خطبه های نماز جمعه92/04/21

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 92/04/21                                                  خطبه شماره 63

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا و مقتدانا الامام الصادق7: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ انْظُرُوا لِأَنْفُسِكُمْ- فَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ نَظَرَ لَهَا أَنْتُمْ- لَوْ كَانَ لِأَحَدِكُمْ نَفْسَانِ فَقَدَّمَ إِحْدَاهُمَا وَ جَرَّبَ بِهَا- اسْتَقْبَلَ التَّوْبَةَ بِالْأُخْرَى كَانَ- وَ لَكِنَّهَا نَفْسٌ وَاحِدَةٌ- إِذَا ذَهَبَتْ فَقَدْ وَ اللَّهِ ذَهَبَتِ التَّوْبَةُ- إِنْ أَتَاكُمْ مِنَّا آتٍ لِيَدْعُوَكُمْ إِلَى الرِّضَا مِنَّا- فَنَحْنُ نُشْهِدُكُمْ أَنَّا لَا نَرْضَى إِنَّهُ لَا يُطِيعُنَا الْيَوْمَ- وَ هُوَ وَحْدَهُ وَ كَيْفَ يُطِيعُنَا إِذَا ارْتَفَعَتِ الرَّايَاتُ وَ الْأَعْلَامُ»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. وجود مقدس امام صادق7 در رابطه با تقوا سخنی زیبا و دلنشین دارند آن بزرگوار می‏فرماید: تقوا پیشه کنید و مواظب خودتان باشید که همانا شما بدان سزاوارترید اگر شما دو جان داشتید و یکی را مقدم می‏کردید و به وسیله آن تجربه می‏کردید جلو می‏فرستادید برای تجربه کردن و به وسیله جان دیگر به پیشواز توبه می‏رفتید کارخوبی بود اما حیف که شما دو جان ندارید که یکی را برای تجربه کردن بفرستید و یکی را بگذارید برای توبه کردن یک جان شما بیشتر ندارید. بعد حضرت سوگند یاد می‏کند می‏فرماید: همین یک جان شما اگر از دست رفت دیگر فرصتی برای توبه باقی نمی‏ماند.

کلام نورانی امام صادق7 پیام روشنش این است که فرصت‏ها کم و اندک و راه بسیار پرخطر است. همت کنیم از همین فرصت اندک دنیا بیشترین بهره را برای آخرت بردارید.

قال رسوالله6: «أوصيكم‏عباد اللّه بتقوى اللّه الّذي لا يستغني عنه العباد؛ فإنّ من رغب في التّقوى زهد في‏ الدّنيا، و اعلموا أنّ الموت سبيل العالمين و مصير الباقين، يختطف المقيمين و لا يعجزه إلحاق الهاربين يهدم كلّ لذّة و يزيل كلّ نعمة...».[2]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. رسول گرامی اسلام6 در خطبه‏ای این چنین فرمودند: شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم تقوایی که بندگان از آن بی نیاز نیستند هر کس به تقوا روی آورد از دنیا روی برگرداند، آن وابستگی به دنیا را از دست خواهد داد. مرگ راه همه جهانیان است، برنامه ایست پیش روی همه عالمیان و جهانیان، این مرگ ایستادگان را می‎رباید و از دست یافتن به فراریان، ناتوان نمی‎ماند. یعنی کسی از دست مرگ فرار نمی‎کند هر لذتی را این مرگ را نابود می‎کند و هر نعمتی را زایل می‎کند. پیام کلام رسول اکرم6 به روزه‎داران این است؛ مواظب باشیم هر اقدامی انجام ندهیم، مرگی در پیش است، حریم خدا را رعایت کنیم.

سیره نبی اکرم6 و اهل بیت:

در خطبه اول؛ پیرامون سیره نورانی پیامبر اکرم6 و اهل بیت: سخن می‎گفتیم از آنجا که در ماه رمضان قرار داریم ماه بندگی، ماه فرصتها، ماه قرآن، ماه دعا، ماه توبه، ماه انابه، اجازه بدهید پیرامون سیره اهل بیت: نسبت به ادب ماه رمضان، با شما بزرگواران خواهران و برادران سخنی داشته باشم، زیرا الگوپذیری از اولیاء دین آن هم در شئوون مختلف زندگی از شیوه های مهم تربیتی است و جالب توجه این است که امروز، روانشناسان  این مسئله را مورد توجه قرار داده اند که نقش الگو در زندگی انسان نقش بی بدیلی است قرآن هم پیامبر6 را الگو در جاهای مختلف معرفی کرده است. ما آنچه از سیره پیامبر6 و اهل بیت: استفاده می‎کنیم در رابطه با ماه مبارک رمضان و ادب ماه رمضان، به دو بخش برمی‎گردد. یک بخش رابطه پیامبر6 و اهل بیت: با خدا در بعد فردی و یک بخش هم رابطه اهل بیت: با مردم  در بعد اجتماعی. آن سفارشاتی که به مردم داشتند، تشویقاتی که به مردم داشتند، توصیه‏هایی که نسبت به مردم داشتند، اینها آن بعد اجتماعی است.

اولین نکته‏ای که در زندگی اهل بیت: به چشم می‎خورد این است که هر موقع ماه رمضان فرا می‎رسید و موسم اطاعت و بندگی فرا می‎رسید، بسیار خوشحال و شادمان می‎شدند در حقیقت گویا چیز جدیدی بدست آوردند نعمت بزرگی را خدای متعال به آنان عنایت کرده است و در حقیقت مصداق کریمه: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ».[3] چون رحمت پروردگار است چون برکت پروردگار است، مومنان اظهار خوشحالی می‎کنند، اظهار شادمانی می‎کنند. این ویژگی بوده که در زندگی پیامبر6 و اهل بیت: به زیبایی به چشم می‎خورد پیامبر و اهل بیت به اصحابشان بشارت می‎دادند ماه رمضان را، با آمدن ماه رمضان و نکاتی را بر زبان جاری می‎کردند که باعث تشویق مردم نسبت به استقبال به ماه رمضان بشود این جمله نورانی پیامبر را دقت کنید برای تشویقاست می‎فرماید: «إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَ اسْتُجِيبَ الدُّعَاءِ»[4]موقعی که ماه رمضان فرا می‎رسد درهای آسمان بر روی بندگان گشوده می‎شود و در های جنهم بسته می‎شود. کجا قرار داریم در چه شرایطی قرار داریم، ابواب رحمت الهی به سوی ما گشوده شده و درهای قهر و غضب الهی که جهنم است بسته شده و شیطان در بند است. در ماه مبارک رمضان مراقب سایر اعمال ورفتارمان باشیم این بزرگترین بشارتی است که پیغمبر6 می‎دهد و حساب این ماه را از حساب سایر ماهها جدا می‎کند.

در روایات وارد شده موقعی که ماه رمضان می‎رسید رنگ چهره پیغمبر6 تغییر می‎کرد؛ رنگ چهره پیغمبر6 دگرگون می‎شد و یک نوع آمادگی بیشتر برای استقبال نسبت به ماه رمضان پیدا می‎کرد به نماز مشغول می‎شد، به دعا مشغول می‎شد و این تغییر چهره تا دهه آخر ادامه داشت و در دهه آخر افزون‎تر می‎شد این حالت و توجه پیغمبر6 به این ماه مبارک است. درحالات وجودمقدس آقا ثامن الحجج علی بن موسی الرضا7 آمده که در جمعه آخر ماه شعبان خطاب کرد به ابوصلت این تعبیر را مطرح کرد: یا اباصلت: سعی کن برای ماه رمضان آماده شوی، در حالیکه هیچ امانتی به گردن تو نباشد. یعنی موقعی که می‎خواهی وارد ماه رمضان بشوی، قبل از ماه رمضان مسائل و مشکلات اگر داری امانت کسی به گردن تونباشد جز آنکه آن را ادا کرده باشی و در دلت کینه هیچ کس نباشد کینه مومنی در دل نداشته باشی مگرآنچه آن را از دل خارج کرده باشی. نمی‎شود با  قلب آلوده و دل آلوده، وارد ماه رمضان شد.

وجود مقدس علی بن موسی الرضا7 می‎فرماید اینها را قبل از رمضان از خود جدا کن کینه مومنی را به دل نداشته باش و اگر فرصت نکردیم هنوزآغاز ماه رمضان است و این حالت را انجام بدهیم. سیره پیامبر6 و اهل بیت: این بود موقعی که ماه روضان و هلال ماه رمضان را رویت می‎کردند چقدر پیغمبر زیبا دعا می‎کرد پروردگارا ما را با امنیت در ماه رمضان، ما را همراه با سلامت ما را همراه با اعتقاد به اسلام، ما را همراه با عافیت تمام، ما را همراه با روزی وسیع وگسترده، ما را همراه با رفع بیماری ها، ما را همراه تلاوت قرآن، وتوفیق در نماز و روزه، همراه بگردان. چه دعای جالبی؛  امنیت را از خدا می‎خواهد، سلامت را می‎خواهد، اسلام را می‎خواهد، و رفع بیماری را می‎خواهد، تلاوت قرآن را می‎خواهد.

وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا7 جمله‏ای دارد در رابطه با ماه مبارک رمضان. امتیارات ماه رمضان قدر بدانیم سر سفره آماده نشسته‏ایم قدر نمی‏دانیم. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست؟! وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا7 می‎فرماید: «إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِيمٌ»؛ ماه رمضان ماه بزرگی است «ويُضَاعِفُ اللَّهُ فِيهِ الْحَسَنَاتِ»؛ نماز در روزهای عادی و دعای در ماه رمضان قابل مقایسه نیست حسنات مضاعف و چند برابر می‎شود «ويَمْحُو فِيهِ السَّيِّئَاتِ»؛ گناهان آمرزیده می‎شود «وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجَاتِ»؛ در این ماه خداوند درجات را بالا می‎برد «مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا الشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ»؛ صدقه در این ماه با صدقه ماههای دیگر خیلی فرق دارد صدقه در این ماه باعث آمرزش است.

«وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ»؛ کسی که با همسرش، با بچه‏اش و با همسایه‏اش حسن خلق داشته باشدغَفَرَ اللَّهُ لَهُخدا او را می‎آمزرد. کسی که خشمش را فرو نشاند «مَنْ كَظَمَ فِيهِ غَيْظَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ»وکسی که صله رحم بجا بیاورد یک تماس با مادر، یک تماس با پدر، یک تماس با برادر، یک تماس با بستگان دیگر. در این ماه رمضان فرصت با‎ارزشی است، باز هم خدای متعال" او را مورد آمرزش قرار می‎دهد (خیلی جالب است) تعبیر وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا7 می‎فرماید: « إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ»موقعی که ماه رمضان به شما روی آورد تا روز سی ام آینه برکت است که شامل حال شما می‎شود «إِذَا‌ أَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ الذُّنُوبِ».[5]موقعی که ماه رمضان پایان می‎پذیرد، پذیرفتن همان وآمرزش گناهان شما همان، این کلام نورانی آقا علی بن موسی الرضا7 در وصف ماه رمضان است. خب چه اعمالی انجام بدهیم که اهل بیت: انجام می‎دادند.

نبی گرامی اسلام6 تعبیر جالبی دارد: «أَكْثِرُوا فِيهِ مِنْ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»[6]هرچه می‎توانید قرآن تلاوت کنید و قابل توجه این است که اولیای الهی این چنین بوده‎اند حضرت امام1 در حالاتشان آمده روزی هفت بار تلاوت قرآن می‎کردند چشمشان مشکلی پیدا کرد در نجف به دکتر مراجعه کردند، دکتر گفت آقا خواهش می‎کنم قرآن نخوانید تا چشمتان معاجه شود امام فرمود من چشم را برای قرآن می خواهم اگر نتوانم با این چشم قرآن بخوانم این چشم را نمی خواهم. لذا از این فرصتها استفاده کنید، در خانه قرآن دارید بخوانید، اسغفار و نیایش داشته باشید.

شبهای ماه رمضان شبهای استغفار است کی می‎خواهیم حالاتمان دگرگون ومتحول بشود. چگونه خواستن، از چه کسی خواستن، به چه انگیزه ای خواستن، اینها را از پیغمبر6 و اهل بیت: یاد بگیریم و چگونه دعا کنیم و نکته آخر همدردی با فقراست. در این ماه مبارک رمضان تعبیری ابن عباس راجع به رسول گرامی اسلام6 دارند می‏گوید: پیغمبر، بخشنده ترین افراد بود. آن حضرت بیشترین جود وکرم را داشت این پول و امکانات خدادادی را صرف ایتام و فقرا و مساکین کنید که خدا به شما عنایت کند.

و بالاخره ماه رمضان سه سفره دارد: سفره احکام را مواظب باشیم روزه ماه باطل نشود، سفره آداب و مستحبات و سفره سوم پرهیز از گناه. ان شاء الله خداوند توفیق شب زنده داری به همه شما عنایت کند. در حالات مرحوم آیت الله درچه‏ای1، استاد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی1 آمده که شبها در حال شب زنده داری و در قنوت نمازش تمام دعای ابوحمزه ثمالی می‎خواند، ما کجا و آنها کجا.

دعاهای پایانی خطبه اول

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[7].

پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان، اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصنافمان انصاف، به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.

إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

«عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ6 يَقُولُ‏ أَيُّهَا النَّاسُ‏ اتَّقُوا اللَّهَ‏ حَقَ‏ تُقاتِهِ‏ وَ اسْعَوْا فِي مَرْضَاتِهِ- وَ أَيْقِنُوا مِنَ الدُّنْيَا بِالْفَنَاءِ وَ مِنَ الْآخِرَةِ بِالْبَقَاءِ- وَ اعْمَلُوا لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ- فَكَأَنَّكُمْ بِالدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ بِالْآخِرَةِ لَمْ تَزَلْ- أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ مَنْ فِي الدُّنْيَا ضَيْفٌ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ عَارِيَّةٌ وَ إِنَّ الضَّيْفَ مُرْتَحِلٌ وَ الْعَارِيَّةَ مَرْدُودَةٌ- أَلَا وَ إِنَّ الدُّنْيَا عَرَضٌ حَاضِرٌ يَأْكُلُ مِنْهُ الْبَرُّ وَ الْفَاجِرُ- وَ الْآخِرَةَ وَعْدٌ صَادِقٌ يَحْكُمُ فِيهَا مَلِكٌ عَادِلٌ قَادِرٌ- فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً يَنْظُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَهَّدَ لِرَمْسِهِ‏  مَا دَامَ رَسَنَهُ مُرْخِياً وَ حَبْلَهُ عَلَى غَارِبِهِ مُلْقِياً- قَبْلَ أَنْ يَنْفَدَ أَجَلُهُ وَ يَنْقَطِعَ عَمَل»[8]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. انس بن مالک می‎گوید: از پیامبر6 این نکات را شنیدم فرمود: مردم تقوای الهی را پیشه کنید، خوب دقت کنید آنگونه که شایسته است تقوای الهی را رعایت کنید و در راه رضای حق سعی و تلاش کنید و یقین کنید که این دنیا فانی و زودگذر است و آخرت باقی و جاودانه است برای بعد از مرگ هم عمل کنید. یعنی تمام تلاشتان را صرف این دنیا نکنید یک چیزی هم برای آنجا باقی بگذارید. هر کس در این دنیاست مهمان است، این کلام پیامبر6 است و هر آنچه در دستان شماست، به صورت عاریه است. این طبیعت دنیاست که مهمان باید رخت بر بندد وجود مهمان ماندگار نیست و این رسم است که آنچه انسان به عاریت گرفته روزی باید به صاحبش برگرداند.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم پیرامون مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‎کنم؛

امروز به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده روزی که قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب توسط رضاخان،در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده شد. در مورد بحث عفاف و حجاب موارد فراوانی مطرح شده است من به چند نکته کوتاه اشاره می‎کنم. نکته اول این است که حجاب مرز بین زن و مرد مسلمان است و حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست هیچ گاه حجاب به معنای مانع شدن زن از فعالیتهای سیاسی اجتماعی نیست. حفظ حجاب مایه حفظ خانواده است، در محیط جامعه اگر حجاب مرز آن شکسته شد مرز خانواده هم شکسته می‎شود. عفت زن مایه احترام و شخصیت خود زن هست. در رژیم طاغوت فضا را آنگونه باز گذاشته بودند عفت زنان و حجاب زنان نادیده گرفته شد. دنیای غرب هم امروز علیه حجاب و علیه عفت، چنین نسخه می پیچد اما اسلام عزیز برای حفظ حرمت زن، به عفت و به حجاب دستور داده است.

من در اینجا یک نکته‏ای را عرض می‎کنم؛ خواهران مسلمان من می‎دانم کسانی که شاید بعضی از شما گاهی مقید نیستید. از این سخنی که بر زبان جاری می‎کنید، نشانه علاقه و ارادت عمیق شما به مقدسات است یکی از این صحبت‎هایی که در ایام انتخابات پخش شد و شما حتما شنیدید گفت؛ ممکن است من ملاحظه نکنم و موی سرم آشکار باشد ولی با تمام وجود به اسلام و به رهبری نظام علاقه مندم اگر شما چنین علاقه‏ای دارید، این بخش را هم ملاحظه کنید که اسلام شما و اعتقاد شما کامل‏تر بشود. قطعا نه امروز ضرر خواهید کرد و نه فردای قیامت. من از نهادهای مختلفی که دست اند کار مسئله حجاب و عفاف هستند تقاضا می‎کنم تلاششان بیشتر بکنند، صدا و سیما وقت گذاری بیشتری و برنامه ریزی بیشتری برای جایگاه عفت و حجاب را به برنامه‏هایش اختصاص بدهد.

مناسبت دیگری که می‎خواهم عرض کنم؛ کشف کودتای آمریکایی نوژه است در سال 1359 اتفاق افتاد که خوشبختانه با امدادهای غیبی الهی این کودتا کشف شد و عوامل خائن به سزای اعمالشان رسیدند. این مملکت صاحب دارد، این مملکت مددهای غیبی الهی به فریاد او می‎رسد دشمنان کاری از آنها ساخته نخواهد بود .

چند مسئله دیگر هست که من از آن صرف نظر می‎کنم و به یک مسئله بسیار مهمی که امروز در جهان اسلام اتفاق افتاده اشاره می‎کنم و آن هم مربوط به مسئله حوادث مصر است خب ما شاهد بودیم، همزمان با بیداری اسلامی در مصر ملت بزرگ به میدان آمدند و پرونده حسنی مبارک را پیچیدند و به زباله‎دانی تاریخ انداختند، همه دنیای اسلام خوشحال بود که مصر به آن فرهنگ و تمدنش برگشت. اما متأسفانه این روزها شاهدیم که این کشور بزرگ دستخوش درگیری‏ها شده است، دستخوش برادرکشی‏ها شده است درگیری‏هایی که می‎تواند این کشور را به سرنوشت مبهم و تاریکی سوق بدهد درگیری‏هایی که کل منطقه را می‎تواند تحت تأثیر قرار بدهد. ما به مردم مصر، به ملت انقلابی مصر، این نکات را به عنوان خیرخواهانه از پشت تریبون نماز جمعه عرض می‎کنیم؛ ما بر این باوریم که این درگیری‏ها نفعی به حال شما ندارد، تنها خوشنودی دشمنان شما را به دنبال دارد، آمریکا و اسراییل از این درگیری های شما استقبال می‎کنند.

ما معتقدیم باید شیوه گفتگو را تعقیب کنید آشتی ملی و انسجام ملی در مصر باید به وجود بیاید. در این لحظات حساس نقش علماء صاحبان فکر و اندیشه نقش بی بدیلی است کسانی که تأثیر کلام دارند، نفوذ کلام دارند به صحنه بیایند به این آشوبها و به این مسائل پایان بدهند. امروز کشور بزرگ مصر نیازمند عمل و پیشرفت است اما بدخواهان و دست های پنهان نمی‎گذارند. ما از روند قانونی در مصر حمایت می‎کنیم ما آراء مردم را تایید می‎کنیم. خیلی ها از اول نمی‎خواستند این روند بیداری شکل بگیرد و متاسفانه بعضی هم خواسته یا ناخواسته به آرزوی دشمنان در ناکامی بیداری اسلامی در مصر کمک کردند.

ما معتقدیم باید شعار اسلام خواهی را حفظ کنید دشمنانتان را بشناسید دشمنان واقعی شما آمریکاست، دشمنان واقعی شما اسراییل است، گاهی آدرس اشتباهی به شما ندهند. ارتش مصر با آن سوابق درخشانش باید در کنارملت باشد و هیچ گونه خدشه ای نباید به ارتش مصر وارد شود. خیلی سخن جالبی رهبر عزیز انقلابمان، در دهه فجر سال گذشته فرمود: مردم مراقب این امانت بزرگ باشید این امانت را از دست شما نگیرند، غرور و ساده انگاری ها آفت بزرگ این پیروزی هاست دچار غرور نشوید. دشمن در کمین است این پیروزی را از شما خواهد گرفت دشمنان بیکار ننشستند رهبری فرمود: به آمریکا و ناتو اعتماد نکنید فقط مردم خودتان را باور کنید.

نکته کوتاه وآخری که اشاره می‎کنم حادثه تلخی است که در منطقه بئر العبد در جنوب بیروت اتفاق افتاد اینها حزب الله را نشانه گرفته بودند عوامل اینها برای ما شناخته شده هستند عوامل صهیونیست‏ها در رأس هستند معارضین و تکفیری‏ها جز برنامه ریزان این حادثه تلخ هستند  تعداد پنجاه نفر از مردم زخمی شدند، خسارتی را به بارآوردند، ولی یک نکته را ما بگوییم؛ مردم لبنان آبدیده‎تر از این هستند که صحنه را خالی کنند مردم لبنان و بیروت در کنار حزب الله مقابله خواهند کرد.

دعای پایانی خطبه دوم

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[9]

پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند می‏دهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. وسائل الشيعة، ج‌15، ص 53.

[2]. الإنصاف فى النص على الأئمة ع با ترجمه رسولى محلاتى متن‏عربى الثّالث و السّتّون (نص)، ص114و115.

[3]. «یونس»: 58.

[4]. مجمع البحرین، ج 2، ص 395.

[5] وسائل الشیعة، ج10، ص312.

[6]  بحار الانوار، ج93، ص340.

[7]. «النحل»: 90.

[8]. بحار الانوار، ج74، ص 189.

[9]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.