خطبه های نماز جمعه 90/06/04

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/06/04                                     خطبه شماره 35

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه و نؤمن به و نَتوکل علیه و نعوذ بالله مِن شرور انفُسنا و من سیئاتِ اعمالِنا و نَشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ له وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبین الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین و نحن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان عَلی قیامِ یُوم الدین آمین یا رب العالمین.

اَلسلامُ عَلَیکَ یا بقیَة الله فی الارضه. السلام علیک یا حجة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قالَ امیر المومنین علی ابن ابی طالب علیه افضل صلوة المصلین: .«التَّقْوَى‏ آكَدُ سَبَبٍ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ إِنْ أَخَذْتَ بِهِ وَ جُنَّةٌ مِنْ عَذَابٍ أَلِيم»‏[1]. بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. امیر مومنان علیه صلوة و السلام در رابطه با دو نقش کلیدی نسبت به تقوی اشاره می‎کنند. دغدغه ما این است که چه کنیم، چگونه عمل کنیم تا بتوانیم رابطه مان را با خدا استوارتر کنیم. برای روز آخرتمون و روز رستاخیزمون نگرانیم. وجود مقدس امیر المومنین می‎فرماید: جای نگرانی نیست اگر تقوی باشد«التَّقْوَى‏ آكَدُ سَبَبٍ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ إِنْ أَخَذْتَ بِهِ وَ جُنَّةٌ مِنْ عَذَابٍ أَلِيم»‏. تقوی ایجاد ارتباط می‏کند بین شما و بین خدا. کسانی که رابطه‏شان گسسته شده تنها راه پیوند این رابطه تقوی است و نکته دومی که حضرت به آن اشاره می‌کنند این است که اگر تقوا آمد، «جُنَّةٌ مِنْ عَذَابٍ أَلِيم» نیزخواهد آمد. تقوی سپری می‏شود که مانع از عذاب و گرفتاری‎ها می‎گردد. امیدواریم که در این ماه مبارک رمضان به خصوص لیالی قدر این بهره را گرفته باشیم که هم رابطه مان با خدا گرمتر و هم احساس امنیت کنیم نسبت به روزی که «يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون َنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليم»[2]‏ بحث ما در خطبه اول پیرامون  بررسی سیره نورانی نبی خاتم و اهل بیت عصمت و طهارت بود. بنده معمولاً سعی می‎کنم به تناسب روزها و مناسبت‏ها به سیره نورانی پیامبر و اهل بیت اشاره کنم. امروز که روز جهانی قدس است و شما مردم خونگرم انقلابی ولایتمدار قم در این راهپیمایی باشکوه شرکت کردید. گرچه این مسئله برای شما روشن است چرا آمده‏اید و چرا در راهپیمایی شرکت کرده‎اید. اما بیان این مطلب در این جایگاه مناسب است تا کسانی که گاهی شبهه افکنی میکنند، تردید می‎کنند چه ضرورتی دارد ما در این راهپیمایی‎ها شرکت کنیم می‎خواهم این جمله را امروز عرض کنم، حضور ما در این راهپیمایی یک باور اعتقادی است. حضور ما در راهپیمایی بر اساس یک نگاه ژرف دینی است. دین ما، قران ما، رسول خاتم ما، اهل بیت عصمت و طهارت ما، ما را فرا می‎خواند. بنابراین پایه و اساس بر پایه دینی است، نه صرفا یک پایه سیاسی به عنوان این که گفته می‎شود ما هم شرکت می‏کنیم. پایه اعتقادی ما در رابطه با راهپیمایی روز جهانی قدس آن هم با الهام از سیره نورانی پیامبر و اهل بیت روی دو محور استوار است. محور نخست ایستادگی در مقابل ظالم است که در آموزه‎های دینی ما هر جا نگاه می‏کنیم چنین تعبیراتی وجود دارد. نکته دوم و رکن دوم کار ما که باز یک مبنای اعتقادی دارد و به عنوان یک وظیفه دینی است، حمایت از مظلوم است. ایستادگی در برابر ظالم ، فریاد کشیدن در برابر ظالم جزء آموزه‏های دینی ماست. حمایت از مظلوم و فریادرسی برای کسانی که ما را به کمک می‏طلبند این جز باورهای دینی ماست. ما سه نوع ظلم داریم: یک ظلمی که بین انسان و خدا اتفاق می‎افتد، یعنی انسان نسبت به خدا قدمی و گامی بر میدارد که ظلمی به خداست و ظلمی که انسان نسبت به خود انجام می‏دهد و یک ظلم نسبت به دیگران. من فعلاً متعرض بخش اول و دوم در اینجا نمی‎شوم. به بخش سوم اشاره می‎کنم که مربوط به ظلم انسان به دیگران اتفاق می‎افتد که پایمال کردن حقوق دیگران، کشتن، زدن ، آواره کردن، بی‎خانمان کردن، تعدی به حقوق دیگران کردن، تا می‏رسد با آبروی دیگران بازی کردن. این بحث ظلم به دیگران است. قرآن تعبیر جالبی دارد می‎فرماید: سرزنش روا نیست جز در اینجا. «إِنَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم‏» [3]راه سرزنش بر کسانی است که بر مردم ستم می‎کنند و در زمین به ناحق تجاوز می‏کنند. اینها عذابی دردناک در انتظارشان هست. ما در سیره نورانی اهل بیت هم که نگاه می‏کنیم می‏بینیم این تعبیرات فراوان به چشم می‎خورد ما هنوز به زمان شهادت امیر المومنان علی علیه صلوة و السلام نزدیکیم. از روز و شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان فاصله چندانی نگرفته‏ایم. شاید از زبان گویندگان مذهبی این جمله را شنیده باشید که در اخرین لحظات موقعی که امام می‏خواهد وصیت کند ، امیر المومنین. شما می‎دانید کسی که می‎خواهد وصیت کند به مهم‎ترین نکات اشاره می‎کند . امام می‎فرماید فرزندانم، حسنم، حسینم این دو تا مطلب شعار شما در زندگی باشد «كُونَا لِلظَّالِمِ‏ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»[4]. در مقابل ظالم خصم باشید، معنای اینکه خصم باشید این که نه تنها بگویید من دشمنم، بلکه مدعی ظالم باشید. در مقابل ظالم بایستید، صرف اینکه بگویید من خصمم و دشمنم کافی نیست، بلکه حضور می‎خواهد، حرکت می‎خواهد، اقدام می‏خواهد. کسانی که نزدیک ظالم‎اند اقدامشان با آنهایی که فاصله دارند متفاوت است. اقدام امروز شما در رایطه با شرکت در راهپیمایی این ابراز خصم و دشمنی نسبت به ظالم بود ما مدعی هستیم، ما شعار دادیم، ما فریاد کشیدیم و در حقیقت خواستیم که رژیم اشغالگر قدس، رژیم اشغالگر فلسطین از صفحه روزگار محو شود. وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا، عون مظلوم باشید. معنای عون بودن نه طرفدار مظلوم. یعنی کمک کردن به مظلوم. حضور شما امروز مایه دلگرمی برای مردم مظلوم فلسطین شده است. تعبیر دیگری خود امیر المومنین دارد خیلی تعبیر مهمی است. در نهج البلاغه تعبیر جالبش این است :ْ« أَيُّهَا النَّاسُ أَعِينُونِي‏ عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ كَارِها»[5]. حضرت می‎فرماید : به خدا سوگند داد مظلوم را از ظالم می‎گیرم یعنی من امیرالمومنین این چنین هستم. به خدا قسم داد مظلوم را از ظالم می‎گیرم و افسار ظالم را می‎کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم. افسار ظالم را می‎گیرم تا او را به حق نزدیک کنم. هر چند برای او ناخوشایند باشد. و جالب اینکه، حسین بن علی(ع) سالار شهیدان موقعی که اصحابش به شهادت رسیدند، فرزندان به شهادت رسیدند، برای حسین بن علی، امام سجاد(ع) طرف وصیت هست. جمله حسین بن علی را نگاه کنید با چه حساسیتی اهل بیت، نسبت به مبارزه با ظلم و جانبداری از مظلوم تکیه کردند. این پیام روز عاشوراست، پیام حسین بن علی است. «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ»[6] فرزندم از ظلم به کسی که در برابر تو هیچ یاری کننده‎ای جز خدا ندارد بر حذر باش. یعنی اگر کسی جز خدا یاری کننده‎ای ندارد به او ظلم نکن. این هم پیام دیگری است که از ناحیه اهل بیت به ما رسیده و جالبتر از این، این راهپیمایی شما زمینه مصاحبت با پیغمبر را فراهم می‏کند. می‎فرماید: «مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كَانَ مَعِي‏ فِي‏ الْجَنَّةِ مُصَاحِبا»[7] اگر کسی تلاشی بکند که این تلاش زمینه‎سازی گرفتن حق مظلوم از ظالم باشد، این انسانها فردای قیامت همنشین من‎ در بهشت هستند. سعد ابن قیس همدانی تعبیر جالبی دارد که دل انسان از شدت رفتار امام و حرکت امام یک حالتی پیدا می‎کند که امامان ما چگونه بودند. سعد بن قیس می‎گوید: روزی در گرمای سخت کوفه دیدم امیر المومنین(ع) در کنار دیواری نشسته است. عرض کردم مولای من، امیر مومنان در این ساعت از روز در این گرما چرا اینجا نشسته‎اید؟ خوب دقت کنید گرمای تابستانی که عزیزان راهپیمایی می‎کنند نتیجه را نگاه کنید. حضرت فرمود از خانه بیرون نیامدم تا اینکه به مظلومی کمک کنم یا دلسوخته‏ای را یاری نمایم. یعنی در این گرما علی از خانه آمده بیرون، کنار دیوار نشسته تا ببیند اگر به کسی ظلم و ستمی می‎شود، امیرالمومنین(ع) پیشوای متقین برای نجات مظلوم اقدام کند. وجود مقدس امام سجاد(ع) می‏فرماید: «اللَّهُمَ‏ إِنِّي‏ أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْه‏»[8] خدایا در پیشگاه تو عذرخواهی می‏کنم، از مظلومی که درحضور من مورد ظلم قرار گرفته و من نتوانستم او را یاری کنم. بنابراین فریاد کشیدن برابر ظالم و حمایت از مظلوم یک باور اعتقادی است و سیره اهل بیت مالا مال از این مسائل هست. ما ان شاء الله امیدواریم که اقدام عبادی شما امروز مورد رضایت پروردگار عالم قرار گرفته باشد «وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فيهِ الْأَبْصار»[9]ان شاء الله نتیجه ظلمشان را خواهند دید و نشانه‎های آن آشکار شده است.

دعای پایانی خطبه اول

ان الله یامُرُ بالعدل و الاحسان و ایتاء ذالقربی و ینهی عن الفحشاء والمنکر و البغی یعظکُم لعلَکُم تَذَکَرون .

ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الاخرت الحسنة و قِنا عذاب النار .

پروردگارا ما را در این ماه مشمول لطف و کرمت قرار بده. ما را با راه و رسم اهل بیت آشنا بگردان. توطئه‎ها و نقشه‏های شوم دشمنان را به خودشان برگردان. مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف فرما. به امام راحل‎مان روح و رضوان عنایت کن. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب‏مان و به مراجع بزرگوار تقلیدمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به حوزه‎های علمیه ما، مراکز دانشگاهی ما توفیق خدمت بیشتر عنایت فرما. به خدمتگزاران نظام عزت مرحمت فرما. به خانواده‎های مکرم شهیدانمان ، به جانبازان عزیزمان، به رزمندگان پرتوانمان، به آزادگان قهرمانمان عزت مرحمت فرما. به زائران و مجاوران حسن عاقبت مرحمت فرما. خدایا در فرج مولایمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم  * بسم الله الرحمن الرحیم * اذا جاء نصرالله و الفتح  *ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا *فسبح بحمد ربک وستغفره انه کان توابا *

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم 

 بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوةُ والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسمِ مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اللهم صل و سلم علی علیٍ امیر المؤمنین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین زین العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و  علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک  بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه. السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه فان لک شعن عند الله شانا من الشان. 

قال امیرالمومنین: «الْمُتَّقِي‏ مَيِّتَةٌ شَهْوَتُهُ فِي الرَّخَاءِ شَكُورٌ وَ فِي الْمَكَارِهِ صَبُور»[10] بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. امیرالمومنان چهار ویژگی برای متقین بیان می‎کند. ویژگی اول این است که شهوت و هوای نفس در وجود متقین مُرده و از بین رفته است.  دل را متوجه خدا می‎کنند نه هوای نفس. ویژگی دوم متقین این است که خشم خودشان را فرو می‎برند «مَكْظُومٌ غَيْظُهُ» ویژگی سوم متقین این است که در آسایش و راحتی شاکرند و ویژگی بعدی این است که در مشکلات و نابسامانی‎ها و ناملایمات مثل کوه استوار هستند. این چهار ویژگی از ویژگی‎های متقین است. امیدوارم به برکت لیالی قدر و ایامی که از رمضان گذشت و ایام باقی مانده ماه رمضان توانسته باشیم در وجودمان این چهار عنصر کلیدی را ایجاد کرده باشیم و به وجود آورده باشیم و تحصیل کرده باشیم. هوای نفس مرده باشد. خیلی جالب است خشم‎مان فرو خفته باشد. شاکر خدا باشیم و بردبار و صبور.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‎کنم. اولاً لازم است دو تا تشکر داشته باشم. یکی تشکر از شما مردم خوب قم و هم چنین مردم عزیزمان در سراسر کشور از حضور در راهپیمایی باشکوه روز قدس. من از دوستان دست اندرکار سوال کردم، پاسخ دادند راهپیمایی امسال به مراتب باشکوه تر از راهپیمایی سال گذشته و سال‎های گذشته بوده است.

تشکر دوم به مناسبت حضور شما مردم خوب، ولایتمدار، متدین در مراسم لیالی قدر است. انصافاً امسال چشمگیر بود به خصوص حضور جوانان ما، حضور پرمعنایی بود امسال. نه تنها در قم که عُش آل محمد است، بلکه در سراسر کشور این همه شکوه دیده می‎شد. آفرین بر شما مردم. اگر کسی می‎خواهد مردم ما را بشناسد اقدامی که مردم در این دو مناسبت کردند هم چهره عبادی‎شان را به نمایش گذاشتند و هم چهره سیاسی‎شان را و به دنیا اعلام کردند که وقت عبادت که می‎رسد الهی العفومان بلند و موقعی که نیاز به حضور در عرصه سیاسی است در گرمای تابستان هم که شده در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت می‎کنیم. ما هم جلوه عبادی را با خود همراه داریم و هم جلوه سیاسی. روز جهانی قدس به عنوان مناسبت اول. من می‎خواهم یک چند دقیقه‎ای را راجع به این موضوع صحبت کنم، گرچه سخنران محترم برادر عزیز و بزرگوارمان به زیبایی از عهده سخن برآمدند. روز جهانی قدس یک روز بین المللی است که در سال 1358 بعد از تجاوز اسراییل این روز را یعنی روز جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند. خیلی جالب است؛ امام انسان روشن ضمیری بود. آنچه را که ایشان در خشت می‎دید دیگران در آیینه نمی‎دیدند. آن روز که روز جهانی قدس را اعلام کرد واژگانی که بعد از آن روز به کار برد اینها بود. فرمود که روز قدس روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، بلکه روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. بعد فرمود روز قدس روز مقابله ملت‎هایی است که در زیر فشار امریکا و غیر امریکا هستند و جالب گویا اشاره به بیداری اسلامی هم دارد می‎فرماید: روزی است که باید به همه ابر قدرت‎ها هشدار دهیم که اسلام دیگره تحت سیطره شما نخواهد بود.

روز جهانی قدس امسال پیام روشن‎تری داشت، این تمایز روز جهانی قدس برجسته کرده امسال را، همزمان شد با نهضت بیداری اسلامی در کشورهای عربی و اسلامی، در مصر، در تونس، در لیبی، در یمن، در بحرین. تعدادی از دیکتاتورها از صحنه تاریخ حذف شدند و عده‎ای هم در دالان در صف انتظارند. رژیم اشغالگر قدس با ارتش تا به دندان مسلحش و حمایت و پشتیبانی امریکا و ابرقدرت‎ها از خود یک چهره‎ی شکست ناپذیر به نمایش گذاشته بود. ولی توی این سالهای اخیر دیدید که دو شکست سخت خورد، در جنگ سی و سه روزه لبنان و در جنگ بیست و دو روزه غزه. ولی هنوز از نتایج سحر است. ما روزی شاهد این خواهیم بود که در این مناطقی که ساختمان‎سازی می‎کنند تو مناطق اشغالی این فلسطینیان آواره بیایند آنجا ساکن شوند یعنی فلسطینیان نگران نباشید که چرا آبادی و عمران درست می‎کنند توی سرزمین شما. اینها را برای شما دارند درست می‎کنند. بهتر از این امکانپذیر هست خونه آماده برگردید؟! اسراییل در حملاتی که به غزه داشت نه به کودک رحم کرد نه به بیمارستان، نه به مسجد، نه به مدرسه، که مردم خاطره صبرا و شکیلا و دیر یاسین به ذهن‎شان تداعی کرد . اما امروز را ببینید. من دو سه جمله بگم چون امروز دیگه اگه عمده بحث را هم به این ختصاص بدهیم طوری نیست. امروز خود رژیم، رژیم اشغالگر دچار بحران اقتصادی شده. ساکنین سرزمین اشغالی به راهپیمایی‎ها و تظاهرات علیه نخست وزیر اسراییل پرداختند که من ان شاء الله از خدا می‎طلبم پشت این تریبون و با حالت روزه‎داری شما می‎طلبیم که نتانیاهو هم به صف مبارک و بن علی بپیوندد. با سکوت دیکتاتور مصر امروز اسراییل احساس ناامنی می‎کند. تا دیروز می‎گفتند کشورهای اسلامی در محاصره اسراییل‎اند، ولی امروز اسراییل در محاصره کشورهای اسلامی است. موقعی که جوانان انقلابی مصر از سفارت رژیم اشغالگر بالا می روند ، پرچم اسراییل را پایین می‎کشند و می‎سوزانند و پرچم فلسطین را بالا می‎برند یعنی اسراییل از این به بعد احساس امنیت در کنار مرزها نخواهی داشت. اینها آمده بودند خاورمیانه بزرگ را طراحی کنند، دموکراسی هدایت شده طراحی کنند. اینها آمده بودند با موج اسلام گرایی مبارزه کنند. اینها آمده بودند امنیت اسراییل را تامین کنند. دیدیم دموکراسی هدایت شده کاری از پیش نبرد. مبارزه با موج اسلام گرایی کاری از پیش نبرد و امروز مردم مصر همین سه شاخصه‎ای که رهبری فرمودند که نشانه یک انقلاب حقیقی، مردمی بودن، اسلامی بودن و ضد امریکایی بودن و ضد رژیم صهیونیستی بودن است، امروز این ویژگی‎ها کاملاً در مردم انقلابی مصر تبلور پیدار کرده است هم مردمی است، هم اسلامی و هم علیه امریکا و رژیم صهیونیستی است. بنابراین تنها نجات مقاومت است و پایداری است و نجات و مقاومت دو رکن اساسی دارد یکی مجاهدان سرزمین‎های اشغالی مردم قهرمان فلسطین و دو رسالت سنگین دولتها و ملتها و نخبگان جامعه.

نکته دومی که راجع منطقه می‎خواهم عرض بکنم راجع به لیبی است. خب قذافی هم با همه یال و کوپالش زانو زد و به هم ریخت! کسی که چهل و دو سال بر گرده مردم مسلط شده بود. سیاه چالها و اقداماتی که انجام داده بود که از آن جمله معلوم نبودن وضعیت آن عالم مجاهد امام موسی صدر که امیدوارم بعد از این شرایط مردم ما، مردم لبنان خوشحال بشوند، خبر خوشحال‎کننده‎ای بشنوند. آن چه که جای نگرانی است اهداف توسعه طلبانه غربی‎هاست. اینها دنبال نفس‌‎اند، اینها دنبال ایجاد پایگاه‎ها هستند. امیدوارم مردم انقلابی دشمن‎شان را بشناسند و با یک موضع قاطع یک نه بزرگ به امریکا و اربابان آمریکا و اربابان قذافی بدهند و بگویند لیبی جای اظهار وجود امریکا و اروپا نیست. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی‎مان به نکات مهمی در این زمینه اشاره کردند و نکته این بود که سیاست‎های اقتصادی غرب به گِل نشسته است. اینها هر چه طراحی کرده بودند با شکست مواجه شدند و از این به بعد نیز شکست دیگری و شکست‎های دیگری به سراغ آنها خواهد آمد. آخرین جمله‎ای که می‎خواهم عرض بکنم در هفته دولت قرار داریم. یاد و خاطره شهدای دولت را شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‎داریم. حقیقتاً و واقعاً دولت و دولتها بعد از پیروزی انقلاب خدمات بزرگی انجام دادند. آن هم در شرایط جنگ در شرایط تحریم اقتصادی، در شرایط تهدیدهای دشمنان ولی امروز ملت اسلامی ما اقداماتی که در جهت رفاه و آسایش او انجام گرفته، البته کاستی‎هایی هم وجود دارد و همان گونه هم که رهبری فرمودند اگر به نقاط قوت اشاره می‎کنید به نقاط ضعف هم اشاره کنید، اما امروز ایران، ایران اسلامی ما در پرتو این انقلاب اسلامی، در میان همه جوامع احساس غرور و سربلندی و افتخار می‎کند‎. ما انتظارمان این است که دولت ها در جهت گسترش عدالت تلاش کنند. یک دولت مطلوب اسلامی فسادستیز است. یک دولت مطلوب اسلامی مسئولیت پذیر است. شایسته سالاری باید به عنوان یک اصل برای خودشان قرار بدهند . تلاش بی‎وقفه‎ای را در جهت خدمت به مردم انجام بدهند و بر عملکرد مجموعه شان نظارت کنند  و قانون گرایی را به عنوان یک اصل، اصل بی بدیل در برنامه‎های کاریشان قرار بدهند. انس با خدا و قرآن و استمداد از ذات اقدس الهی را دستورالعمل خودشان قرار بدهند. من چون در قم دارم صحبت می‎کنم باید از مسئولین عزیز قم، استاندار محترم، مسئولین مختلف به خاطر تلاش‎های بی‎وقفه‎ای که دارند انجام می‎دهند تشکر بکنم. هفته دولت است، پروژه‎های متعددی ان شاء الله افتتاح خواهد شد و مردم ما را خوشحال خواهد کرد.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا به همه ما بینش و بصیرت لازم عنایت بفرما. پروردگارا مردم مظلوم فلسطین را به اوطانشان برگردان. حضرت امام را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر معظم عزیز انقلاب مان توفیق مرحمت فرما. به مراجع گذشته ما و عالمانی که این روزها سالگرد شهادت یا رحلت آنهاست پروردگارا روح ورضوان عنایت فرما. به جوانان ما عشق به مکتب عنایت فرما. پروردگارا کسانی که با باورها و اعتقادات مردم بازی می‎‏کنند و در نتیجه می‎خواهند انحرافی در جامعه ما ایجاد کنند انها را به سزای اعمالشان برسان . به زائران و مجاوران این حرم پروردگارا توفیق بیشتر مرحمت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.

بسم الله الَرحمن الرَّحیم.

اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.

صدق الله العلی العظیم.

 

 



[1] . تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص270.

[2] . شعراء/88-89.

[3] . شوری/42.

[4] . «أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِيَا الدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ‏ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُم‏...» نهج البلاغة /ص 421

[5] .نهج البلاغه/194.

[6] . متن حدیث:َ «عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي ع حِينَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُعَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه».كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي(ط - الإسلامية)، ج‌2، ص: 331

[7] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏72، ص359 .   

[8] . الصحيفة السجادية/166.

[9] . ابراهیم/42.

 

[10] . تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، 273   

Please publish modules in offcanvas position.