رذائل را از خودمان دور کنیم تا بتوانیم آراسته به فضائل شویم95/06/24

 

 

 

 درس اخلاق حضرت آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری دامت برکاته

 

 

موضوع: درس اخلاق                                           تاریخ: 95/06/24

 

 

 

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق که در مدرسة علمیه انوارطاها برگزار شد فرمودند: ترک گناه مقدم بر انجام عمل است. دل و فکرآلوده نمی‌تواند محبوب خدا باشد.

 

 

 

اول رذائل را از خودمان دور کنیم،تا بستر و زمینه برای این فراهم شود تا بتوانیم آراسته به فضائل شویم.

 

 

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه این کلام از حضرت امیرمؤمنان علی(ع) را منشور طلبگی بیان کردند.

 

 

 

قال امیرمؤمنان علی(ع) قال رسول الله(ص): «مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ لِلنَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً وَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً فَذَلِكَ‏ الَّذِي‏ يَنْتَفِعُ‏ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْه‏».[1]

 

 

 

اما کسانی که برای خدا آمده‌اند انگیزه‌ای جز انگیزه الهی ندارند. آمده اند برای خدا درس بخوانند. مشخصه افرادی که جز انگیزه الهی ندارند از نظر حضرت علی(ع)

 

 

 

1. به ابواب علم دسترسی پیدا نمی‌کنند مگر به همان تناسبی که رشد داشته‌اند و بوسیله این دسترسی از ابواب علم در خودشان  احساس کوچکی می‌کنند بوسیله این علم مانند درخت پر ثمر است، خودشیفتگی و خود بزرگ بینی ندارند و از بزرگ نمایی و فخرفروشی دوری می‌کنند.

 

 

 

2. متواضع در برابر مردم وفروتن هستند چه به لباس مقدس روحانیت ملبس باشند و چه نباشند، طلبکارانه با مردم برخورد نکنید، متواضع در برابر مردم باشید.

 

 

 

3. ترس از خدا، برای خدا ترسیدن.به تعبیر این روایت خوشا به حال کسی که خوف او از خدا باعث شود که او از مردم نترسد.

 

 

 

4. در دین مجتهد شود. طلبه شب و روز دغدغه دین داشته باشد، کار اصلی طلبه درس و بحث است، خوب درس خواندن و از فرصت‌هایی که در اختیار دارد خوب استفاده کند از جوانی خود خوب استفاده کنید.

 

 

 

این آدم‌ها از علم بهره می‌برند، آدم‌هایی که از ابواب علم بهره برده‌اند متواضع‌اند و ترس از خدا دارند و در دین مجتهد شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

[1] . مجموعه ورام، ج 2، ص 3، الجزء الثانی.

 

 

Please publish modules in offcanvas position.