عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند: اگر پس از رحلت پیامبر، پایههای رسالت ایشان متزلزل نمیشد، امروز داعش و تکفیری در کار نبود و عدهای که ادعای خادمی الحرمین الشریفین میکنند این همه بمب دشمنان اسلام را بر سر مسلمانان نمیریختند.
حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، با حضور در مراسم عزاداری عاشورای حضرت اباعبداللهالحسین (ع) که در منزل ابوی غلامعلی حدادعادل برگزار شد، اظهار داشتند: در رابطه با عاشورا و نهضت حضرت اباعبداللهالحسین (ع) سخن برای گفتن فراوان است و هر کسی از دریچه و زاویهای سخن میگوید. امروز ما از این زاویه سخن میگوییم که حرکتها و نهضتهایی که در جهان رخ میدهد را میتوان از دو منظر مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
یک نگاه به نهضتها نگاه ظاهری و معمولی است اما نگاهی دیگر نگاه به عمق نهضتهاست؛ اگر بنا شد ما نگاه معمولی نداشته باشیم و با نگاهی ژرف و عمیق بنگریم شاید افراد معمولی کمتر به عمق نهضتها توجه کنند. البته قضاوتهای مردم بر اساس آنچه در ظاهر میبینند صورت میگیرد.
آیت الله حسینی بوشهری تأکید کردند: یکی از نهضتهایی که در تاریخ اسلام رخ داد نهضت عاشورا، کربلا و سیدالشهدا است که همین نهضت از دو منظر قابل بررسی و مطالعه است؛ اگر خیلی معمولی با داستان عاشورا برخورد کنیم میتوان گفت امام حسین (ع) در مقابل حکومتی ظالم و فاسد به نام یزید قیام کرد و در پایان راه هم به شکست اردوگاه امام حسین (ع) در عاشورا انجامید و در ظاهر نیز به پیروزی یزید و جبهه یزیدیان منجر شد که این نگاه سطحی به حادثه عاشورا به شمار میرود.
اما وقتی عمیقتر به قضایای عاشورا نگاه میکنیم در آنجا معیارها و محاسبات ظاهری نمیتواند باشد و در واقع با آن نگاه پیروزی و شکست معنای دیگری مییابد. هدف و نتیجه نیز متفاوت میشود؛ به چه منظور این حرکت انجام شده است آیا دو دسته در مقابل حق ایستادهاند که بجنگند و یکی دیگری را به شکست بکشاند یا اینکه هدف از عاشورا مبارزه و نجات انسان است؟
مبارزهای با هدف نجات انسان و هدفی برای مبارزه با جهل و گمراهی بشریت که اگر بر این مبنا مسئله را برنامهریزی کردیم مبارزهای غیر محدود به زمان و مکان و مخاطب خاص میشود و به درازای تاریخ مبارزه وجود دارد.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اظهار داشتند: با این نگاه دو اردوگاه همیشه وجود دارند. یعنی الان هست و در آینده هم خواهد بود و از روزی که عاشورا به وجود آمده این اردوگاهها بوده است فقط آدمها تفاوت کردهاند. از این رو عاشورا حادثهای در سال 61 هجری نیست که اتفاق افتاده و پروندهاش در آن روز بسته شده باشد.
این نگاه در مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ما نیز تأثیر میگذارد. از این رو اگر در جامعه از این منظر به عاشورا نگاه کنیم تحول عظیم فکری در جامعه ایجاد میشود.
استادسطوح عالی حوزه علمیه قم با طرح این سوال که عاشورا چگونه پدید آمد، فرمودند: یک جریان اینگونه نیست که یک دفعه به وجود آید؛ همین انقلاب اسلامی لحظهای شکل نگرفت و در یک نگاه کوتاه میتوان گفت 15 سال به طول انجامید که البته این حداقل کار است. از این رو اگر کمی تحلیل عالمانه راجع به حادثه عاشورا داشته باشیم باید گفت که به اصل بعثت باز میگردد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: با آمدن پیامبر اکرم (ص) و رسالت نبی اکرم تغییرات جدی در جامعه بدوی و جاهلی آن روز شکل گرفت و ارزشهای جاهلی ضد ارزش شد؛ ظلم و ستم برچیده شد و عدالت جای آن را گرفت. توحید جایگزین مقوله شرک شد و جهل و نادانی رخت بر بست و علم به جای آن آمد.
در جامعهای که قبیله و ثروت حرف اول را میزد به گونهای فرهنگشان تغییر یافت که دیگر قبیله و ثروت اهمیتی نداشت و مکتب مطرح بود اما به محض اینکه پیامبر اکرم از این جهان رخت بر بستند اگر آن پایهها متزلزل نمیشد تا امروز این حرکت فضای جامعه ما را متحول میکرد. امروز داعش و تکفیری در کار نبود و عدهای که ادعای خادمینالحرمینی میکنند این همه بمب دشمنان اسلام را بر سر مسلمانان نمیریختند و اینها به خاطر این است که آن بنیان به ویژه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) شکسته شد.
البته پیامبر اکرم این امر را پیشبینی کرده بودند و اینگونه نبود که شرایط را رها کند و بر همین اساس حدیث «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی » را مطرح کردند.
ایشان با اشاره به ضرورت قانون مترقی و مجریان صالح برای یک جامعه افزودند: البته این دو نیز به تنهایی نمیتوانند سعادتآفرین باشند یعنی اگر هم قانون مترقی و هم مجریان صالح باشند اما مردم نخواهند این جامعه روی سعادت نخواهد داد.
ما از این منظر به عاشورا نگاه کنیم که عاشورا یک حرکت معمولی و ساده نبوده که در یک برهم زدن اتفاق افتاده باشد بلکه جریان حادثه عاشورا هدفش متفاوت است و پیامش برای همه مخاطبان چه در آن عصر و چه عصرهای بعد وجود دارد..