شاخصه های استاد موفق از نگاه امام صادق(ع)95/02/14

http://bushehri.net/images/20/1/3132/IMG17122794.jpgحوزه های علمیه باید در مسیری که امام راحل و رهبر انقلاب و شهدا تعیین و مشخص کردند، باقی بمانند و باید حوزه ای داشته باشیم که بتواند اسلام را به جهان انتقال دهد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» عصر دیروز در مراسم تجلیل از اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم با بیان این که این مدرسه علمیه دارای ظرفیت های فراوانی است و مدیریت خاصی می خواهد فرمودند: لازم است از زحمات مدیر فعلی  و همه کسانی  که در این مدرسه برای تربیت و رشد طلاب برنامه ریزی می کنند تشکر کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور به بیان راه کاری مناسب و دغدغه های موجود پرداختند و فرمودند: اگر بخواهیم بنیان مدرسه علمیه و حوزه را در بخش و قسمت های مختلف تجزیه و تحلیل کنیم از اینکه چه عناصری در پیشرفت، اخلاق، تعالی و رشد و بالندگی و زمان شناسی در حوزه تأثیرگذارند یکی از کلیدی ترین عناصر در پیشرفت حوزه، اساتید هستند.

امام جمعه قم بیان داشتند: اساتید می توانند، نقش بسیار زیادی در تربیت دانش آموختگان فقه جعفری ایفا کنند و حتی می توانند به مدیریت هم در ارتقاء بهتر کمک دهند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نقش استاد در تربیت  و پرورش طلبه بسیار کلیدی است  به شاخصه های استاد موفق از نگاه امام صادق(ع) اشاره کردند و اظهار داشتند: انتظار حوزه و مسئولین حوزه  از استاد، جدای از توان عملی و قدرت بیان قوی، خروجی مناسب حوزه است.

ایشان ابراز داشتند: این حرف بدان معنا است که خروجی حوزه باید طلبه عالم و اهل عمل باشد، یعنی طلبه علم و اخلاق را با هم بیاموزد. طلبه ای که اصطلاحات حوزوی را یاد می گیرد باید اخلاق را هم یاد بگیرد.

آیت الله حسینی بوشهری خاطر نشان ساختند: فضای دنیا و حوزه و کشور پر شبهه است و حتی ذهن طلبه پرشبهه است؛ اگر این گونه شد و استاد نتواند این مشکل را از بین ببرد و او با همین حال به جامعه برود مشکلات دو چندان خواهد شد؛ بنابر این کار استاد این است که شک او را به یقین با تعبیر امام صادق(ع) تبدیل کند.

استاد سطوح عالي حوزه علميه قم افزودند: اگر طلبه ای شبهه‎ای مطرح کرد به گونه ای سخن نگویم که ذهن او بسته شود و از ما رویگردان شود و با ذهن پر از شبهه از پیش ما برود و جرأت نکند دیگر پیش ما شبهه ای را مطرح کند؛ بلکه اگر فعلا نمی دانیم از روی مهربانی به او بگویم فردا به تو خواهم گفت و به او پیام مشخص بدهیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کردند: شاخصه دیگر استاد موفق این است که روحیه تکبر نداشته باشد و باید روحیه تکبر را از بین ببرد و تواضع را زنده کند. اگر استادی متواضعانه برخورد کرد، طلبه ساخته می شود، نباید اسیر چند اصطلاح و واژه شویم.

امام جمعه قم ابراز داشتند: از شاخصه های دیگر استاد موفق اخلاص است. در رفتار و گفتار استاد باید اخلاص موج بزند و اخلاص سرمایه بزرگی است باید آن را حفظ کرد. بزرگان دین ما این گونه عمل می کردند و با اخلاص بودند اگر نام اولیاء الله، ماندگار شده برای اخلاص بوده نه به خاطر ریا و خود بینی.

ایشان بیان کردند: علم و تهذیب نفس برای استاد خیلی مهم است بعضی از اساتید علمیت و اخلاص دارند، ولی مهارت بیان مباحث را ندارند برای این کار ابتدا باید اصل مطلب را بیان کرد. استاد امین طلاب است، باید طوری رفتار کرد تا طلبه اسرار خود را به او بگوید.

مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز داشتند: اساتید در کنار ارائه درس، مباحث کوتاه اخلاقی از زندگی اهل بیت(ع) و بزرگان را مطرح کنند، همه اینها اگر چه کوتاه است، ولی چون هر روز تکرار می شود مؤثر خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه فضای امروز حوزه و محیط مدرسه علمیه و منزل و جامعه با گذشته و دوران شیخ مفید‎ها فرق می کند افزودند: استاد نقش موثری در این عرصه دارد.

امام جمعه قم به موضوع انقلابی بودن از سوی رهبر انقلاب هم اشاره کردند و بیان داشتند: تعبیر رهبر  انقلاب، انقلابی بودن است، استاد باید مواظب تعابیر خود در کلاس و در برخورد با طلاب باشد، تعابیر استاد در ماندگاری یا عدم ماندگاری آنها در انقلابی بودن تاثیر گذار است.

 مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کردند: حوزه های علمیه باید در مسیری که امام راحل و رهبر انقلاب و شهدا تعیین و مشخص کردند، باقی بمانند و باید حوزه ای داشته باشیم که بتواند اسلام را به جهان انتقال دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.