بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 88/11/16 خطبه شماره 5 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و الهداة المهدیین
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی و لَايَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوىٰ وَكَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم زیرا آنگونه که امیر بیان امیرمومنان(ع) فرمود: هیچ کاری با تقوا کوچک و اندک نیست و چگونه میشود کاری اندک باشد در حالی که در پیشگاه پروردگار عمل با تقوا پذیرفته است. تلاش کنیم چه در کارهای فردیمان، و چه در کارهای اجتماعیمان بر اساس تقوا عمل کنیم، زیرا خدای متعال میفرماید:« إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين»[2] تمام اعمال ما، رفتار ما، کردار ما در صورتی پذیرفته میشود که دارای رنگ تقوا باشدو لذا لازم است قبل از ورود به هر عمل و در حال اجرای هر عمل چه در اعمال فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیمان مواظب باشیم بر اساس میزان تقوا عمل کنیم که اگر این دقت را در انجام کار و در حین انجام کار داشته باشیم مطمئن باشیم خدای بزرگ در همه لحظهها به ما کمک میکند و مشمول امدادهای غیبی خداوند نیز قرار خواهیم گرفت. وعده داده بودیم که در خطبه اول پیرامون سیره نبی گرامی اسلام و اهلیت پیامبر بحثی را مطرح کنیم. امروز به نظرم رسید چون روز اربعین است روزی است که متعلق به سید و سالار شهیدان است در رابطه با ماهیت نهضت ابیعبدالله و ماهیت حرکت ابیعبدالله با شما برادارن و خواهران ایمانی سخن بگویم. خیلی کتاب و مقاله نوشته شده، تحلیل گران مسائل انقلابی و نهضتها در مورد نهضت ابیعبدالله الحسین داد سخن دادند ولی همه آنچه را گفتند شاید بتوان در این جمله کوتاه زیارت اربعین که توسط امام صادق(ع) ایراد شده و بیان شده خلاصه کرد. وجود مقدس امام صادق در این زیارت اربعین این جمله را مطرح میکنند:« وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى مِنَ الرَّدَى وَ أَنْتَ تَرَى وَ لَا تُرَى وَ أَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى حَتَّى ثَارَ عَلَيْهِ مِنْ خَلْقِكَ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ الْآخِرَةَ»[3]. در دو جمله ماهیت قیام ابیعبدالله و اردوگاه ابیعبدالله و ماهیت اردوگاه مقابل ابیعبدالله را امام صادق ترسیم میکند. در جمله اول میفرماید: حسیبنبن علی جان و خون خود را فدا کرد تا بندگان تو را از جهل نجات دهد، تا بندگان تو را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی نجات بدهد یعنی با دونگاه میشود به حادثه عاشورا نگریست. یک نگاه بگوییم شخصیتی مانند حسیبنعلی در مقابل فردی رذل و پست مانند یزیدبن معاویه قیام کرد و اقدام کرد تا به شهادت رسید، این یک نگاه سطحی وظاهری به حادثه عاشوراست اما از یک نگاه عمیقتر و ژرفتر به حادثه عاشورا نگاه کردن، نگاهی است که امام صادق(ع) به حادثه عاشورا دارند امام صادق حسینبن علی را نماینده یک حرکتی میداند که در پهنه و گستره تاریخ میخواهد با جهل و نادانی و گمراهی مبارزه کند. قیام حسینبن علی خلاصه نمیشود از حرکت از مدینه به کربلا و تا روز عاشورا نه« وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ » جوامعی که بعدا میآیند با نام حسینبن علی انس میگیرند و آشنا میشنوند اینها بدانند حسین آمده ریشه جهل و نادانی را برکند. در هر جامعهای که ضلالت و گمراهی و راه کج و انحرافی پیام رسای حسینبن علی متوجه آن جامعه است این از یک سو، از سوی دیگر اردوگاه دشمن آنها هم نماینده یک جمعیتاند، جمعیتی که دست یه دست هم دادهاند و دچار فریب دنیا و مشغول شدن به دنیا شدهاند؛ یعنی اینها به جای اینکه چهره حق را ببینند و حقیقت را نظارهگر باشند و تماشا کنند حضرت میفرماید:« حَتَّى ثَارَ عَلَيْهِ مِنْ خَلْقِكَ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ الْآخِرَةَ » دنیا اینها را فریب داد، اردوگاهی تشکیل دادند به عنوان اردوگاه دنیاپرستان، اردوگاه غافلان، اردوگاهی که به عیش و نوش و هوسها و لذتهای دنیایی مشغول شدند و در مقابل حسینبن علی جپهه گرفتند. این دو جمله خلاصه تمام کتابها میتواند باشد، خلاصه تمام مقالههامیتواند باشد که آیا ما در اردوگاهی قرار داریم که در مقابل جهل و نادانی میخواهد حرکت کند و یا در اردوگاه دنیاپرستان و دنیاخواهان. حقیقت امر در رابطه با مسأله عاشورا این است ما میبینیم فضایی در زمان حسینبن علی به وجود آمده که این فضا، فضای تاریکی است. حکومت رسول اکرم و نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و السلّم) دارای ویژگیهای خاصی بود این ویژگیها در زمان حسینبن علی به یکباره از بین رفت. ویژگیهای حکومت پیامبر این بود: عدالت جایگزین ظلم و ستم شده بود. به جای شرک و تفرقه توحید حاکم شد، به جای جهل علم و معرفت حاکم شد، به جای کینهتوزی انسانها با هم محبت و ارتباط و اتصال ایجاد شد و متاسفانه با گذشت 50سال، فقط50 سال همه مسائل ارزشی زمان پیامبر یکباره متحول شد. اسم اسلام ماند، نام اسلام ماند، اما در باطن از اسلام خبری نبود به جای حکومت عدل ظالمان آمدند صحنه جامعه را احاطه کردند و در دست گرفتند، به جای معرفت جهل حاکم شد و به جای امامت و جانشینی پیامبر خلافت موروثی به وجود آمد و لذا میبینیم حسینبن علی وارد این عرصه میشود و در مقابل همه آنچه به وجود آمده و غرق شده حقایق زمان رسول اکرم یک تنه قیام میکند، حرکت میکند و مبارزه میکند و اساساً از زمان خود پیامبر متأسفانه یک عده راهشان را جدا کردند که در قرآن از اینها به عنوان اعقاب پیشگان یاد شده در این آیه:« وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ »[4] با فوت پیغمبر، با از دنیا رفتم پیامبر قرآن میگوید: شمارا چه شده؟ در جریان جنگ احد این خبر پیچید که پیغمبر به شهادت رسیده است عدهای آنچنان عرصه برایشان تنگ شد که نزدیک بود به صف بت پرستان بپیوندند، قرآن میفرماید چه شده میخواهید به زمان جاهلیت برگردید؟ آیا جای این معنا دارد که اسلام را رها کنید ولی این نکته را بدانید که هر کس به عقب برگشت و سیر قهقرایی را آغاز کرد ضرری متوجه خداوند نخواهد شد، اما خداوند به شاکران و استقامتکنندگان صبر و اجر و پاداش خواهد داد. عدهای مقاومت کردند و به عنوان شاکران شناخته شدند اما عدهای از همانجا مسیر را عوض کردند تا میرسیم به حادثه عاشورا و کربلا و آنها در همان جپهه قرار گرفتند، نام پیغمبر را بر زبان میبردند، نام اسلام را بر زیان میآوردند اما از اسلام و پیغمبر خبری نبود حسینبن علی فرمود:«فانّ السّنة قد اُمیتَت والبدعة قد اُحییت»[5] سنت از بین رفته و عمل به سیره پیغممبر از بین رفته، آنچه در جامعه امروز حضور دارد و وجود دارد یک سلسله بدعتهاست و لذا فریاد کشید حسینبن علی و فرمود:« ألا ترون أنّ الحقّ لا يعمل به، و أنّ الباطل لا ينتهى عنه»[6] چه نشستهاید به حق عمل نمیشود و از باطل پرهیز نمیشود. این اجمالی بود از حادثه کربلا و پیش زمینههای حادثه کربلا و شرایطی که بر حسینبن علی تحمیل شد، من میخواهم چه نتیجهای بگیرم امروز؟ میخواهم این نتجه را بگیرم که این خطر یعنی از بین رفتن حقیقتهای دینی و اسلامی ممکن است تهدیدکننده هر انقلابی و هر نهضتی باشد. اگر معنویت در یک جامعهای رنگ باخت، اگر غیرت دینی مردم از بین رفت، اگر ما ملاحظه کردیم و انحراف فرهنگی و سیاسی در جامعه ما به وجود آمد، اگر دنیا طلبی معیار زندگی شد، ممکن است حادثهای نظیر حادثه کربلا به وجود بیاید. اگر امر به معروف و نهی از منکر به تعارف برگزار شد و کسی امر به معروف و نهی از منکر نکرد و حقیقتها را آنگونه که باید بیان کند به هر دلیل بیان نکرد این جامعه ممکن است دچار یک تهدید جدی بشود که بعد خوبان جامعه فریاد بکشند و فریادشان به جایی نرسد. حادثه عاشورا عکسالعملی بود در مقابل همه این مفاسدی که در جامعه آن روز به وجود آمده بود. برادران، خواهران و شنوندگان عزیز و بزرگوار این انقلاب ما که 31 سال از پیروزی آن میگذرد یک هدیه الهی است، این هدیه الهی را باید با تمام وجود حفظ کنیم اگر از گوشه و کنار احساس کردیم آسیبی متوجه انقلابمان میشود، عدهای به نام انقلاب سخن میگویند و شایستگی سخنگویی برای انقلاب ندارند نباید در میان جامعه دینی ما وجود پیدا کنند. لذا حسینبن علی قیام کرد چه قیام خونینی، چه قیام سنگینی، عاشورا پدید آمد و بعد از عاشورا کاروان اسیران به حرکت در آمدند از کربلا به کوفه، و از کوفه به شام، از شام به کربلا و از کربلا به مدینه. امروز روز اربعین است دو-سه جمله میخواهم عرض ادب و ارادت کنم. السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله، از دیشب تا الان مجالس و محاقل برقرار بوده، دستههای سینه زنی و عزاداری در حسینیهها، مساجد و تکیهها و خیابانها در حال عزاداری بودند، مگر امروز اربعین چه خبر است ؟ چه پدید آمده؟ کاروان اسیران از شان به سمت مدینه حرکت میکرد سر دو راهی که رسید زینت کبری به نعمانبن بشیر میگوید: اینجا کجاست؟ میگوید اینجا دو راهی است، یک راه یه مدینه میرود و یک راه به کربلا. زینب میگوید کمی تأمل کن بعد از کمی تامل میگوید ما را به کربلا ببر. صحنه عجیب و تماشایی بود هنگام ورود اسیران به کربلا. هنگامی که آمدند کنار مراقد شهیدان مطهر زینب کبری(س) آمد کنار قبر ابی عبدالله، چهل روز است از برادر جدا شده آمد کنار مرقد صدا زد: وا اخاه، وا حسینا. آنچنان زینب اشک ریخت و گریه کرد زینب بیهوش شد امام سجاد بر بالین زینب قرار گرفت زینب به هوش آمد امام فرمود:« یا عمتا أنت عارفهٌ کامله» عمه جان تو زن عارفه و کامله ای هستی سزاوار نیست این همه اشک بریزی، گریه کنی و فریاد بکشی«اصبری و استقرّی» عمهام شکیبا باش اما این جمله را بگویم زینب چه عرض کرد در مقابل امام سجاد، زینب عرض کرد یا علی یا قره عینی» فرزند برادرم، تور چشمم، ارید ان اقیم عند اخیه» میخواهم همین جا بمانم «حتی جاء یوم موتی» تا زمانی که مرگ زینب فرا برسد بعد میگوید:«لأنّی کالاقاء اهل المدینه و ارأ ازدور الخالیه» من با چه حالت به مدینه بیایم و خانههای خالی اهلبیت را تماشا کنم.
دعای پایانی خطبه اول
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
پروردگارا ما را بیامرز. به عظمت حسینبن علی به ما بصیرت و بینش عنایت بفرما. پروردگارا روح بلند رهبر مارا عالیست، متعالی بگردان. به مقام معظم رهبری طول عمر با برکت عنایت بفرما. مراجع گذشته ما را غریق رحمت واسعه خودت قراربده. به مراجع بزرگ ما عزت کرامت بفرما. عزاداری مارا در ماه محرم و صفر به شایستگی از ما بپذیر. به خانوداه مکرم شهیدان صبر و اجر کرامت بفرما. خداوندا جانبازان عزیز ما را کرامت و سلامت مرحمت فرما. باران رحمتت را شامل امت اسلامی خود بگردان. سفر مسافرین اسلام را بی خطر بگردان. در فرج مولایمان و ولی نعمتمان حضرت ولی عصر تعجیل فرما.
إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.
أَعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
﴿اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ و الفَتحُ* ورأَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ الله افواجاً*فَسبّح بِحَمدِ رَبّکَ و استَغفِرهُ اِنّه کانَ توّاباً﴾.
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی وجعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی.« لَا يَهْلِكُ عَلَى التَّقْوَى سِنْخُ أَصْلٍ وَ لَا يَظْمَأُ عَلَيْهَا زَرْعُ قَوْمٍ»خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم زیرا آنچه که براساس تقوا پایهگذاری شود نابود نمیشود کلام نورانی امیرالمؤمنین است و کشتزاری که با تقوا آبیاری شود تشنگی ندارد « فَاسْتَتِرُوا فِي بُيُوتِكُمْ وَ أَصْلِحُوا ذٰاتَ بَيْنِكُمْ»[7] مسائل میان خودتان را اصلاح کنید و راه بازگشت از گناه برای همه شما میسر است. مناسبتهای هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم مناسبت اول همانگونه که اشاره کردم امروز روز اربعین است و اربعین امسال ما مصادف شده با دهه فجر. در اینجا نکتهای که باید عرض کنم این است، که سالگرد انقلاب اسلامی را باید باشکوه برگزار کنیم اما به یک نکته همیشه توجه داشته باشیم و آن نکته این است که حرکت و اقدامی از ما سر نزند که مناسب شأن و جایگاه ماه محرم و صفر نباشد. به نام شادی کردن برای دهه فجر به گونهای عمل نکنیم که مایه آزرده خاطر شدن اهلبیت عصمت و طهارت شود، مراقب باشید انقلاب ما ریشه در عاشورا و کربلا دارد. اگر آن مرز را رعایت نکنیم نمیتوانیم انقلابمان را ماندگار نگه داریم، توجه به این ریزهکاریها لازم است. شأن محرم و صفر و شأن عزاداری را هم باید مراعات کرد. گاهی گوشه و کنار حرکتهایی دیده میشود، برنامههایی دیده میشود که متواضعانه عرض میکنم برنامهریزان باید مراقبت کنند و لا اقل برای باقیمانده این ماه صفر تدبیری بیاندیشند که مؤمنان و متدینان از این برنامهها آزرده خاطر نشوند. مناسبت دومی که در اینجا باید به آن اشاره کنم هفته وقف از فردا شروع میشود وقف وسیلهای است برای حضور واقفان. در طول زمان در رابطه با اعمال خیر اگر کسی یک متر زمین وقف کند، یک خانه کوچک وقف کند و آنچه که در توان دارد وقف کند این وقف، ماندگار است نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز برای او راهگشاست، کلامی از رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و السلم) خیلی نیاز به دقت دارد« مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ الْأَخْيَارِ اخْتِيَاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَى الْأَشْرَارِ اضْطِرَاراً»[8] هر کس مال خود را به اختیار از نیکان و دادن در راه خیر دریغ کند خداوند مالش را به اجبارنصیب بدان و اشرار جامعه میکند، یعنی اگر مالمان را در راه خیر مصرف نکردیم مطمئن باشید این مال ورزی در مسیر گناه و فساد ممکن است از آن استفاده شود. کسانی که توان دارند و میتوانند وفق کنند الان حوزههای علمیه ما از گذشته مراکز خیریه ما بیمارستانها، مدارس دولتی ما همه اینها توسط افراد خیری که میبینیم وقف کردند و همچنان ماندگار مانده است از این عمل خیر انسانی غفلت نکنید. به سه الی چهار نکته این ایام هم اشاره کنم نکته اول در رابطه با دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی ماست این انقلاب اسلامی آن کار بزرگی است که با رهبریهای رهبر فقید انقلاب و آن عزیز سفر کرده که همواره باید یاد او و نام او در خاطرهها بماند به انجام رسید. این نهضت دارای دو بعد سلبی و دو بعد ایجابی است. در بد سلبی ما ملاحظه میکنیم دو کار بزرگ انجام گرفته است 1-امام و این نهضت توانست یکی از فاسدترین رژیمها را از بین ببرد در حالی که از پشتیبانی مطلق آمریکا و ابر قدرتها برخوردار بود و دارای سیستم جهنمی ساواک بود خیلیها آن روز با به این هیمنهی ظاهری دستگاه جبّار شاه و طاغوت دنبال سقوط شاه نبودند و میگفتند شاه سلطنت کند نه حکومت، اما امام آمد و فرمود: شاه باید برود زیرا این رژیم از هر جهت بیکفایت بود، ضد دین بود، ضد مردم بود، نه مردم در آن حضوری داشتند و نه نقشی. حاکمان بر اساس فرمان بیگانگان به ویژه سفارت آمریکا حرکت میکردند و نقش ژآندارم منطقه را ایفا میکرد، بالاترین ارتباط را با اسرائیل داشتند، گسترش فساد و فحشاء در این کشور آنچنان بود که صدای خیرخواهان و متدینان بلند بود. بر پایه جشنهای 2500ساله شاهنشاهی چه فجایعی را که راه ننداختند. رسماً با اسلام به مخالفت برخواستند و تاریخ هجری را به تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی تبدیل کردند این حرکت سلبی انقلاب ما بود، برانداختن یک رژیم با آنهمه مفاسد. حرکت سلبی دیگر این نهضت ما و این انقلاب ما این بود که این انقلاب، در شرایطی رخ داد که گفته میشد که کشورها باید یا وابسته به بلوک شرق باشند یا وابسته با بلوک غرب باشند اما، امام آمد و این شعار زیبا را در جامعه آن روز ما نهادینه کرد " نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی". امام در بعد ایجای اولین اقدامی که این نهضت و این انقلاب و حضرت امام و مردم رشید ایران انجام دادند پایهگذاری حکومتی بر مبنای دین بود. آن روز میگفتند عصر ایدئولوژی سپری شده است و در این شرایط امام آمد و فرمود: نظامی باید بر اساس حاکمیت دین در جامعه پیاده شود. بعد دیگر ایجابی، ایجاد حرکت بیداری نه تنها در ایران، نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان اسلام بود. بیداری برای مبارزه با استکبار جهانی، بیداری برای عدالتخواهی و برای هویت بخشیدن به امت اسلامی امام، احیاگر اسلام ناب محمدی شد. ایران آمد و اسلام را به گونهای مطرح کرد که الهام بخش برای دیگران شد. چند روز قبل شاهد بودید رئیس دانشگاه تهران با حضور اساتید محترم گزارشی به اطلاع رهبر عزیز انقلابمان رساندند. این گزارش نکات جالبی دارد، از آن جمله نکاتی که در این گزارش است این است که در طول این 15سال اخیر ما یعنی ملت ایران در تولید علم سهمش 75برابر رشد پیدا کرده است اینهایی که انقلاب ما را متهم میکردند به مخالفت با علم ببینیم بعد از پیروزی انقلاب رشد و شکوفایی ملت ما، دانشگاهیان ما، دانشجویان ما تا چه حد است. کارنامه درخشان این انقلاب در همه عرصهها قابل دقت و قابل ملاحظه است. و خلاصه این انقلاب در 22بهمن ماه پیروز شد. من امروز به یک نکته میخواهم اشاره کنم، هر سال ما 22بهمن داشتهایم، هر سال ملت ما باشکوه در راهپیمایی22 بهمن شرکت میکردند اما امسال ویژگی خاصی 22 بهمن ما دارد. باید حضور با شکوهی در راهپیمایی 22بهمن داشته باشیم. دشمنان با این حرکات امیدهای واهی پیدا کردند این حضور حماسی میتواند امیدهای آنان را به ناامیدی تبدیل کند. ملت ایران با حضورش باید نشان دهد که راهی را که امام ترسیم کرده و بعد از آن توسط رهبر فرزانه انقلاب ما ادامه پیدا کرده همجان ملت ما نسبت به ادامه این راه وفادار و فداکارند. من همینجا از خانواده مکرم شهیدانمان، از جانبازانمان، از ایثارگرانمان جداً تشکر میکنیم که این انقلاب ما در کنار اسلامخواهی مردم، در کنار رهبریهای رهبر فقید انقلاب مرهون ایثارگری و فداکاری شهیدان ماست. ما لازم است از خانواده مکرم شهیدانمان انصافاً متواضعانه تقدیر و تشکر کنیم. نکته دیگری که میخواهم به آن اشاره کنم در این ایام دهه فجر ما شاهد یک حرکت علمی در کشور بودیم موضوع ماهوارهها و موشک ماهوارهبر یک اقدام بسار مهمی است که جهانیان غرق در بهت و ناباوری شدند من لازم است به چند نکته اشاره کنم که این دستاوردهای بزرگ چه منافعی برای ملت ما دارد در آینده و امرو، ماهواره سنجش از راه دور که مأموریت اصلی آن فیلمبرداری و ارسال آن به ایستگاههای زمینی است نقشهبرداری از زمین با مقیاس بزرگ، مشاهده پوشش ابرها، مشاده منابع، ارزیابی بلایای طبیعی نظیر زلزله و آتشسوزی است یکی از این ماهوارهها موجب وصل نقاط دور افتاده کشور به یکدیگر به لحاظ مخابراتی است و یکپارچگی از نظر ذخیره و بازیابی اطلاعات، حمل موجود زنده در این اقدام علمی بیانگر این است که این کار مقدمهای خواهد شد که در آینده نه چندان دور ما شاهد فرستادن انسان توسط دانشمندانمان به فضا باشیم. چندی قبل در لندن همایش و کنفرانسی برگزار شد و در این همایش ما شاهد این بودیم که آمریکا در صدد این است، غربیها درصدد اینند که بازنگری کنند در سیاست مربوط به افغانستان، حدود 62کشور که همسو با افغانستان بودند در اینجا شرکت کردند و موافقت کردند 146 میلیون دلار هزینه کنند و مهمترین نتجیه کنفرانس این باشد که طالبان را مجدداً به صحنه آوردند. شما شاهد بودهاید که طالبان در طول حاکمیتشان چه اقداماتی هم در افغانستان و هم در منطقه که انجام ندادند. مردم افغانستان خاطره تلخی از آنها دارند، مردم منطقه خاطره تلخی از آنها دارند. آمریکایی آن روز برای کوبیدن اسلام و دنیای اسلام حرکات زشت و موهن طالبان را به رخ جهانیان میکشیدند سؤال امروز ما این است چه شده؟ طالبان تغییر کرده یا آمریکا !! آیا تغییری که اوباما وعده داده بود یعنی این! طالبان متنجر و متهسک را امروز باید تبدیل کند به صحنهگردان افغانستان. اینها حقیقتاً دنبال آشتی نیستند بلکه در باتلاقی گرفتار آمدند که میخواهند از این باتلاق رهایی یابند و شاید نقشههای دیگری در سر میپرورانند، در مسأله عراق این روزها دخالت میکنند اینها میخواهند بعثیهایی که دشمن عراقند در سیستم انتخاباتی وارد کنند، اینها میخواهند آنها را وارد سیستم انتخاباتی کنند اما، دولت غراق تاکنون در مقابل اینها ایستاده و مخالفت کرده ولی میبینیم به کمک بعثیها آمریکاییها برنامههای تروریستیشان را راهاندازی کردند و امروز میبینیم زائران مرقد مطهر ابیعبدالله مورد هدف آمریکاییها و بعثیها قرار میگیرد.
دعای پایانی خطبه دوم
پروردگارا ما را مشمول رحمت واسعه خودت قرار بده. ملت ما را در مقابل دشمنان پیروز بگردان. انقلاب ما را به انقلاب جهانی مهدی نزدیک بفرما. پروردگارا صفا، محبت، همدلی، یکرنگی، غمخواری برای یکدیگر را در میان ما حاکم بگردان. مجامع علمی و حوزوی ما را در ظل حجت و ولیات حفظ بفرما. رهبر فقید انقلاب مارا با پیامبر و اهلبیت محشور بگردان. به رهبر عزیز انقلابمان طول عمر با برکت عنایت فرما. به مراجع بزرگوار ما عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما. باران رحمتت را از ما دریغ نفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه، کتاب الله العزیز
أعوذبالله من الشّیطان الرّجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
﴿ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ*وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ ﴾.
صدق الله العلی العظیم
[1] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - دار الحديث)، ج3، ص: 192
[2] . مائده/21
[3] . مجلسى ، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار؛ ج98، ص: 177
[4] . آل عمران/144
[5] . مثیر الاحزان ص27؛ تاریخ طبری ج7 ص 241
[6] .اعلام الدین، ص 298، بحار الانوار، ج 75، ص 127
[7] . نهج البلاغة/ 25
[8] . بحار الأنوار؛ ج93، ص: 131