متهم کردن حوزه به افت علمی جفا در حق آن است94/03/21

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2027.jpegحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري«دامت برکاته» شامگاه چهارشنبه در «ششمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی» که در سالن همایش‎های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها برگزار شد، با تقدیر از گزارش‎های ارائه شده از سوی معاون پژوهش و مدیرکل امور پژوهشی حوزه، اظهار داشتند: خوشحالی و خرسندی خود را پنهان نمی‎کنم از اینکه شاهد هستیم امروز حوزه ما به برکت تلاش های مجاهدانه اهل قلم در یک وضعیت نسبتا قابل قبولی قرار دارد.

ایشان با اشاره به فعالیت 265 نشریه علمی حوزه دین، ابراز داشتند: هنگامی که وجود این نشریات را با پیش از انقلاب مقایسه می‎کنیم «میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است»؛ حتی نسبت به دهه‎های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب نیز رشد قابل قبولی پیدا کرده است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور با تأکید بر اینکه جفا به حوزه‎های علمیه است که حوزه‎های ما را متهم به افت شدید علمی کنند، فرمودند: تعداد نویسندگان این حوزه در پیش از پیروزی انقلاب از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی‎کرد؛ از گذشته تا امروز چقدر تفاوت جدی و اساسی وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: امروز در مجلات فقهی و اصولی که دغدغه حوزویان سنتی ما است شاهد هستیم طلاب فاضل ما در مسائل نوپیدایی قلم می‎زنند که مسبوق به سابقه نیست.

ایشان با بیان اینکه به خوبی شاهد قلم زدن فاضلان برجسته در این عرصه هستیم، ابراز داشتند: بنده نیز به سهم خود که سردبیر مجله حکومت اسلامی هستم و مقالات را مشاهده می‎کنم، انصافا قلم زدن حوزویانی که سبقه حوزوی دارند و حوزویانی که در دانشگاه نیز تحصیل کرده هستند، در مباحث فقهی بسیار خوب است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور در ادامه با صراحت تأکید کردند: ناروا و جفا در حق این حوزه با عزت و عظمت می‎دانم که امروز عزیزانی در مسائل علوم انسانی و زمینه‎های دیگر قلم می‎زنند در حالی که برخی افراد غیرمهربانانه با حوزه برخورد می‏‏‎کنند.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزودند: برخوردهای غیرمهربانانه سبب می‎شود دیگرانی که در بیرون حوزه هستند این تصور را داشته باشند «حوزه‎ای که قرار بود بعد از انقلاب رشد و بالندگی داشته باشد امروز از زبان خود حوزویان خودزنی می‎شود و می‎گویند دچار افت علمی شده است».

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه سند تحول نشریات علمی مطرح شده است، بیان داشتند: یک سال از رونمایی این سند گذشته است و امروز در معرض نظرات عالمانه شما می‎باشد و بعد از گذراندن مراحل، در شورای اعطای مجوزها به تصویب خواهد رسید.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در سند تحول به مجموعه دیدگاه‎ها، نقطه نظرات شفاهی و کتبی و تبیین راهکارها خوب پرداخته شده است، اظهار داشتند: البته تدوین این مجموعه کار بشری است و معتقد نیستیم کار تمام شده‎ای صورت گرفته که نباید مورد بحث و گفتگو باشد؛ از باب روزآمدکردن کار می‎توان با بخشی از مشکلاتی که این سند دارد مهر صحه نسبی گذاشت تا طی مراحل شود و بعد اگر نیاز به بازنگری بود این عرصه با نگاه تیزبین شما وجود خواهد داشت.  

آیت‎الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه مجلات و نشریات حوزوی با گذشته قابل قیاس نیست، ابراز داشتند: بشر و انسان هایی که آرمان گرا هستند هیچگاه به وضع موجود بسنده نمی‎کنند و انتظار در مکتب شیعه، این درس را به ما می‎دهد که به امید بهتر شدن زندگی کرده و به همین دلیل باید همچنان در تمام عرصه ها تلاش کنیم.

ایشان بر ضرورت به روز کردن مجلات حوزوی تأکید کردند و اظهار داشتند: قلم زدن فاضلا و اندیشمندان حوزوی خیلی مهم است.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور با ابراز خرسندی از اینکه امروز بین حوزه و دانشگاه نهایت صمیمیت وجود دارد، فرمودند: اما وجود عناوین دانشگاهی و خلأ عناوین حوزوی در فهرست برخی مجلات حوزوی نقیصه محسوب می‎شود که ما بر نمی‏‎تابیم.

آیت‎الله حسینی بوشهری بر لزوم پاسداشت عناوین حوزوی تأکید کردند و ابراز داشتند: درست است که مجله ای منتشر می‎شود؛ اما چرا فقط عناوین دانشگاهی باشد؛ دچار فضای جوزدگی نشویم و به عناوین حوزوی خود افتخار کنیم.

ایشان بر لزوم افزایش تعداد نویسندگان حوزه تأکید کردند و اظهار داشتند: به غنابخشی مجلات اهتمام ورزیده شود و به سراغ اهل قلم بروید و از آن‎ها بخواهید مجلات را غنابخشی کنند و در وادی اسلوب نویسندگی نیز قرار بگیرند.       

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.