بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 93/08/23 خطبه شماره 94 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن ارحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین آمین یا رب العالمین.
قال رسول الله6: «مَعَاشِرَ أَصْحَابِي أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْعَمَلِ بِطَاعَتِهِ فَمَنْ عَمِلَ بِهَا فَازَ وَ غَنِمَ وَ أَنْجَحَ وَ مَنْ تَرَكَهَا حَلَّتْ بِهِ النَّدَامَةُ بِالتَّقْوَى السَّلَامَةَ مِنْ أَهْوَالِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ»[1]؛
خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. رسول گرامی اسلام6 اصحابش را مورد خطاب قرار دارد و فرمود شما را به تقوای الهی سفارش میکنم هرکس تقوا را برنامه زندگی خودش قرار داد این انسان رستگار میشود، این انسان از زندگیاش درست بهره میبرد، این انسان در مراحل مختلف زندگی نجات پیدا میکند. اگر میخواهید از شرایط سخت روز قیامت به سلامت عبور کنید «فَالْتَمِسُوا بِالتَّقْوَى» را شعار و برنامه خودتان قرار بدهید.
و بعد میفرماید: اگر کسی راه و مسیر تقوا را رها کرد این انسان جز ندامت و پشیمانی چیزی دیگری سراغ او نخواهد آمد. بنابراین اگر میخواهیم آن روز که «يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ»[2] میباشد، دچار مشکل نشویم و تمام صحنهها را با سلامت عبور کنیم بهترین راه آن، توسل و تمسک به تقوای الهی است.
عوامل انحطاط و سقوط انسان
ما در خطبه اول بحثی را شروع کردیم و بخشهایی از آن را تاکنون مطرح کردیم. بحث تحت عنوان اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود؛ راجع به شخصیت انسان سخن گفتیم و عوامل رشد و بالندگی در زندگی انسان را مطرح کردیم. در خطبه گذشته به یک عامل از عوامل انحطاط و سقوط انسان اشاره کردیم و آن عامل عبارت است از خداگریزی در زندگی انسان بود؛ انسانهای خداگریز از اوج عزت سقوط میکنند و دچار پستی میشوند و تنزل پیدا میکنند.
عامل دوم: دنیا طلبی و قدرت طلبی
عامل دومی که در راستای این عوامل انحطاط نام باید از آن برد، دنیاطلبی و قدرت طلبی در زندگی انسانهاست. انسانهای دنیاطلب و قدرت طلب سرانجام روزی سقوط میکنند؛ آنچه در آموزههای دینیمان وجود دارد این است که دنیا فی حد ذاته مذموم نیست. قدرت و استفاده درست از آن فی حد ذاته امر مذموم و ناپسندی نیست لکن در روایات ما به خوبی اشاره شده است که شما میخواهید با دنیا چگونه معامله کنید؟ آیا میخواهید دنیا را ابزار و وسیله برای عبرت گرفتن و توجه کردن قرار دهید یا خود دنیا را به عنوان هدف قرار دهید؟ در روایات ما دارد اگر دنیا برای انسان وسیله بشود، به انسان بصیرت و آگاهی میبخشد و اگر دنیا برای انسان هدف شد، انسان را نابینا میکند که واقعیات را نتواند ببیند و به آن توجه کند.
قدرت طلبی نیز در زندگی این چنین است؛ نفس قدرت فی حد ذاته مذموم نیست اما قدرتی که امیرمؤمنان علی7 میخواهد آن قدرت، قدرت پسندیدهای است که فرمود: این امانت برشما، این حاکمیت بر شما را علی برای این میخواهد که یا حقی را استیفا کند یا ظلم و ستمی را از کسی دور و دفع کند. اگر قدرت در خدمت دفع ظلم قرار گرفت، اگر قدرت در خدمت استیفا حق قرار گرفت این قدرت قدرت پسندیدهای است اما اگر منشأ برای ظلم، ستم و بیداد در جامعه بشود، اگر منشأ شد برای اینکه حقوقی در جامعه ضایع بشود، طبعاً چنین قدرتی مذموم و ناپسند است و انسانی که دارادی چنین قدرتی است، حالت انحطاط پیدا میکند.
آیاتی در قرآن در مذمت دنیا آن هم دنیایی که هدف است، وجود دارد مانند: «أَرَضيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ قَليل»[3] آیا شما آخرت را رها کرده و به دنیا دل بسته و به آن راضی شدهاید؟! بدانید که دنیا در مقابل آخرت ناچیز و کم بها است و هیچ ارزشی ندارد.
یا در تعبیرات دیگری که وارد شده که ما سرای جاودانه را برای همه قرار نمیدهیم برای کسانی قرار میدهیم که دنیا را معرض فساد و تباهی قرار ندادهاند «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لاَ يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي الْأَرْضِ وَ لاَ فَسَاداً»[4] انسانهای قدرت طلب و کسانی که حالت علو به خودشان میگیرند و حقیقتاً جایگاهشان آن نیست، از نعمت حیات آخرت بهرهمند و برخوردار نیستند.
روایات ما هم در این نکته تأکید و توجه دارد: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»[5]؛ بخش قابل توجهی از گرفتاریهای بشر به دنیا طلبی، دنیا دوستی و غوطهور شدن در فرهنگ دنیایی انسان برمیگردد و تجربه تاریخی بشر هم شاهد بر همین نکته است؛ اگر میبینیم در جامعه مشکل ایجاد میشود و شرایط کشورها به هم میخورد، به همین خوی قدرت طلبی و دنیا طلبی برمیگردد.
عوامل دوری از انحطاط
نکتهی دیگری اینجا باید اشاره شود این سؤال است که چه چیز میتواند انسان را اصلاح کند و در مسیر قرار بدهد؟ چند عامل برای اصلاح انسان و اینکه در معرض انحطاط قرار نگیرد در آیات و روایات ما اشاره شده است که برای ما که به دنبال اینیم که در جامعه روابط سالمی داشته و برخوردار از محیط سالم باشیم، اگر این دستور عملها را به کار ببندیم، مایه نجات ما خواهد بود.
عامل اول
یکی از مأموریتهای سنگین پیامبر گرامی اسلام6 تزکیه و تعلیم است «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ کانوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»[6] عنصر تزکیه یعنی پالایش از درون، جلوی غرائز، طغیانهای نفس و شهوت را گرفتن؛ این عنصر جامعه را به صلاح میکشاند. علت این همه گرفتاریهای بشر، این همه گناهان و این همه تجاوزها دلیل این است که درون انسانها پالایش و سالم نشده، پاکیزه نشده و لذا میبینیم به همدیگر میتازند، حقوق یکدیگر را پایمال میکنند. تعلیم از آموزههای دین بهره بردن، در مکتب دین زانو زدن و با آداب دین آشنا شدن، انسان را از افتادن در منجلابها حفظ میکند.
عامل دوم
نکته دیگری که کمک میکند به اصلاح جامعه و جلوگیری از انحطاط میکند: تشویق و تنبیه است؛ مشکلی که در جامعه وجود دارد و اینجا من صراحتاً عرض میکنم این است که کسانی که راه خطا میروند، تنبیه نمیشوند و به آنها تذکر داده نمیشود و حال آنکه از اوصاف نبی گرامی اسلام6 ما مبشّر و منذر بودن است. اساساً ثواب، بر پایه اطاعت است و عقاب، بر پایه معصیت است و این نشان دهنده این است که افرادی که کارهای شایسته و بایسته انجام میدهند، باید در جامعه تشویق شوند تا دیگران بدانند نیکوکاران مورد عنایتند؛ کسانی که در یک دستگاه، در بازار و در محیطهای اجتماعی جرمی مرتکب میشوند، باید بدانند که کارهای بد و ناشایست است. منتها متأسفانه یک نوع بیتفاوتی هم در مقابل خوبان و هم ناصالحان وجود دارد و آن این است که جامعه آن رنگ لازم دینی را به خودش نمیگیرد.
عامل سوم
نکته دیگر که در اصلاح جامعه نقش دارد و بر اساس آن میشود جامعه به صلاح و سداد دعوت کرد. عبارت از این است که در جامعه تذکر باید وجود داشته باشد. نوع ما غافل هستیم. ما آدمهایی را میشناسیم که اهل نماز، روزه اهل نماز جمعه اند اما در گوشه گوشه زندگیشان بخاطر غفلت، نمیدانند این گناهی که با آن عادت پیدا کردند با روح عبادی نمیسازد، با دیگر صحنههای زندگیشان نمیسازد. بر اساس اعتیاد به یک گناه، همین طور در این گناه دیگر غوطهور میشوند. وظیفه انبیاء و اولیای الهی: تذکر و یادآوری است. «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ »[7]. این نکته قابل توجه است تنفع الکافرین هم نیست، یعنی حتی مؤمنین نیاز به توجه و تذکر دارند. اگر ما دنبال یک رابطه سالم در جامعه هستیم باید عوامل بالندگی نگاه کنیم به عوامل انحطاط بشر نگاه کنیم و زمینههای رشد و بالندگی انسان که جلوی انحطاط را میگیرد و صلاح و فساد در آن است به آنها نگاه کنیم آن موقع شاهد این خواهیم بود، رفتارها رفتار مناسب، برخوردها برخورد مناسب و تعامل در جامعه اسلامی بر اساس معیارهای دینی است.
دعای پایانی خطبه اول
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِيالْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[8]
پروردگارا در ظهور حجتت تعجیل فرما؛ پروردگارا روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان؛ به رهبر عزیزمان سکاندار بزرگ انقلابمان پروردگارا سلامت، توفیق، طول عمر با برکت، نفوذ کلمه بیشتر عنایت بفرما؛ به مراجع بزگوار ما این پاسداران مکتب سلامت، طول عمر با برکت عنایت بفرما؛ به خدمتگزاران نظامی اسلامیمان عزت روز افزون عنایت فرما؛ به این مردم خوب و متدین و دلسوز و آگاه و بصیر ما شناخت و مسئولیت پذیری بیشتر عنایت بفرما؛ به مجاوران و زائران حسن عاقبت مرحمت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان این پشتوانههای بزرگ انقلاب صبر و اجر کرامت و پاداش بایسته عنایت بفرما؛ به رزمندگانمان پیروزی، به جانبازانمان سلامت، به آزادگان عزت، به بانوانمان عفت، به عالمانمان توفیق عمل عنایت بفرما؛ پروردگارا نزولات آسمانی و خیرات و برکاتت را بر ملت ما و کشورهای اسلامی نازل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
Gإِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ * وَ مَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ * تَنَزَّلُ الْمَلاَئِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ * سَلاَمٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِf
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال امیرالمؤمنین علی7: «اوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ اغْتِنَامِ مَا اسْتَطَعْتُمْ عَمَلاً بِهِ مِنْ طَاعَتِهِ فِي هَذِهِ الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» مولای ما امیرمؤمنان علی7 میفرماید: شما را به تقوا سفارش میکنم از فرصتهای در اختیار خوب استفاده کنید. این فرصتها را در راه اطاعت خدا مصرف کنید «عَمَلاً بِهِ مِنْ طَاعَتِهِ فِي هَذِهِ الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» خوب بدانید این ایام سپری میشود این ایام میگذرد، چه کسی عمر جاودان دارد. بنابراین تا زمان در اختیار هست، تا فرصت هست به خصوص نسل جوان ما از نعمت جوانی بهره بگیرند، از فرصتهای در اختیار استفاده کنند و بندگی خدا را در برنامه زندگیشان پیاده کنند.
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنیم.
بیست و پنجم محرم بنا به نقل شیخ مفید1 سالروز شهادت چهارمین امام و پیشوا وجود مقدس امام سجاد7 است. شخصیت امام7 برای اکثر ما شناخته شده است. عمر آن بزرگوار 56 سال است. یعنی در این سن حضرت توسط دشمنان اهل بیت: به شهادت رسیده است. در طول 35 سال دوران امامتش بعد از شهادت وجود مقدس سید و سالار شهیدان7 به چند اقدام اساسی این امام همام پرداخته است. اولین اقدام؛ تبیین قیام عاشوراست. دو نفر از بازماندگان حادث عاشورا حقیقتاً و انصافاً به تبیین حادثه عاشورا پرداختند و اگر نبود تلاش این دو امروز از عاشورا خبری نبود. یکی امام زین العابدین7 و دیگری دخت بزرگ علی زینب کبری3 است. هم در گفتار و هم در رفتارش، وجود مقدس امام سجاد7 به روشنی پرداخته و به افشاگری علیه دشمن پرداخته که دشمن از جنایتی که کرده سخت پشیمان شد. دومین اقدامی که امام سجاد7 به خاطر شرایط زمانهاش انجام داد، تبیین معارف دین در قالب زیارت و دعاست. دعای صحیفه سجادیه که در کنار قرآن در خانه هاست. این در کنار نهج البلاغه در خانههاست کتاب بسیار گرانسگی است.
تعبیری من در جایی دیدم یکی از علمای اهل سنت تعبیری داشت و آن تعبیر زیبایی است. تعبیر این است که مسلمانها در توحید مدیون علی بن ابی طالب7 هستند و در دعا مدیون امام سجاد زین العابدین7 هستند. مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی به آن رعش یک نسخه از صحیفه سجادیه برای یکی از علمای الازهر آن روز فرستاد. آن عالم در پاسخ نوشت حیف این را در سن پیری من و در آخرین روزهای آخر عمرم برایم فرستادی اگر در دوران شادی و نشاطم برایم میفرستادی شرحی ارزشمند بر صحیفه سجادیه به عنوان یک اثر ماندگار مینوشتم. اقدام سوم تربیت شاگرد است. ما میبینیم هم امام صادق7 شاگرد تربیت میکند و هم امام باقر7 شاگرد تربیت میکند و جمع شاگردانشان بنا به نقلهای مختلف 4000 نفر کمتر، بیشتر گفتهاند ولی به خاطر شرایط خاصی میبینیم امام سجاد7 کادرسازی میکند. افرادی مانند ابوحمزه ثمالی که پدر سه شهید است. ابوخالد کابلی را تربیت میکنند. اینها شاگردان بزرگی هستند تربیت شده مکتب امام زین العابدین7 هستند.
در رابطه با معرفی اهل بیت:، شما همین دعاهای صحیفه سجادیه را نگاه کنید با فاصله کم میبینید وجود مقدس امام7 میفرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه» آن روزی که نمیشود نام پیامبر و اهل بیت: برد ولی با جای دادن شعار بلند درود بر اهل بیت در فقرات دعا نام پیغمبر را بلندآوازه میکند، نام اهل بیت: را بلندآوازه میکند و اینها از اقدامات ارزشمند امام سجاد7 است. من جمله از حضرت عرض بکنم این جمله ان شاء الله بتواند راهگشای ما باشد: «إنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ مَنْ يَقْتَدِي بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا يَقْتَدِي بِأَعْمَالِهِ»[9]؛ مبغوض ترین انسانها پیش خدا میبینید چه کسانی هستند؟ امام سجاد7 میفرماید: کسانی که سیره امامی را برای راه زندگی خودشان انتخاب کردند و میگویند ما پیرو این امام هستیم و اما در عمل و در رفتار غیر از اظهار گفتار خبری نیست. به ظاهر ادعا میکنند ولی در عمل خبری نیست. شهادت این امام7 همام را محضر مبارک شما بزرگواران تسلیت عرض میکنم.
مناسبت دوم این ایام، سالگرد ارتحال علامه طباطبایی1 داریم. او حقیقتاً استادی برجسته بود. شخصیتی جامع داشت. شاگردان این مکتب بزرگ گواهی و شهادت میدهند که او از نظر ادب و تواضع، از نظر ذکر و یاد خدا، از نظر دلداگی به اهل بیت:، انسان کم نظیری بود. هم آثار قلمی او امروز در جامعه ما نقش آفرین است بخصوص تفسیر گرانسگ المیزان که دیروز و امروز به خاطر عظمت کار علامه طباطبایی در شهر کریمه اهل بیت3 جلسات متعددی برگزار شد سخنرانان و شخصیتهای بزرگ ما آنجا نکات مهمی در رابطه با شخصیت علامه تفسیر المیزان او بیان کردند و هم شاگردانی بزرگ را امروز شاگردان این شخصیت بزرگ که امروز در محضرشان هستیم که در شهرما زندگی میکنند از افتخارات جهان اسلام هستند.
مناسبت دیگر مناسبت آزادسازی سوسنگرد است سوسنگردی که توسط دشمن اشغال شد اما در 26 آبان ماه توسط جانبرکفان بسیج و سپاه و ارتش ما آزاد شد. شهدایی را تقدیم راه عزتمداری کشور کردیم که ان شاء الله امیدواریم با پیامبر6 و اهل بیت: محشور شوند.
مناسبت دیگر آغاز هفته بسیج است؛ بسیج نیاز به تعریف ندارد، بسیج متن مردم است. بسیج صنف خاصی را، قوم خاصی را، جغرافیای خاصی را نمیشناسد. دانشگاه میتواند متن بسیج باشد، حوزههای ما میتواند متن بسیج باشد و بخاطر کارایی بسیج در طول انقلاب اسلامی امروز بسیج خاری است در چشم دشمنان ما. ما مشخصات بسیجیانمان بیتکلفی و کم توقعی است. بدون منت کار انجام میدهند. باید قدر عزیزان را بدانیم و در همه صحنه ها فرهنگ بسیجی را فرهنگ انقلابمان قرار بدهیم.
هفته کتاب و کتابخوانی است؛ آنچه میتواند در رشد و بالندگی کشور نقش داشته باشد، آنچه که میتواند استعدادهای کشور ما را بالا ببرد، آشنایی با کتاب و کتابخوانی است. ولی سوگمندانه باید عرض کنم سهم کتابخوانی در کشور ما بسیار کم است یعنی کتابخوانی اختصاص به یک مجموعه خاص پیدا کرده که کار پژوهشی و کار تحقیقات انجام میدهند. نوع مردم ما بخاطر درگیری کارهی روزانهشان سراغ کتاب و کتابخوانی نمیروند و اگر کتابی هم در خانه ای وجود دارد بیشتر جنبه زینتی پیدا کرده تا اینکه افراد مراجعه کنند و از محتوای کتاب استفاده کنند.
نکته دیگر بحث هستهای است؛ این روزها مذاکرات طولانی و سنگینی در مسقط پایتخت عمان برگزار شد. ما فکر میکنیم دشمنان ما سیری ناپذیر و زیاده خواهند. هر روز طرحی را مطرح میکنند، هر روز برنامهای را مطرح میکنند. یک روز میگویند باید امتحان کنیم جمهوری اسلامی پایبند هست تا آرام آرام تعلیق کنیم نه تحریمها را برداریم. من نمیدانم اوباما رئیس جمهور ایلات متحده آمریکا که این چهارمین نامه به رهبر فرزانه انقلاب ما را نوشته و إن شاء الله امیدواریم لحن این نامهها روزی برای مردم آشکار بشود که اینها از چه موضعی با رهبر بزرگ ما صحبت میکنند. در نامه به چه شکل موضعی میگیرند و به چه شکل اعلام میکنند. ما میخواهیم همکاری کنیم، با چه لحن و ادبیاتی در موضع مذاکرات بعد مصاحبههایی که میکنند چگونه عربده کشی میکنند و چگونه سخن میگویند ما نمیدانیم لحن نامه را نگاه کنیم یا عربده کشی، مصاحبهها و زیاده خواهی شما در صحنه مذاکرات!
ما به صراحت عرض میکنیم دنیا هم بفهمد به پیروی از رهبر انقلاب، یک قدم از خواستههای اصولی مان کوتاه نخواهیم آمد. غنی سازی حق مسلم ملت ماست. ساخت نیروگاههای اتمی را باید ادامه بدهیم. تحریمها باید یکجا برداشته شود. ما به مسئولان ارجمند مذاکره کننده که مورد تأیید رهبر فرزانه است و ملت ما هم دعا میکنند برای موفقیت آنها، عرض میکنیم مسئولان مذاکره کننده دشمن میخواهد از شما امتیاز بگیرد و امتیاز نسیهای به شما بدهد. امتیاز نسیهای که قابل تحقق نیست. شما اجازه ندهید دشمن همه امتیازات لازم را از شما بگیرد و بعد شما در صف انتظار نگه دارد. ملت ما چنین حقی را به شما نداده و ما نیز مطمئنیم چنین اقدامی نخواهد کرد.
موضوع دیگر مسئله حمله صهیونیستها به مسجد الاقصی است؛ این روزها ژیم صهیونیستی یهودی سازی را دارد ر دنبال میکند و آمده تقسیم زمان کرده (خیلی عجیب است) تا الان مسلمانان سرزمین مسجد الاقصی با نظامیان رژیم صهیونیستی مواجه بودند ولی این روزها آمده یهودیان افراطی را به جان مسلمانان انداخته است. آمده از نظر زمانی تقسیم کرده میگوید یک زمان مسلمانان بیاید و یک زمان دیگر یهودیان افراطی بیایند. من فکر میکنم اینها در فکر تست کردن کشورهای اسلامی و مسلمانانند. متأسفانه به خاطر غفلت کشورهای اسلامی و بخاطر غفلت سران کشورهای اسلامی، رژیم صهیونیستی و آمریکا مسلمانان را مشغول گروههای تکفیری کرده و آنها را به جان امت اسلامی انداخته تا راه تنفسی برای صهیونیستها باقی بماند و آنها با مقدسترین مقدسات امت اسلامی برخورد کنند و تعرض کنند.
ما معتقدیم اگر امت اسلامی بیدار باشند و توجه کنند که چه سرطانی به جان امت اسلامی افتاده، یکپارچه میشدند و در مقابل رژیم اشغالگر می ایستادند. امروز غزه متأسفانه وضع خوبی ندارد؛ من تعجب میکنم از دولت مصر، تمام راهها را بر روی مردم غزه بسته است؛ اجازه بازسازی به مردم غزه داده نمیشود؛ در این شرایط ما میبینیم که نسبت به کشورهای اسلامی عوامل مزدور بیگانگان چه میکنند و چه اقدامتی در این زمینه انجام میدانند.
یک نکته هم راجع به رسانه ملی بگویم؛ تغییر و تحول در رسانه رخ داده است. من به برادر عزیزی که از سوی رهبر معظم انقلاب مسئولیت پذیرفته، از طرف این مردم عرض میکنم امروز قدرت در رابطه با ارتباطات است، قدرت در رابطه با رسانه است. توجه داشته باشید انتظار داریم نسبت به فرهنگ جامعه، نسبت به وحدت مردم، نسبت به باورهای اعتقادی مردم، برنامه ریزی درست بکنند و در دو جبهه کار کنند هم نقشههای دشمنان و تبلیغات دشمنان که هزاراران ماهواره که حدود 167 شبکه فارسی زبان در عرصههای مختلف (از ابتذال گرفته تا سبک زندگی و از بحث خبری تا بحث سیاسی گرفته) علیه بمباران تبلیغاتی میکنند.
از صدا و سیما و رسانه ملی انتظار این است که این عرصهها را رصد کند و از بعد اثباتی از فرهنگ اصیل اسلام و اهل بیت: را هم در فیلمها، سریالها و هم در برنامه ریزیها بتواند به جامعه نشان دهد که هم جامعه ما و هم جوامع دیگر که علاقمند به انقلاب ما هستند بتوانند استفاده ببرند.
دعای پایانی خطبه دوم
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[10].
پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگارا به مردم ما عشق، علاقه، ارادت به اهل بیت: بیش از پیش عنایت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبر عزیز انقلابمان توفیق و طول عمر با برکت عنایت بفرما؛ مراجع بزرگوارمان را به سلامت بدار؛ حوزههای علمیه، مراکز علمی و دانشگاهی ما را به اهداف بلندشان برسان؛ پروردگارا توطئههای دشمنان ما را به خودشان برگردان؛ شر تکفیریها را به خودشان برگردان؛ پروردگارا باران رحمتت را بر امت اسلامیمان نازل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»
صدق الله العلیّ العظیم