خطبه های نماز جمعه مورخه 88/11/16

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 88/11/16                                                   خطبه شماره 5

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و الهداة المهدیین

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی و لَايَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوىٰ وَكَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم زیرا آنگونه که امیر بیان امیرمومنان(ع) فرمود: هیچ کاری با تقوا کوچک و اندک نیست و چگونه می­شود کاری اندک باشد در حالی که در پیشگاه پروردگار عمل با تقوا پذیرفته است. تلاش کنیم چه در کارهای فردیمان، و چه در کارهای اجتماعی­مان بر اساس تقوا عمل کنیم، زیرا خدای متعال می­فرماید:« إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين»[2] تمام اعمال ما، رفتار ما، کردار ما در صورتی پذیرفته می­شود که دارای رنگ تقوا باشدو لذا لازم است قبل از ورود به هر عمل و در حال اجرای هر عمل چه در اعمال فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی­مان مواظب باشیم بر اساس میزان تقوا عمل کنیم که اگر این دقت را در انجام کار و در حین انجام کار داشته باشیم مطمئن باشیم خدای بزرگ در همه لحظه­ها به ما کمک می­کند و مشمول امداد­های غیبی خداوند نیز قرار خواهیم گرفت. وعده داده  بودیم که در خطبه اول پیرامون سیره نبی گرامی اسلام و اهل­یت پیامبر بحثی را مطرح کنیم. امروز به نظرم رسید چون روز اربعین است روزی است که متعلق به سید و سالار شهیدان است در رابطه با ماهیت نهضت ابی­عبدالله و ماهیت حرکت ابی­عبدالله با شما برادارن و خواهران ایمانی سخن بگویم. خیلی کتاب و مقاله نوشته شده، تحلیل گران مسائل انقلابی و نهضت­ها در مورد نهضت ابی­عبدالله الحسین داد سخن دادند ولی همه آنچه را گفتند شاید بتوان در این جمله کوتاه زیارت اربعین که توسط امام صادق(ع) ایراد شده و بیان شده خلاصه کرد. وجود مقدس امام صادق در این زیارت اربعین این جمله را مطرح می­کنند:« وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى مِنَ الرَّدَى وَ أَنْتَ تَرَى وَ لَا تُرَى وَ أَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى حَتَّى ثَارَ عَلَيْهِ مِنْ خَلْقِكَ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ الْآخِرَةَ»[3]. در دو جمله ماهیت قیام ابی­عبدالله و اردوگاه ابی­عبدالله و ماهیت اردوگاه مقابل ابی­عبدالله را امام صادق ترسیم می­کند. در جمله اول می­فرماید: حسیبن­بن علی جان و خون خود را فدا کرد تا بندگان تو را از جهل نجات دهد، تا بندگان تو را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی نجات بدهد یعنی با دونگاه می­شود به حادثه عاشورا  نگریست. یک نگاه بگوییم شخصیتی مانند حسیبن­علی در مقابل فردی رذل و پست مانند یزید­بن معاویه قیام کرد و اقدام کرد تا به شهادت رسید، این یک نگاه سطحی وظاهری به حادثه عاشوراست اما از یک نگاه عمیق­تر و ژرف­تر به حادثه عاشورا نگاه کردن، نگاهی است که امام صادق(ع) به حادثه عاشورا دارند امام صادق حسین­بن علی را نماینده یک حرکتی میداند که در پهنه و گستره تاریخ می­خواهد با جهل و نادانی و گمراهی مبارزه کند. قیام حسین­بن علی خلاصه نمی­شود از حرکت از مدینه به کربلا و تا روز عاشورا نه« وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ » جوامعی که بعدا می­آیند با نام حسین­بن علی انس می­گیرند و آشنا می­شنوند اینها بدانند حسین آمده ریشه جهل و نادانی را برکند. در هر جامعه­ای که ضلالت و گمراهی و راه کج و انحرافی پیام رسای حسین­بن علی متوجه آن جامعه است این  از یک سو، از سوی دیگر اردوگاه دشمن آنها هم نماینده یک جمعیت­اند، جمعیتی که دست یه دست هم داده­اند و دچار فریب دنیا و مشغول شدن به دنیا شده­اند؛ یعنی اینها به جای اینکه چهره حق را ببینند و حقیقت را نظاره­­گر باشند و تماشا کنند حضرت می­فرماید:« حَتَّى ثَارَ عَلَيْهِ مِنْ خَلْقِكَ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ الْآخِرَةَ » دنیا اینها را فریب داد، اردوگاهی تشکیل دادند به عنوان اردوگاه دنیا­پرستان، اردوگاه غافلان، اردوگاهی که به عیش و نوش و هوس­ها و لذت­های دنیایی مشغول شدند و در مقابل حسین­بن علی جپهه گرفتند. این دو جمله خلاصه تمام کتابها می­تواند باشد، خلاصه تمام مقاله­هامی­تواند باشد که آیا ما در اردوگاهی قرار داریم که در مقابل جهل و نادانی می­خواهد حرکت کند و یا در اردوگاه دنیاپرستان و دنیاخواهان. حقیقت امر در رابطه با مسأله عاشورا این است ما می­بینیم فضایی در زمان حسین­بن علی به وجود آمده که این فضا، فضای تاریکی است. حکومت  رسول اکرم و نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و السلّم) دارای ویژگی­های خاصی بود این ویژگی­ها در زمان حسین­بن علی به یکباره از بین رفت. ویژگی­های حکومت پیامبر این بود: عدالت جایگزین ظلم و ستم شده بود. به جای شرک و تفرقه توحید حاکم شد، به جای جهل علم و معرفت حاکم شد، به جای کینه­توزی انسان­ها با هم محبت و ارتباط و اتصال ایجاد شد و متاسفانه با گذشت 50سال، فقط50 سال همه مسائل ارزشی زمان پیامبر یکباره متحول شد. اسم اسلام ماند، نام اسلام ماند، اما در باطن از اسلام خبری نبود به جای حکومت عدل ظالمان آمدند صحنه جامعه را احاطه کردند و در دست گرفتند، به جای معرفت جهل حاکم شد و به جای امامت و جانشینی پیامبر خلافت موروثی به وجود آمد و لذا می­بینیم حسین­بن علی وارد این عرصه می­شود و در مقابل همه آنچه به وجود آمده و غرق شده حقایق زمان رسول اکرم یک تنه قیام می­کند، حرکت می­کند و مبارزه می­کند و اساساً از زمان خود پیامبر متأسفانه یک عده راهشان را جدا کردند که در قرآن از اینها به عنوان اعقاب پیشگان یاد شده در این آیه:« وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ »[4] با فوت پیغمبر، با از دنیا رفتم پیامبر قرآن می­گوید: شمارا چه شده؟ در جریان جنگ احد این خبر پیچید که پیغمبر به شهادت رسیده است عده­ای آنچنان عرصه برایشان تنگ شد که نزدیک بود به صف بت پرستان بپیوندند، قرآن می­فرماید چه شده می­خواهید به زمان جاهلیت برگردید؟ آیا جای این معنا دارد که اسلام را رها کنید ولی این نکته را بدانید که هر کس به عقب برگشت و سیر قهقرایی را آغاز کرد ضرری متوجه خداوند نخواهد شد، اما خداوند به شاکران و استقامت­کنندگان صبر و اجر و پاداش خواهد داد. عده­ای مقاومت کردند و به عنوان شاکران شناخته شدند اما عده­ای از همانجا مسیر را عوض کردند تا می­رسیم به حادثه عاشورا و کربلا و آنها در همان جپهه قرار گرفتند، نام پیغمبر را بر زبان می­بردند، نام اسلام را بر زیان می­آوردند اما از اسلام و پیغمبر خبری نبود حسین­بن علی فرمود:«فانّ السّنة قد اُمیتَت والبدعة قد اُحییت»[5] سنت از بین رفته و عمل به سیره پیغممبر از بین رفته، آنچه در جامعه امروز حضور دارد و وجود دارد یک سلسله بدعت­هاست و لذا فریاد کشید حسین­بن علی و فرمود:« ألا ترون‏ أنّ‏ الحقّ‏ لا يعمل به، و أنّ الباطل لا ينتهى عنه»[6] چه نشسته­اید به حق عمل نمی­شود و از باطل پرهیز نمی­شود. این اجمالی بود از حادثه کربلا و پیش زمینه­های حادثه کربلا و شرایطی که بر حسین­بن علی تحمیل شد، من می­خواهم چه نتیجه­ای بگیرم امروز؟ می­خواهم این نتجه را بگیرم که این خطر یعنی از بین رفتن حقیقت­های دینی و اسلامی ممکن است تهدید­کننده هر انقلابی و هر نهضتی باشد. اگر معنویت در یک جامعه­ای رنگ باخت، اگر غیرت دینی مردم از بین رفت، اگر ما ملاحظه کردیم و انحراف فرهنگی و سیاسی در جامعه ما به وجود آمد، اگر دنیا طلبی معیار زندگی شد، ممکن است حادثه­ای نظیر حادثه کربلا به وجود بیاید. اگر امر به معروف و نهی از منکر به تعارف برگزار شد و کسی امر به معروف و نهی از منکر نکرد و حقیقت­ها را آنگونه که باید بیان کند به هر دلیل بیان نکرد این جامعه ممکن است دچار یک تهدید جدی بشود که بعد خوبان جامعه فریاد بکشند و فریادشان به جایی نرسد. حادثه عاشورا عکس­العملی بود در مقابل همه این مفاسدی که در جامعه آن روز به وجود آمده بود. برادران، خواهران و شنوندگان عزیز و بزرگوار این انقلاب ما که 31 سال از پیروزی آن می­گذرد یک هدیه الهی است، این هدیه الهی را باید با تمام وجود حفظ کنیم اگر از گوشه و کنار احساس کردیم آسیبی متوجه انقلابمان می­شود، عده­ای به نام انقلاب سخن می­گویند و شایستگی سخنگویی برای انقلاب ندارند نباید در میان جامعه دینی ما وجود پیدا کنند. لذا حسین­بن علی قیام کرد چه قیام خونینی، چه قیام سنگینی، عاشورا پدید آمد و بعد از عاشورا کاروان اسیران به حرکت در آمدند از کربلا به کوفه، و از کوفه به شام، از شام به کربلا و از کربلا  به مدینه. امروز روز اربعین است دو-سه جمله می­خواهم عرض ادب و ارادت کنم. السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله، از دیشب تا الان مجالس و محاقل برقرار بوده، دسته­های سینه زنی و عزاداری در حسینیه­ها، مساجد و تکیه­ها و خیابان­ها در حال عزاداری بودند، مگر امروز اربعین چه خبر است ؟ چه پدید آمده؟ کاروان اسیران از شان به سمت مدینه حرکت می­کرد سر دو راهی که رسید زینت کبری به نعمان­بن بشیر می­گوید: اینجا کجاست؟ می­گوید اینجا دو راهی است، یک راه یه مدینه می­رود و یک راه به کربلا. زینب می­گوید کمی تأمل کن بعد از کمی تامل می­گوید ما را به کربلا ببر. صحنه عجیب و تماشایی بود هنگام  ورود اسیران به کربلا. هنگامی که آمدند کنار مراقد شهیدان مطهر زینب کبری(س) آمد کنار قبر ابی عبدالله، چهل روز است از برادر جدا شده آمد کنار مرقد صدا زد: وا اخاه، وا حسینا. آنچنان زینب اشک ریخت و گریه کرد زینب بیهوش شد امام سجاد بر بالین زینب قرار گرفت  زینب به هوش آمد امام فرمود:« یا عمتا أنت عارفهٌ کامله» عمه جان تو زن عارفه و کامله ای هستی سزاوار نیست این همه اشک بریزی، گریه کنی و فریاد بکشی«اصبری و استقرّی» عمه­ام شکیبا باش اما این جمله را بگویم زینب چه عرض کرد در مقابل امام سجاد، زینب عرض کرد یا علی یا قره عینی» فرزند برادرم، تور چشمم، ارید ان اقیم عند اخیه» می­خواهم همین جا بمانم «حتی جاء یوم موتی» تا زمانی که مرگ زینب فرا برسد بعد می­گوید:«لأنّی کالاقاء اهل المدینه و ارأ ازدور الخالیه» من با چه حالت به مدینه بیایم و خانه­های خالی اهل­بیت را تماشا کنم.

دعای پایانی خطبه اول

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

پروردگارا ما را بیامرز. به عظمت حسین­بن علی به ما بصیرت و بینش عنایت بفرما. پروردگارا روح بلند رهبر مارا عالیست، متعالی بگردان. به مقام معظم رهبری طول عمر با برکت عنایت بفرما. مراجع گذشته ما را غریق رحمت واسعه خودت قراربده. به مراجع بزرگ ما عزت کرامت بفرما. عزاداری مارا در ماه محرم و صفر به شایستگی از ما بپذیر. به خانوداه مکرم شهیدان صبر و اجر کرامت بفرما. خداوندا جانبازان عزیز ما را کرامت و سلامت مرحمت فرما. باران رحمتت را شامل امت اسلامی خود بگردان. سفر مسافرین اسلام را بی خطر بگردان. در فرج مولایمان و ولی نعمتمان حضرت ولی عصر تعجیل فرما.

إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

أَعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ و الفَتحُ* ورأَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ الله افواجاً*فَسبّح بِحَمدِ رَبّکَ و استَغفِرهُ اِنّه کانَ توّاباً.

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا  حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین  سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی وجعفر بن محمد  و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن  علیٍ  و علی بن محمد و الحسن بن علی  و  الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک  بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی.« لَا يَهْلِكُ عَلَى التَّقْوَى سِنْخُ أَصْلٍ وَ لَا يَظْمَأُ عَلَيْهَا زَرْعُ قَوْمٍ»خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم زیرا آنچه که براساس تقوا پایه­گذاری شود نابود نمی­شود کلام نورانی امیرالمؤمنین است و کشتزاری که با تقوا آبیاری شود تشنگی ندارد « فَاسْتَتِرُوا فِي بُيُوتِكُمْ وَ أَصْلِحُوا ذٰاتَ بَيْنِكُمْ»[7] مسائل میان خودتان را اصلاح کنید و راه بازگشت از گناه برای همه شما میسر است. مناسبت‎های هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم مناسبت اول همانگونه که اشاره کردم امروز روز اربعین است و اربعین امسال ما مصادف شده با دهه فجر. در اینجا نکته­ای که باید عرض کنم این است، که سالگرد انقلاب اسلامی را باید باشکوه برگزار کنیم اما به یک نکته همیشه توجه داشته باشیم و آن نکته این است که حرکت و اقدامی از ما سر نزند که مناسب شأن و جایگاه ماه محرم و صفر نباشد. به نام شادی کردن برای دهه فجر به گونه­ای عمل نکنیم که مایه آزرده خاطر شدن اهل­بیت عصمت و طهارت شود، مراقب باشید انقلاب ما ریشه در عاشورا و کربلا دارد. اگر آن مرز را رعایت نکنیم نمی­توانیم انقلابمان را ماندگار نگه داریم، توجه به این ریزه­کاری­ها لازم است. شأن محرم و صفر و شأن عزاداری را هم باید مراعات کرد. گاهی گوشه و کنار حرکت­هایی دیده می­شود، برنامه­هایی دیده می­شود که متواضعانه عرض می­کنم برنامه­ریزان باید مراقبت کنند و لا اقل برای باقیمانده این ماه صفر تدبیری بیاندیشند که مؤمنان و متدینان از این برنامه­ها آزرده خاطر نشوند. مناسبت دومی که در اینجا باید به آن اشاره کنم هفته وقف از فردا شروع می­شود وقف وسیله­ای است برای حضور واقفان. در طول زمان در رابطه با اعمال خیر اگر کسی یک متر زمین وقف کند، یک خانه کوچک وقف کند و آنچه که در توان دارد وقف کند این وقف، ماندگار است نه تنها در دنیا بلکه در آخرت نیز برای او راهگشاست، کلامی از رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و السلم) خیلی نیاز به دقت دارد« مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ الْأَخْيَارِ اخْتِيَاراً صَرَفَ اللَّهُ مَالَهُ إِلَى الْأَشْرَارِ اضْطِرَاراً»[8] هر کس مال خود را به اختیار از نیکان و دادن در راه خیر دریغ کند خداوند مالش را به اجبارنصیب بدان و اشرار جامعه می­کند، یعنی اگر مالمان را در راه خیر مصرف نکردیم مطمئن باشید این مال ورزی در مسیر گناه و فساد ممکن است از آن استفاده شود. کسانی که توان دارند و می­توانند وفق کنند الان حوزه­های علمیه ما از گذشته مراکز خیریه ما بیمارستان­ها، مدارس دولتی ما همه اینها توسط افراد خیری که می­بینیم وقف کردند و همچنان ماندگار مانده است از این عمل خیر انسانی غفلت نکنید. به سه الی چهار نکته این ایام هم اشاره کنم نکته اول در رابطه با دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی ماست این انقلاب اسلامی آن کار بزرگی است که با رهبری­های رهبر فقید انقلاب و آن عزیز سفر کرده که همواره باید یاد او و نام او در خاطره­ها بماند به انجام رسید. این نهضت دارای دو بعد سلبی و دو بعد ایجابی است. در بد سلبی ما ملاحظه می­کنیم دو کار بزرگ انجام گرفته است 1-امام و این نهضت توانست یکی از فاسد­ترین رژیم­ها را از بین ببرد در حالی که از پشتیبانی مطلق آمریکا و ابر قدرت­ها برخوردار بود و دارای سیستم جهنمی ساواک بود خیلی­ها آن روز با به این هیمنه­ی ظاهری دستگاه جبّار شاه و طاغوت دنبال سقوط شاه نبودند و می­گفتند شاه سلطنت کند نه حکومت، اما امام آمد و فرمود: شاه باید برود زیرا این رژیم از هر جهت بی­کفایت بود، ضد دین بود، ضد مردم بود، نه مردم در آن حضوری داشتند و نه نقشی. حاکمان بر اساس فرمان بیگانگان به ویژه سفارت آمریکا حرکت می­کردند و نقش ژآندارم منطقه را ایفا می­کرد، بالاترین ارتباط را با اسرائیل داشتند، گسترش فساد و فحشاء در این کشور آنچنان بود که صدای خیر­خواهان و متدینان بلند بود. بر پایه جشن­های 2500ساله شاهنشاهی چه فجایعی را که راه ننداختند. رسماً با اسلام به مخالفت برخواستند و تاریخ هجری را به تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی تبدیل کردند این حرکت سلبی انقلاب ما بود، برانداختن یک رژیم با آنهمه مفاسد. حرکت سلبی دیگر این نهضت ما و این انقلاب ما این بود که این انقلاب، در شرایطی رخ داد که گفته می­شد که کشور­ها باید یا وابسته به بلوک شرق باشند یا وابسته با بلوک غرب باشند اما، امام آمد و این شعار زیبا را در جامعه آن روز ما نهادینه کرد " نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی". امام در بعد ایجای اولین اقدامی که این نهضت و این انقلاب و حضرت امام و مردم رشید ایران انجام دادند پایه­گذاری حکومتی بر مبنای دین بود. آن روز می­گفتند عصر ایدئولوژی سپری شده است و در این شرایط امام آمد و فرمود: نظامی باید بر اساس حاکمیت دین در جامعه پیاده شود. بعد دیگر ایجابی، ایجاد حرکت بیداری نه تنها در ایران، نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان  اسلام بود. بیداری برای مبارزه با استکبار جهانی، بیداری برای عدالتخواهی و برای هویت بخشیدن به امت اسلامی امام، احیاگر اسلام ناب محمدی شد. ایران آمد و اسلام را به گونه­ای مطرح کرد که الهام بخش برای دیگران شد. چند روز قبل شاهد بودید رئیس دانشگاه تهران با حضور اساتید محترم گزارشی به اطلاع رهبر عزیز انقلابمان رساندند. این گزارش نکات جالبی دارد، از آن جمله نکاتی که در این گزارش است این است که در طول این 15سال اخیر ما یعنی ملت ایران در تولید علم سهمش 75برابر رشد پیدا کرده است اینهایی که انقلاب ما را متهم می­کردند به مخالفت با علم ببینیم بعد از پیروزی انقلاب رشد و شکوفایی ملت ما، دانشگاهیان ما، دانشجویان ما تا چه حد است. کارنامه درخشان این انقلاب در همه عرصه­ها قابل دقت و قابل ملاحظه است. و خلاصه این انقلاب در 22بهمن ماه پیروز شد. من امروز به یک نکته می­خواهم اشاره کنم، هر سال ما 22بهمن داشته­ایم، هر سال ملت ما باشکوه در راهپیمایی22 بهمن شرکت می­کردند اما امسال ویژگی خاصی 22 بهمن ما دارد. باید حضور با شکوهی در راهپیمایی 22بهمن داشته باشیم. دشمنان با این حرکات امید­های واهی پیدا کردند این حضور حماسی می­تواند امید­های آنان را به ناامیدی تبدیل کند. ملت ایران با حضورش باید نشان دهد که راهی را که امام ترسیم کرده و بعد از آن توسط رهبر فرزانه انقلاب ما ادامه پیدا کرده همجان ملت ما نسبت به ادامه این راه وفادار و فداکارند. من همین­جا از خانواده مکرم شهیدانمان، از جانبازانمان، از ایثارگرانمان جداً تشکر می­کنیم که این انقلاب ما در کنار اسلام­خواهی مردم، در کنار رهبری­های رهبر فقید انقلاب مرهون ایثارگری و فداکاری شهیدان ماست. ما لازم است از خانواده مکرم شهیدانمان انصافاً متواضعانه تقدیر و تشکر کنیم. نکته دیگری که می­خواهم به آن اشاره کنم در این ایام دهه فجر ما شاهد یک حرکت علمی در کشور بودیم موضوع ماهواره­ها و موشک ماهواره­بر یک اقدام بسار مهمی است که جهانیان غرق در بهت و ناباوری شدند من لازم است به چند نکته اشاره کنم که این دستاوردهای بزرگ چه منافعی برای ملت ما دارد در آینده و امرو، ماهواره سنجش از راه دور که مأموریت اصلی آن فیلم­برداری و ارسال آن به ایستگاه­های زمینی است نقشه­برداری از زمین با مقیاس بزرگ، مشاهده پوشش ابرها، مشاده منابع، ارزیابی بلایای طبیعی نظیر زلزله و آتش­سوزی است یکی از این ماهواره­ها موجب وصل نقاط دور افتاده کشور به یکدیگر به لحاظ مخابراتی است و یکپارچگی از نظر ذخیره و بازیابی اطلاعات، حمل موجود زنده در این اقدام علمی بیانگر این است که این کار مقدمه­ای خواهد شد که در آینده نه چندان دور ما شاهد فرستادن انسان توسط دانشمندانمان به فضا باشیم. چندی قبل در لندن همایش و کنفرانسی برگزار شد و در این همایش ما شاهد این بودیم که آمریکا در صدد این است، غربی­ها درصدد اینند که بازنگری کنند در سیاست  مربوط به افغانستان، حدود 62کشور که همسو با افغانستان بودند در اینجا شرکت کردند و موافقت کردند 146 میلیون دلار هزینه کنند و مهم­ترین نتجیه کنفرانس این باشد که طالبان را مجدداً به صحنه آوردند. شما شاهد بوده­اید که طالبان در طول حاکمیتشان چه اقداماتی هم در افغانستان و هم در منطقه که انجام ندادند. مردم افغانستان خاطره تلخی از آنها دارند، مردم  منطقه خاطره تلخی از آنها دارند. آمریکایی آن روز برای کوبیدن اسلام و دنیای اسلام حرکات زشت و موهن طالبان را به رخ جهانیان می­کشیدند سؤال امروز ما این است چه شده؟ طالبان تغییر کرده یا آمریکا !! آیا تغییری که اوباما وعده داده بود یعنی این! طالبان متنجر و متهسک را امروز باید تبدیل کند به صحنه­گردان افغانستان. اینها حقیقتاً دنبال آشتی نیستند بلکه در باتلاقی گرفتار آمدند که می­خواهند از این باتلاق رهایی یابند و شاید نقشه­های دیگری در سر می­پرورانند، در مسأله عراق این روزها دخالت می­کنند اینها می­خواهند بعثی­هایی که دشمن عراقند در سیستم انتخاباتی وارد کنند، اینها می­خواهند آنها را وارد سیستم انتخاباتی کنند اما، دولت غراق تاکنون در مقابل  اینها ایستاده و مخالفت کرده ولی می­بینیم به کمک بعثی­ها آمریکایی­ها برنامه­های تروریستی­شان را راه­اندازی کردند و امروز می­بینیم زائران مرقد مطهر ابی­عبد­الله مورد هدف آمریکایی­ها  و بعثی­ها قرار می­گیرد.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را مشمول رحمت واسعه خودت قرار بده. ملت ما را در مقابل دشمنان پیروز بگردان. انقلاب ما را به انقلاب جهانی مهدی نزدیک بفرما. پروردگارا صفا، محبت، همدلی، یکرنگی، غمخواری برای یکدیگر را در میان ما حاکم بگردان. مجامع علمی و حوزوی ما را در ظل حجت و ولی­ات حفظ بفرما. رهبر فقید انقلاب مارا با پیامبر و اهل­بیت محشور بگردان. به رهبر عزیز انقلابمان طول عمر با برکت عنایت فرما. به مراجع بزرگوار ما عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما. باران رحمتت را از ما دریغ نفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه، کتاب الله العزیز

أعوذبالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿  قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ*وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ .

صدق الله العلی العظیم

 



[1] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - دار الحديث)، ج‌3، ص: 192

[2] . مائده/21

[3] . مجلسى ، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار؛ ج‌98، ص: 177

[4] . آل عمران/144

[5] . مثیر الاحزان ص27؛ تاریخ طبری ج7 ص 241

[6] .اعلام الدین، ص 298، بحار الانوار، ج 75، ص 127

[7] . نهج البلاغة/ 25

[8] . بحار الأنوار؛ ج‌93، ص: 131

Please publish modules in offcanvas position.