مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی انسان94/08/04

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%208.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» مدیر حوزه های علمیه کشور طی سخنانی در رابطه با مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی انسان فرمودند: دو تا از مسئولیت‎هایی که بر دوش انسان نسبت به دیگران هست یکی در رابطه با مسئولیت زمامداران است؛ در رابطه با کارمندانی که انتخاب می‎کنند.

ایشان ادامه دادند: کسانی که کارمندانی را برای مسئولیت‎های اجرایی تحت نظر خود انتخاب می‎کنند بدانند، نگاه اسلام به شایسته سالاری است. نباید حب و بغض‎ها و دوستی‎ها، سلیقه‎ها و قرابت‎ها و خویشاوندی‎ها ملاک عمل قرار گیرد لذا کسانی که در پست‎هایی گمارده می‎شوند که لیاقت لازم را ندارند، از کاردانی و کارایی لازم برخوردار نیستند، شدیداً مورد نکوهش و سرزنش اولیای دین قرار گرفته است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: حضرت علی علیه السلام تعبیری به مالک اشتر نخعی دارند که می‎تواند تابلوی تمام نمایی برای همه مسئولان ما باشد که گزینش‎ها و انتخاب‎ها بر این محورها و مدارها تحقق پیدا کند حضرت امیر (ع) می‎فرمایند: «ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِكَ وَ اسْتَعْمِلْهُمْ اخْتِيَاراً وَ لَا تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِيَانَةِ»؛ در امور کارمندانت دقت کن! بعد از آزمایش آنها را به کار بگمار و صرفاً میل شخصی تو و بدون مشورت با دیگران ملاک عمل برای تو نباشد زیرا اگر ملاک میل شخصی و علاقه شخصی تو در انتخاب مسئولان بدون اینکه از مشورت دیگران استفاده کنی، باشد این کار نوعی خیانت به جامعه اسلامی است. به انسانی مسئولیت داده‎ای که از توان لازم برخوردار نیست. این اصول حاکم بر روابط اجتماعی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.