خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ94/05/16 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه قم که با حضور گسترده مردم نمازگزار در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد در سخناني با اشاره به اينکه امام علي(ع) مشخصاتي را براي انسان‌هاي متقي بيان کرده است، عنوان کردند: انسان‌هاي متقي همواره در صراط مستقيم هدايت شده و دچار کج‌روي و انحراف نمي‌شوند. افراد متقي از زشتي‌ها روي برگردانده و انسان متقي گرفتار باتلاق گناه و فساد نشده و در اصلاح کار آخرت خويش حريص هستند.

ایشان با اشاره به اينکه پيوند اخوت و برادري از جمله راهکارهاي ايجاد روابط سالم اجتماعي است، ادامه دادند: اگر با آسيب‌هاي مربوط به اخوت و برادري در جامعه آشنايي نداشته باشيم آنگاه فضاي جامعه مملو از عناد، کينه و دشمني خواهد شد.

امام جمعه قم با اشاره به اينکه برخي از اين آسيب‌ها عقيدتي بوده و برخي ديگر مربوط به رفتار است افزودند: اگر در جمعي انحراف عقيده به وجود آمده و باورهاي اعتقادي دستخوش حوادث شد طبعا بنيان پيوند اخوت و برادري فرو مي‌ريزد. امام علي(ع) در اين خصوص مي‌فرمايند دوستي‌هايي که بر اساس دنيا گرايي شکل مي‌گيرد با کمترين بهانه‌اي از بين مي‌رود و چون پايه و اساس درستي ندارد اين اخوت و برادري‌ها پايدار نخواهد بود.

ایشان با اشاره به اينکه انسان‌هاي خودپسند به روابط اجتماعي لطمه مي‌زنند ادامه دادند: امام صادق(ع) مي‌فرمايند کساني که خودبيني دارند روابط و اخوت ايشان در جامعه پايدار نيست و اين افراد حق ديگران را ضايع مي‌کنند. ايمان، پاکي، صداقت، تواضع و فروتني بن مايه‌هاي ثبات در ارتباط با مسئله اخوت و برادري است.

آيت‌الله حسيني بوشهري با بيان اينکه سوء ظن ريشه و بنيان اخوت و برادري را در جامعه اسلامي از بين مي‌برد، افزودند: سوء‌ظن بلاي خانمان سوزي است که اگر در جامعه‌اي شکل بگيرد، جامعه رنگ خوشي را نخواهد ديد.

ایشان در خطبه دوم نماز جمعه قم با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کردند: پرداختن به ابعاد زندگي آن امام همام کار ساده‌اي نيست و در اين مجال نمي‌گنجد. يکي از توفيقاتي که حضرت در عصر خود داشته اين است که ايشان دست به يک نهضت بزرگ فرهنگي زده‌اند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور نخستين اقدام امام صادق را تربيت انسان‌ها و شايسته سازي در سطح عموم جامعه دانستند و بیان داشتند: اقدام دوم ايشان تربيت شاگرداني با ويژگي‌ها و تخصص‌هاي خاص است. ديگر اقدام مهم ايشان سفارش حضرت به کتابت احاديث و مبارزه با بدعت‌ها بود.

ایشان توجه به نسل جوان را از ديگر اقدامات امام صادق(ع) دانستند و اضافه کردند: اين سيره حضرت مي‌تواند الگويي مهم براي روحانيون و مبلغان ما باشد. ايشان تاکيد داشتند که نسل جوان در هر کار خيري پيشقدم هستند.

آيت‌الله حسيني بوشهري مبارزه با خلفاي جور را از ديگر اقدامات امام صادق(ع) عنوان کردند و فرمودند: حضرت همه اين اقدامات را در پرتو اعتماد به خدا محقق کردند و کساني که به خدا تکيه مي‌کنند در دنيا و آخرت مشکلي نخواهند داشت.

ایشان ، با اشاره به اتفاقات بعد از توافق هسته‌اي فرمودند: درباره توافق هسته‌اي بايد دنبال واقعيات بود و نبايد ملت را دچار ياس و يا ذوق زدگي بي‌مورد کرد.

ایشان با بيان اينکه تيم مذاکره کننده هسته‌اي تمام توان و تلاش خود را براي توافق خوب به کار برده است، اظهار داشتند: بايد اجازه دهيم بدون ايجاد جو رواني کاذب و با رعايت مصالح و منافع ملي روال و سير قانوني در مجلس و دولت طي شود.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با تأکيد بر اينکه بايد باب نقد منصفانه درباره توافق هسته‌اي باز باشد تا همه کارشناسان و نخبگان بتوانند نظرات و ملاحظات خود را مطرح کنند، بیان داشتند: به هر حال برجام داراي نقاط ضعف و قوت‌هايي است بايد همه ابعاد آن مورد بررسي و نقد قرار بگيرد تا درنهايت منافع ملت به بهترين وجه تأمين شود.

آيت الله حسيني بوشهري با بيان اینکه توافق پايان کار نيست، فرمودند: اخيراً دولتمردان آمريکايي براي رضايت مجلس سنا و رژيم اشغالگر قدس دست به تلاش‌هايي زده‌اند که در نوع خود قابل ملاحظه و توجه است.

ایشان با انتقاد شديد از اظهارات نسنجيده اوباما عليه ملت ايران، عنوان کردند: در چند روز گذشته برخي از دولتمردان غربي بداخلاقي و هجمه‌هاي نامربوطي را عليه ملت ايران به راه انداخته‌اند که خوشبختانه وزير امور خارجه کشورمان پاسخ متقن و محکمي را به اظهارات نسنجيده اوباما داده است که بايد از اين موضع رسمي تقدير کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه هيئت‌هايي که بعد از توافق وارد ايران مي‌شوند بايد پروتکل‌هاي بين‌المللي را رعايت کنند، بیان کردند: متأسفانه شاهد اين هستيم که برخي از اين هيئت‌ها حرکات و سکنات جلف و دور از شأن ملت ايران انجام مي‌دهند که بايد جلوي اين ذوق‌زدگي بي معني را گرفت.

ایشان با تأکيد بر اينکه استکبار جهاني سال هاست که با زبان تهديد و تحقير عليه ملت ايران جبهه گرفته‌اند، بیان داشتند: واقعاً چرا اين‌ها از اين همه اشتباه درس عبرت نمي‌گيرند و نمي‌دانند که اين ملت زير بار هيچ زور و تهديدي نمي‌رود.

آيت الله حسيني بوشهري با بيان اينکه ملت ايران تنها با زبان تکريم و احترام طرف مقابل را مي‌پذيرد، اظهار داشتند: دشمنان نظام بدانند اگر روزي دوباره بخواهند ما را وادار به جنگ و مقابله کنند تنها نتيجه مشخص و معلوم آن پشيماني مطلق براي اردوگاه دشمن خواهد بود.

ایشان با تأکيد بر اينکه سوء ظن ملت ايران نسبت به دشمنان نظام روز به روز بيشتر مي‌شود، فرمودند: استکبار جهاني با کمال پررويي از ملت ما مي‌خواهد براي رعايت حقوق بشر تغيير رفتار بدهد در حالي که مدعيان حقوق بشر در بمباران اتمي هيروشيما و ناکازاکي بيش از صد هزار نفر را از بين برده‌اند و در حال حاضر هر جا جنگ و نفاق و خونريزي و نسل‌کشي است رد پاي آن‌ها به وضوح مشاهده مي‌شود.

امام جمعه قم با اشاره به اعترافات تکان دهند کارتر در مورد وضعيت اجتماعي و حقوق بشر در آمريکا، عنوان کردند: در کشوري که ادعاي حقوق بشر و تکريم انسان‌ها را دارد سالانه بيش از صد هزار دختر خريد و فروش مي‌شوند و تنها به يک درصد از موضوعات تجاوزهاي جنسي رسيدگي مي‌شود.

ایشان با تأکيد بر اينکه برخي از هيئت‌هاي اقتصادي اروپايي با ايجاد ارتباط با ايران مي‌خواهند کالاهاي نامرغوب خود را به مردم تحميل کنند، بیان کردند: تنها راه رشد و تعالي اقتصادي کشور مشارکت اصولي خارجي‌ها در سرمايه و تقويت توليد در سايه عمل به شعار اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري است.

آيت الله حسيني بوشهري با بيان اينکه ملت ايران در سايه قرآن و عترت در مقابل زياده‌خواهي‌ها و ياوه‌گويي‌هاي استکبار جهاني ايستادگي خواهد کرد،فرمودند: ملت ايران افتخار مي‌کند که مدافع مظلومان و مسلمانان سراسر جهان است و هيچ‌گاه اجازه نخواهد داد که ديگران در شرايط و مقامي که هستند با ادبيات نسنجيده و تهديدآميز سخن بگويد.

ایشان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع) ايشان را يک شخصيت جامع الاطراف معرفي کردند وبیان داشتند: امام ششم شيعيان با ايجاد يک نهضت بزرگ فرهنگي يادگارهاي گران‌سنگي را در  حوزه های فرهنگي از جمله تربيت انسان‌هاي شايسته و تأثيرگذار، شاگردان متخصص و فقيه، تدوين احاديث و کتب در راستاي مبارزه با عترت گريزي معاندان اسلام، مبارزه با بدعت‌ها زمانه، مقابله با حکام و خلفاي ظلم و جور و از همه مهم‌تر توجه ويژه به نسل جوان به امانت گذاشت که بايد مورد توجه عموم علما و مردم قرار گيرد.

امام جمعه قم با پاسداشت ياد و خاطره شهادت محمود صارمي خبرنگار جمهوري اسلامي ايران فرمودند: خبرنگاران نقش بسيار مهمي در اطلاع رساني به جامعه دارند و بايد سرعت، دقت و امانت‌داري را همراه فعاليت‌هاي خود کنند.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري با تأکيد بر اينکه خبرنگاران نبايد دچار جو زدگي، سياست زدگي و شعارزدگي شوند بیان کردند: خبرنگاران بايد در کار خود اخلاق حرفه‌اي و انساني را مدنظر بگيرند.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري به ويژگي‌هاي انسان‌هاي متقي از زبان و بيان امام علي(ع) اشاره کردند و فرمودند: انسان‌هاي باتقوا رهرو صراط مستقيم، روي‌گردان از زشتي‌ها و پليدي‌ها و اصلاح‌گر کار آخرت خويش هستند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  پيوند اخوت و برادري ديني را از عوامل مؤثر در ايجاد روابط اجتماعي سالم و محکم در جامعه ديني عنوان کردند و اظهار داشتند: يکي از آسيب‌هاي جدي در مسير برادري ديني انحراف عقيده و پليدي باطن در افراد جامعه است.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور، دنيا محوري و شکل‌گيري دوستي‌ها و برادري‌ها بر اساس اهداف غير الهي را يکي ديگر از آسيب‌هاي مهم اختلال و انحراف در برادري ديني دانستند و بیان کردند: جامعه‌اي که دچار خود برتربيني و استمرار توقع‌هاي بيجا از يکديگر شود هيچ‌گاه نمي‌تواند به وحدت و اخوت ديني دست يابد.

ایشان ايمان، پاکي، صداقت و تواضع را از بن مايه‌هاي اصلي ثبات برادري ديني در جامعه ارزيابي کردند و بيان داشتند: متأسفانه برخي در جامعه با ايجاد سوء ظن‌هاي بي‌مورد در خانواده و جامعه راه ايجاد ارتباط سالم و وحدت بخش اجتماعي را دچار اختلال کرده‌اند.

آيت الله حسيني بوشهري با تأکيد بر اينکه تقويت و رسوخ پليدي باطن روحيه برادري و اخوت ديني در جامعه را تضعيف مي‌کند، فرمودند: وقتي در جامعه‌اي زشتي‌ها و پليدي‌ها بروز کند ديگر نمي‌توان توقع همزيستي، همراهي و خيرخواهي ميان افراد جامعه را انتظار داشت که اين معضل عواقب ناگواري را در پي دارد.

نماز عبادي سياسي جمعه 16 مرداد 1394 در قم با حضور اقشار مختلف مردم به امامت حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اقامه شد که با حاشيه ها و جلوه هايي همراه بود.

نمازگزاران قمي خود را براي حضور در تشييع جناره باشکوه شهيد غواص و شهداي مدافع حرم آماده کردند بودند و تعدادي از آنها از ابتداي ورود دسته گل براي تقديم به اين شهدا به همراه داشتند.

آيت الله حسيني بوشهري خطيب نمازجمعه قم نيز خطاب به مردم فرمودند: اينها شهداي راه اسلام و قران هستند و بايد با نهايت تجليل از آنها تکريم کنيم، شهداي مدافع حرم براي دفاع از حريم اهل بيت (ع) سينه خود را سپر کردند و هيچ تفاوتي با شهداي جنگ تحميلي و شهداي انقلاب ندارند.

مردم قم درنماز جمعه در واکنش به سخنان رييس جمهور آمريکا در دانشگاه آمريکا که در آن سخنراني جمهوري اسلامي را به حمله نظامي تهديد کرده بود واکنش نشان دادند و شعار مرگ بر امريکا و هيهات من ذله سردادند و يکي از اين افراد نيز جمله آمريکا هيچ غلطي نمي کند را تکرار کرد و مردم نيز از وي استقبال کردند.

تعدادي از دانشجويان و شخصيت ها از کشور انگليس در نمازجمعه قم حاضر شده بودند. آنها براي فراگيري پاره اي آموزش هاي ديني به قم سفر کرده اند.

Please publish modules in offcanvas position.