کمبود پژوهش کافی مشکل بزرگ در بین اساتید حوزه است 92/03/10

http://h-bushehri.ir/images/zaman1/56b308fce7052d6a9e44d26af0023c51_XL.jpgمدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تعطیلات طول سال و نبود پژوهش کافی در بین اساتید را از دیگر اشکالات برشمرد و گفت: اگر طلبه ای كار تحقیقی انجام ندهد خود را از نظر علمی ناقص نمی بیند در حالی كه با استناد به كلام امام صادق(ع) عالمی برتر از شهید است كه مدادش در جامعه نقش افرین است.

 آیت الله حسینی بوشهری: کمبود پژوهش کافی مشکل بزرگ در بین اساتید حوزه است

 «آیت الله حسینی بوشهری» در پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه‌های علمیه با تشکر از حضور ایت الله مکارم شیرازی و نمایندگان مراجع عظام تقلید در این اجلاس اظهار کرد: اگر بخواهیم اركان حوزه های علمیه را بشماریم یكی از آن ها مراجع بزرگوار تقلید هستند كه انصافا پرتو نورشان در طول تاریخ غیبت كبری آن درخشندگی لازم را داشته اند و ما از وجود آن‏ها بهره مند می شویم.

وی رکن دیگر حوزه‏ های علمیه را اساتید حوزه برشمرد و گفت: بار سترگ و سنگین حوزه به دوش اساتید است و اگر اساتید از حوزه های علمیه جدا شوند، طلبه‌ها نمی‌توانند به مراتب عالی علمی و حورزوی دست یابند.

مدیر حوزه های علمیه شرط موفقیت یك استاد را اخلاص عنوان کرد و اضافه کرد: اساتید حوزه بدون توقعات دنیوی و بدون انگیزه مالی وارد تدریس در حوزه های علمیه شده‌اند، از این رو مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای رفع دغدغه‌های مالی روحانیون اقداماتی را در زمینه ارایه وام، تامین مسکن، ملزومات زندگی و سایر خدمات انجام می‌دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که دشمنان تغییر چهره داده و شیعه و باورهای شیعه را نشانه گرفته‌اند تا نسل جوان ما را با ایجاد شبهه منحرف کنند اظهار کرد: ما نه تنها باید به فقه و اصول و تفسیر از نظر علمی كاری كنیم كه رشد كند باید روی این بحث های كلامی كه واقعا دامن گیر نسل جوان ما می شود مبارزه كنیم.

آیت الله حسینی بوشهری، از تدریس سه هزار و 651 استاد در سطوح مختلف در حوزه های علمیه کشور خبر داد و گفت: اگر این تعداد از اساتید ما نیازها را شناسایی کرده و به ما اعلام کنند، در این راستا می‌توان گام های ارزشمندی را با برنامه‌ریزی برداشت.

وی در ادامه سخنان خود به اشکالات موجود در این زمینه اشاره و اظهار کرد: باید توجه داشت که تعداد افزایش تدریس ها کیفیت کار را کاهش می دهد و لازم است که در این خصوص زمانی را به پاسخگویی به سوالات طلبه‌ها جهت رشد و شکوفایی علمی آنها اختصاص داد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، عدم استمرار اساتید در تدریس یک درس را اشکال دوم در این راستا عنوان کرد و افزود: در گذشته ارتباط میان استاد و طلبه بیشتر از اکنون بود که باید برای این مهم نیز برنامه ریزی دقیق تری صورت بگیرد.

آیت الله حسینی بوشهری تعطیلات طول سال و نبود پژوهش کافی در بین اساتید را از دیگر اشکالات برشمرد

ایشان در پایان فرمودند: تشکیل مجمع اساتید حوزه علمیه از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و از آرزوهای آیت الله مکارم شیرازی است تا بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل عظیم حوزه بهره مند شویم.

Please publish modules in offcanvas position.