خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ94/09/27 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه دغدغه بشر تنها امنیت نظامی نیست بلکه امنیت فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی را نیز شامل می‌شود، تصریح کردند: باید برای همه آن‌ها با مراجعه به آموزه‌های دینی راهکارهای مناسب را استخراج‌ کنیم تا امنیت را در ابعاد مختلف زندگی انسان را تأمین و حفظ کنیم.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ظهر دیروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) با اشاره به لزوم حفظ امنیت فردی عنوان کردند: از حقوق لازم و طبیعی هر فردی امنیت فردی است و ما موظفیم همان‌گونه که باید مراقب امنیت فردی خود باشیم برای امنیت آحاد جامعه نیز دغدغه داشته باشیم تا به خطر نیفتد از همین رو در چند حوزه مثل امنیت جانی، حیثیتی و آبرویی، روحی و روانی و عقیدتی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های امنیت فردی است که باید پاس داشته شود.

ایشان بابیان اینکه در امنیت جانی در جامعه اسلام برای ایجاد امنیت کامل افراد و دستورات لازم برای حفظ آن می‌بینیم پر دغدغه آن را دنبال کرده و در آیات قرآن تعبیرات مختلفی درباره آن به‌کاربرده است فرمودند: اگر کسی یک نفر را به‌ ناحق بکشد، کشتن یک انسان برابری می‌کند با کشتن انسانیت و این فرمان و دستور اسلام است که باید قصاص شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قرآن کیفر سختی برای کسی که امنیت مؤمنان را به مخاطره بیندازد قرار داده است، بیان کردند: کشتن یک مؤمن در فرهنگ دینی ما دارد که مجازات او دوزخ است و در آن جا ماندگار خواهد شد و خداوند او را مورد غضب قرار خواهد داد و خدا عذاب بزرگی را برای او فراهم می‌کند.

امام جمعه قم بر تأکید بر اینکه اگر امنیت فردی در جامعه ایجاد نشود همه در حالت بیم و اضطراب زندگی کنند احساس زندگی سالم و امنیت کامل نمی‌کنند و جامعه مختل می‌شود اظهار داشتند: اسلام راهکاری که داده قصاص است و مسئله مجازات مالی و کیفر اخروی را نیز برای پیشگیری در نظر گرفته تا امنیت فردی در جامعه محفوظ بماند.

به فرموده  ایشان، قانون قصاص برای این نیست که اسلام دین خشن است بلکه اسلام قانون مترقی قصاص را پیش‌بینی کرده که امنیت فردی جامعه مورد تهدید  قرار نگیرد، حوزه و قلمرو امنیت تنها امنیت نظامی نیست بلکه امنیت فردی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، روحی و روانی نیز شامل می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز شهادت شهید مفتح که به نام وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است، عنوان کردند: در روز 27 آذر 58 شهید مفتح به دست گروهک آمریکایی فرقان به جرم تلاش فداکارانه و مجاهدانه برای وحدت حوزه و دانشگاه به شهادت رساند.

ایشان خاطرنشان کردند: از حوزیان و دانشگاهیان می‌خواهیم به برکت نظام جمهوری اسلامی در جهت اعتلای اسلام و پیشبرد اهداف انقلاب با اتحاد و همکاری گام بردارند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع) فرمودند: 6 سال دوران امامت امام حسن عسکری (ع) بود آن حضرت تحت شدید‌ترین مراقبت‌ها قرار داشت و دشمنان خانه ایشان را چه در حال حیات و چه بعد از شهادت به دو دلیل تفتیش می‌کردند، یکی به خاطر گسترش شیعه در عراق آن روز چرا که شیعه قدرت زیادی پیدا کرده بودند و به خاطر کینه‌ای که به تشیع داشتند از همین رو مراقبت‌های بیشتری به امام داشتند.

امام جمعه قم عامل دوم فشار‌ها به امام حسن عسکری (ع) را آیات و روایاتی می‌دانستند که فرزند این امام حکومت جهانی را به دست خواهد گرفت از همین رو تلاش می‌کردند این اتفاق نیفتد که موفق نشدند و جهان امروز در پرتو امام عصر (عج) زندگی می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه همچنین به مناسبت 12 ربیع الاول و آغاز هفته وحدت اشاره کردند و ادامه دادند: امروز یکی از نیازهای اساسی ما مسئله وحدت بین امت اسلامی است، دشمنان خوب راهی برای ضربه زدن به جامعه اسلامی پیدا کردند و آن تفرقه است و با خرید اسلحه و تامین پول و امکانات تحت عناوین مختلف سنی و شیعه را به جان هم انداخته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کردند: دشمنان اسلام و حامیان آن‌ها یک روز داعش و روزی النصره و القاعده و جیش الاسلام را ساخته و پرداخته برای اینکه در جهان اسلام ایجاد تفرقه کنند و مسئله مهم‌تر این است که تمام جهان را از اسلام بهراسانند و اسلام هراسی را با این نقشه شوم گسترش دهند که عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه به دام افتاده‌اند.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به پرونده PMD عنوان کردند: این مسئله نیز موفقیت بزرگی بود، اینکه بعد از یک دهه تهمت‌زنی توسط قدرت‌های بزرگ و سازمان‌های تروریستی که ایران را متهم به ساخت بمب اتمی کرده بود و آژانس این هفته قطعنامه‌ای صادر کرد و اعلام شد تمام 12 قطعنامه علیه ایران در این جهت لغو شد، امیدواریم زمینه‌ای برای ملت و دولت باشد که ازین پس شاهد تحریم‌های ظالمانه در حق ملت بزرگ ایران نباشیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه یکی از مسائلی که قلب همه ما را سوزاند مسئله کشتار شیعیان نیجریه بود، فرمودند: این فاجعه حرکتی حساب شده و در راستای اهداف دشمن بود که حرکتی صهیونیستی و توسط برخی کشورهای عربی مورد حمایت قرار گرفت و بعد از آن برخی کشورهایی که ادعای عربیت داشتند و به رئیس جمهور نیجریه تبریک گفتند.

امام جمعه قم با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در برابر فاجعه نیجریه تصریح کردند: این چه فرهنگ و بی‌عدالتی حاکم بر دنیاست که تعدادی شیعه دور هم جمع شده بودند و خود را برای جشن میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) آماده می‌کردند اما عده‌ای بی‌رحمانه بیش از 500 نفر انسان مظلوم زن و مرد را به شهادت برسانند و بنا به برخی اخبار کامیون جنازه‌ها را در گورهای دسته جمعی دفن کنند و تعدادی از این اجساد را بسوزانند، پناه می‌بریم به خدا.

ایشان  با بیان اینکه فاجعه کشتار شیعیان نیجریه جلوی چشم طرفداران حقوق بشر رخ داده است، اظهار داشتند: اگر حادثه‌ای در غرب می‌افتاد مثل پاریس گوش فلک را کر می‌کردند اما در این حادثه مهر سکوت بر لب زده‌اند و رسانه‌های آن‌ها از حرکت باز  ایستاده است

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کردند: از اقدامات و تلاش‌های رئیس جمهور و وزارت خارجه تقدیر می‌کنیم اما این حرکت را کافی نمی‌دانیم و باید پرچم مظلومیت شیعیان نیجریه و رهبر آن‌ها شیخ زکزاکی برافراشته دارند تا دشمنان دیگر به خود اجازه ندهند به حریم مکتب تشیع بتازند.

امام جمعه قم  به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و فرمودند: کسانی که احساس تکلیف می‌کنند و در خود شرایط را می‌بینند حضور پیدا کنند انتخابات در نظام ما یک امتیاز است و بسیاری از کشورهایی که ابرقدرت‌ها از آن‌ها تمجید می‌کنند انتخابات ندارند.

آيت الله حسيني بوشهري خاطرنشان کردند: ثبت نام کنندگان باید ملتزم به فرایند قانونی انتخابات باشند و حرمت شورای نگهبان و جایگاه آن باید حفظ شود، صیانت از شورای نگهبان صیانت از آرمان شهدا و انقلاب اسلامی است.

ایشان با اشاره به تهاجم ترکیه به عراق تصریح کردند: آن‌ها در سوریه شکست خوردند در رابطه با روسیه سرخورده شدند و امروز وارد خاک عراق شدند و در برابر اعتراض مسئولان، مردم و مرجعیت عراق هم عقب نشینی نکردند، دولتمران ترکیه بیش از این نباید با آبروی ملت خود بازی کنند ملت ترکیه ملتی بزرگ است و زمامداران آن‌ها نباید با شرافت مردمشان در صحنه بین‌الملل بازی کنند.

Please publish modules in offcanvas position.