رسالت خبرگان، نظارت بر بقاء و استمرار شرائط رهبری است94/11/28

http://bushehri.net/images/busshehri/IMG09551106.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» فرمودند: مسئولیت خبرگان این است که اول رهبر را تعیین کند و بعد از آن هم بر بقاء و استمرار شرائط رهبری نظارت داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها در پاسخ به این سوال که «به نظر شما مردم تا چه میزان در جریان فعالیت های مجلس خبرگان قرار دارند و آیا اصولا ضرورتی برای اطلاع مردم از فعالیت های این مجلس وجود دارد؟» بیان کردند: مجلس خبرگان دارای یک رسالت و مسئولیت مشخصی است.

مسئولیت این مجلس با مسئولیت قوای سه گانه قابل قیاس نیست. آن چه در قانون برای مجلس خبرگان رهبری به عنوان وظیفه اصلی پیش بینی شده است، تعیین رهبر است در صورتی که نیاز به تعیین رهبر باشد. آن گونه که ما پس از رحلت امام شاهد بودیم که خبرگان امت به تعیین رهبری نظام اقدام کردند که امروز حضرت آیت الله خامنه ای است و بزرگترین و مهمترین کاری است که توسط این نهاد انجام شده است و به عنوان برگ زرینی در کارنامه درخشان مجلس خبرگان رهبری می درخشد.

 ما دیدیم که مجلس خبرگان بسیار خوب، زیبا، ارزشمند عمل کرد و هرچه زمان می گذرد می بینیم که آن اقدام خبرگان، اقدام به جا و درستی بوده و خبرگان به وظیفه خودش عمل کرده است.

مدير حوزه هاي علميه کشور ، پیرامون موضوع میزان ارتباط مردم با فعالیت های مجلس خبرگان افزودند: رسالت دومی که خبرگان رهبری بر عهده دارد، نظارت بر بقاء و استمرار شرائط رهبری است.

بنابراین کار اصلی مجلس خبرگان برای روز مباداست. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی هایشان که در ماه های اخیر ایراد فرمودند، روی همین نکته تاکید کردند. این کاری است که مردم هم می دانند و با وظیفه خبرگان آشنا هستند. اما راجع به مسائل کشوری و تصویب لوایح، آن گونه که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مسئولیت دارند و باید انجام وظیفه کنند، چنین مسئولیتی بر عهده خبرگان گذاشته نشده است. مسئولیت خبرگان این است که اول رهبر را تعیین کند و بعد از آن هم بر بقاء و استمرار شرائط رهبری نظارت داشته باشد. معمولا نمایندگان خبرگان از چهره های شناخته شده نظام اسلامی هستند. ایشان یا امام جمعه هستند یا به صورت شخصیت های دیگر، معتمد و امین مردم می باشند. این نمایندگان به خاطر آبرویی که در نظام اسلامی دارند، گره گشای مشکلات مردم هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پاسخ به این سوال که «بعضی معتقدند اطلاعات عموم مردم راجع به فعالیت های خبرگان بسیار کم است و اخبار کمی از این نهاد به اطلاع عموم می رسد» فرمودند: البته خبرگان دارای کمیسیون های متعدد است. طبق آیین نامه خبرگان مشخص می شود که چه مسائلی نیاز است به اطلاع عموم مردم برسد. گاهی اوقات نطق های قبل از دستور روی سایت خبرگان قرار می گیرد و مردم در جریان نطق های قبل از دستور خبرگان قرار می گیرند.

امام جمعه قم در پاسخ به این پرسش که «ساختار اطلاع رسانی در خبرگان چگونه است و چه تیپ از اطلاعات در اختیار مردم قرار می گیرد؟» اذعان داشتند: من تمایلی ندارم وارد این قضایا شوم که چه اطلاعاتی باید مطرح شود. چون قوانین مجلس خبرگان، مربوط به خود این نهاد است. هیئت رئیسه گاهی تشخیص می دهد که یک مطلب مطرح بشود یا نشود. گاهی به تشخیص هیئت رئیسه گذاشته می شود. هیئت رئیسه گاهی تشخیص می دهد یک مطلب را به اطلاع عموم برساند و گاهی هم مصلحت نمی داند. گاهی هم یک بحث را در مجلس علنی مطرح می کنند و نمایندگان اعلام می کنند که اگر این مسئله اطلاع رسانی شود و مردم مطلع شوند مناسب است و گاهی اوقات هم مصلحت نمی دانند. بر اساس آن رای یا نظر، هیئت رئیسه یا مجموعه خبرگان تصمیم می گیرند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در مورد رعایت پرهیزکاری سیاسی در طول انتخابات بیان داشتند: هم راجع به مجلس شورای اسلامی و هم راجع به مجلس خبرگان، باید رعایت یک سری معیارها را بکنند. به خصوص وزانت جایگاه خبرگان و کسانی که به این مجلس راه پیدا می کنند، قطعا این رعایت ها را می کنند. کسانی که وارد عرصه انتخابات می شوند، خیر خواهان امت هستند و طبعا خودشان بیش از دیگران مقیدند که رعایت جنبه های اخلاقی انتخاباتی را داشته باشند. امیدواریم در فضای تبلیغات انتخابات ما شاهد تقوا، پاکی، صداقت، صفا و رعایت همه جهات متناسب با شأن و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری درباره هدف خود از ورود به انتخابات فرمودند: انگیزه شخصی من از ورود به انتخابات این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی یک عرصه ای را در اختیار افراد قرار داده است و یک معیارهایی را هم توسط دستگاه های ذیربط قرار داده است تا به افراد اجازه دهند که در صحنه هایی که مربوط به نظام اسلامی است ورود پیدا کنند. ما هم طبعا مثل بقیه افرادی که حضور پیدا کردند، بر اساس ضوابط و با خواست مردم از حوزه های انتنخابیه مختلف داوطلب شده ایم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.