سوره بقره 1392/09/27

 

درس تفسیر حضرت آیة الله حسینی بوشهری

موضوع کلی: سوره بقرهتاریخ: 27 آذر 1392

موضوع جزئی: تفسیر آیه 25مصادف با: 19صفر 1434سال:چهارمجلسه:45

 

 

«الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

 

ادامه تفسیر آیه 25بقره:

«وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ»[3]

گفته شد که منظور از«هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ»این همان چیزی است که از قبل به ما وعده داده شده بود، این نتیجه همان اعمال دنیایی ماست.

و اما بحث رسید به اینجا که منظور از«أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً» این است که این میوه‏ها به هم شبیه هستند. آنقدر میوه‌ها در درجه کمال هستند که انکار که مثل هم هستند و فرقی باهم ندارند. بر خلاف میوه‌های دنیا که با هم متفاوت هستند.

«لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» برای بهشتیان همسران طیب وجود دارد. ویژگی این ازواج این است که پاک و مطهرند و هیچگونه مشکلی و آلودگی زنانگی ندارند. کلمه ازواج در قرآن در مورد زن و مرد بکار رفته؛کلمه زوج و ازواج بکار رفتهشامل مرد و زن می‌شوند و استعمال  زوجه برای زن و زوج برای مرد غیر فصیح است.

در این آیه کلمه زوج برای زن بکار رفته«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما»[4]این معنا که زوج را در این آیه آدم معرفی کردند و در نتیجه می‌گویند اول خدا حوا را آفریده و آدم را از حوا آفریده نتیجه درستی نیست. چرا که خداوند فرموده: «وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ».[5]

«لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» آیا ازواج مطهره برای مردها است یا زن‏ها را هم شامل می‌شود که گفته می‏شود که زن‏ها را هم شامل می‏شود.

طهارت بر دو قسم است: طهارت خَلقی و طهارت خُلقی. این ازواج هم در صورت زیبا هستند و هم سیرت.

«وَ هُمْ فيها خالِدُونَ» تفاوت بین نعمتهای دنیا و آخرت همان فنا و جاوید بودن آنها است.

بین معتزله و اشاعره در مورد خالدوناختلاف است اشاعره می‏گویند منظور از خالدون مکث طولانی در آخرت است نه جاودانگی و دلیلشان همراهی کلمه اَبَداً در بعضی موارد است و اما معتزله و شیعه می‏گویند منظور جاودانگی است:

دلیل اول: چون اگر همیشگی نباشد این نگرانی وجود دارد که در این دنیا اینقدر پرهیزگاری از محرمات الهی چگونه جبران می‏شود؛ اگر زندگی در بهشت برای مؤمنین همیشگی نیست و ممکن است بعد از مدتی از بهشت بیرون شوند موجب نگرانیست و البته نگرانی برای بهشتیان وجود ندارد.

دلیل دوم:از این آیه فهمیده می‏شود که عمر طولانی را خلد نمی‏گویند:«وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ»[6]

توصیه اخلاقی: ضرورت تبلیغ در مناطق محروم

بعضی مناطق در طول سال روحانی نمی‌بیند و حتیدر بعضی مناطق نماز میت را غیر روحانی می‌خواند. فردای قیامت اگر به این افراد بگویند چرا عمل نکردید در پاسخ می‏گویند نمی‏دانستیم. لذا طلاب و روحانیون وظیفه دارند که به این مناطق هم سر بزند و برای رضای خدا آنجا را مورد عنایت خود قرار دهند.

«والحمد لله رب العالمین»



[1]. مستدرک الوسائل، ج16، ص212.

[2]. الرحمن/26 و 27.

[3]. بقره /25.

[4]. نساء/1.

[5]. بقره/35.

[6]. انبیاء/34.

Please publish modules in offcanvas position.