علما در زمان مشاهده بدعت‌ها مماشات نکنند93/04/18

http://www.bushehri.net/images/busshehri/139302191148187372716033.jpgحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار یکی از خبرگزاری ها فرمودند: علما نباید در زمان مشاهده بدعت و تحریف در اصالت دین، مماشات کنند،

ایشان ادامه دادند: اگر علما نقش خود را به درستی انجام دهند و دچار مسامحه نشوند، مردم هم راه خود را به خوبی پیدا می‌کنند. استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم هم‌چنین با توجه به سرعت و گستردگی انتقال اخبار توسط رسانه‌ها، افزودند: که علما باید مراقبت کنند نظرات و سخنان ایشان به گونه‌ای مطرح نشود که مورد سوء استفاده قرار گیرد. ایشان  معتقدند که برقراری توجهی مشترک میان دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت از نیازهای ضروری شرایط امروز است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه این گفت وگو با اعتقاد بر این‌که مسلمانان تا حد بسیاری، تابع نظر بزرگان و پیشوایان خود هستند، اظهار کردند: در صورتی که پیشوایان دینی ـ چه در شیعه و چه غیر شیعه ـ اسلام را آن گونه که هست و پیامبر اکرم(ص) برای مردم تبیین کرده اند، به مخاطبان خود منتقل کنند، افراط، تفریط و دشمنی و عداوتی در جامعه ایجاد نخواهد شد. درست است که گاهی دور بودن بعضی جوامع شیعه از تعالیم اصلی اسلام که امروزه توسط مراجع تقلید تبیین می‌شود، باعث می‌شود که متأسفانه، افراد به قصد خدمت به دین و آرمان‌های اهل بیت (ع) دست به برخی اقدامات نامناسب زنند اما نقش علما هم در این‌جا بسیار مهم است. علما باید این جرأت را داشته باشند که در آغاز کار این بدعت‌ها و تحریف‌ها در مورد اصالت دین، تذکر به جا دهند و با تعابیری از این دست که این‌ها تعدادی شیعه هستند، آن‌ها را آزاد بگذارید تا کار خود را انجام دهند، با بدعت‌ها و انحرافات مماشات نکنند.

ایشان وظیفه علما در چنین شرایطی را از مصادیق روایت اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه دانستند و افزودند: در صورت پیدایش رگه‌هایی از بدعت و تحریف در دین و جامعه، عالم باید نقش خود را ایفا کند. اگر علما نقش خود را به درستی انجام دهند و دچار مسامحه نشوند، مردم هم راه خود را به خوبی پیدا می‌کنند. با دقت در افراط گرایی‌های ایجاد شده، می توان گفت یک گوشه کار با تأیید یک عالم انجام می‌گیرد و در نهایت یک عالم پشتوانه و تکیه‌ای برای این اعمال افراطی می‌شود. هر چند قصد خیر نیز داشته باشد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.