فعالیت های امام جواد (ع) می تواند الگوی خوبی برای انتقال پیام شیعه باشد95/01/31

http://bushehri.net/images/01/20/25/33333/IMG13430263.jpgفعالیت های امام جواد (ع) می‎تواند الگوی بسیار خوبی برای جامعه باشد و می توان با الگوگیری از فعالیت های امام جواد (ع) از دل تاریخ پر افتخار شیعه پیام های مفیدی را به جامعه انتقال داد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» دیروز در همایش سیره و زمان امام جواد(ع) در سالن اجتماعات پژوهشگاه دفتر تبلیغات برگزار شد، به سیره سیاسی امام جواد (ع) اشاره کردند و فرمودند: از پیش آمد های شیعه برای معصومین(ع) دو عصمت علمی و عملی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور فرمودند: عصمت علمی به معنای این است که مشکلاتی که برای انسان ها پیش می آمد، ائمه (ع) در جبهه مقدم بودند و مرد میدان علم و دانش در پاسخگویی شبهات قرار می گرفتند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشتند: دوست و دشمن در حقانیت علمی و عصمت عملی ائمه (ع) گواهی داده اند و بر حقانیت آنان اعتراف کرده و کسی نبوده که بر ائمه (ع) لغزشی ایجاد کند و اگر اشکالی ایجاد می شد به خاطر عناد ورزی بوده است.

امام جمعه قم اظهار داشتند: امام جواد(ع) از لحاظ علمی در پیش همه انسان ها و دشمنان از علمیت بالایی برخوردار بوده و جهان در مقابل عظمت علمی ایشان سر تواضع فرود می آورد و این نشان دهنده اوج عظمت امام جواد(ع) بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که بعد از شهادت امام رضا (ع) شیعه با صحنه ای مواجه شد که اصلا تاکنون انتظار آن را نداشته است اظهار داشتند: بعد از شهادت امام رضا(ع) رهبری جامعه به دست نوجوانی خردسال افتاد و همین امر موجب اضطراب و نگرانی شیعه شد که نکند این جوان پاسخگوی مشکلات نباشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز داشتند: این مسئله موجب اضطراب شیعیان و تشکیل سه جبهه معاندین و کینه توزان نسبت به اهل بیت(ع) مخالفین مکتب شیعه و خود شیعه شد.

امام جمعه قم اظهار داشتند: مشکل اصلی عصر امام جواد (ع) این بود که این امام همام (ع) نمی تواند عهده دار هدایت و پاسخگویی به شبهات باشد و این مسئله به صورت موضوعی بغرنج در میان شیعیان گردید و باعث به وجود آمدن گروه هایی همچون واقفیه شده است.

ایشان افزودند: گروه واقفیه در زمان امام رضا(ع) وجود داشت؛ حضور امام رضا(ع) اجازه صحنه گردانی به آنها را نمی داد، اما شبهاتی که در بین شیعه پیش آمد، موجب عرض اندام گروه هایی همچون واقفیه شد.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشتند: در میان شیعیان، شخصیت هایی بودند که در امامت امام جواد (ع) تردید داشتند و از سویی در میان همین شیعیان کسانی بودند که دارای اعتقادی قوی به عصمت و علمیت امام (ع) داشتند و این مشکلات پیش آمده در عصر امام (ع) باعث شد که امام(ع) متاسفانه پایگاهی در میان شیعیان نداشته باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از مشکلات امام جواد (ع) سن آن حضرت بود و همین مسئله باعث شک و تردید در میان شیعیان شد اظهار داشتند: عصر امام جواد (ع) عصر خفقان سیاسی، ظهور و بروز انواع گروه های تفرقه انگیز، ضعیف شدن شیعیان از نظر سیاسی و اجتماعی و قوت گرفتن و گسترش خلیفه بنی عباس و شیوع ترجمان از اندیشمندان یونانی، برای نادیده گرفتن امام جواد (ع) بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری به اقدامات موثر سیاسی امام جواد (ع) و از بین بردن شک و تردید و کناره گیری شیعیان اشاره کردند و فرمودند: تثبیت جایگاه امامت اولین اقدام امام جواد(ع) بوده؛ با ارکان فرقه های نوظهور ارتباط کلامی و علمی برقرار کرد و در انواع جلسات آنها شرکت نمود و به این شبهات پاسخ می داد. با انتشار این شبهات در میان مردم آهسته و آرام به حقانیت امام پی بردند.

امام جمعه قم تشکیل شبکه وکلا، برقرار کردن پایگاه شیعه، جمع آوری وجوهات برای تثبیت جایگاه و حل و فصل مشکلات درون سازمانی شیعه و نفوذ در دربار خلفای بنی عباس برای امنیت شیعه و نامه نگاری با اندیشمندان مهمترین اقدامات امام جواد عنوان کردند.

آیت الله حسینی  بوشهری اظهار داشتند: این فعالیت های امام جواد (ع) می تواند الگوی بسیار خوبی برای جامعه باشد و می توان با الگوگیری از فعالیت های امام جواد (ع) از دل تاریخ پر افتخار شیعه پیام های مفیدی را به جامعه انتقال داد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزودند: امروز حوزویان و علما بر سر سفره اهل بیت (ع) نشسته و حوزویان و مراکز حوزوی رسالت سنگینی برای انتقال پیام امام جواد(ع) و روش الگویی این امام به جامعه دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.