باید دارای نقشه راه برای توسعه علم کلام در سطح جامعه باشیم93/02/01

http://bushehri.net/images/139107161741359524105.jpgعضو مجلس خبرگان رهبری حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري طی سخنانی درباره علم کلام  ابراز داشتند: باید دارای نقشه راه برای توسعه علم کلام در سطح جامعه باشیم و نوع تغییر و تحول مورد نظر را مشخص سازیم.
نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبري  با اشاره به راه‌اندازی رشته تخصصی کلام در مرکزی تحت اشراف آیت‌الله سبحانی از اساتید برجسته حوزه علمیه تصریح کردند:با این حال هنوز راه زیادی تا آنچه مطلوب است پیش رو داریم.
آیت الله حسینی بوشهری دایره بحث‌ها در علم کلام را بسیار گسترده دانستند و افزودند: بر همین اساس نیازمند برنامه‌هایی برای جلوگیری از بخشی‌نگری در علم کلام هستیم.
ایشان خاطرنشان کردند: حقیقت آن است که امروز مردم و حتی طلابی که در سطح خارج تحصیل می‌کنند از نظر مباحث کلامی آسیب‌پذیرند و چه بسا دیده می‌شود در جریان سفرهای حج و عمره، روحانی یک کاروان در مقابل شبهاتی که اهل سنت مطرح می‌کنند پاسخگو نبوده است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  با بیان اینکه قبلا وقتی شبهه‌ای مطرح می‌شد، بزرگ‌ترین استاد حوزه درس و بحث خود را تعطیل می‌کرد و برای رفع آن شبهه کتابی می‌نوشت بیان کردند: امروز شبهاتی در حوزه کلام قدیم و جدید را شاهد هستیم که جوابی برای آنها وجود ندارد و در حالیکه در دهکده جهانی شاهد سرعت بالا در نشر شبهات و سوالات هستیم ولی به همان سرعت جوابی در اختیار ذهن‌های پرسشگر قرار داده نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خواستار اولویت دادن به مباحثی در علم کلام شد که مورد نیاز جامعه امروز هستند و عنوان داشتند: ضرورت بازنگری در ادبیات بکار رفته در مباحث کلامی قدیم اسلامی هم کاملا احساس می‌شود و به نظر من اگر کتب قدما و ادبیاتی که در گذشته بوده بازسازی شوند تاثیر بیشتری خواهند داشت.
ایشان با تاکید بر پرورش متخصصان فرهیخته‌ به عنوان چهره‌های شاخص مباحث کلامی به عنوان یکی دیگر از ضرورت‌های امروز فرمودند:معتقدم اشخاصی باید در این حوزه تربیت شوند که بتوانند در کلام مقارن مذاهب اسلامی و نیز مقارن با ادیان، فعالیت کنند ضمن اینکه تقسیم کار میان مراکزی که به مباحث کلامی می‌پردازند هم ضروری است تا در نهایت به بالندگی برسیم.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خاتمه عنوان کردند: از انجمن کلام حوزه علمیه می‌خواهیم در راستای تدوین کتب درسی طلاب کمک کنند تا سیر ترتبی برای مطالعه در اختیار پژوهشگران و محققان قرار گیرد.

Please publish modules in offcanvas position.