شیعه واقعی در کلام حضرت فاطمه سلام الله علیها95/02/05

http://bushehri.net/images/boshehri_l93227_211898.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني درباره صفات شیعیان واقعی در کلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: در رابطه با اینکه شیعیان چه ویژگی‎هایی باید داشته باشند روایات زیادی وارد شده است که از جمله آن روایات می‎توان به عبارت «يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا» اشاره کرد، شیعیان واقعی در هنگام حزن و اندوه اهل بیت (ع)، غمگین و سوگوار هستند و در ایام فرح و شادی اهل بیت (ع)، در شادی و سرور به سر می‎برند. بنابراین، در ایامی مانند میلاد حضرت زهرا (س)، این شادی و سرور باید در مناظر شهری و مجالس و محافل ما به خوبی دیده شود.

ایشان ادامه دادند: در حالات حضرت زهرا (س) آمده است که ایشان دارای مرجعیت فکری، علمی و فرهنگی بوده است لذا اشخاصی که به آشنایی با مسائل دینی علاقمند بودند، خدمت ایشان می‎رسیدند و سؤالات خود را با ایشان در میان می‎گذاشتند. در تاریخ آمده است که شخصی همسر خود را نزد حضرت فاطمه (س) فرستاد تا از ایشان سؤال کند که آیا ما جزء شیعیان شما هستیم یا خیر؟ حضرت فاطمه زهرا (س) در پاسخ به همسر این مرد فرمود: «إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلَا»؛ یعنی اگر به آنچه که شما را به انجام آن امر کرده‎ایم عمل می‎کنید و از آنچه که شما را از انجام آن نهی کرده‎ایم پرهیز می‎کنید، از شیعیان ما محسوب می‎شوید، در غیر این صورت از شیعیان ما نیستید. بنابراین، ما در صورتی در زمره شیعیان واقعی قرار خواهیم گرفت که به بایدها و نبایدهای بیان شده از ناحیه معصومین (ع)، پایبند باشیم. البته این دستورات معصومین (ع) نیز در پرتو دستورات قرآن و خداوند متعال است.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند:در روایات بسیاری از برخی از افراد به عنوان محب اهل بیت (ع) و از برخی دیگر به عنوان شیعه اهل بیت (ع) تعبیر شده است که اختلاف این تعابیر حاکی از این است که میان محب و شیعه تفاوت وجود دارد، همه ما محب و دوستدار اهل بیت (ع) هستیم و در مصیبت آنان عزادار و در شادی آنان شادمان هستیم؛ هنگامی که از اهل بیت (ع) نام می‎بریم، از این بزرگواران با تکریم و احترام یاد می‎کنیم و حوائج خود را با آنان در میان می‎گذاریم؛ اما این دوست داشتن و محب اهل بیت (ع) بودن، الزاماً به معنای پیروی و اطاعت از آنان نیست. بنابراین، شیعه واقعی کسی است که سه ویژگی در او وجود داشته باشد: اول: شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت (ع)؛ دوم: محبت نسبت به اهل بیت (ع) و سوم: اطاعت از اوامر و نواهی اهل بیت (ع) و به تعبیر روشن‎تر شیعه واقعی کسی است که از مرحله شناخت و محبت عبور کرده است و به مرحله اطاعت رسیده باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.