ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارای پشتوانه عقلانی و وحیانی است95/05/23

http://bushehri.net/images/namazjoume/photo_2016-07-26_11-27-57.jpgامام جمعه قم با بیان این که یک وزارتخانه به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده شود، فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که در سایه آن، سایر واجبات حفظ می‌شود.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»  (22 فروردین) در خطبه اول نماز جمعه قم، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، عنوان کردند: آنچه شرع مقدس اسلام و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی به عنوان معروف می‌شناسد، می‌توان به عنوان معروف نام برد و آنچه که شرع مقدس اسلام و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی به عنوان منکر می‌شناسد، می‌توان از آن به عنوان منکر نام برد.

در فقه ما، فقها و علما در بخش قابل توجهی از موضوعات، شارع مقدس احکام را به عرف ارجاع داده است و عرف می‌تواند تعیین کننده موضوع فقه اسلامی باشد، بنابراین در مسأله معروف و منکر می‌توان عرف را هم در نظر گرفت.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: عده ای مسأله معروف و منکر را در سلسله مسائل عبادی و یا مسائل اجتماعی می‌دانند، در حالی که دایره معروف و منکر به مسائل اعتقادی، مسائل سیاسی و اقتصادی در جامعه سرایت می‌کند، یعنی هریک از معروف‌ها یا منکرهای اعتقادی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند مصادیقی از معروف یا منکر باشد.

اگر ما دایره و گستره معروف و منکر را به این سمت و سو برسانیم، می‌توانیم زمانی که سخن از معروف و منکر در جامعه مطرح می‌کنیم، یک دایره محدود را در اذهان مردم تداعی نکنیم، بلکه کل جامعه را می‌توان تحت پوشش امر به معروف و نهی از منکر قرار داد.

از زمان انقلاب اسلامی تا کنون یکی از دیدگاه‌هایی که همواره مطرح بوده است، این است که یک وزارتخانه به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده شود، زیرا امروز عده ای امر به معروف و نهی از منکر را در مسائل ریز و جزئی پیدا کردند و ذهن جامعه از معنای گسترده به معنای محدود منتقل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فرمودند: برخی ممکن است سوال کنند که چه ضرورتی دارد که پرچم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه بلند کنیم، در پاسخ باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که در سایه آن، سایر واجبات حفظ می‌شود.

آنچه از کلمات رسول گرامی اسلام (ص) و دین برمی آید، این است که ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارای پشتوانه عقلانی و وحیانی است و هم عقل و هم شرع و وحی به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر دستور داده اند.

آنچه که مسلم است افراد یک جامعه به یکدیگر مرتبط هستند و همان طور که من بر جامعه تأثیرگذار هستم، از جامعه نیز متأثر می‌شوم.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کردند: اگر فضای جامعه به صلاح و سداد رفت و جامعه از ویژگی خاصی معطر شد، ما هم در این فضا بوی خوش را استشمام می‌کنیم، عملکرد من بر جامعه و عملکرد جامعه بر من موثر است، بنابراین همان گونه که ما مأمور به اصلاح خود هستیم، مأمور به اصلاح جامعه نیز هستیم.

ایشان بابیان این که رابطه دوسویه ای بین فرد و جامعه وجود دارد، اظهار داشتند: پیامبرگرامی اسلام (ص) در ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، داستان کشتی و سوراخ را مطرح کردند و این داستان نشان می‌دهد که عملکرد نامناسب یک فرد بر جامعه تأثیرگذار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.