مبادرت ورزیدن به سوی هدایت94/08/22

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2014.jpegحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور طی سخنانی با بیان روایتی از امام اول ما شیعیان حضرت امام علی علیه السلام بیان کردند: قال مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع): «طوبى لمن بادر الهدى قبل أن تغلق أبوابه».[1]

حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در روایت مذکور مسیر هدایت و سعادت را برای انسان مشخص کرده‎ است. حضرت (ع) فرموده است که خوشا به حال کسانی که به سوی هدایت و سعادت مبادرت می‎ورزند قبل از اینکه درهای هدایت بسته شود.

انسان باید به سوی سعادت و کمال سریع حرکت کند تا گمشده خود را هرچه زودتر پیدا کند چون فرصت‎ها همیشه در اختیار انسان نیست لذا قبل از اینکه درهای هدایت بسته شود انسان باید راه خود را پیدا کند. بنابراین، در مسائل درسی، معنوی، تهذیب نفس و حتی در مسائل دنیایی باید فرصت‎ها را غنیمت شمرد زیرا زمان، محدود و رو به پایان است. استفاده از فرصت‎ها برای طلاب عزیز مهم‎تر است و لذا زمانی که وارد حوزه می‎شوند باید برای افق‎های دور برنامه‎ریزی کنند. گاهی از اوقات طلاب سالیان سال در حوزه هستند ولی به مقصود و مطلوب نمی‎رسند زیرا گاهی راهنما نیست و گاهی راهنما هست ولی عمل کننده‎ای نیست- البته در مواردی که طلاب عزیز به خوبی آینده‎نگری کرده‎اند و از فرصت‎ها به خوبی استفاده کرده‎اند، تا مرحله مرجعیت پیشرفت نموده‎‎اند هرچند افرادی هستند که به کمالات علمی و معنوی رسیده‎اند اما به دلیل برکات نفسانی به عرصه مرجعیت ورود پیدا نمی‎کنند که این امر نیز قابل تحسین است، از جمله اینکه در حالات مرحوم آیت‎الله فشارکی (ره) آمده است که شاگردان ایشان خدمت ایشان آمدند و عرض کردند که اکنون فلان مرجع بزرگ از دنیا رفته است زمینه مرجعیت شما فراهم است. ایشان دو دست خود را بر در خانه گذاشت و به شاگردان خود گفت از نظر علمی حرف شما درست است ولی مرجعیت دریایی است که مدیریت کارآمد می‎خواهد که از عهده من خارج است- لذا امیرالمؤمنین(ع) فرموده است «بادر» که مقصود از آن حرکت سریع و سبقت گرفتن است بنابراین، انسان باید سریع حرکت کند زیرا فرصت‎ها محدود و درهای هدایت همیشه باز نیست که نبی گرامی اسلام (ص) نیز در این رابطه فرموده است: «مَن فُتِحَ لَهُ بابُ خَيرٍ فَليَنتَهِزهُ فَإِنَّهُ لايَدري مَتى يُغلَقُ عَنْهُ الْأُمُورُ بِتَمَامِهَا»[2]؛ کسي که دري از خير به رويش باز شد آن را غنيمت بشمارد زيرا نمي‌داند چه وقت به روي او بسته خواهد شد؟

همچنین امیرالمؤمنین علی (ع) در روایت دیگری فرموده است: «طوبى لمن صلحت سريرته و حسنت علانيته و عزل عن النّاس شرّه‏»[3]؛ خوشا به حال کسی که شايسته باشد نهان او و نيكو باشد آشكار او و بدى خود را از مردم بگرداند.

حضرت (ع) در این روایت به سه خصلت ارزشمند اشاره کرده است که خصلت اول و دوم حُسن باطن و حُسن ظاهر است؛ این‎گونه افراد دل پاکی دارند که نسبت به مردم بدبین نیستند و از رشد و پیشرفت دیگران خوشنود می‎شوند. اما در مقابل، انسان‎هایی که سوء باطن دارند نسبت به دیگران بدبین هستند و پیوسته به دنبال این هستند که مانع از رشد دیگران شوند که این موارد نشان‎دهنده باطن زشت و پلشت آنان است. رسیدن به این مرحله نیاز به تصفیه روح و توجه به خدا دارد تا این آلودگی‎ها از دل انسان خارج شود. افرادی که در این کار موفق می‎شوند آشکار و ظاهر آنان زیبا جلوه می‎کند و با مردم با روی باز و بشّاش برخورد می‎کنند.

سومین خصلت ارزشمند این است که مردم از شر انسان در امان باشند که البته این خصلت به دنبال دو خصلت قبلی حاصل می‎شود زیرا کسانی که حُسن باطن و حُسن ظاهر دارند شر در وجود آنان راه ندارد. بنابراین، باید سعی کنیم که خود را متخلّق به این سه خصلت نماییم زیرا هرچه خودمان را منزه‎تر کنیم اثر بیشتری در جامعه ایجاد خواهد شد چون امروزه مردم اسلام را از دریچه روحانیت نگاه می‎کنند لذا هر عملی که از روحانیت سرمی‎زند به حساب اسلام گذاشته می‎شود. در روایتی آمده است که اگر انسان حرفی را که می‎زند، عمل کند، این حرف در دل‎ها می‎نشیند. امروز در عصر غیبت امام زمان (عج) لباس روحانیت بیان‎گر این است که ما جزء یاران حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) هستیم لذا دشمنان و استکبار کینه روحانیت را به دل دارند. در حالات مرحوم میرزای شیرازی (ره) آمده است که ایشان بعد از فتوای تحریم تنباکو گریه می‎کردند، وقتی علت را پرسیدند، ایشان در پاسخ گفت که تا قبل از این دشمنان از میزان اهمیت و نفوذ روحانیت آگاه نبودند ولی امروز متوجه این اهمیت شدند لذا باید برای مبارزه با دشمنان دین و اسلام آماده شویم.

 



[1]. عبد الواحد بن محمد، تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم‏، ص431.

[2]. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج74، ص165.

[3]. عبد الواحد بن محمد، تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم‏، ص431.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.