نشریات حوزوی شاخص فرهنگ در جامعه شوند

http://h-bushehri.ir/images/zaman/5.jpgآیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه نشریات حوزوی باید شاخص فرهنگی در کشور باشند، گفت: این مهم هنگامی صورت می‌گیرد که این نشریات در جای جای جامعه توزیع شده و به مخاطب‌شناسی اهتمام داشته باشند.
نشریات حوزوی شاخص فرهنگ در جامعه شوند


 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در چهارمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که شامگاه شنبه در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد در سخنانی به تشریح اهمیت جایگاه نشریات تخصصی حوزوی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه پرداخت و اظهار داشت: اساساً یکی از رسالت‌های سترگ و عظیم حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، تبلیغ دین خدا و اندیشه دینی و پاسخ به سئوالات و شبهات بوده است و حوزه‌ها به فراخور زمان، این رسالت سترگ را تا حد ممکن انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه نشریات علمی تخصصی حوزوی باید چندین جنبه را برای استمرار کار مورد توجه قرار دهند، ادامه داد: امروزه حوزه‌های علمیه در معرض آزمونی بزرگ قرار دارند، چرا که دنیای امروز دنیای هماوردی مکاتب است و ما در عرصه‌ای قلم می‌زنیم و فکر می‌کنیم که بحث هماوردی اندیشه‌ها مطرح است و یقیناً آن اندیشه‌ای در جامعه تأثیرگذار خواهد بود که از عقبه علمی تخصصی برخوردار باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: از جنبه دیگر پیشرفت حیرت‌انگیز ابزار اطلاع‌رسانی و رسانه‌های گروهی به این امر دامن زده و دنیا دهکده‌ای جهانی است و سرعت انتقال اطلاعات در آن بسیار کم شده است و این گونه نیست که مانند گذشته سخنی را در کتابی چاپ کنیم و جز عده‌ای محدود کسی آن را نبیند و نخواند؛ امروز سخنی که می‌زنید و قلمی که به نگارش در می‌آورید در مدت زمانی اندک در جهان منتشر می‌شود و امروزه در تمام دنیا مطالب دیده شده و به نقد کشیده می‌شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری پیروزی انقلاب اسلامی ایران را عامل افزایش سطح توقع جهان برای ارائه این مکتب و شناخت در خصوص آن دانست و ابراز داشت: امروزه حوزویان در تمام عرصه‌های دانشگاهی و مراکز علمی و فرهنگی فعالیت می‌کنند و مدعی اداره جهان هستند و معتقدند که دین ما این قابلیت و توانایی را دارد و از وظایف اصلی ما ارائه و اثبات این توانایی به جهانیان است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دوستان و دشمنان منتظر ما هستند، دوستان روحانیت می‌خواهند اندیشه ناب دینی را به دنیا عرضه کنند و دشمنان ما نیز منتظر خرده‌گیری از ما هستند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نشریات، یکی از عرصه‌هایی است که نشانگر توانمندی حوزه است، اظهار داشت: در شرایط فعلی ما سه رسالت سترگ و سنگین بر عهده داریم و نخستین گام شناخت درست و دقیق شرایط جهان است. امروز پی بردن به نیازهای جهان به ویژه نسل جوان کار دشواری نیست، باید مطالبات جامعه را بررسی و رصد کنیم و بدون رصد کردن شرایط نمی‌توانیم مطالبی بنویسیم که مورد توجه و استفاده مخاطبین قرار گیرد، مسئله شناخت شرط کلیدی برای کسی است که بخواهد در عرصه جهانی نقش‌آفرین باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری دومین وظیفه حوزویان را شناخت عمیق‌تر اندیشه‌های اساسی اسلام ذکر کرد و گفت: در این زمینه نمی‌شود کار تقلیدی انجام داد، امروز باید از تمام زوایای دین بهره برد و مسائل نو پیدای اسلامی را در قالبی وزین و در تراز حوزه به دنیا معرفی کرد و باید عزم خود را جزم کرده و در این راستا قدم برداریم.

وی افزود: نکته سوم، بحث شناخت و استفاده درست از ابزار اطلاع‌رسانی است، یعنی همان طور که نیازسنجی می‌کنیم که مخاطبان چه می‌خواهند باید ببینیم این نیاز را چگونه و با چه ابزاری به دنیا عرضه کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تبرعی بودن نشریات حوزوی را آسیب آن دانست و ابراز داشت: باید راهی پیدا کنیم و مسئولین فرهنگی عرصه‌ای را مهیا کنند که ‌این محصولی که ماه‌ها بر روی آن کار شده، در داخل و خارج توزیع شود، باید آسیب‌شناسی کنیم که مخاطبان نشریه چقدر هستند، اگر به این مسئله فقط به صورت کاری روتین در موسسه‌ها بنگریم کار بیهوده‌ای کردیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه وضعیت مطبوعات حوزوی خوب است گفت: امروز حدود 100 نشریه در حوزه داریم، ولی ما نیازمند به مخاطبان بیشتری هستیم و احساس می‌شود حرکت ما در جذب مخاطب حرکتی جدی نبوده است و در این زمینه باید با همفکری دستگاه‌های مختلف در داخل و خارج سعی کنیم جاذبه کار را بیشتر کنیم و با بهره‌گیری از جاذبه‌های متناسب با اصول دینی مخاطبین بیشتری را با نشریات خود همراه کنیم.

وی افزود: نشریات ما باید شاخص فرهنگی در کشور باشند و این مهم هنگامی صورت می‌گیرد که این نشریات در جای جای جامعه توزیع و مخاطب‌شناسی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه نشریات را بهترین پشتوانه برای چاپ کتب حوزوی دانست و اظهار داشت: ما می‌توانیم از مجلات برای ساماندهی و ارتقای نگارش کتب بهره بگیریم، مقالات چاپ شده در مجلات در معرض دید جمع کثیری از مخاطبین قرار گرفته و نقد می‌شوند و پس از گذشتن از چندین صافی می‌توان آن‌ها را در قالب کتاب به چاپ رساند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که توانمندی علمی حوزه را از این رهگذر می‌توانیم به دنیا ارائه دهیم، باید در مسائل مختلف علمی به ویژه مسائل نو پیدا وارد شویم تا در چند سال آینده شاهد رشد و بالندگی همه‌جانبه نشریات حوزوی و اثرگذاری جدی آن در جامعه به ویژه بر روی نسل جوان باشیم.

Please publish modules in offcanvas position.