راز ماندگاری ایده پردازان بزرگ نوشتن است94/08/26

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman-mohammadrezapoor%2015.jpgمدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که اگر قلم نبود حکومت های دینی و باورهای جامعه دوام نداشت فرمودند: نویسندگان می توانند راهبری یک جامعه را به عهده داشته باشند، گفته شده است که در راس اکثر و یا همه انقلاب ها نویسندگان حضور داشته اند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به جایگاه قلم در دین اسلام عنوان کردند: وقتی خداوند به قلم قسم یاد می کند پیامبر(ص) نیز می فرمایند، قلم نعمت عظیم الهی است و سپس می فرمایند، اگر قلم نبود حکومت های دینی و باورهای جامعه دوام نداشت.

ایشان افزودند: علوم فرَار هستند و ممکن است مطلبی ماه ها در ذهن بماند، ولی قطعا از بین خواهد رفت، ولی هر وقت آن مطالب را بنویسیم و سپس به آن بیافزاییم، مطالب ماندگار تر می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کردند: سالها بدون یادداشت و نوشتن به منبر رفتم، ولی سپس مشاهده کردم که این محفوظات از بین رفت، ولی در حال حاضر، تمام مطالبی که در خطبه نماز جمعه بیان می کنم را از اول می نویسم و طبق نوشته ها صحبت می کنم، زیرا هرچه مکتوب شود هم آثار بهتری دارد و هم می تواند در آینده بر آن ها افزود و یک مطلب دقیق و دسته بندی شده ارایه داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: نویسندگان می توانند راهبری یک جامعه را به عهده داشته باشند و همچنین گفته شده است که در راس اکثر و یا همه انقلاب ها همیشه نویسندگان حضور داشته اند و  راز ماندگاری ایده پردازان بزرگ نوشتن است.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: به همان تناسب که نوشته خوب، ماندگار است، آثار بد هم نقش تخریبی در جامعه دارد؛ اگر کتابی به درد  خواندن نخورد و به درد سوختن بخورد، حتی پس از سوختن نیز دودش چشم را آزار می دهد.

ایشان بیان کردند: امام علی(ع) بیان فرمود، تعجب آور است که مردم وقتی در شب هم غذایی پیدا می کنند برای غذا خوردن از هر گوشه ای به دنبال یک نور هستند، ولی برای غذای روح این گونه نیستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به کتاب ماخذ شناسی قواعد فقهی، ادامه دادند: کتب مختلفی در این زمینه وجود دارد، ولی این کتاب، یک کار ژرف و عمیق و در خور تحسین انجام شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: این کتاب خدمت بزرگی به محققان و پژوهشگران و طلاب و مدرسان است؛ در سه بخش مجزا از جمله ماخذشناسی مولف محور ، قاعده محور و بررسی بر اساس ابواب فقه نوشته شده است که کار ارزشمندی است.

آیت الله حسینی بوشهری فرمودند: در این کتاب ماخذشناسی بسیار خوبی انجام شده است،  حتی به کتب خطی نیز رجوع شده  و بیش از 300 مولف کتاب و رساله و 118 مقاله وپایان نامه به چشم می خورد.

ایشان اظهارکردند: در بخش ماخذشناسی قاعده محور ،عناوین باب بندی  گردیده و پدیدآورندگان آن، مشخص شده است؛ 1122 قاعده در این کتاب آمده که باز زمینه قواعد دیگری وجود دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  افزودند: علاوه بر آن تفاوت قواعد فقهی با سایر مسایل و اصطلاحات آمده است و به قواعد فقهی که بین شیعه و اهل سنت مطرح است پرداخته شده.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به کتاب ادله و منابع فقه نیز تصریح کردند: این کتاب توسط حجت الاسلام صرامی نوشته شده است که کار جدیدی است؛ در این کتاب فرق منبع و دلیل و تفاوت منابع و ادله اصول فقه و فقه انجام شده است و در پایان به پاسخ مساله و راه ها و مفاهیم اشاره کرده است؛ در این کتاب به اصول فقه و ویژگی های مباحث اصولی اشاره کرده و در پایان به این نتیجه رسیده است که یا عقلی و یا نقلی است و برای شقوق آن نیز مباحثی بیان شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کتاب دانشنامه اصولیان شیعه بیان کردند: این کتاب، کار بسیار سنگینی است؛ وی نگاه سید مرتضی که رهبر انقلاب نیز در این خصوص مباحثی مطرح کردند را در این زمینه به خوبی بیان نموده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که  تاریخ مند کردن علم اصول، کار ارزشمندی است که در این کتاب انجام شده است اظهارکردند: اگر چه دفتر تبلیغات از  اول باید صرفا وارد عرصه تبلیغ می شد، ولی امروز که وارد این حوزه شده است از پژوهشگاه های مطرح در این زمینه است و حقیقتا از تمام فعالان این عرصه تقدیر و تجلیل می کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.