منشور طلبگی در کلام امیرالمؤمنین(ع)93/12/04

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2031.jpegنماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري در دیدار با معاون و کارکنان معاونت تهذیب حوزه‎های علمیه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) به بیان منشورات طلبگی پرداختند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» اظهارداشتند: در این روایت ارزشمند، تمام ملزوماتی که مورد نیاز طلاب می‎باشد، ذکر شد: «رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب(ع) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاًوَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ»(بحار الأنوار، ج‏2، ص34)

آیت الله حسینی بوشهری، در توضیح «لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا» فرمودند: طلبه به جای اینکه حالت خودبزرگ بینی پیدا کند، باید مانند درختی که شاخه های پر ثمر خود را رو به زمین سوق می‎دهد، در خود احساس کوچکی کند.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به «وَفِي النَّاسِ تَوَاضُعاً» تصریح کردند: مردم داری، رفتار متواضعانه و مؤمنانه داشتن، ازدیگر ملزومات و منشورات جدانشدنی طلبگی است.

معاون جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در خصوص«وَلِلَّهِ خَوْفاً»هم بیان داشتند: خداترسی، حفظ حریم الهی و رضایت خدا در ورود به هر عملی و در مقابل، اجتناب از معصیت و غوطه‎ورنشدن درآن، از دیگر مباحثی است که طلاب باید به آن اهتمام داشته باشند؛ «وَفِي الدِّينِ اجْتِهَاداً»، این مطلب هم تأکید می‎کند که  طلبه باید برای خشنودی خداوند گام برداشته، تمام سعی و تلاش و فرصت‎های طلایی را در راه کسب علوم دینی صرف نماید.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) اذعان داشتند: «العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: أوّلها بكثرة السّؤال و الثّاني بكثرة الاشتغال و الثّالث بتطهير الأفعال و الرّابع بخدمة الرجال و الخامس باستعانة ذي الجلال». (تحرير المواعظ العددية (الفصل الرابع مما ورد عن أمير المؤمنين عليه السلام) ص393) طبق حدیث این امام همام، طلبه باید روح پرسشگری داشته و وقت خود را مصروف علم و دانش نماید، پرکار و خستگی ناپذیر بود و مواظب فعل و رفتار خود باشد و آن را تطهیر کند و همچنین برای علم‌آموزی به خدمت بزرگان رسیده و در این مسیر از خداوند یاری بجوید.

ایشان در پایان تأکید کردند: در آیات و روایات ما توصیه‎های  بسیاری وجود دارد که چراغ راه طلاب هستند، لذا باید این آموزه‎ها استخراج شده و در تربیت طلاب به کار گرفته شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.