عواملي که سرنوشت انسان را متحول مي‌کند94/05/14

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%201.jpegمدیر حوزه های علمیه کشور فرمودند:از مهمترين اسباب و عواملي که خداوند براي رسيدن به سعادت در اختيار انسان قرار داده، نخست عقل است و دوم انبياء و اولياء الهي هستند. در اين مسير انسان دچار اعوجاج و مشکل نمي‌شود.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طی سخنانی عنوان کردند: انسان در نظام خلقت و آفرينش از موقعيت والايي برخوردار است. قرآن کريم، انسان را در موارد متعدد به عنوان موجود ممتاز و شايسته مورد تجليل و تکريم معرفي کرده و به تعبير ديگر انسان گل سرسبد عالم هستي است.

خداوند متعال گاهي به تعبير «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً» از انسان ياد مي‌کند و گاهي نيز با واژه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» از او سخن به ميان مي‌آورد و گاهي اين مواهب زميني و آسماني را به خاطر انسان اعلام به آفرينش مي‌کند؛ نظير وسخرلکم: يعني عالم هستي به خاطر اين انسان و بنده خدا آفريده و به وجود آمده است بنابراين اين پايگاه انسان در نظام خلقت و آفرينش مشخص است.

ایشان ادامه دادند: نکته ديگر که بايد اشاره کنم اين است که انسان داراي استعدادهاي فراواني است و به مقتضاي حکمت خداوندي مي‌تواند همه اين استعدادها را به فعليت برساند منتها از سوي ديگر تفاوت انسان با ديگر موجودات اين است که انسان تک بعدي نيست و موجودات ديگر تک بعدي هستند، انسان هم برخوردار از عقل و هم غريزه است و همينطور داراي قدرت اراده و اختيار است که گاهي به عنوان نفس سرکش از آن تعبير مي‌شود اگر همه اينها زيرچتر اراده و اختيار قرار بگيرد ممکن است آدمي را گاهي در منجلاب گناه و فساد قرار دهد، از اين رو خداي متعال اين انسان و مخلوق خوب خود را مورد عنايت و کرامت خود قرار داده است و عواملي را براي هدايت اين انسان مقرر فرموده است.

در رأس همه اين عوامل ذات کبريايي حق تعالي قرار دارد چرا که انسان مربي است و مربي واقعي او ذات خداوند است. علامه طباطبايي تعبير جالبي دارند که نفي هدايت از پيغمبر (ص) را نمي‌توان کرد اما در يک جاي قرآن نفي هدايت از او شده و هدايت به خود خدا اختصاص يافته است زيرا همانگونه که اهل علم و فضل عنايت دارند، هدايت گاهي ايصال به مطلوب و گاهي ارائه طريق است. آنچه از پيغمبر در يک جا سلب شده ايصال به مطلوب است و آنچه براي خداوند ثابت شده همين دريافت ايمان به قلب است و پيغمبر (ص) نيز در اينجا ارائه طريق مي‌کند.

خداوند مي‌خواهد انسان به رشد و تعالي و کمال واقعي دست يابد لذا در ادعيه ائمه (ع) مي‌بينيم که مي‌فرمايند: «اللهم صل علي محمد و اله و بلغ بايماني اکمل الايمان» يعني ما به حد کم قانع نيستيم و مي‌خواهيم رشد و کمال پيدا کنيم خدايا اکمل ايمان را در اختيار من قرار بده، اين خواست امامان ماست و چنين درسي را به ما ياد داده‎اند که به کم قانع نباشيم و از او اکمل ايمان را بخواهيم.

يکي از اسباب و عواملي که خدا در اختيار انسان قرار داده عقل انسان است اين نيرويي در وجود آدمي است تا به انسان هدايت و مسير را نشان دهد و راه را از چاه براي انسان تعيين کنند، بنابراين همه اين کارها، کار عقل است، خداوند هم نسبت به کساني که عقل خود را در مسیر زندگی به کار مي‌اندازند تعبیر می‎کند که صاحبان خرد کساني‌اند که از عقل خدادادي درست بهره بگيرند.

ایشان در پایان بیان کردند: عامل دوم که سرنوشت انسان را متحول مي‎کند و آدمي را به کمال واقعي مي‌رساند انبياء و اولياي الهي هستند اينها به عنوان سفيران پروردگار عالم، مسير را براي بشريت هموار مي‌کنند تا بشريت دچار اعوجاج و مشکل نشود؛ اينها مسير را براي جامعه هموار مي‌کنند؛ بنابراين پس از نبي (ص) نيز امامان پاک و معصوم قرار دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.