خطبه های نماز جمعه 88/12/07

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ88/12/07                                                خطبه شماره 6

 

 

خطبه اول

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین (ع).

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم: «تَمَامُ التَّقْوَى أَنْ‏ تَتَعَلَّمَ‏ مَا جَهِلْتَ‏ وَ تَعْمَلَ بِمَا عَلِمْتَ»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. تقوایی که بنابر تعبیر رسول گرامی اسلام (ص) که فرمود: تمام تقوا به این است که فرا بگیری و یاد بگیری احکام دین را، آنچه نمی­دانی و عمل کنی به احکام دین و شریعت آنچه را که فرا گرفته­ای و می­دانی. من اضافه می­کنم به سخن رسول گرامی اسلام این جمله را که مشکل امروز جامعه دینی ما ندانستن­ها نیست بلکه، عیب ما و مشکل ما از عمل نکردن به دانسته­هاست اگر حقیقتاً آنچه را که می‏دانستیم به کار می‏بستیم یکی پس از دیگری مشکلات جامعه اسلامی ما برطرف می­شد.

کدامیک از ما حرمت گناه را نمی­داند اما چرا در فضای جامعه اسلامی و دینی ما گاهی می­بینیم مظاهر گناه تحقق پیدا می‏کند کدام یک از ماست که عمل به واجبات الهی را ندانیم اما چرا بخشی از فرائض و واجبات دینی ما در جامعه اسلامی ما به فراموشی سپرده شده است و صدها و هزاران راه­ها که در جای جای زندگی اسلامی­مان مطرح هست، کدام یک از ما از معاد و قیامت و روز رستاخیز بی­خبریم؟! آیا رفتار ما در جامعه اسلامی،  حکایت از اعتقاد و باور وثیق به قیامت دارد!! آیا نشانگر این هست؟ بنابراین سخن رسول الله (ص) را تکرار کنم: تقوا را پیشه کنیم، آنچه را که نمی­دانیم از علماء، از دانشمندان، از پیشوایان دین بپرسیم و یاد بگیریم ولی هنر اصلی ما در این باشد که آنچه را می­دانیم عمل کنیم.

سیره نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع)

قرار بر این بود که در خطبه اول پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) سخن بگویم و از آنجا که در هفته آینده روزی بنام امور تربیتی و تربیت اسلامی نام­گذاری شده بحث امروز خودم را در بعد سیره اهل­بیت (ع) و پیامبر (ص) اختصاص می­دهم به دغدغه­ای که پیامبر (ص)، دغدغه­ای که امامان معصوم نسبت به هدایت جامعه داشته­اند.

بحث را به این مطلب اختصاص می­دهم، اساساً همه می­دانیم که فلسفه بعثت همه انبیاء الهی به ویژه رسول خاتم (ص) تعلیم و تزکیه است و سروران اهل علم من و عزیزانی که مطالعات قرآنی دارند می­دانند که در آیاتی که مربوط به تعلیم و تربیت است بخش عمده­ای از آیات تزکیه را بر تعلیم خدای متعال مقدم داشته است «وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»[2]؛ و رسول گرامی اسلام (ص) به نقلی که از قرآن آمده ویژگی پیغمبر را بیان می­کند این چنین بیان می­کند «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ»[3]؛ پیامبری در میان شما مبعوث شده و برانگیخته شده که نسبت به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و تهدید­ کننده شما امت اسلامی است رنج می­کشد، حریص است تا بتواند گره­گشایی کند در بعد هدایتی شما، در رشد و ارتقاء معنوی شما «بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ» پیامبری با این ویژگی در میان شما مبعوث شده است اینها نشان دهنده این است که کار کلیدی و اصلی پیامبر، بُعد تربیتی و هدایتی است.

سخنی از امام صادق(ع) در تفسیر آیه­ی کریمه نقل شده: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً»[4] وارد شده که بعد آیه دارد «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً»[5]؛ امام (ع) در تفسیر این آیه می­فرماید: هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد چنان است که گویی همه انسان­ها را کشته است و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است. این بیان حضرت، تفسیر و بیان تربیتی از آیه است؛ حضرت می­فرماید: هر گاه کسی موجب گمراهی انسانی شود او را کشته است و اگر او را از گمراهی به سوی هدایت بکشاند گویی همه مردم را زنده کرده است. در نقل دیگری بعد حضرت فرمود: این تفسیر تأویل اعظم این آیه کریمه است.

در رابطه با مسأله هدایت جامعه این سخن نورانی نبی گرامی اسلام (ص) را داریم، آن روزی که امیرالمؤمنین (ع) را به عنوان نماینده ویژه تبلیغی خودش به یمن فرستاد آن جمله بلند را راجع به امیرالمؤمنین فرمود. کلام پیغمبر (ص) شاید مطالب دیگری هم فرموده اما، این جمله در تاریخ مانده است آن جمله این است که: «علی هر گاه خداوند به دست تو یک نفر از انسان­ها را هدایت کند برای تو بهتر است از آنچه خورشید برآن می­تابد»؛ یعنی دغدغه­ی پیامبر از اعزام تبلیغی امام علی به سرزمین یمن آن روز این است که مردی از آحاد جامعه راه را پیدا کند، مسیر را پیدا کند و به هدایت برسد.

رسول گرامی اسلام (ص) در تفسیر دیگری این جمله را فرمود: زندگی یتیمی که پدر را از دست داده آن یتیمی است که امامش را نشناسد، آن کس که امامش را نشناسد یتیمی است که از یتیمی که پدرش را از دست داده شرایط بر او سخت­تر است و  بعد می­فرماید: آن یتیمی که امام را نمی­شناسد بین او و امام و مقتدایش فاصله ایجاد شده، احکام دین را نمی­شناسد و سرگردان است و اگر کسی به احکام دین ما آگاهی داشته باشد دست این شخص را بگیرد و او را از سرگردانی در آورد «كَانَ‏ مَعَنَا فِي‏ الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‏»[6]؛ این فرد هدایتگر، این فرد هادی با ما پیامبران الهی همدم است و در جایگاه بلند و رفیع و ارجمندی قرار دارد چون، نقش هدایتگری را در جامعه دارد.

سیره پیغمبر (ص) سیره هدایتگری است، سیره امیرالمؤمنین (ع) سیره هدایتگری است، در جریان جنگ احد پیغمبر مجروح شد و تعدادی از مسلمانان به شهادت رسیدند و مجروح شدند، آثار زخم بر سر و صورت پیغمبر آشکار است، امیرالمؤمنین مجروح شد؛ تعدادی از مسلمانان به پیغمبر پیشنهاد می­دهند چرا نفرین نمی­کنی؟ نفرین کن تا اینها همه از بین بروند، تو رسول اللّهی! پاسخ پیغمبر را بشنوید: پیغمبر دست به درگاه الهی بلند می­کند و عرض می­کند: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ‏ لَا يَعْلَمُونَ»[7]؛ خدایا این قوم نادان مرا هدایت کن، اینها نمی­دانند چه می­کنند اگر دارند با پیغمبرشان دارند می­جنگند و از در ستیز وارد شدند، اینها نمی­دانند خدایا اینها را هدایت کن؛ یعنی از موضع مشفقانه وارد می­شود تا کسی از غافله عقب نماند و همه بیاند و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب همه بر این کشتی نجات سوار شوند، کسی پیاده نشوند این نقش رهبری امت اسلامی نقش هدایتگری است.

ابن ابی الحدید جمله­ای دارد راجع به امیرالمؤمنین علی (ع) در جریان جنگ صفین آن روزی که لشکریان امیرالمؤمنین بر شریعه تسلط پیدا کردند و موقعیت مناسبی برای امیرالمؤمنین پیش آمد اما دیدند امیرالمؤمنین از فرستادن لشکر به سمت اردوگاه معاویه در حقیقت نسبت به فرستادن لشکر تأمل دارد، درنگ می­کند نگاه کنید امام و هادی جامعه اسلامی گاهی تهمت­ها را به جان می­خرد اما، دغدغه جدی را هیچگاه فراموش نمی­کند عده­ای یاران حضرت کنار حضرت آمدند گفتند یا علی ما را از کوفه تا نزدیکی شام کشانده­ای که اینجا را ما وطن خود بسازیم، عده­ای می­گویند علی از مرگ می­ترسد، عده­ای می­گویند علی نسبت به تصمیم جنگ با معاویه دچار تردید شده است آیا این چنین است؟

پاسخ امیرالمؤمنین را بشنوید حضرت می­فرماید: من از نوجوانی­ام از مرگ نهراسیدم، کارنامه من کارنامه درخشانی است، من در جنگ با معاویه دچار تردید هم نشدم، زیرو رو کردم با دقت تأمل کردم و به این جمع بندی رسیدم که امروز وظیفه قطعی ما جنگ با معاویه است اما، چرا علی لشکریان را اعزام نمی­کند، چرا علی با معاویه در رأس فتنه زود درگیر نمی­شود! حضرت می­فرماید به این امید «عسى‏ أن‏ يهتدوا أو تهتدي‏ منهم‏ طائفة»[8] به خاطر اینکه دل بسته­ام شاید اینها راه هدایت را در پیش بگیرند به اینها مهلت می­دهم تا راه هدایت در پیش بگیرند و شاید بخشی از آنها اگر نه همه آنها بخشی از آنها صفوفشان را از صف دشمنان جدا کنند این نقش هدایتگری امام و پیشوای مسلمین است.

و لذا اینکه رهبر عزیز ما می­فرماید: جذب حداکثری و دفع حداقلی یعنی همین؛ یعنی همان الگوی امیرالمؤمنین، همان الگوی رسول الله (ص) «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ‏ لَا يَعْلَمُونَ»، «عسى‏ أن‏ يهتدوا أو تهتدي‏ منهم‏ طائفة» اگر این الگوی هدایتگری در جامعه ما راه پیدا کند جامعه ما به سرانجام درستی می­رسد. کسی آمده خدمت امام سجاد کسی با او همراهی می­کند امام فرمود: این کیست؟ گفت قاتل پدرم آمده­ام که او را قصاص کنم حضرت تأملی کرد- خوب دقت کنید- بعد از تأمل فرمود: آیا این فرد هیچ حقی با تو ندارد که از قصاص او صرف نظر کنی؟ عرض کرد چرا؛ حقی به گردن من دارد ولی این حق آن اندازه نیست که من از قصاص صرف نظر کنم حضرت فرمود: چه حقی به گردن تو دارد گفت: حق هدایت من خدا را نمی­شناختم، من پیامبر را نمی­شناختم، من امام را نمی­شناختم او مسیر هدایت را به روی من گشود، حضرت فرمود: آیا این حق کوچکی است؟ می‏ارزد که به خاطر این حق بزرگ از قصاص صرف نظر کنی این فرد  عرض کرد «سمعاً و طاعةً» نمی­دانستم حق هدایت چنین حق بزرگی است حتی از گرفتن خون ­بها نیز صرف نظر کرد قصاص نکرد از گرفتن دیه و خون ­بها نیز صرف نظر کرد.

مسئولان امور تربیتی کشور این جمله را مشفقانه عرض می­کنم فضای مناسبی در کشور بوجود آمده فرزندان این امت اسلامی در اختیار شما هستند، دانشگاهیان ما، نسل جوان ما در اختیار شماست، روحانیت عزیز جامعه اسلامی در اختیار شماست ما باید در نقش پیغمبر امروز نقش ایفا کنیم و در بعد هدایتگری این جامعه­ای که دشمن این همه روی آن سرمایه‎گذاری می­کند به مسیر هدایت و شریعت دعوت کنیم تا زمینه را برای ظهور آن عزیز که امروز متعلق به اوست فراهم کنیم.

دعاهای پایانی خطبه اول

اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات تابع اللهم بیننا و بینهم فی الخیرات؛ اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمة فی قلوبهم.[9]

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[10]

پروردگارا ما را بیامرز؛ پروردگارا جامعه دینی و اسلامی ما را بر اساس حفظ حرمت‏ها و کرامت‏ها پایدار بدار؛ پروردگارا رهبر فقید ما را با رسول الله محشور بگردان؛ پروردگارا مراجع معظم تقلید ما را در ظلّ توجهات ولیت امام زمان حفظ بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت و اجر کرامت فرما؛ به زائران و مسافران سفری پر خیر و برکت مرحمت فرما؛ به نصل جوان ما معرفت و شناخت، به زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی عنایت فرما؛ حاجت حاجتمندان روا بگردان؛ مرضای اسلام را عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفای عاجل کرامت بفرما؛ توطئه‏های دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا در جامعه ما صفا صمیمیت و همدلی عنایت فرما؛ پروردگارا در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

Gوَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِF

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال الامام العسکری (ع): «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ»[11]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. تقوایی که بنابر تعبیر امام عسکری (ع) فرمود: تقوایی را پیشه کنید که برای ما اهل­بیت (ع) زینت باشید و مایه­ی عیب و زشتی ما اهل ­بیت (ع) نباشید او فرمود: هر گاه محبتی را به سوی ما جلب کنید و هر گونه زشتی را از ما دفع کنید یعنی شیعیان خالص ما باشید راه ما راه شما باشد منش ما منش شما باشد، در مسیری قدم بگذاریم که در تعبیر دیگری حضرت فرمود: موقعی که به شما اشاره کنند و گفته شود که فلانی شیعه است و ما از اینکه شما پیرو ما هستید احساس خوشحالی کنیم.

بیان مناسبات

در این خطبه به بعضی از مناسبت­های هفته اشاره می­کنم و بیان دو نکته:

اولین مناسبتی را که به آن اشاره می­کنم و مربوط به هفته گذشته بود و لازم می­دانم تبریک عرض کنم محضر شما امت ولایی روز ولایت و امامت حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواحنا العالمین امیدوارم در این عصر غیبت بتوانیم سربازان فداکاری برای آن حضرت و پیروان مخلصی برای آن عزیز باشیم.

مناسبت دوم در اواخر این هفته­ای که می­آید میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء (ص) و ششمین امام و پیشوا وجود مقدس امام صادق (ع) است و در هفته­ای که قرار می­گیریم به عنوان هفته وحدت نام­گذاری شده، من این دو مناسبت خجسته را خدمت شما تبریک و تهنیت عرض می­کنم. امیدوارم در این هفته­ای که به عنوان هفته وحدت نام­گذاری شده امت اسلامی ما شاهد یکدلی و یکرنگی، وحدت و اخوت و برادری باشند و با این فضل و اخوت به فضل پروردگار توطئه دشمنان را به خودشان برگردانند.

ما در این هفته شاهد دو رویداد بودیم، دو رویداد مهم که لازم می­دانم در رابطه با هر دو سخنی با شما عزیزان داشته باشم:

مورد اول مسأله دست­گیری شروری بود که خانواده­های زیادی را داغدار کرد، خانواده­های زیادی را مصیبت زده کرد، که من این اقدام نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و عملیاتی را در حقیقت فضل الهی و هدیه الهی می­دانم برای این ملت رشید اسلامی­مان. ملتی که قهرمانانه در 19دی شرکت کرد، قهرمانانه در 22بهمن شرکت کرد،  این ملت لایق بودند، سزاوار بودند که لبخندی بر چهره آنان ظاهر شود و این هم هدیه الهی و این هم فضل الهی بود که شامل حال این ملت شد. دشمنان خیلی خواب­ها دیده بودند؛ خواب دیده بودند که روز 22بهمن را به یک جنگ داخلی تبدیل کنند ولی به فضل پروردگار عالم روز 22بهمن شد عرصه حضور مردم؛ انقلاب نماد وحدت ملی شد و در نتیجه تمام جهانیان در بهت و ناباوری فرو رفتند.

در رابطه با این موضوع من به بیان چند مطلب اشاره می­کنم؛ مطلب اول تبریک باید بگویم به خانواده مکرم شهیدان و جانبازان حوادثی که در رابطه با این شرور اتفاق افتاد تبریک بگویم خدمت رهبر فرزانه انقلاب، تبریک بگویم به ملت رشید ایران و به همه نیروهایی که این حرکت بزرگ را آفریدند.

و نکته دوم باید عرض کنم این اقدام نشان دهنده اقتدار امنیتی نظام جمهوری اسلامی شد، ما در عرصه فضایی درخشیدیم، در عرصه علمی درخشیدیم؛ دنیا هنوز درگیر آن اعجازها و حرکت­های ملت ما بود که یکدفعه رو دست خورد، در بعد امنیتی هیچ باور نمی­کرد اگر ملتی آن وحدت، ملتی از نظر علمی آن رشد، ملتی از نظر تسلیحاتی آن ابتکار و خلاقیت، ملتی در رابطه با ناوشکن آن عظمت یکدفعه در رابطه با مسائل امنیتی هم همه دنیا و همه سرویس­های اطلاعاتی دنیا را تحت تأثیر قرار بدهند.

کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس که ادعای مبارزه با تروریسم دارند در عمل می­بینیم کل حرکت آنها به یک طنز سیاسی و یک مضحکه­ی سیاسی تبدیل شده است، از یک سو دم از مبارزه با تروریست می­زنند و از سوی دیگر دست تروریست­ها را می­گیرند و با تمام تجهیزات و امکانات مسلّح می‏کنند. در اعترافاتی که این فرد داشته و تاکنون همه اعترافات منتشر نشده در اولین اعتراف گفته که مأمورین سیا در دبی به او قول همه نوع همکاری دادند و از آن جمله گفته­اند ما حاضریم بزرگترین پایگاه تسلیحاتی را در اختیار تو قرار بدهیم و در اعتراف دیگری گفته حمله کردن به نظام جمهوری اینها گفته­اند خیلی سخت است اما ما در بالاترین سطح به شما کمک می­کنیم این اعترافی است که این فرد مطرح کرده است و لیکن باید بگویم «ألیس الصبح بقریب» هنوز ما منتظریم طبل رسوایی سرویس­های اطلاعاتی به صدا در بیاید و اینها هاج و واج مانده­اند و در تمام دنیا مأمورین اطلاعاتی­شان را فرا خوان کرده­انند که این حادثه، حادثه عادی نیست.

در خاک ایران مأموران امنیتی توانستند دشمنشان را از هواپیما پیاده کنند این یعنی چه؟ شما کم و بیش می­دانید و من لازم می­دانم در اینجا عرض کنم گوشه­ای از آن را؛ مأموران امنیتی و اطلاعاتی ما تعقیب می­کردند دشمن را از هر نقطه به نقطه دیگری تا رسیده به دبی آنجا همه امکانات برای آنها فراهم بود در دستگیری و مسائل دیگر ولی این کار نشد با هماهنگی  بسیار عالی و خوب که با داخل کشور انجام دادند هواپیمایی که حامل این فرد به فضای ایران وارد می­شود دو پرنده و دو جت از نیروی هوایی این هواپیما را تعقیب می­کنند و به او اخطار می­دهند بنشیند خلبان مقاومت می­کند ولی سرانجام می­گوید حاضرم در بندرعباس بنشینم و در بندرعباس فرود می­آید و اینها نمی‏دانند چه است به خلبان گفته می­شود مشکل امنیتی است و باید بنشینید هواپیما می­نشیند موقعی که مأمورین می­روند بر بالای سر این عبدالحمید ریگی می­گوید من، دانشجوی اهل افغانستان هستم می­گویند: بله درست است؛ بعد که می­داند شناخته شده بلند می­گوید من عبدالحمید ریگی هستم آنها هم می­گویند ما هم به دنبال تو بودیم.

این حرکت یک حرکت بی­نظیری است در تاریخ کشورها و نسبت به سرویس­های امنیتی کشورها، رسوایی برای رسانه­های بیگانه است که دیدید صدای جمهوری اسلامی و سیمای جمهوری اسلامی بخشی از آن را پخش کردند. این بیگانه پرستان و کسانی که پناهنده شدند به دامن دشمن اینها چه کردند و چه شدند و چه شکلی به عنوان رئیس جنبش مقاومت از او یاد می­کردند و امروز رسوایی­شان را ببینند. امیدواریم روز به روز خداوند بر عزت این امت اسلامی بیفزاید.

رویداد مهم دیگر مسأله خبرگان رهبری و اجلاسیه خبرگان رهبریی است این اجلاسیه در نوع خودش از اجلاسیه­های کم نظیر بود اجلاسیه­ای که از نظر زمان برگزاری بعد از حوادث اخیر و بعد از حضور قهرمانانه ملت در راهپیمایی9 دی و 22 بهمن بود. من به شما مردم سراسر کشور و به شما عزیزان هم عرض می­کنم خبرگان ملت که رسالت و وظیفه اصلی­شان تعیین رهبری است و نظارتی بر باقی ماندن صفات و ویژگی­های رهبری و این وظیفه عمدتاً به کمیسیون تحقیق خبرگان واگذار شده با صراحت هر چه تمام کمیسون تحقیق در این اجلاسیه گزارش داد که این گزارش بنا بود به سمع کل امت اسلامی ما برسد؛ گزارش داد که کمیسیون در جمع­بندی که در رابطه با کل دوران رهبری رهبر عزیز انقلاب داشته و به خصوص در این ماه­های اخیر نسبت به مدیریت رهبری حقاً و انصافاً با تمام وجود تحسین می­کند.

مردم ما بصیرت خودشان را نشان دادند آمدند ولی کسی که آن بصیرت و آگاهی را در فضای جامعه ما نهادینه کرد وجود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ما بود چه در سخنرانی­ها و چه در اقداماتی که نسبت به این مسائل اخیر انجام داد حتی به صراحت به شما بگویم رهبری عزیز انقلاب برای روشنگری اگر لازم می­دید حتی با یک نفر دو به دو صحبت کند و روشنگری کند دریغ نورزید و چنین رهبر بیدار و هشیاری تضمین کننده حرکت آینده انقلاب اسلامی ما خواهد بود.

در بیانه­ی خبرگان به نحو شایسته­ای نسبت به مسائل کشور اظهار نظر شد اما موضع خود رهبر عزیز انقلاب من اشاره کنم به دو – سه نکته کلیدی رهبری اشاره کردند خواهش می­کنم دقت کنید ایشان در رابطه با خبرگان و جایگاه خبرگان و نقش مهم آنها فرمودند:

نکته اول اینکه هدایت منحصر به هدایت موردی نیست اینکه ما کسی را هدایت کنیم که مثلاً نماز بخواند، روزه بگیرد امثال ذلک گرچه مهم است اما، هدایت مهمتر که سعادت کل جامعه را به دنبال دارد هدایت در راستای حکومت و مسائل سیاسی و مسائل جهانی و اجتماعی است آن تضمین کننده سعادت جامعه و کل جامعه است اگر کسی هدایت فردی پیدا کند نمی‎تواند در کل جامعه اثر بگذارد.

نکته دوم فرمودند: چالش اصلی ما با زورگویان امروز به خاطر حفظ اصل اسلام و مرزهای هویت است، اطاعت از خدا به عنوان مبنای کار ماست و این تأمین کننده سعادت است پافشاری ما روی همین موضوع است که با هویت استکبار نمی‎سازیم.

اما نکته پایانی و مهم عرضم این است اتمام حجت؛ رهبر فرزانه انقلاب فرمودند:پایه اصلی نظام ما بر اساس توحید،عدالت، کرامت انسانی و آراء مردم است و بعد فرمودند کسانی که بخواهند نفی آراء مردم کنند و داوری و شیوه داوری را نپذیرند اینها نمی­توانند در این کشتی نجات باقی بمانند کسی نمی­خواهد آنها را از کشتی پیاده کند، کسی در صدد حبس آنها نیست اما تا زمانی که اینها رعایت هندسه و چارچوب نظام نکنند و از دشمنان تبرّی نجویند خود به خود در این کشتی نجات جایی ندارد و اگر کسی بخواهد در درون نظام فعالیت داشته باشد کسی مانع او نیست، اختلاف سلیقه­ها مهم نیست آنچه مهم است پذیرش هندسه و چارچوب نظام است بنابراین اگر کسی کلیت نظام را پذیرفت، جزء مجموعه نظام محسوب می‎شود اما باید مرزبندی کنند تا صف دوست از دشمن شناخته شود و از مردم خیلی تمجیدکردند فرمودند: مردم احساس خطر کردند. روزی که دیدند عده­ای پنجه در چهره نظام می­زنند نام امام و انقلاب را می­برند ولی از پشت خنجر به امام و انقلاب می­زنند این مردم به میدان آمدند  و زیبا به میدان آمدند و باید قدر بدانیم از این مردم و عامل این حضور دینداری مردم و اطاعت از پروردگار است.

دعاهای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز؛ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران عرصه‏های مختلف توفیق مرحمت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبرمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلیمان عزت عنایت بفرما؛ باران رحمتت را از ما دریغ مدار؛ خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم، چشم همه ما را به جمال مولایمان آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیة الله(ع) روشن بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في‏ دينِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً»

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. مجموعة ورام، ج‏2، ص120.

[2]. «آل عمران»: 164؛ «الجمعة»: 2.

[3]. «التوبة»: 128.

[4]. «المائدة»: 32.

[5]. «المائدة»: 32.

[6]. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏1، ص 257.

[7]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏1، ص 192.

[8]. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص 13.

[9]. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص 432.

[10]. «البقرة»: 201.

[11]. تحف العقول، النص، ص 488.

Please publish modules in offcanvas position.