سرگرم شدن به شبكه ها ی اجتماعی آفتي جدي براي عرصه پژوهش و آموزش كشور94/04/03

http://bushehri.net/images/zaman0mohammadrezapoor/123.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ضمن تبيين آفات مترتب بر استفاده بي رويه از امكانات ارتباطي جديد، مراكز آموزشي و پژوهشي كشور را به مديريت زمان در مسير توليد علم و تربيت نيروهاي دانشي توصيه و سرگرم شدن به اين شبكه ها را آفتي جدي براي عرصه پژوهش و آموزش كشور ذكر كردند.

مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار یکی از خبرگزاري ها، در توضيح اخبار منتشر شده درباره آيين نامه استفاده طلاب از شبكه هاي ارتباطي به ويژه تلفن همراه در مراكز آموزشي حوزه فرمودند: آنچه براي طلاب و دانشجويان مهم است، استفاده از فرصت ها است، درگيرشدن در شبكه‌هاي اجتماعي و مديريت نكردن زمان تحصيلي، براي اهالي درس، پژوهش و علم‌ورزي بي‌شك فرصت‌سوزي محسوب مي‌شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه اين گونه قوانين را زمينه‌ساز بهره گيري علمي طلاب در مسير توليد علم، تفكر براي نوآوري و پاسخ گويي به مسائل نوپديد بيان كردند و اظهار داشتند: توصيه‌هايي مبني بر اين كه طلاب مي توانند در فضاهاي آموزشي از ابزارهايي وقت گير استفاده كنند يا خير، صرفا توصيه آموزشي است؛ از اين رو زمينه‌هاي تحصيلي بايد به صورت مطلوب براي دانشجويان فراهم شود.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری خدشه دار شدن فرهنگ كتاب و كتابخواني را به نفع جامعه ندانستند و عنوان داشتند: امروزه با توجه به شكل گيري شبكه هاي ارتباطي و سرگرم كننده، متأسفانه ميزان مطالعه در جامعه كاهش يافته است، درگيرشدن با ابزارهاي ارتباطي جديد بدون مديريت زمان، جامعه آموزشي را از رسالت اصلي خود عقب مي اندازد، و اين مسأله شامل همه دانش پژوهان اعم از طلاب و دانشجويان مي‌شود.

ایشان با تأكيد بر ايجاد فرصت مطالعه براي اقشار مختلف مردم، اظهار داشتند: فرصت كتابخواني به سبب درگيرشدن افراد با شبكه‌هاي ارتباطي به خطر افتاده است؛ بنابر اين نبايد از فرهنگ ديرينه و اصيل كتاب و كتابخواني غافل شد

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به اين كه مراكز آموزشي و پژوهشي نبايد مقهور رسانه‌هاي ارتباطي شوند، تصريح كردند: در واقع اين طلاب و دانشجويان هستند كه بايد  در برابر امكانات جديد مديريت زمان داشته باشند، شبكه‌هاي ارتباطي اگر اختيار اهالي علم و پژوهش را از آنها بگيرد، بزرگ ترين آسيب آن، سلب فرصت‌هاي علمي و پژوهشي است و اين به ضرر مجموع جامعه و كشور است.

ایشان وضعيت جهان امروز را نيازمند بهره‌گيري از وجود روحانيت و تفكر اصيل اسلامي دانستند و ابراز داشتند: فضاهاي آموزشي اگر به فعاليت مداوم و تربيت نيرو نپردازند، بي شك طلاب بدون سرمايه‌هاي علمي و معنوي وارد جامعه خواهند شد

مدير حوزه هاي علميه كشور تقويت طلاب را در عرصه‌هاي كلامي، تفسيري و اعتقادي را راه برآورده كردن نيازهاي جامعه برشمردند و تأكيد كردند: اگر با اين نگاه حركت كنيم طبيعتا بايد وقت بيشتري هم براي دريافت مباني براي طلاب و دانش پژوهان اختصاص دهيم.

ایشان در پایان فرمودند: آنچه كه در آيين‌نامه‌ استفاده از ابزارهاي ارتباطي پيش بيني شده چگونگي صحيح استفاده از ابزارهاي ارتباطي است، وگرنه در دنياي امروز امكان اين كه گفته بشود كسي از اين امكانات استفاده بشود معنا و مفهوم ندارد، مديريت كردن اين امكانات براي كساني كه زمان تحصيل شان است بايد با حساسيت بيشتري پيگيري شود.

آيت الله حسيني بوشهري در بخش ديگري از سخنانش به برنامه هاي جنبي و تفريحي طلاب اشاره كرد و گفت: در هر حال سرگرمي هم بايد به گونه اي باشد كه بر بار سرمايه هاي تبليغي و مهارت‌هاي فردي آنان افزوده شود، خوشبختانه در حوزه علميه، طلاب متناسب با نيازشان برنامه هاي تفريحي و ورزشي را در كنار تحصيل شان پي گيري مي كنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.