زندگی، بر پایه تفاهم و همدلی94/07/04

http://bushehri.net/images/busshehri/boshehri_ll921015_204217.jpgمدير حوزه هاي علميه سراسر کشور حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در درس تفسیر خود با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام فرمودند: عن مولانا و مقتدانا الامام الصادق (ع): «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ فِي عُمُرِه».[1]

وجود مقدس امام صادق (ع) تحقق سه چیز را در پرتو انجام سه چیز می‌داند؛

نکته اول: «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ». ایشان عمل ارزشمند، پاک و منزه از هر نوع آلایشی را در پرتو راستگویی می‌داند. زبان عضوی است در بدن که هم  منشأ خیرات و برکات و هم منشأ شرور و آفت‌ها می‌تواند باشد، بستگی دارد ما از این زبان چگونه استفاده کنیم. گاهی زبان را به خدمت راستی و درستی می‌گیریم، نتیجه‌اش عمل پاک و ارزشمند است. در برنامه روزمره زندگی، به خانواده، دوستان، مردم کوچه و بازار، زبانمان عادت به دروغ نکند زیرا زندگی و رزق و روزی ما بر همین اساس می‌چرخد.

مردى خدمت حضرت رسول (ص) آمد و گفت: يا رسول اللَّه به من خوئى تعليم كن تا همه نيكی هاى دنيا و آخرت را برايم بياورد، رسول خدا فرمودند: دروغ‏ نگو، آن مرد گويد: گاهى برايم حالتى پيش می‎آيد كه خداوند آن را نمى‏ پسندد، من آن حالت را ترك مى‏ كردم از ترس اينكه مبادا كسى از من سؤال كند و من رسوا شوم و يا دروغ بگويم و بر خلاف سخن رسول خدا عمل كرده باشم.

نکته دوم؛«مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ»؛ انسان‌هایی که نیت پاک دارند، خداوند بر روزیشان می‌افزاید به خلاف کسانی که سوء نیت دارند، نسبت به خداوند، در جامعه و آحاد جامعه، با سوء نیت برخورد می‌کنند.

نکته سوم: «وَ مَنْحَسُنَ بِرُّهُ بِاَهله زید فی عُمرِه». این مسئله مهمی است، مخصوصاً در زندگی طلبگی ما، باید خیلی مراقبت کنیم. گاهی موارد افزایش طلاق در زندگی طلبه‌ها، به دلیل عدم توازن در نحوه برخورد در زندگی است. درس و بحث داشتن، صاحب‎نظر شدن در برخی علوم، مدرس رسائل، کفایه و مکاسب بودن، یک منبری خوب بودن،طلبه را به این باور می‎رساند که افراد خانه باید طابق النعل بالنعل حرف‌هایش را بپذیرند؛گاهی اوقات فقر، نداری و هزاران مشکل در زندگی پیش می‌آید و فراموش می‎کنیم یک زندگی مشترک داریم که جز در سایه تفاهم و همدلی نمی‌شود بار سنگین زندگی را بر دوش کشید.«الدُّنْيَا ... وَ ثُلُثُهُ تَغَافُل»‏[2]بگو و مگوها و سوال وجواب کردن ها را درخیلی از مواقع انسان باید نشنیده بگیرد، به عبارتی« شتر دیدی ندیدی».راهنمایی و مشاوره در آغاز زندگی مشترک، به رفاه وهمدلی کمک می‎کند. امید است که بتوانیم سفارش امام صادق (ع) را که فرمود: «مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِه»، به خوبی نسبت به خانواده خود عمل کنیم.


[1]. حرانی، ابن شعبه، تحف العقول،ص 294.

[2]. مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏46،ص 231

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.