علت ممنوعيت استفاده از گوشي‌هاي هوشمند براي طلبه‌ها94/06/01

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%2020.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» طی سخنانی ضمن تبيين آفات مترتب بر استفاده بي رويه از امکانات ارتباطي جديد، مراکز آموزشي و پژوهشي کشور را به مديريت زمان در مسير توليد علم و تربيت نيروهاي دانشي توصيه و سرگرم شدن به اين شبکه ها را آفتي جدي براي عرصه پژوهش و آموزش کشور ذکر کردند.

مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور، در توضيح اخبار منتشر شده درباره آيين نامه استفاده طلاب از شبکه هاي ارتباطي به ويژه تلفن همراه در مراکز آموزشي حوزه فرمودند: آنچه براي طلاب و دانشجويان مهم است، استفاده از فرصت‌ها است، درگيرشدن در شبکه‌هاي اجتماعي و مديريت نکردن زمان تحصيلي، براي اهالي درس، پژوهش و علم‌ورزي بي‌شک فرصت‌سوزي محسوب مي‌شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه اين گونه قوانين را زمينه‌ساز بهره گيري علمي طلاب در مسير توليد علم، تفکر براي نوآوري و پاسخ گويي به مسائل نوپديد بيان کردند و اظهار داشتند: توصيه‌هايي مبني بر اين که طلاب مي توانند در فضاهاي آموزشي از ابزارهايي وقت گير استفاده کنند يا خير، صرفا توصيه آموزشي است؛ از اين رو زمينه‌هاي تحصيلي بايد به صورت مطلوب براي دانشجويان فراهم شود.

مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور خدشه دار شدن فرهنگ کتاب و کتابخواني را به نفع جامعه ندانستند و افزودند: امروزه با توجه به شکل گيري شبکه هاي ارتباطي و سرگرم کننده، متأسفانه ميزان مطالعه در جامعه کاهش يافته است، درگيرشدن با ابزارهاي ارتباطي جديد بدون مديريت زمان، جامعه آموزشي را از رسالت اصلي خود عقب مي اندازد، و اين مسأله شامل همه دانش پژوهان اعم از طلاب و دانشجويان مي‌شود.

ایشان با تأکيد بر ايجاد فرصت مطالعه براي اقشار مختلف مردم، اظهار داشتند: فرصت کتابخواني به سبب درگيرشدن افراد با شبکه‌هاي ارتباطي به خطر افتاده است؛ بنابر اين نبايد از فرهنگ ديرينه و اصيل کتاب و کتابخواني غافل شد.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به اين که مراکز آموزشي و پژوهشي نبايد مقهور رسانه‌هاي ارتباطي شوند، تصريح کردند: در واقع اين طلاب و دانشجويان هستند که بايد در برابر امکانات جديد مديريت زمان داشته باشند، شبکه‌هاي ارتباطي اگر اختيار اهالي علم و پژوهش را از آنها بگيرد، بزرگ ترين آسيب آن، سلب فرصت‌هاي علمي و پژوهشي است و اين به ضرر مجموع جامعه و کشور است.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري وضعيت جهان امروز را نيازمند بهره‌گيري از وجود روحانيت و تفکر اصيل اسلامي دانستند و ابراز داشتند: فضاهاي آموزشي اگر به فعاليت مداوم و تربيت نيرو نپردازند، بي شک طلاب بدون سرمايه‌هاي علمي و معنوي وارد جامعه خواهند شد.

مدير حوزه هاي علميه کشور تقويت طلاب در عرصه‌هاي کلامي، تفسيري و اعتقادي را راه برآورده کردن نيازهاي جامعه برشمردند و تأکيد کردند: اگر با اين نگاه حرکت کنيم طبيعتا بايد وقت بيشتري هم براي دريافت مباني براي طلاب و دانش پژوهان اختصاص دهيم.

ایشان  بیان کردند: آنچه که در آيين‌نامه‌ استفاده از ابزارهاي ارتباطي پيش بيني شده چگونگي استفاده صحیح از ابزارهاي ارتباطي است، وگرنه در دنياي امروز امکان اين که گفته بشود کسي از اين امکانات استفاده بکند معنا و مفهوم ندارد، مديريت کردن اين امکانات براي کساني که زمان تحصيل شان است بايد با حساسيت بيشتري پيگيري شود.

آيت الله حسيني بوشهري در بخش ديگري از سخنانشان به برنامه هاي جنبي و تفريحي طلاب اشاره کردند و بیان داشتند: در هر حال سرگرمي هم بايد به گونه اي باشد که بر بار سرمايه هاي تبليغي و مهارت‌هاي فردي آنان افزوده شود، خوشبختانه در حوزه علميه، طلاب متناسب با نيازشان برنامه هاي تفريحي و ورزشي را در کنار تحصيل شان پي گيري مي کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.