بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 92/09/08 خطبه شماره 72 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن ارحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال امیرالمؤمنین7: «فَمَنْ أَشْعَرَ التَّقْوَى قَلْبَهُ بَرَّزَ مَهَلُهُ وَ فَازَ عَمَلُهُ»[1]؛
بندگان خدا شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیرمؤمنان7 در این زیبا سخن فرمود: هرکس تقوا را شعار دلش قرار دهد عملش با موفقیت همراه خواهد شد. هرکدام از ما ممکن در زندگی شعاری را برای موفقیت کارمان مطرح و در پیش بگیریم. امیرالمؤمنین7 راز و رمز موفقیت انسان در اعمالی که انجام میدهد به این میداند که شعار دلمان تقوا باشد اگر در این مسیر قدم گذاشتیم و با این مبنا حرکت کردیم امدادهای غیبی به سراغ ما میآید و لطف الهی شامل حال ما خواهد شد و در این جهت دچار مشکل نخواهیم شد.
سیره مبارزاتی امام سجاد7
ما در خطبه گذشته از آنجا که بحث مان پیرامون سیره اهل بیت عصمت و طهارت: بود به بحث درباره شخصیت اخلاقی، تربیتی و عبادی زین العابدین و امام العارفین آقا علی بن الحسین7 پرداختیم و امروز بنا به نقل شیخ مفید1 امروز روز شهادت امام زین العابدین7 است. اجازه بفرمایید به بخش دیگری از سیره آن حضرت7 اشاره کنم؛ به سیره مبارزاتی امامانمان به نحو عموم و به سیره مبارزاتی امام سجاد7 به نحو خاص و ویژه اشاره کنم.
اصول مبارزات اهل بیت: با حکومتها
سیره مبارزاتی ائمه اطهار: بر اساس یک سلسله اصول و مبانی استوار بوده یعنی اگر در مقابل حکومتهای معاصرشان موضعی داشتند و این موضع در چهارچوب یکی از این مبانی و اصول بوده است البته ممکن است بیش از اینها باشد:
- یکی از مبارزاتی و سیاسی امامان ما بر اساس عدم سلطه کفار بر مسلمانان بوده است؛
- موضوع دیگر به عنوان پاسداری از مرزهای اعتقادی بوده است؛
- و مسئله بعد مبارزه با ستمگران و حمایت از مظلومان و بالاخره موضوع تولی و تبری بوده است.
اینها اصول و شاخصهایی است که سیره مبارزات امامان ما: بر اساس آن ترسیم میشده است؛ عدم سلطه کفار بر مسلمین، پاسداری از مرزهای اعتقادی، مبارزه با ستمگران و حمایت از مظلومان و حمایت از تولی و تبری. مثلاً در بحث عدم سلطه کفار بر مسلمانان آیهای داریم که این آیه یکی از قواعد فقهیّه ماست «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»[2]؛ در این آیه مسئله سلطه کفار بر مؤمنین و مسلمین نفی و سلب شده.
یا در کلام نورانی نبی اسلام6 که فرمود: «الْإِسْلامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْه»؛ اسلام نسبت به سایر مکاتب و ملل همیشه برتری دارد و هیچ چیز بر آن برتری ندارد. پیامبر6 اضافه کردند: «وَ الْكُفَّارُ بِمَنْزِلَةِ الْمَوْتَى لَا يَحْجُبُونَ وَ لَا يَرِثُونَ»[3]؛ کافران به منزله مردگان هستند و نمیتوانند مانع ارث دیگران شوند و نه خود ارث میبرند. سیره ائمه: ما بر این اساس بوده و لذا میبینیم امامان ما با یکی از حاکمان معاصرشان که شاید با هم هماهنگی لازم نداشتند طبعاً حق ولایت را مربوط به خودشان میدانستند اما موقعی که احساس میکردند درگیری داخلی در کشورهای اسلامی بوجود بیاید و در مقابل حاکمی بخواهند موضعی بگیرد و زمینه را برای ورود کفار بر سرزمین جامعه اسلامی فراهم کند دست میکشیدند. از هرگونه اختلاف و تضعیف جبهه داخلی تا زمینه برای ورود بیگانگان بر سرزمین اسلامی فراهم نشود. به تعبیر دیگر تغییر استراتژی میدادند تا در نتیجه جلوگیری کنند از سلطه کفار بر مسلمانان. این یکی از اصول و مبانی مبارزاتی امامان ما بوده است.
مسئله پاسداری از مرزهای اعتقادی؛ تمام انبیای الهی: و به ویژه رسول گرامی اسلام6 تلاششان این بوده که مردم را آموزههای اعتقادی آشنا کنند. آنجایی که جامعه اسلامی در معرض بدعتها و تحریفها و انحرافات فکری و ممکن است رخنهای از نظر اعتقادی در یک جامعهای به وجود بیاید اینها ورود پیدا میکردند مبارزه میکردند منتها مبارزاتشان تعیین کننده آن شرایط زمان بوده است. امیرالمؤمنین7 بگونهای مبارزه میکند، امام مجتبی7 به گونهای و سالار شهیدان7 به گونهای دیگر، اینها مبارزاتی برای پاسداری از مرزهای اعتقادی است در مقابل جبهههایی که ممکن است ایجاد بشود و امام سجاد7 که امروز روز شهادت حضرت7 است شما میبینید بسیار در رابطه با مرزهای اعتقادی دغدغه دارد منتها شرایط دوران امامت ایشان اقتضای شمشیر زدن و مسائل دیگری را ندارد لذا ایشان در قالب دعا و نیایش، زیباترین، عارفانه ترین جملات و کلمات را که هم سازندگی اعتقادی دارد و هم سازندگی رفتاری دارد که امام سجاد7 در جامعه آن روز مطرح میکند و پاسداری از مرزهای اعتقادی و رفتاری در یک جامعه اسلامی. در بعد مبارزه با ستمگران و حمایت از مظلومان این شیوه اهل بیت: بوده در مقابل طاغوتهای زمانشان با شرایط ویژگی خاصشان مبارزه میکردند، افشاگری میکردند، فریاد میکشیدند.
(برای خود من این نکته جالب بود این فراز تاریخی) شخصی در مدینه عبور میکرد وجود مقدس امام سجاد7 او را دید دارد این شکلی فریاد میکشد: «انا رجل غریب فارحمونی»[4] من مرد غریبی هستم به من رحم کنید. ببینید سوژهیابی برای افشاگریها چقدر مهم است. یک فردی ادعای غریب بودن میکند و کمک میطلبد. اما امام سجاد7 برای طرح یک پرسش که هم به او بفهماند که غریب واقعی کیست و هم برای جامعه آن روز پیام روشنگرانه بدهد، چگونه عمل میکند! امام سجاد7 متوجه او شد و فرمود: هرگاه برای تو تقدیر شده باشد که در اینجا بمیری آیا به نظر شما جامعه و مردم اینجا جنازهات را روز زمین تنها میگذارند و با بیاعتنایی از او میگذرند؟ این مرد غریب با تعجب گفت: الله اکبر چگونه جنازهام را دفن نمیکنند با اینکه من مسلمانم و جنازهام در برابر چشم من است. برادران، خواهران من بزرگان این جمله افشاگرانه امام سجاد7 که به این فرد غریب پاسخ میدهد که ظلم ظالمان را افشا میکند؛ فرمود: «واسَفاه عَلَیکَ یا اَبَتاهُ! تُبقی ثَلاثَةَ اَیّام بِلا دَفن وَ اَنتَ اِبن بِنتِ رَسُولِ الله»[5]؛ وای چم مصیبت سختی پدر جان در عین حال که تو فرزند رسول خدا6 هستی بدن مطهرت سه روز روی زمین باقی میماند. این فرد غریب موقعی که من به او میگویم موقعی که تو در اینجا مردی آیا ممکن است جناز ات روی زمین بمانی فریاد میکشد آیا مسلمانان چشمشان بسته است. امام میفرماید: پس چگونه شد در جلوی چشم مسلمانان بدنت سه روز روی زمین باقی ماند. این پیام افشاگرانه امام7 علیه ظلم ظالمان و یزدیان با طرح یک پرسش و یک پاسخ.
راه دیگری که امامان معصوم ما مطرح میکردند مقوله تولی و تبری است هرکس در جبهه ما هست باید دوستان ما را دوست بدارد. نمیشود ادعای دوستی ما را بکنند اما در اردوگاه دشمنان باشند. امام صادق7: «مَنْ تَوَلَّى مُحِبَّنَا فَقَدْ أَحَبَّنَا»[6] هرکسی دوستانه ما دوست میدارد دوستان واقعی ما هستند و امیرالمؤمنین7 در جمله زیبا فرمود: «فَإِنْ شَارَكَهُ فِي حُبِّنَا حُبَ عَدُوِّنَا فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ»[7]؛ اگر بنا شد محبت ما را با محبت دشمنان ما شریک کنند یعنی هم ادعای دوستی با دوستی با دوستان ما بکنند و هم دوستی با دشمنان بکنند، نه او از ماست و نه ما از او هستیم. راست و مردانه اگر دوستید اظهار دوستی میکنید و پای دوست بمانید و اگر دشمنید در اردوگاه دشمنان قرار بگیرید.
روش مبارزاتی امامان ما این است؛ به دوستانشان پیام میدهند که اینجا جبهه حق است و نمیشود چشم به جبهه حق بدوزید و هم در کنار دشمنان قرار بگیرید لذا میبینیم امام سجاد7 در نامهای به یکی از علمای زمانشان مینویسد: خودش چه شده با دنیا تو را فریب دادند، تو را از بین بردند، تو را پلی برای کجرویها و لغزشهای خودشان قرار دادند، ادعای علم میکنی؟ این شأن تو نیست.
پس پیام روشن امام سجاد7 در بعد مبارزاتی این است که از مرزهای اعتقادی پاسداری کنیم و کاری نکنیم که راه سلطه کفار بر مسلمانان هموار شود. در مقابل ظلم ظالمان بایستیم و از مظلومان حمایت کنیم، فریاد بکشیم و افشاگری کنیم و چهره ظالمان را در جامعه، به مردم معرفی کنیم.
امام سجاد7 با این همه عظمتش بازمانده حادثه عاشوراست. اجازه بدهیم چند جمله عرض ادب و ارادت کنم. «السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» من نمیخواهم روضه بخوانم روضه خوان خود امام سجاد7 است؛ از وجود مقدس امام سجاد7 سوال میکنند که در این مسیر کربلا و شام تا مدینه کجا بر شما سخت گذشت؟ حضرت فرمود: «الشام، الشام، الشام»[8]. بعد خطاب میکند به نعمان بن منذر و میفرماید: مصیبتهای بر ما در شام وارد شد که در هیچ جا بر ما وارد نشد. من به چند تا از اینها مصیبتها از زبان امام سجاد7 اشاره میکنم.
اولین مصیبتی که حضرت7 اشاره میکند میفرماید: ستمگران در شام اطراف ما اهل بیت را اطراف ما احاطه کرده بودند و با کعب نیزه ها بر ما میزدند و با ساز و طبل به شادی میپرداختند در کنار مظلومیت زینب و امام سجاد7 و بچه ها، مصیبت دوم سرهای شهدای ما در میان هودج های زنان ما قرار داده بودند. سر پدرم حسین7، عمویم عباس7 را جلوی دیدهگان عمههایم قرار داده بودند. سر علی اکبر7 و پسرعمویم قاسم را جلوی چشم خواهرم سکینه قرار داده بودند. زنان از بالای بامها آب و آتش بر سر ما میریختند.
این خیلی جانسوز است که حضرت7 فرمود: آتش به عمامهام افتاد دستهای مرا به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامه سوخت و آن آتش به سرم رسید و در آخر این جمله را میفرماید: «یا نعمان فما بقی احد منهم إلّا و قد القی علینا من التراب و الاحجار و الاخشاب ما اراد»[9]. نعمان بدان که هیچ کس از مردم شام باقی نمانده بود که یا خاک بر ما میریخت یا سنگ یا چوب به ما میزدند. هرگونه که میخواستند با اهل بیت: رفتار میکردند.
لاأَضْحَكَ اللّهُ سِنَّ الدَّهرِ إِنْ ضَحِكَتْ وآلُ أحمدَ مظلومونَ قدْ قهروُا[10]
دعاهای پایانی خطبه اول
«إِنَ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[11].
پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان، اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصنافمان انصاف، به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو میطلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.
إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال مولانا و مقتدانا الامام علی بن موسی الرضا7: «لِرَجُلٍ مِنَ الْقُمِّيِّينَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّمْتِ وَ الصَّبْرِ وَ الْحِلْمِ فَإِنَّهُ لَا يَكُونُ الرَّجُلُ عَابِداً حَتَّى يَكُونَ حَلِيماً وَ قَالَ لَا يَكُونُ عَاقِلاً حَتَّى يَكُونَ حَلِيماً»[12]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 به یکی از اهالی قم جملهای فرمود و آن جمله این است: تقوا پیشه کنید بر شما باد به سکوت و شکیبایی و بردباری بعد فرمود: هیچ کس عابد نمیشود مگر اینکه حلیم و بردبار باشد هیچ کس عاقل حساب نمیآید مگر اینکه که حلیم و بردبار باشد. جایگاه حلم و بردابری در آموزه های دینی ما جایگاه بسیار بالایی است. ما دانشمندان فراوانی داشتهایم که بخاطر نداشتن این ویژگی و برجستگی حلم نتوانستند آنگونه که بایسته است از علمشان بهره بگیرند.
بیان مناسبتها
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم؛ چنانچه عرض کردم امروز روز شهادت امام چهارم امام زین العابدین7 است. این مصیبت را محضر حضرت بقیه الله الاعظم4 تسلیت عرض میکنم. امیدوارم خدای بزرگ بر ما منت نهد که بتوانیم با مکتب اهل بیت:، با مکتب امام سجاد7 آشنا بشویم و بتوانیم مرقد مطهر این امام را از نزدیک زیارت کنیم.
نکته دوم؛ هشتم آذر روز همبستگی با ملت فلسطین است. ملتی که توسط ابر قدرتها و رژیم صهیونیستی مورد تعدی قرار گرفته و از خانه و کاشانه خود آواره شدند. امیدوارم روزی فرا برسد قبله اول مسلمین روزی آزاد بشود و مردم به خانه و کاشانه خود برگردند.
فردا به عنوان بزرگداشت شیخ مفید است. شخصیت بزرگواری که با آثار و دانشش خدمتی بزرگ به جهان اسلام عموما و به شیعه خصوصاً نمود. وظیفه ما تکریم عالمان دین است. کلام رسول الله6 این است: «وَ مَنْ أَكْرَمَهُ(عالماً) فَقَدْ أَكْرَمَنِي وَ مَنْ أَكْرَمَنِي فَقَدْ أَكْرَمَ اللَّهَ وَ مَنْ أَكْرَمَ اللَّهَ فَلَهُ الْجَنَّةُ»[13]؛ کسی که عالمی را گرامی بدارد مرا گرامی داشته و کسی که مرا گرامی بدارد خدا را گرامی داشته و اگر کسی خدا را گرامی داشته، مسیر او به بهشت برین است. تکریم شیخ مفیدها و تکریم عالمان این است که آثار و افکارشان را در جامعه اسلامی نهادینه کنیم. نسل جوان ما امروز نیاز دارند به آثار عالمان دین ما، عالمانی که امروز ما در محضرشان هستیم و در عصر ما زندگی میکنند، حجاب معاصرت باعث نشود که از آثار آنها استفاده کنیم و بهره ببریم.
دهم آذر سالگرد شهادت شهید مدرس الگوی یک انسان دینی و سیاسی است. من به نمایندگان مجلس توصیه میکنم اگر میخواهید مجلس ما در تراز جمله امام خمینی1 برسد که فرمود: «مجلس در رأس همه امور واقع است»[14] باید از خصلتها و ویژگی های مدرس در مجلس بهره ببرید. مدرس گونه عمل کنید آنجا کسی تردید نمیکند که مجلس در رأس همه امور کشور است.
روز یازده آذر سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است؛ انسان آزاد اندیش و وطن دوستی است که تا پای جان برای رسیدن به اهدافش جان نثاری و فداکاری کرد.
و بالاخره روز تصویب قانون اساسی در پیش داریم در سال 1358 که سند افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی است. سعی کنیم به قانون پایبند باشیم و به قانون عمل کنیم.
امسال هفته بسیج با شکوه برگزار شد؛ چه آن دیداری که فرماندهان بسیج که با رهبر فرزانه انقلاب داشتند که حقیقتاً و واقعاً رهبر فرزانه انقلاب، خمینیوار خروشید. بسیج یک تشکیلات نظامی نیست؛ همه کسانی که احساس مسئولیت میکنند، باید در خدمت نظام اسلامی باشند، همه مسئولان ما، همه وزیران و وزارتخانهها و ادارات ما، حوزویان و دانشگاهیان ما و نیروهای مسلح ما همه بسیجیند. باید فرهنگ بسیجی در جامعه ما پیاده شود.
فرهنگ بسیجی یعنی تکیه بر نیروی خودی و بیگانه ستیزی است. این باید در جامعه اسلامی ما به عنوان یک فرهنگ درآید.
امروز مهمانان عزیزی از نیروی دریایی داریم که در جمع ما حضور دارند، جانشین محترم نیروی دریایی، فرماندهی عزیزانمان از نیروی دریایی سخنران قبل از خطبه بودند. ما حقیقتاً از نیروی دریایی بخود میبالیم که هم در کشور میدرخشد، هم از در منطقه میدرخشد و هم در محیط بین المللی میدرخشد. آن روزی که از کانال سوئز عبور میکنند قهرمانانه دنیا را دچار بهت و ناباوری میکنند و این برای یک کشور وحدت آفرین است.
امروز نیروی دریایی ما به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است. در عرصه فناوری، عرصه نظامی، در عرصه سیاسی، در عرصه علمی زبانزد است. در دوران دفاع مقدس حماسه ها آفریدند ما برای موفقیت عزیزانمانان در کنار مرقد کریمه اهل بیت دعا میکنیم.
ما انفجاری در بیروت داشتیم؛ شهیدانی در آن انفجار داشتیم عزیزانی داشتیم که مجروح شدند رایزن عزیزمان جناب حجت الاسلام انصاری به شهادت رسید. این حرکت کور نتیجه یک مثلث است؛ مثلث تکفیریها، مثلث صهیونیستها و مثلث کسانی که در باتلاق جنگ سوریه ماندهاند. اینها دست به دست هم دادند چون احساس میکنند در منطقه این تدابیر جمهوری اسلامی در این منطقه با موفقیت همراه است. تصور میکنند با ضربه زدن به یک نقطه ایران اسلامی باز میدارند هرگز، شهادت افتخار تمام ملت ما و ملت عزیز لبنان است.
طی تماسی که با سفیرمان در بیروت داشتم و ضمن تسلیت به ایشان، دیدیم ایشان در پاسخ این جمله را مطرح کردند: که توطئه اینها به شکست انجامید هم در عرصه بین المللی و هم در عرصه لبنان، سیل محکومیتها در عرصه بین المللی و در لبنان به گونهای که تعبیر ایشان این بود که ما فرصت نمیکنیم به پیام مردم، پیام مسئولان لبنان و پیام علما پاسخ بدهیم. مرتب سیل افرادی به سمت سفارت هست و میخواهند به ما تسلیت بدهند. مردم متنفر و منزجر شدند و این جمعیت را در انزوا قرار دادند. جمهوری اسلامی به راهی را که درست تشخیص داده ادامه خواد داد.
مطلب بعدی بحث انرژی هستهای است. ملاحظه فرمودید که با دور جدید مذاکرات در این دولت جدید که با پشتیبانی رهبر فرزانه انقلاب انجام شد و در حقیقت رهبر عزیز انقلاب آمدند و به عزیزانمان میدان دادند تا بتوانند در این عرصه ورود پیدا کنند. توافقنامهای امضا شد و بعد از پایان مذاکرات ریاست محترم جمهور طی نامه به مقام معظم رهبری که بخشی از مضمون نامه این بود که با این مذاکره با امام حقانیت جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی به اثبات رسید که حق غنی سازی در خاک سالها نفی میشد به اثبات رسید ایران آن هم با رعایت همه خطوط و همه جوانب کار. این نامه ریاست محترم جمهوری است.
رهبر عزیزمان فرمودند: با توجه به آنچه مرقوم داشتهاید و این گزارشی که دادهاید کار تیم هستهای در خور تقدیر و تشکر است اما چند نکته را به عنوان نکات کلیدی اشاره کردند، فرمودند:
نکته اول این کار میتواند هوشمندانه گامهای بعدی قرار بگیرد؛
نکته دومی که مطرح میکنند باید تیم مذاکره کننده هستهای نشان دهند که در مقابل زیاده خواهی جبهه مقابل ایستادگی کنند و در جمع فرماندهان بسیج هم فرمودند که من در جزئیات ورود پیدا نمیکنم هیئت مذاکره کننده مورد تأیید است ولی خطوط قرمز تعیین شده و باید رعایت شود و برداشت از نرمش قهرمانانه این نیست که از اصول خود کوتاه بیاییم بلکه باید با هنرمندی و شیوههای نو و جدید کار را پیش ببریم.
ما حرفمان در اینجا این است خروجی این توافقنامه چند چیز بوده است:
- حق غنی سازی ما را در خاک جمهوری اسلامی ما را به رسمیت شناختند بنا به تعبیر وزیر امور خارجهمان در چند جای این توافق نامه از غنی سازی سخن گفته شده است.
- مسئله دیگری که مطرح شده که رعایت حقوق همه جانبه شده خطوط قرمز رعایت شده اما ملاحظه فرمودید دشمنانی که ما بارها از این تریبون اعلام کردیم قابل اعتماد نیستند فاصلهای طول نکشید، وزارت خارجه آمریکا، رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید اعلام کردند که ما هرگز حق غنی سازی را به رسمیت نشناختیم. این است که رهبری و ملت ایران به این جبهه استکبار اعتماد ندارد البته ما مقتدرانه ورود کردهایم و مقتدرانه کار را ادامه میدهیم و به یاوه گوییها کوچکترین اعتنایی نخواهیم کرد.
ما ضمن تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده که انصافا خستگی ناپذیر کار را دنبال کردند چند تا توصیه از زبان این ملت داریم: از این فضای به وجود آمده باید استفاده کرد. این گونه نباشد که با این توافقی که انجام شده به وارد کردن کالاهای بدون نیاز بپردازیم و کشور را وابسته کنیم. باید از این فرصت طلایی برای تولید و به وجود آوردن اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی استفاده کنیم. این وظیفه ماست این گونه نباشد که تصور بکنیم همه مسائل در گرو رفع تحریمها و ارتباط برقرار کردن با بیگانگان است. ما باید به خودمان و نیروهای خودمان تکیه کنیم و نصرت الهی با ماست. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»[15].
نکته آخر که میخواهم اشاره کنم داستان غم انگیز پیمان آمریکا و افغانستان است. باید بگویم داستان غم انگیز زیرا با این توافقی که کردند اقداماتی که انجام دادهاند (چه بگوییم به عنوان یک کشور مسلمان دلسوزی میکنیم) آمدند:
1- بقاء آمریکا را به مدت 10 سال تضمین کردند؛
2- اتباع آمریکایی در افغانستان اگر در افغانستان انجام بدهند در امانند. دقیقا همان کاپیتولاسیون. هر نظامی آمریکایی حق دارد از افراد و خانههای اشخاص سرک بکشد. این غم انگیز نیست؟!؛
3- هرجا بخواهند پایگاه نظامی تأسیس کنند ما خیال میکنیم این یک پیمان تمام عیار استعماری است. این البته برخی از مردم افغانستان و مسئولان به شدت مخالفت کردند اما چه میشود کرد باید به خدا پناه برد.
دعای پایانی خطبه دوم
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[16]
پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند میدهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»
صدق الله العلیُّ العظیم
[1]. نهج البلاغة/ 153.
[2]. «النساء»: 141.
[3]. من لا يحضره الفقيه، ج4، ص 334؛ وسائل الشيعة، ج26، ص 125، حدیث 32640.
[4]. سوگنامهی آل محمد6، ص 3.
[5]. همان.
[6]. المقنعة (شیخ مفید)، ص 486؛ المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص 41؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج97، ص 124، حدیث34.
[7]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج27، ص 51.
[8] . سوگنامه آل محمد:، ص408.
[9] . سوگنامه آل محمّد6 به نقل از: کاشانی، ملا حبیب الله، تذکرة الشهداء، ص 412.
[10]. عيون أخبار الرضا7، ج2، ص 266.
[11]. «النحل»: 90.
[12]. مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص 216؛ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص 288.
[13]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج17، ص 301؛ المجموع الرائق، ص 178.
[14]. ر.ک: صحیفه امام، ج۱۷، ص ۱۱۵؛ صحیفه امام، ج۱۳، ص ۵۳۸.
[15]. «محمد6»: 7.
[16]. «البقرة»: 201.