوارم فضای ما عطرآگین بشود نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر.
پروردگارا ما را مشمول الطاف واسعهی خودت قرار بده. فضای جامعه ما را فضای دینی بگردان.پروردگارا حضرت امام را از همه ما راضی و خشنود بگردان.به رهبر فرزانه مان عزت عنایت فرما. به مراجع دینی ما، عالمان ما، مرزبانان اعتقادی ما نصرت نفوذ کلمه عنایت فرما. با جانبازان و ایثارگران ما عزت مرحمت بفرما.پروردگارا توطئههای دشمنان به خودشان برگردان.پروردگارا از تو ملتمسانه میطلبیم فرج مولایمان و صاحب اصلیمان را حضرت بقیه الله تعجیل فرما.
[1]. نهج البلاغه/199.
[2]. مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار ،ج 1 ،ص 208 . قمي، شيخ عباس، سفينة البحار ، ج 2، ص 114
[3]. اعلام الدین، ص 96؛ آثار الصادقین، ص 298.
[4]. عاملى، شهيد ثانى، زين الدين بن على، روض الجنان في شرح إرشاد الأذهان (ط - الحديثة)، ؛ ج1، ص: 87
[5]. نهج البلاغة/ 467
[6]. «بِشَارَةُ الْمُصْطَفَى، بِإِسْنَادِهِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فِيمَا أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ يَا كُمَيْلُ لَا تَغْتَرَّ بِأَقْوَامٍ يُصَلُّونَ فَيُطِيلُونَ وَ يَصُومُونَ فَيُدَاوِمُونَ وَ يَتَصَدَّقُونَ فَيُحْسِنُونَ فَإِنَّهُمْ مَوْقُوفُونَ يَا كُمَيْلُ أُقْسِمُ بِاللَّهِ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّ الشَّيْطَانَ إِذَا حَمَلَ قَوْماً عَلَى الْفَوَاحِشِ مِثْلِ الزِّنَا وَ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ الرِّبَا وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ مِنَ الْخَنَا وَ الْمَآثِمِ حَبَّبَ إِلَيْهِمُ الْعِبَادَةَ الشَّدِيدَةَ وَ الْخُشُوعَ وَ الرُّكُوعَ وَ الْخُضُوعَ وَ السُّجُودَ ثُمَّ حَمَلَهُمْ عَلَى وَلَايَةِ الْأَئِمَّةِ الَّذِينَ يَدْعُونَ إِلَى النّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ يَا كُمَيْلُ لَيْسَ الشَّأْنَ أَنْ تُصَلِّيَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ الشَّأْنُ أَنْ تَكُونَ الصَّلَاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ تَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِيٍّ وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ يَا كُمَيْلُ انْظُرْ فِيمَ تُصَلِّي وَ عَلَى مَا تُصَلِّي إِنْ لَمْ تَكُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ» بحارالانوار؛ ج81، ص230
[7]. اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار؛ ج84، ص: 196
[8]. كنزالعمال، ح 16
[9]. متن حدیث«عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي- فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ- يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ- طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ- وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي- وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي- الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي- فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ- وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ- وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي- فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار؛ ج95، ص: 377
[10]. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج10، ص: 512. مجلسی ، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج94، ص: 77
[11]. بقره/125
[12]. شيرازى، سيد محمد حسينى، من فقه الزهراء عليها السلام، من فقه الزهراء عليها السلام؛ ج3، ص: 131مناقب، ابن شهر آشوب، ج 3، ص 268.
[13]. أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْقَلَّاءِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ ذَكَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَبَا الْحَسَنِ ع وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ غُلَامٌ فَقَالَ هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ فِينَا مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ ثُمَّ قَالَ لِي لَا تَجْفُوا إِسْمَاعِيلَكلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج1، ص: 309
[14]. ابوالحسن علی بن عیسی،كشف الغمّة، ج 2، ص 349.